nicebayan
FD Üye
- Katılım
- Ara 24, 2016
- Mesajlar
- 94,678
- Etkileşim
- 2
- Puan
- 38
- Yaş
- 37
- Web sitesi
- nicebayan.com
- F-D Coin
- 95
Husuf ve küsuf namazları nedir ve nasıl kılınır?
Güneş tutulmasına küsuf, ay tutulmasına husuf denir Peygamberimiz (sas), oğlu İbrahim ’in öldüğü gün güneş tutulması üzerine şöyle demiştir: “Ay ve güneş Allah ’ın varlığını ve kudretini gösteren alametlerdir Bunlar hiç kimsenin ölümünden ya da yaşamasındandoğmasından dolayı tutulmazlar Ay veya güneş tutulmasını gördüğünüz vakit, açılıncaya dek namaz kılın, dua edin (Buhari, Küsuf, 1, 15; Müslim, Küsuf, 5) Hz Peygamber (sas) ’in kendisinin de güneş tutulduğunda mescide artan bir şekilde namaz kıldığı söylenti edilmiştir (Müslim, Küsuf, 35)
Küsuf namazı, beyhude namazlar gibi ezansız, kametsiz ve hutbesiz olarak, en az iki rekat olmak üzere, gündüz, cemaatle kılınır Sünnet olduğunda ittifak vardır İmam her rekatta adi namazlara tarafından daha uzun, Ebu Hanife ’ye kadar dar, İmameyn ’e tarafından açıktan Kur ’an okur Namazdan sonra imam ayakta kıbleye karşı veya cemaate dönük şekilde oturarak güneş açılana değin dua eder Cemaatle kılınmadığı durumlarda bu namaz tek başına da kılınabilir Kerahet vakitlerinde küsuf namazı kılınmaz (Merginani, elHidaye, I, 88; Kasani, Bedai ’u ’ssanai ’, Beyrut, 1982, I, 280282; İbn Nüceym, elBahr erRaik, II, 181) Şafii mezhebine göre ise, kerahet vakitlerinde küsuf namazı kılınabildiği gibi, kılarken de her rekatında iki rüku yapılır Her bir rükudan sonradan Fatiha okunur Namazdan sonra da cuma ve bayram hutbesi gibi hutbe okunur (Nevevi, elMecmu ’, Daru ’lFikr, ts , V, 4453; İbn Rüşd, Bidayetü ’lmüctehid, Mısır, 13951975, I, 210213)
Husuf namazına gelince, bunun sünnet olup olmadığı ve cemaatle kılınıp kılınmayacağı tartışmalıdır Ay tutulması güneş tutulmasından daha pozitif olduğu halde Peygamberimiz (sas) ’inbu sebeple namaz kılmadığını öne süren Ebu Hanife ve Malik, husuf namazının sünnet olmadığını söylemişlerdir Ancak böyle bir durumda tek başına iki rekat namaz kılınabilir, fakat cemaat yapılmaz Şafii ve Ahmed b Hanbel ’e tarafından ise hüsuf namazı da küsuf namazı gibi sünnettir, cemaatle kılınır (Kasani, Bedai ’u ’ssanai ’, Beyrut, 1982, I, 282; Nevevi, elMecmu ’, Daru ’lFikr, ts , V, 4445; İbn Rüşd, Bidayetü ’lmüctehid, Darı, 13951975, I, 213) *
Güneş tutulmasına küsuf, ay tutulmasına husuf denir Peygamberimiz (sas), oğlu İbrahim ’in öldüğü gün güneş tutulması üzerine şöyle demiştir: “Ay ve güneş Allah ’ın varlığını ve kudretini gösteren alametlerdir Bunlar hiç kimsenin ölümünden ya da yaşamasındandoğmasından dolayı tutulmazlar Ay veya güneş tutulmasını gördüğünüz vakit, açılıncaya dek namaz kılın, dua edin (Buhari, Küsuf, 1, 15; Müslim, Küsuf, 5) Hz Peygamber (sas) ’in kendisinin de güneş tutulduğunda mescide artan bir şekilde namaz kıldığı söylenti edilmiştir (Müslim, Küsuf, 35)
Küsuf namazı, beyhude namazlar gibi ezansız, kametsiz ve hutbesiz olarak, en az iki rekat olmak üzere, gündüz, cemaatle kılınır Sünnet olduğunda ittifak vardır İmam her rekatta adi namazlara tarafından daha uzun, Ebu Hanife ’ye kadar dar, İmameyn ’e tarafından açıktan Kur ’an okur Namazdan sonra imam ayakta kıbleye karşı veya cemaate dönük şekilde oturarak güneş açılana değin dua eder Cemaatle kılınmadığı durumlarda bu namaz tek başına da kılınabilir Kerahet vakitlerinde küsuf namazı kılınmaz (Merginani, elHidaye, I, 88; Kasani, Bedai ’u ’ssanai ’, Beyrut, 1982, I, 280282; İbn Nüceym, elBahr erRaik, II, 181) Şafii mezhebine göre ise, kerahet vakitlerinde küsuf namazı kılınabildiği gibi, kılarken de her rekatında iki rüku yapılır Her bir rükudan sonradan Fatiha okunur Namazdan sonra da cuma ve bayram hutbesi gibi hutbe okunur (Nevevi, elMecmu ’, Daru ’lFikr, ts , V, 4453; İbn Rüşd, Bidayetü ’lmüctehid, Mısır, 13951975, I, 210213)
Husuf namazına gelince, bunun sünnet olup olmadığı ve cemaatle kılınıp kılınmayacağı tartışmalıdır Ay tutulması güneş tutulmasından daha pozitif olduğu halde Peygamberimiz (sas) ’inbu sebeple namaz kılmadığını öne süren Ebu Hanife ve Malik, husuf namazının sünnet olmadığını söylemişlerdir Ancak böyle bir durumda tek başına iki rekat namaz kılınabilir, fakat cemaat yapılmaz Şafii ve Ahmed b Hanbel ’e tarafından ise hüsuf namazı da küsuf namazı gibi sünnettir, cemaatle kılınır (Kasani, Bedai ’u ’ssanai ’, Beyrut, 1982, I, 282; Nevevi, elMecmu ’, Daru ’lFikr, ts , V, 4445; İbn Rüşd, Bidayetü ’lmüctehid, Darı, 13951975, I, 213) *