iltasyazilim
FD Üye
Sual: Küs durmanın dindeki yeri nedir?
CEVAP
Erkek olsun, kadın olsun, dünya işleri için, müminin mümine darılması, onu terk edip uzaklaşması, aradaki bağlılığı, ilgiyi kesmesi caiz değildir
Müslüman olan ve dine uygun yaşayan akrabayı ise, hiç olmazsa haftada veya ayda bir ziyaret etmeli, kırk günü geçirmemelidir
Uzak memlekette ise, mektupla, telefonla veya haber göndererek gönlünü almalıdır Dargın olsa da ziyareti ve gönlünü almayı ihmal etmemelidir
Akrabası gelmezse, cevap vermezse de, giderek veya hediye, selam göndererek, yahut mektup ile, telefon ile yoklamaktan vazgeçmemelidir Allahü teâlâ, müslüman olan ve salih olan akrabayı ziyareti emrediyor Bunun tersi olanları ziyaret etmeyi emretmiyor Hele kendilerinden zarar gelecek günahkâr akrabadan uzak durmak gerekir
Dargın olana, üç günden önce gidip barışmak, daha iyidir Güçlük olmaması için, üç gün izin verilmiştir Daha sonra günah başlar ve gün geçtikçe artar Günahın artması, barışıncaya kadar devam eder Hadisi şerifte, (Sana darılana git, barış! Zulüm yapanı affet Kötülük yapana iyilik et!) buyuruldu (İbni Ebiddünya)
Üç günden fazla dargın duran kimse, şefaat olunmazsa, affolunmazsa, Cehennemde azap görecektir Günah işleyene, ona nasihat olmak niyeti ile ondan uzak durmak iyidir Allahü teâlâ için darılmak olur
Birbirine dargın olanları barıştırmak gerekir Hadisi şerifte, (Hastanın halini sormak için 2 km git, küs olan kimseleri barıştırmak için 4 km, bir din kardeşini ziyaret etmek ve ilim adamından bir mesele öğrenmek için de 6 km git!) buyuruldu
Hazreti Musa, (Ya Rabbi, dargın olanları barıştırana ne ecir verirsin? diye sordu Hak teâlâ, (Kıyamet gününde selamet verir, korktuğu şeylerden emin eder, umduğu şeylerle şereflendiririm) buyurdu
Dargın olanların, bayramı veya başka bir günü beklemeyip, hemen barışması gerekir
Hoşgörülü olmalı
Allahü teâlâyı ve Peygamber efendimizi seven kimse, insanların kusurlarına bakmaz, hoşgörülü olur İyi insan, yani mümin herkesle iyi geçinir Başkalarına sıkıntı vermediği gibi, onlardan gelecek eziyetlere de katlanır
Bir kusurundan dolayı iyi bir kimseye darılmamak gerekir Dargınlık olsa bile 3 günden fazla sürmemelidir Bayrama kadar süren bir dargınlık olduysa, daha fazla gecikmeden barışmalıdır Hadisi şeriflerde buyuruldu ki:
(Bir müminin din kardeşiyle üç günden çok dargın durması caiz değildir Üç gün geçtikten sonra, onunla karşılaşırsa, ona selam verip hatırını sormalıdır O kimse selamını alırsa, birlikte, sevaba ortak olurlar Selamını almazsa günaha girer Selam veren de küs durma mesuliyetinden kurtulmuş olur) Ebu Davud
(İki kişi, birbirine dargın olarak ölürse, Cehennemi görmeden Cennete giremez Cennete girseler de birbiriyle karşılaşamazlar) İbni Hibban
(Din kardeşiyle bir yıl dargın duran, onu öldürmüş gibi günaha girer) Beyheki
(İnsanların amelleri, pazartesi ve perşembe günleri Hak teâlâya arz olunur Hak teâlâ da, kendisine şirk koşmayan herkesi affeder Ancak bu mağfiretten birbirine kin tutan iki kişi istifade edemez Cenabı Hak, “O iki kişi barışıncaya kadar amellerini getirmeyin buyurur) İMalik
(Birbirinizle münasebeti kesmeyin! Birbirinize arka çevirmeyin! Birbirinize kin ve düşmanlık beslemeyin! Birbirinizi kıskanmayın! Ey Allah’ın kulları kardeş olun! Bir müslümanın diğer kardeşine darılarak 3 günden çok uzaklaşması helal değildir) Buhari
(Birbirine dargın iki kimseden, hangisi önce selam verirse, günahları affolur Verilen selamı öteki almazsa, bu selamı melekler alır Selam almayan kimseye de şeytan, sevinerek iltifatta bulunur) İbni Ebi Şeybe
(Müslüman kardeşine, üç günden fazla dargın duran kimse, ölünce Cehenneme gider) Nesai
Cehennemde günahı kadar ceza çektikten sonra çıkarYahut şefaate veya affa uğrarsa hiç Cehenneme girmez
Ara bulmak ve yalan
Müslümanların birbirine olan haklarından biri de iki kişinin arasını bulmak, küsleri barıştırmaktır Hadisi şerifte buyuruldu ki:
(Nafile namaz, oruç ve sadakadan daha faziletli amel iki kişi arasını bulmak ve düzeltmektir Çünkü ara bozukluğu dini kökünden yıkar) Tirmizi
Peygamber efendimiz, bir gün gülümsedi Bunu gören Hazreti Ömer sebebini sual etti Resulullah efendimiz buyurdu ki:
(Ümmetimden iki kişi, ahirette hesaplaşırlar Biri (Ya Rabbi, bu adamdan hakkımı al) der Allahü teâlâ, ötekine, (Bu adamın hakkını ver) buyurur Adam, (Ya Rabbi, bir iyiliğim kalmadı ki nasıl vereyim) der Allahü teâlâ hak sahibine, (Bu adamın iyiliği kalmadı Ne yapacaksın) buyurur Adam (Öyle ise günahlarımı alsın) der Bu arada Peygamber efendimiz ağlayarak (O gün öyle dehşetli bir gündür ki, o gün başkalarının günahlarını yüklenmek şöyle dursun insan kendi günahının yükünü çekemez) buyurdu
Allahü teâlâ, hak sahibine, (Başını kaldır da, Cennetin şu muhteşem köşklerine bak) der Hak sahibi baktıktan sonra, (Evet görüyorum Bu muhteşem köşkler, hangi peygamberin veya hangi şehidindir) der Allahü teâlâ, (İşte o gördüğün göz kamaştırıcı köşkler, bedellerini ödeyenler içindir) buyurur Adam, (Ya Rabbi bunların bedellerini kim ödeyebilir ki?) der Allahü teâlâ, (Sen ödeyebilirsin) buyurur Adam, (Nasıl ödeyebilirim, neyim var ki?) der Allahü teâlâ, (Hakkını bu kardeşine bağışlamakla bu köşke sahip olursun) buyurur Adam hemen, (Bağışladım ya Rabbi) der Allahü teâlâ, (Haydi kardeşinin elinden tutup Cennete girin) buyurur Peygamber efendimiz aleyhisselam devam ederek buyurdu ki:
(Allah’tan korkun ve aralarınızı düzeltmeye çalışın! Çünkü Allahü teâlâ, kıyamet gününde sizin aralarınızı düzeltir) Haraiti
Karıkocanın veya dargın iki kişinin arasını düzeltmeye çalışmak çok sevaptır Hadisi şerifte buyuruldu ki:
(İki kişinin arasını düzeltmek, nafile oruç ve namazlardan daha faziletlidir) Taberani
Bazı kimseler, namaz kılmayıp, oruç tutmayıp, Ben iki dargını barıştırdım, çok sevap aldımderler Namaz kılmayanın böyle iyiliklerine sevap verilmez İyiliklere sevap verilebilmesi için doğru iman etme ve namaz kılma şartı vardır
Yalan büyük günah olduğu halde birkaç yerde, hayra, iyiliğe vesile olduğu için caizdir Harpte, düşmanların zararından korunmak için, iki müslümanı barıştırmak için birinden diğerine iyi söz getirmek için caizdir Ölmemek için leş yemeye benzer Çünkü bir hadisi şerifte buyuruldu ki:
(İki kişinin arasını bulmak için hayırlı söz söyleyen yalancı değildir) Müslim
Bunların haricinde şakadan bile olsa yalan söylememeli Bu konudaki bir hadisi şerif meali şöyledir:
(Mümin her kabahati yapabilir Ama hıyanet edemez ve yalan söyleyemez) İbni Ebi Şeybe
Sual: Dinimizde küs durmak caiz mi, müslüman bir arkadaş benimle konuşmuyor O benimle konuşmadığı için günaha sadece o mu giriyor ben de günaha giriyor muyum?
CEVAP
Dinimizde küsmek, dargın durmak caiz değildir, günahtır Üç günden fazla dargın duran kimse, şefaat olunmazsa, affolunmazsa, Cehennemde azap görecektir Hadisi şerifte buyuruluyor ki:
(Bir müminin din kardeşiyle üç günden çok dargın durması caiz değildir Üç gün geçtikten sonra, onunla karşılaşırsa, ona selam verip hatırını sormalıdır O kimse selamını almazsa günaha girer Selam veren de küs durma mesuliyetinden kurtulmuş olur) Ebu Davud
(Müslümanla alakayı kesmek onun kanını dökmek gibidir) Ebu Nuaym
Bir de küs durmanın sebebi nedir? Bu önemlidir Alacak verecek meselesi midir, para meselesi mi? İtibar meselesi mi? Konuşmaz ama kin gütmezse küs duranların günahını yüklenmez Nefret etmemek şartı ile ondan zarar gelir diye konuşmazsa küs durma günahına girmez
Günah işleyene, büyüklük taslayana, kendini beğenene, sizinle alay edene nasihat olmak niyeti ile ondan uzak durmak iyidir Allahü teâlâ için darılmak olur Hâlini düzelt demek olur
Sual: Hadisi şerifte (Birbirinizi sevmedikçe, imana kavuşamazsınız) buyuruluyor İnsan biriyle küsünce kâfir olmaz mı?
CEVAP
Hayır, kâfir olmaz İnsan dünya işleri için bir müslümana kızar, onunla küsebilir Üç günden fazla dursa da, yine kâfir olmaz Yani insan günah işlemekle kâfir olmaz
Dargınlar barışmalı
Sual: Birkaç arkadaş, bana dargın, konuşmuyorlar Ne yapmam uygun olur?
CEVAP
Müslümanların dargın durması kötüdür Dargınları barıştırmak sevabdır Dargın durulmayıp barışmalı Hoşlanılmayan kimseyle de, samimi olmamalı, ama rastlayınca selamlaşma ihmal edilmemeli Yani konuşmamakla dargın durmak farklıdır Zararı gelecek kimseyle konuşmak gerekmez, ama rastlayınca selam vermelidir
Küs durmak
Sual: Bazı arkadaşlarla konuşmuyorum, ama hiçbirine kinim, düşmanlığım yok Konuşunca zararları dokunuyor Yanlarına gitmekten çekiniyorum Hiç onlara darılmadan uzak durmam, konuşmamam günah olur mu?
CEVAP
Madem size zararı dokunuyor, kin beslemeden mesafeli durmak günah olmaz İhtiyaç olmadıkça konuşmamanın da mahzuru olmaz Ama görüşüldüğü zaman, yine ihtiyaç kadar konuşmalıdır
Küs durmak
Sual: Görüştüğümüz zaman, sıkıntı veren iyi ve kötü arkadaşlarım var İster istemez konuşmuyorum, ama dinimizde üç günden fazla küs durulmuyor Sıkıntılarından uzak kalmak niyetiyle bunlarla konuşmamam uygun mu?
CEVAP
Küs durmak ayrı, konuşmamak ayrıdır İnsan konuştuğu hâlde, kin güdebildiği gibi, konuşmadığı birine kin gütmeyebilir Kin gütmemek şartıyla, bir mazeretle konuşmamak ve araya mesafe koymakta mahzur olmaz
İslam âlimleri buyuruyor ki:
(Arkadaşına üç günden fazla dargın duran, affa veya şefaate kavuşmazsa, Cehennemde azap görür)
Günah işleyene, darılmak ve nasihat için ondan uzak durmak caiz, hattâ müstehabdır Bu, Allahü teâlâ için darılmak olur Hadisi şerifte, (Amellerin en kıymetlisi, hubbi fillah ve buğdi fillahtır) buyuruldu Hubbi fillah, Allahü teâlâ için sevmek demektir Buğdi fillah, Allahü teâlâ için sevmemek, dargın olmak demektir (İslam Ahlakı)
Linkleri sadece kayıtlı üyelerimiz görebilirForumTR üyesi olmak için tıklayınız
CEVAP
Erkek olsun, kadın olsun, dünya işleri için, müminin mümine darılması, onu terk edip uzaklaşması, aradaki bağlılığı, ilgiyi kesmesi caiz değildir
Müslüman olan ve dine uygun yaşayan akrabayı ise, hiç olmazsa haftada veya ayda bir ziyaret etmeli, kırk günü geçirmemelidir
Uzak memlekette ise, mektupla, telefonla veya haber göndererek gönlünü almalıdır Dargın olsa da ziyareti ve gönlünü almayı ihmal etmemelidir
Akrabası gelmezse, cevap vermezse de, giderek veya hediye, selam göndererek, yahut mektup ile, telefon ile yoklamaktan vazgeçmemelidir Allahü teâlâ, müslüman olan ve salih olan akrabayı ziyareti emrediyor Bunun tersi olanları ziyaret etmeyi emretmiyor Hele kendilerinden zarar gelecek günahkâr akrabadan uzak durmak gerekir
Dargın olana, üç günden önce gidip barışmak, daha iyidir Güçlük olmaması için, üç gün izin verilmiştir Daha sonra günah başlar ve gün geçtikçe artar Günahın artması, barışıncaya kadar devam eder Hadisi şerifte, (Sana darılana git, barış! Zulüm yapanı affet Kötülük yapana iyilik et!) buyuruldu (İbni Ebiddünya)
Üç günden fazla dargın duran kimse, şefaat olunmazsa, affolunmazsa, Cehennemde azap görecektir Günah işleyene, ona nasihat olmak niyeti ile ondan uzak durmak iyidir Allahü teâlâ için darılmak olur
Birbirine dargın olanları barıştırmak gerekir Hadisi şerifte, (Hastanın halini sormak için 2 km git, küs olan kimseleri barıştırmak için 4 km, bir din kardeşini ziyaret etmek ve ilim adamından bir mesele öğrenmek için de 6 km git!) buyuruldu
Hazreti Musa, (Ya Rabbi, dargın olanları barıştırana ne ecir verirsin? diye sordu Hak teâlâ, (Kıyamet gününde selamet verir, korktuğu şeylerden emin eder, umduğu şeylerle şereflendiririm) buyurdu
Dargın olanların, bayramı veya başka bir günü beklemeyip, hemen barışması gerekir
Hoşgörülü olmalı
Allahü teâlâyı ve Peygamber efendimizi seven kimse, insanların kusurlarına bakmaz, hoşgörülü olur İyi insan, yani mümin herkesle iyi geçinir Başkalarına sıkıntı vermediği gibi, onlardan gelecek eziyetlere de katlanır
Bir kusurundan dolayı iyi bir kimseye darılmamak gerekir Dargınlık olsa bile 3 günden fazla sürmemelidir Bayrama kadar süren bir dargınlık olduysa, daha fazla gecikmeden barışmalıdır Hadisi şeriflerde buyuruldu ki:
(Bir müminin din kardeşiyle üç günden çok dargın durması caiz değildir Üç gün geçtikten sonra, onunla karşılaşırsa, ona selam verip hatırını sormalıdır O kimse selamını alırsa, birlikte, sevaba ortak olurlar Selamını almazsa günaha girer Selam veren de küs durma mesuliyetinden kurtulmuş olur) Ebu Davud
(İki kişi, birbirine dargın olarak ölürse, Cehennemi görmeden Cennete giremez Cennete girseler de birbiriyle karşılaşamazlar) İbni Hibban
(Din kardeşiyle bir yıl dargın duran, onu öldürmüş gibi günaha girer) Beyheki
(İnsanların amelleri, pazartesi ve perşembe günleri Hak teâlâya arz olunur Hak teâlâ da, kendisine şirk koşmayan herkesi affeder Ancak bu mağfiretten birbirine kin tutan iki kişi istifade edemez Cenabı Hak, “O iki kişi barışıncaya kadar amellerini getirmeyin buyurur) İMalik
(Birbirinizle münasebeti kesmeyin! Birbirinize arka çevirmeyin! Birbirinize kin ve düşmanlık beslemeyin! Birbirinizi kıskanmayın! Ey Allah’ın kulları kardeş olun! Bir müslümanın diğer kardeşine darılarak 3 günden çok uzaklaşması helal değildir) Buhari
(Birbirine dargın iki kimseden, hangisi önce selam verirse, günahları affolur Verilen selamı öteki almazsa, bu selamı melekler alır Selam almayan kimseye de şeytan, sevinerek iltifatta bulunur) İbni Ebi Şeybe
(Müslüman kardeşine, üç günden fazla dargın duran kimse, ölünce Cehenneme gider) Nesai
Cehennemde günahı kadar ceza çektikten sonra çıkarYahut şefaate veya affa uğrarsa hiç Cehenneme girmez
Ara bulmak ve yalan
Müslümanların birbirine olan haklarından biri de iki kişinin arasını bulmak, küsleri barıştırmaktır Hadisi şerifte buyuruldu ki:
(Nafile namaz, oruç ve sadakadan daha faziletli amel iki kişi arasını bulmak ve düzeltmektir Çünkü ara bozukluğu dini kökünden yıkar) Tirmizi
Peygamber efendimiz, bir gün gülümsedi Bunu gören Hazreti Ömer sebebini sual etti Resulullah efendimiz buyurdu ki:
(Ümmetimden iki kişi, ahirette hesaplaşırlar Biri (Ya Rabbi, bu adamdan hakkımı al) der Allahü teâlâ, ötekine, (Bu adamın hakkını ver) buyurur Adam, (Ya Rabbi, bir iyiliğim kalmadı ki nasıl vereyim) der Allahü teâlâ hak sahibine, (Bu adamın iyiliği kalmadı Ne yapacaksın) buyurur Adam (Öyle ise günahlarımı alsın) der Bu arada Peygamber efendimiz ağlayarak (O gün öyle dehşetli bir gündür ki, o gün başkalarının günahlarını yüklenmek şöyle dursun insan kendi günahının yükünü çekemez) buyurdu
Allahü teâlâ, hak sahibine, (Başını kaldır da, Cennetin şu muhteşem köşklerine bak) der Hak sahibi baktıktan sonra, (Evet görüyorum Bu muhteşem köşkler, hangi peygamberin veya hangi şehidindir) der Allahü teâlâ, (İşte o gördüğün göz kamaştırıcı köşkler, bedellerini ödeyenler içindir) buyurur Adam, (Ya Rabbi bunların bedellerini kim ödeyebilir ki?) der Allahü teâlâ, (Sen ödeyebilirsin) buyurur Adam, (Nasıl ödeyebilirim, neyim var ki?) der Allahü teâlâ, (Hakkını bu kardeşine bağışlamakla bu köşke sahip olursun) buyurur Adam hemen, (Bağışladım ya Rabbi) der Allahü teâlâ, (Haydi kardeşinin elinden tutup Cennete girin) buyurur Peygamber efendimiz aleyhisselam devam ederek buyurdu ki:
(Allah’tan korkun ve aralarınızı düzeltmeye çalışın! Çünkü Allahü teâlâ, kıyamet gününde sizin aralarınızı düzeltir) Haraiti
Karıkocanın veya dargın iki kişinin arasını düzeltmeye çalışmak çok sevaptır Hadisi şerifte buyuruldu ki:
(İki kişinin arasını düzeltmek, nafile oruç ve namazlardan daha faziletlidir) Taberani
Bazı kimseler, namaz kılmayıp, oruç tutmayıp, Ben iki dargını barıştırdım, çok sevap aldımderler Namaz kılmayanın böyle iyiliklerine sevap verilmez İyiliklere sevap verilebilmesi için doğru iman etme ve namaz kılma şartı vardır
Yalan büyük günah olduğu halde birkaç yerde, hayra, iyiliğe vesile olduğu için caizdir Harpte, düşmanların zararından korunmak için, iki müslümanı barıştırmak için birinden diğerine iyi söz getirmek için caizdir Ölmemek için leş yemeye benzer Çünkü bir hadisi şerifte buyuruldu ki:
(İki kişinin arasını bulmak için hayırlı söz söyleyen yalancı değildir) Müslim
Bunların haricinde şakadan bile olsa yalan söylememeli Bu konudaki bir hadisi şerif meali şöyledir:
(Mümin her kabahati yapabilir Ama hıyanet edemez ve yalan söyleyemez) İbni Ebi Şeybe
Sual: Dinimizde küs durmak caiz mi, müslüman bir arkadaş benimle konuşmuyor O benimle konuşmadığı için günaha sadece o mu giriyor ben de günaha giriyor muyum?
CEVAP
Dinimizde küsmek, dargın durmak caiz değildir, günahtır Üç günden fazla dargın duran kimse, şefaat olunmazsa, affolunmazsa, Cehennemde azap görecektir Hadisi şerifte buyuruluyor ki:
(Bir müminin din kardeşiyle üç günden çok dargın durması caiz değildir Üç gün geçtikten sonra, onunla karşılaşırsa, ona selam verip hatırını sormalıdır O kimse selamını almazsa günaha girer Selam veren de küs durma mesuliyetinden kurtulmuş olur) Ebu Davud
(Müslümanla alakayı kesmek onun kanını dökmek gibidir) Ebu Nuaym
Bir de küs durmanın sebebi nedir? Bu önemlidir Alacak verecek meselesi midir, para meselesi mi? İtibar meselesi mi? Konuşmaz ama kin gütmezse küs duranların günahını yüklenmez Nefret etmemek şartı ile ondan zarar gelir diye konuşmazsa küs durma günahına girmez
Günah işleyene, büyüklük taslayana, kendini beğenene, sizinle alay edene nasihat olmak niyeti ile ondan uzak durmak iyidir Allahü teâlâ için darılmak olur Hâlini düzelt demek olur
Sual: Hadisi şerifte (Birbirinizi sevmedikçe, imana kavuşamazsınız) buyuruluyor İnsan biriyle küsünce kâfir olmaz mı?
CEVAP
Hayır, kâfir olmaz İnsan dünya işleri için bir müslümana kızar, onunla küsebilir Üç günden fazla dursa da, yine kâfir olmaz Yani insan günah işlemekle kâfir olmaz
Dargınlar barışmalı
Sual: Birkaç arkadaş, bana dargın, konuşmuyorlar Ne yapmam uygun olur?
CEVAP
Müslümanların dargın durması kötüdür Dargınları barıştırmak sevabdır Dargın durulmayıp barışmalı Hoşlanılmayan kimseyle de, samimi olmamalı, ama rastlayınca selamlaşma ihmal edilmemeli Yani konuşmamakla dargın durmak farklıdır Zararı gelecek kimseyle konuşmak gerekmez, ama rastlayınca selam vermelidir
Küs durmak
Sual: Bazı arkadaşlarla konuşmuyorum, ama hiçbirine kinim, düşmanlığım yok Konuşunca zararları dokunuyor Yanlarına gitmekten çekiniyorum Hiç onlara darılmadan uzak durmam, konuşmamam günah olur mu?
CEVAP
Madem size zararı dokunuyor, kin beslemeden mesafeli durmak günah olmaz İhtiyaç olmadıkça konuşmamanın da mahzuru olmaz Ama görüşüldüğü zaman, yine ihtiyaç kadar konuşmalıdır
Küs durmak
Sual: Görüştüğümüz zaman, sıkıntı veren iyi ve kötü arkadaşlarım var İster istemez konuşmuyorum, ama dinimizde üç günden fazla küs durulmuyor Sıkıntılarından uzak kalmak niyetiyle bunlarla konuşmamam uygun mu?
CEVAP
Küs durmak ayrı, konuşmamak ayrıdır İnsan konuştuğu hâlde, kin güdebildiği gibi, konuşmadığı birine kin gütmeyebilir Kin gütmemek şartıyla, bir mazeretle konuşmamak ve araya mesafe koymakta mahzur olmaz
İslam âlimleri buyuruyor ki:
(Arkadaşına üç günden fazla dargın duran, affa veya şefaate kavuşmazsa, Cehennemde azap görür)
Günah işleyene, darılmak ve nasihat için ondan uzak durmak caiz, hattâ müstehabdır Bu, Allahü teâlâ için darılmak olur Hadisi şerifte, (Amellerin en kıymetlisi, hubbi fillah ve buğdi fillahtır) buyuruldu Hubbi fillah, Allahü teâlâ için sevmek demektir Buğdi fillah, Allahü teâlâ için sevmemek, dargın olmak demektir (İslam Ahlakı)
Linkleri sadece kayıtlı üyelerimiz görebilirForumTR üyesi olmak için tıklayınız