Kur’an’ın Korunması hakkında bilgi
Geldiği zamandan itibaren kıyamete kadar butun insanlığa hitap edeceği, onları hak
dine, Allah’ın razı olduğu hayat tarzına davet edeceği, Allah tarafından bu maksatla
gonderildiği icin Kur’anı Kerim’in değiştirilmeden korunması, geldiği gibi insanlığa
sunulması gerekiyordu Allah Teala bunu uzerine aldığını, kullarına gerekeni yaptırarak
kitabı koruyacağını yine kitabında şoyle bildiriyordu:
“Kesin olarak bilesiniz ki bu vahyi kuşkusuz biz indirdik ve onu mutlaka koruyan da
yine biziz (Hicr 159) “Sana okutacağız ve Allah dilemedikce unutmayacaksın (A‘la 876)
“Vahyi tam alma telaşı yuzunden dilini kımıldatma! Onu zihninde toplama ve onu okumanı
sağlama işi bize aittir O halde onu okuduğumuz zaman sen onun okunuşunu takip et Sonra
onu anlatmak da elbette bize aittir (Kıyame 751619; buna yakın mealde bir ayet icin bk Taha
20114)
Hz Peygamber, kendisine vahyedilen ayetleri unutmamak, hemen hafızasına almak
icin –ayetin vahyedilmesi surerken– tekrarlamaya calışıyordu Bu ayetler vahyedilerek
kendisine, Allah tarafından şu teminat verildi: Onu sana okutacağız; hafızanda toplayacağız,
yani ezberlemeni sağlayacağız; anlaşılmadık yer kalmayıncaya kadar gerekli acıklamaları
yapacağız
Allah’ın, son kitabını koruma vaadi şu tedbirlerle gercekleşmiştir:
*Hz Peygamber ve bir kısım ashabı tarafından tamamı, diğerlerince de ceşitli
kısımları ezberlenmiştir
* Hz Peygamber’le Cebrail, yine Hz Peygamber’le bazı sahabiler, keza bir kısım
sahabe kendi aralarında Kur’an’ı karşılıklı okumuşlar, birinin ezbere okuduğunu diğeri
dinlemiş ve gerektiğinde duzeltmeler yaparak doğru ve sağlam ezberlemeyi sağlamışlardır
*Ayetler geldikce Hz Peygamber tarafından vahiy katiplerine, ileride mushaf
haline getirildiğinde riayet edilecek sıra bildirilmek suretiyle yazdırılmış ve yazılan metin
titizlikle muhafaza edilmiştir Ayrıca sahabenin de ellerinde yazılı parcalar bulunuyordu
* Kur’an’ın nuzUlu tamamlandıktan kısa bir muddet sonra (Hz EbU Bekir’in
halifeliği sırasında) Hz Peygamber tarafından bildirilen nihai sıralamaya gore butun
parcalar birleştirilmiş ve yeniden yazılarak koruma altına alınmıştır
* Hz Osman’ın halifeliği doneminde Kur’an hattının standardize edilmesi suretiyle
oluşturulan ana metinden yeni nushalar kopya edilerek İslam dunyasının başlıca
merkezlerine gonderilmiştir
Yukarıda ozetlenen tedbirleri biraz daha ayrıntılı olarak incelemek yararlı olacaktır:
Geldiği zamandan itibaren kıyamete kadar butun insanlığa hitap edeceği, onları hak
dine, Allah’ın razı olduğu hayat tarzına davet edeceği, Allah tarafından bu maksatla
gonderildiği icin Kur’anı Kerim’in değiştirilmeden korunması, geldiği gibi insanlığa
sunulması gerekiyordu Allah Teala bunu uzerine aldığını, kullarına gerekeni yaptırarak
kitabı koruyacağını yine kitabında şoyle bildiriyordu:
“Kesin olarak bilesiniz ki bu vahyi kuşkusuz biz indirdik ve onu mutlaka koruyan da
yine biziz (Hicr 159) “Sana okutacağız ve Allah dilemedikce unutmayacaksın (A‘la 876)
“Vahyi tam alma telaşı yuzunden dilini kımıldatma! Onu zihninde toplama ve onu okumanı
sağlama işi bize aittir O halde onu okuduğumuz zaman sen onun okunuşunu takip et Sonra
onu anlatmak da elbette bize aittir (Kıyame 751619; buna yakın mealde bir ayet icin bk Taha
20114)
Hz Peygamber, kendisine vahyedilen ayetleri unutmamak, hemen hafızasına almak
icin –ayetin vahyedilmesi surerken– tekrarlamaya calışıyordu Bu ayetler vahyedilerek
kendisine, Allah tarafından şu teminat verildi: Onu sana okutacağız; hafızanda toplayacağız,
yani ezberlemeni sağlayacağız; anlaşılmadık yer kalmayıncaya kadar gerekli acıklamaları
yapacağız
Allah’ın, son kitabını koruma vaadi şu tedbirlerle gercekleşmiştir:
*Hz Peygamber ve bir kısım ashabı tarafından tamamı, diğerlerince de ceşitli
kısımları ezberlenmiştir
* Hz Peygamber’le Cebrail, yine Hz Peygamber’le bazı sahabiler, keza bir kısım
sahabe kendi aralarında Kur’an’ı karşılıklı okumuşlar, birinin ezbere okuduğunu diğeri
dinlemiş ve gerektiğinde duzeltmeler yaparak doğru ve sağlam ezberlemeyi sağlamışlardır
*Ayetler geldikce Hz Peygamber tarafından vahiy katiplerine, ileride mushaf
haline getirildiğinde riayet edilecek sıra bildirilmek suretiyle yazdırılmış ve yazılan metin
titizlikle muhafaza edilmiştir Ayrıca sahabenin de ellerinde yazılı parcalar bulunuyordu
* Kur’an’ın nuzUlu tamamlandıktan kısa bir muddet sonra (Hz EbU Bekir’in
halifeliği sırasında) Hz Peygamber tarafından bildirilen nihai sıralamaya gore butun
parcalar birleştirilmiş ve yeniden yazılarak koruma altına alınmıştır
* Hz Osman’ın halifeliği doneminde Kur’an hattının standardize edilmesi suretiyle
oluşturulan ana metinden yeni nushalar kopya edilerek İslam dunyasının başlıca
merkezlerine gonderilmiştir
Yukarıda ozetlenen tedbirleri biraz daha ayrıntılı olarak incelemek yararlı olacaktır: