nicebayan
FD Üye
- Katılım
- Ara 24, 2016
- Mesajlar
- 94,678
- Etkileşim
- 2
- Puan
- 38
- Yaş
- 36
- Web sitesi
- nicebayan.com
- F-D Coin
- 90
Kur'an Kerim, Sûrelerin İniş Sebepleri Nelerdir
Sûrelerin İniş Sebepleri Hakkında
1ElFÂTİHA
Müddesir sûresinden sonra Mekke'de inmiştir 7 (yedi) âyettir Kur'an'ın birincil sûresi olduğu için açış yapan, açan manasına Fâtihadenilmiştir Öteki adları şunlardır: Asıl kitap manasına Ümmü'lKitâpdinin asıllarını ihtiva eden manasına elEsâs, asıl hatlarıyla İslâm'ı anlattığı için elVâfiyeve elSeb'u'lMesânî, birçok esrarı taşıdığı için elKenz Peygamberimiz Fâtiha'yı okumayanın namazı olmazbuyurmuştur Onun için, Fâtiha, namazların her rekâtında okunur Manası itibariyle Fâtiha, en büyük dua ve münâcâttır Kulluğun yalnız Allah'a yapılacağı, desteğin yalnızca Allah'tan geldiği, dürüst yola varmanın da doğru yoldan sapmanın da Allah'ın iradesine dayandığı, çünkü hayrı da şerri de yaratanın Allah olduğu hususları bu sûrede ifadesini bulmuştur Kur'an, insanlığa içten yolu kullanmak için indirilmiştir Kur'an'ın ihtiva ettiği esaslar başlıca hatları ile Fâtiha'da vardır Zira Fâtiha'da, övgüye, ta'zime ve ibadete lâyık bir tek Allah'ın varlığı, O'nun hakimiyeti, O'ndan başka dayanılacak bir kuvvet bulunmadığı anlatılır ve içten yola gitme, iyi insan olma dileğinde bulunulur
2elBAKARA
Medine'de inmiştir 286 (ikiyüzseksenaltı) âyettir Kur'an'ın en uzun sûresidir Adını, 6771 âyetlerde yahudilere kesmeleri emredilen sığırdan alır Yalnız 281 âyeti Veda Haccında Mekke'de inmiştir İnanca, ahlâka ve hayat nizamına dair hükümlerin kayda değer bir kısmı bu sûrede yer almıştır
3ÂLİ İMRÂN
Medine'de nâzil olmuştur 200 (İki yüz) âyettir 3437 âyetlerde Hz Meryem'in babasının mensup olduğu İmrân ailesinden söz edildiği için sûre bu adı almıştır
4enNİSÂ
Hicretten sonradan Medine'de nâzil olmuştur, 176 (yüzyetmişaltı) âyettir Nisâkadınlar demektir Bu sûrede daha çok kadından, cemiyet içinde kadınların hukukî ve içtimaî yer ve değerlerinden bahsedildiği için adına Nisâdenmiştir
5elMÂİDE
Üçüncü âyetin dıştan sûrenin bütünü Medine'de, hicrî altıncı yılda nâzil olmuştur 120 (yüzyirmi) âyettir Buhârî ve Müslim'de, Hz Ömer'den rivayet edildiğine göre Bugün size dininizi ikmal ettimifadesinin yer aldığı âyet Mekke'de, vedâ haccında, cuma günü, Arafe akşamı nâzil olmuştur Mâidesofra demektir 112 ve 114 âyetlerde, Hz İsa zamanında, gökten indirilmesi istenen bir sofradan bahsedildiği için sûreye bu isim verilmiştir Bundan önceki sûrede dinî zümreler içinden münafıklar ağırlıkla söz konusu edilmişti Bu sûrede ise tekrar münafıklardan bahsedilmekle beraber yük ehli kitapta ve bilhassa hristiyanlardadır bunun dışında sûrede hac farizası, abdest, gusül, teyemmüm ile ilgili bir takım bilgiler, içki ve kumar yasağı, ahitlere ve söze bağlılık, içtimaî ve ahlâkî münasebetler, haram ve helâl yiyecekler gibi data ve hükümlere bağlantı edilmiºtir
6elEN'ÂM
En'âm sûresi, 165 (yüzaltmışbeş) âyettir 91, 92, 93 ve 151, 152, 153 âyetler Medine'de, diğerleri Mekke'de inmiştir Sûrenin bazı âyetlerinde Arapların, kurban edilen hayvanlarla ilgili birtakım gelenekleri kınandığı için sûreye En'âm sûresi denmiştir En'âm; koyun, keçi, deve, sığır ve manda cinslerini bir arada açıklayan bir kelimedir
7elA'RÂF
A'râf sûresi Mekke'de inmiş olup, 206 (ikiyüzaltı) âyettir 46 ve 48 âyetlerde A'râf'ta yani cennet ve cehennem ehli arasındaki yüksek bir yerde yer alan insanlardan laf edildiği için sûreye bu ad verilmiştir
8elENFÂL
Enfâl sûresi, 75 (yetmişbeş) âyettir 30 ilâ 36 âyetler Mekke'de, diğerleri Medine'de inmiştir Enfâl, ziyade manasına gelen neflkelimesinin çoğuludur İslâm dinini savunmak için yapılan savaşlarda elde edilen sevaba ilave olarak alınan ganimet malına da nefldenilmiştir Sûrenin birinci âyetinde savaştan elde edilen ganimetlerin Allah ve Resûlüne ait olduğu açıklama edildiği için sûreye bu ad verilmiştir
9etTEVBE
Tevbe sûresi, 129 (yüzyirmidokuz) âyettir 128 ve 129 âyetler Mekke'de, diğerleri Medine'de inmiştir 104 âyet tevbe ile ilgili olduğu için sûreye bu ad verilmiştir Sûrenin bundan başka birçok ismi olup en meşhuru Berâe'dir Bu sûrenin Enfâl sûresi'nin devamı veya başlı başına bir sûre olup olmadığı hakkında ihtilâf olduğu için başında Besmele yazılmamıştır Hicretin dokuzuncu yılında Hz Ebu Bekir, hac emîri olarak tayin edilmiş ve müslümanlar hacca gönderilmişti Bu sûre inince Resûlullah (s a) Allah'ın emirlerini hacdaki insanlara beyanname etmesi için Hz Ali'yi görevlendirdi Hz Ali hac kafilesine ulaştığında Hz Ebu Bekir, Amir olarak mı geldin, yoksa memur olarak mı?diye sordu; Hz Ali, yalnızca sûreyi Mekke'de hacılara beyanname ile me'mûr olduğunu bildirdi Hz Ali bayramın birinci günü Akabe Cemresi yanına ayağa kalkarak kendisinin Peygamber göre gönderilmiş bir elçi olduğunu bildirdi ve bir hutbe okudu, daha sonra da bu sûrenin başından 30 ya da 40 âyet okuyarak dedi fakat: Dört şeyi tebliğe memurum: 1 Bu yıldan sonradan Kâbe'ye hiçbir müşrik yaklaşmayacak, 2 Hiç kimse çıplak olarak Kâbe'yi ziyâret etmeyecek, 3 Müminden başka biri cennete girmeyecek, 4 Müşrik kabileler tarafından bozulmamış antlaşmalar, mukavele süresinin sonuna kadar yürürlükte kalacak
10YÛNUS
Yunus sûresi, 109 (yüzdokuz) âyet olup 40, 94, 95 ve 96 âyetler Medine'de, diğerleri Mekke'de inmiştir 98 âyette Hz Yunus'un kavminden bahsedildiği için sûreye bu isim verilmiştir Mekke halkı, kendi içlerinden bir adamın peygamber olabileceğine inanamıyorlar ve: Allah, Ebû Tâlib'in yetimi Muhammed'den başka bir peygamber bulamadı mı?diyorlardı bari saygın, zengin ve makam sahibi birisinin peygamber olmasını daha yerinde görüyorlardı İşte bunun üzerine bu sûre inmiştir
11HÛD
Hûd sûresi, 123 (yüzyirmiüç) âyet olup 12, 17 ve 114 âyetler Medine'de, diğerleri Mekke'de inmiştir 50 60 âyetlerde Arabistan halkına gönderilmiş peygamberlerden biri olan Hûd (a s)'ın hayatından bahsedildiği için sûreye bu ad verilmiştir Yunus sûresinden sonra inmiş olup onun devamı niteliğindedir İtikada ait esasları, Kur'an'ın mucize oluşunu, ahiretle ilgili meseleleri, sevap ve cezayı ve Hz Hûd'dan diğer Nuh, Salih, İbrahim, Lût, Şuayb ve Musa (a s) gibi peygamberlerin kıssalarını ihtiva etmektedir
12YÛSUF
Yusuf suresi, 111 (yüzonbir) âyet olup 1,2 ve 3 âyetler Medine'de, diğerleri Mekke'de inmiştir Sûrenin başından ardına kadar Yusuf Peygamber'den bahsedildiği için bu adı almıştır
13erRA'D
Ra'd Sûresi, 43 (kırküç) âyet olup Mekke'de mi, Medine'de mi indiği hakkında ihtilaf vardır Sûrenin muhtevası göz önüne alınırsa Mekke'de indiğini söyleyenlerin görüşü birazcık daha tartma kazanır Sûrenin onüçüncü âyetinde gök gürültüsü manasına gelen erRa'dkelimesi zikredildiği için sûreye bu ad verilmiştir
14İBRÂHİM
İbrahim sûresi, 52 (elliiki) âyet olup 28 ve 29 âyetler Medine'de, diğerleri Mekke'de inmiştir 3541 âyetler Hz İbrahim'in duasını ihtiva ettiği için sûreye bu isim verilmiştir
15elHİCR
Hicr sûresi, 99 (doksandokuz) âyet olup 87'si Medine'de, diğerleri Mekke'de inmiştir Hicr, bir yer adıdır 8084 âyetlerde Hicr'den bahsedildiği için sûreye bu ad verilmiştir
16enNAHL
Nahl sûresi 128 (yüzyirmisekiz) âyet olup, son üç âyeti Medine'de, diğerleri Mekke'de inmiştir 68 âyette bal arısından laf edildiği için sûreye bu ad verilmiştir
17elİSRÂ
Mekke'de nâzil olmuştur Fakat 26, 32, 33 ve 57 âyetlerle 73 ilâ 80 âyetlerin Medine'de indiği söylenti edilmektedir 111 (yüzonbir) âyettir İsrâkelimesi, geceleyin yürümek manasına kazanç Hz Peygamber'in Mi'rac mucizesinin Mekke'den Kudüs'e dek olan kısmı bu sûrede anlatıldığından, sûre İsrâadını almıştır
18elKEHF
Kehf sûresi 110 (yüzon) âyettir Mekke'de nâzil olmuştur Ama, 28 âyetin Medine'de nâzil olduğu rivayeti de vardır Sûre bu adı, içinde söz konusu edilen ve mağara arkadaşlarıaramak olan Ashâbı Kehfden almıştır
19MERYEM
Meryem sûresi, 98 (doksansekiz) âyet olup Mekke'de nâzil olmuştur Bazı tefsircilere kadar 58 âyet, bazılarına kadar de 71 âyet Medine'de nâzil olmuştur Bu sûre, öteki bahisler yanına, özellikle Hz Meryem'den ve onun Hz İsa'yı dünyaya getirmesinden bahsetmesi sebebiyle Meryem sûresiadını almıştır
20TÂHÂ
135 (yüzotuzbeş) âyet olup Mekke'de nâzil olmuştur Sûre, ismini, başındaki TâHâ harflerinden almıştır Hz Ömer'in bu sûre vesilesiyle müslüman oluşu, İslâm tarihinin manâlı bir anı sayfasıdır Durum, özetle şöyledir: İslâm'ın yaman bir düşmanı olan Hattâb oğlu Ömer, Resûlullah'ı öldürme vazifesini üstlenmiş ve bu iş için yola çıkmıştı Ama, yolda kız kardeşi Fatıma ile eniştesi Saîd'in müslüman olduğunu öğrenince, önce onların işini bitirmeye karar verdi TâHâ sûresini okumakta olan karıkoca, Ömer'in geldiğini görür görmez Kur'an sayfalarını sakladılarsa da, Ömer onları duymuştu Okuduklarını bakmak istediğini söyledi İnkâr etmeleri üstüne Saîd'e saldırdı Kendisine mâni elde etmek isteyen Fatıma'yı tokatladı Yüzlerinden kanlar akan Fatıma, cesarete gelerek müslüman olduklarını dobra dobra söyledi Kardeşinin haline acıyan Ömer, bu sefer yumuşak bir sesle okuduklarını bitmiş istedi TâHâ sûresinin yazılı bulunduğu sayfaları okuyunca, Kur'an'ın mucizeli tesirinden nasibini alarak Resûlullah'ın huzuruna gitti ve müslüman oldu
21elENBİYÂ
Enbiyâ sûresi, 112 (yüzoniki) âyettir ve Mekke'de nâzil olmuştur Diğer konular yanına bilhassa bir takım peygamberler ve onların kavimleriyle olan münasebetlerinden bahsettiği için Enbiyâ (Peygamberler) sûresi adını almıştır
22elHACC
Sûre 78 (yetmişsekiz) âyettir Müfessirlerin çoğunluğuna kadar 19 âyetten itibaren 6 âyet Medine'de, diğerleri Mekke'de nâzil olmuştur Bu sûrede, hac farizasının daha önce Hz İbrahim tarafından başlatıldığından ve Hz Muhammed (s a) tarafından da devam ettirildiğinden bahsedildiği için sûreye Hac sûresidenilmiştir
23elMÜ'MİNÛN
118 (yüzonsekiz) âyet olup Mekke'de nâzil olmuştur Özellikle ilk âyetlerinde kurtuluşa eren müminlerin ibadetlerinden, ahlâki yaşayışlarından ve nâil olacakları uhrevî nimetlerden bahsedildiği için sûre elMü'minûnadını almıştır Nitekim Abdullah b Abbas'tan söylenti edilen bir hadiste Hz Peygamber (s a), bu âyetlerin inzâlini müteakip, Bana on âyet indi ama, durumu bunlara uyan cennete gidecektirbuyurdu ve bu sûrenin ilk on âyetini okudu
24enNÛR
64 (altmışdört) âyetten ibaret olan sûrenin tamamı Medine'de nâzil olmuştur Nûr âyetidiye tanıdık 35 âyette Allah'ın, gökleri ve yeri aydınlatan nûrundan bahsedildiği için Nûr sûresiadını almıştır
25elFURKAN
Bu sûre Mekke'de nâzil olmuştur, sadece üç âyetinin (68, 69, 70) Medine'de nâzil olduğu hakkında bir söylenti vardır 77 (yetmişyedi) âyettir Sûre, adını ilk âyetinde geçen elfurkankelimesinden alır Furkan, hakkı bâtıldan ayırdeden demektir ve Kur'anı Kerim'in isimlerindendir
26benzeyenŞUARÂ
Mekke'de nâzil olan bu sûre, 227 (ikiyüzyirmiyedi) âyettir 224, 225, 226, 227 âyetleri (dört âyet), Medine'de nâzil olmuştur Şuarâ, şairler demektir; 224 âyetinde şairlerden sözedildiği için, sûre bu ismi almıştır Muhaliflerin Kur'an'a karşısında ileri sürdükleri iddialarından biri de, onun bir şair göre meydana getirilmiş olduğu idi İşte Kur'an, Hz Peygamber'in irşadı ile daha önceki peygamberlerin irşadlarının özde birleştiğini ve Kur'an'ın bir şair eseri olmadığını isbat ederek, bu iddiayı çürütmekte ve reddetmektedir
27enNEML
Bu sûre, Mekke'de nâzil olmuştur 93 (doksanüç) âyettir Nemlkarınca demektir 18 âyetinde, Süleyman aleyhisselâmın ordusuna yol veren karıncalardan laf edildiği için sûre bu ismi almıştır
28elKASAS
Bu sûre Mekke'de nâzil olmuştur 85 âyetinin hicret esnasında Mekke ile Medine aralarında, 52 ilâ 55 âyetlerinin ise Medine'de nâzil olduğu söylenti edilmiştir 88 (seksensekiz) âyettir Kasas, olaylar, hikâyeler demektir İsmini 25 âyetinden almıştır Sûrenin esas konularını, Hz Musa'nın çocukluğundan itibaren hayatı, mücadeleleri; tevhid ehlinnin zaferi ve dünya servetine güvenilmemesi teºkil etmektedir
29elANKEBÛT
Mekke'de nâzil olan bu sûre 69 (altmışdokuz) âyettir Ankebût, örümcek demektir 41 âyetinde kâfirlerin işleri örümcek ağına benzetildiği için sûre bu ismi almıştır
30erRÛM
17 âyeti hariç, sûrenin tamamı Mekke'de nâzil olmuştur 60 (altmış) âyettir İranlılarla yapılan savaşta yenilmiş olan Rumların (Bizanslıların) yeniden şampiyon gelecekleri anlatıldığından, sûreye bu ad verilmiştir *
Sûrelerin İniş Sebepleri Hakkında
1ElFÂTİHA
Müddesir sûresinden sonra Mekke'de inmiştir 7 (yedi) âyettir Kur'an'ın birincil sûresi olduğu için açış yapan, açan manasına Fâtihadenilmiştir Öteki adları şunlardır: Asıl kitap manasına Ümmü'lKitâpdinin asıllarını ihtiva eden manasına elEsâs, asıl hatlarıyla İslâm'ı anlattığı için elVâfiyeve elSeb'u'lMesânî, birçok esrarı taşıdığı için elKenz Peygamberimiz Fâtiha'yı okumayanın namazı olmazbuyurmuştur Onun için, Fâtiha, namazların her rekâtında okunur Manası itibariyle Fâtiha, en büyük dua ve münâcâttır Kulluğun yalnız Allah'a yapılacağı, desteğin yalnızca Allah'tan geldiği, dürüst yola varmanın da doğru yoldan sapmanın da Allah'ın iradesine dayandığı, çünkü hayrı da şerri de yaratanın Allah olduğu hususları bu sûrede ifadesini bulmuştur Kur'an, insanlığa içten yolu kullanmak için indirilmiştir Kur'an'ın ihtiva ettiği esaslar başlıca hatları ile Fâtiha'da vardır Zira Fâtiha'da, övgüye, ta'zime ve ibadete lâyık bir tek Allah'ın varlığı, O'nun hakimiyeti, O'ndan başka dayanılacak bir kuvvet bulunmadığı anlatılır ve içten yola gitme, iyi insan olma dileğinde bulunulur
2elBAKARA
Medine'de inmiştir 286 (ikiyüzseksenaltı) âyettir Kur'an'ın en uzun sûresidir Adını, 6771 âyetlerde yahudilere kesmeleri emredilen sığırdan alır Yalnız 281 âyeti Veda Haccında Mekke'de inmiştir İnanca, ahlâka ve hayat nizamına dair hükümlerin kayda değer bir kısmı bu sûrede yer almıştır
3ÂLİ İMRÂN
Medine'de nâzil olmuştur 200 (İki yüz) âyettir 3437 âyetlerde Hz Meryem'in babasının mensup olduğu İmrân ailesinden söz edildiği için sûre bu adı almıştır
4enNİSÂ
Hicretten sonradan Medine'de nâzil olmuştur, 176 (yüzyetmişaltı) âyettir Nisâkadınlar demektir Bu sûrede daha çok kadından, cemiyet içinde kadınların hukukî ve içtimaî yer ve değerlerinden bahsedildiği için adına Nisâdenmiştir
5elMÂİDE
Üçüncü âyetin dıştan sûrenin bütünü Medine'de, hicrî altıncı yılda nâzil olmuştur 120 (yüzyirmi) âyettir Buhârî ve Müslim'de, Hz Ömer'den rivayet edildiğine göre Bugün size dininizi ikmal ettimifadesinin yer aldığı âyet Mekke'de, vedâ haccında, cuma günü, Arafe akşamı nâzil olmuştur Mâidesofra demektir 112 ve 114 âyetlerde, Hz İsa zamanında, gökten indirilmesi istenen bir sofradan bahsedildiği için sûreye bu isim verilmiştir Bundan önceki sûrede dinî zümreler içinden münafıklar ağırlıkla söz konusu edilmişti Bu sûrede ise tekrar münafıklardan bahsedilmekle beraber yük ehli kitapta ve bilhassa hristiyanlardadır bunun dışında sûrede hac farizası, abdest, gusül, teyemmüm ile ilgili bir takım bilgiler, içki ve kumar yasağı, ahitlere ve söze bağlılık, içtimaî ve ahlâkî münasebetler, haram ve helâl yiyecekler gibi data ve hükümlere bağlantı edilmiºtir
6elEN'ÂM
En'âm sûresi, 165 (yüzaltmışbeş) âyettir 91, 92, 93 ve 151, 152, 153 âyetler Medine'de, diğerleri Mekke'de inmiştir Sûrenin bazı âyetlerinde Arapların, kurban edilen hayvanlarla ilgili birtakım gelenekleri kınandığı için sûreye En'âm sûresi denmiştir En'âm; koyun, keçi, deve, sığır ve manda cinslerini bir arada açıklayan bir kelimedir
7elA'RÂF
A'râf sûresi Mekke'de inmiş olup, 206 (ikiyüzaltı) âyettir 46 ve 48 âyetlerde A'râf'ta yani cennet ve cehennem ehli arasındaki yüksek bir yerde yer alan insanlardan laf edildiği için sûreye bu ad verilmiştir
8elENFÂL
Enfâl sûresi, 75 (yetmişbeş) âyettir 30 ilâ 36 âyetler Mekke'de, diğerleri Medine'de inmiştir Enfâl, ziyade manasına gelen neflkelimesinin çoğuludur İslâm dinini savunmak için yapılan savaşlarda elde edilen sevaba ilave olarak alınan ganimet malına da nefldenilmiştir Sûrenin birinci âyetinde savaştan elde edilen ganimetlerin Allah ve Resûlüne ait olduğu açıklama edildiği için sûreye bu ad verilmiştir
9etTEVBE
Tevbe sûresi, 129 (yüzyirmidokuz) âyettir 128 ve 129 âyetler Mekke'de, diğerleri Medine'de inmiştir 104 âyet tevbe ile ilgili olduğu için sûreye bu ad verilmiştir Sûrenin bundan başka birçok ismi olup en meşhuru Berâe'dir Bu sûrenin Enfâl sûresi'nin devamı veya başlı başına bir sûre olup olmadığı hakkında ihtilâf olduğu için başında Besmele yazılmamıştır Hicretin dokuzuncu yılında Hz Ebu Bekir, hac emîri olarak tayin edilmiş ve müslümanlar hacca gönderilmişti Bu sûre inince Resûlullah (s a) Allah'ın emirlerini hacdaki insanlara beyanname etmesi için Hz Ali'yi görevlendirdi Hz Ali hac kafilesine ulaştığında Hz Ebu Bekir, Amir olarak mı geldin, yoksa memur olarak mı?diye sordu; Hz Ali, yalnızca sûreyi Mekke'de hacılara beyanname ile me'mûr olduğunu bildirdi Hz Ali bayramın birinci günü Akabe Cemresi yanına ayağa kalkarak kendisinin Peygamber göre gönderilmiş bir elçi olduğunu bildirdi ve bir hutbe okudu, daha sonra da bu sûrenin başından 30 ya da 40 âyet okuyarak dedi fakat: Dört şeyi tebliğe memurum: 1 Bu yıldan sonradan Kâbe'ye hiçbir müşrik yaklaşmayacak, 2 Hiç kimse çıplak olarak Kâbe'yi ziyâret etmeyecek, 3 Müminden başka biri cennete girmeyecek, 4 Müşrik kabileler tarafından bozulmamış antlaşmalar, mukavele süresinin sonuna kadar yürürlükte kalacak
10YÛNUS
Yunus sûresi, 109 (yüzdokuz) âyet olup 40, 94, 95 ve 96 âyetler Medine'de, diğerleri Mekke'de inmiştir 98 âyette Hz Yunus'un kavminden bahsedildiği için sûreye bu isim verilmiştir Mekke halkı, kendi içlerinden bir adamın peygamber olabileceğine inanamıyorlar ve: Allah, Ebû Tâlib'in yetimi Muhammed'den başka bir peygamber bulamadı mı?diyorlardı bari saygın, zengin ve makam sahibi birisinin peygamber olmasını daha yerinde görüyorlardı İşte bunun üzerine bu sûre inmiştir
11HÛD
Hûd sûresi, 123 (yüzyirmiüç) âyet olup 12, 17 ve 114 âyetler Medine'de, diğerleri Mekke'de inmiştir 50 60 âyetlerde Arabistan halkına gönderilmiş peygamberlerden biri olan Hûd (a s)'ın hayatından bahsedildiği için sûreye bu ad verilmiştir Yunus sûresinden sonra inmiş olup onun devamı niteliğindedir İtikada ait esasları, Kur'an'ın mucize oluşunu, ahiretle ilgili meseleleri, sevap ve cezayı ve Hz Hûd'dan diğer Nuh, Salih, İbrahim, Lût, Şuayb ve Musa (a s) gibi peygamberlerin kıssalarını ihtiva etmektedir
12YÛSUF
Yusuf suresi, 111 (yüzonbir) âyet olup 1,2 ve 3 âyetler Medine'de, diğerleri Mekke'de inmiştir Sûrenin başından ardına kadar Yusuf Peygamber'den bahsedildiği için bu adı almıştır
13erRA'D
Ra'd Sûresi, 43 (kırküç) âyet olup Mekke'de mi, Medine'de mi indiği hakkında ihtilaf vardır Sûrenin muhtevası göz önüne alınırsa Mekke'de indiğini söyleyenlerin görüşü birazcık daha tartma kazanır Sûrenin onüçüncü âyetinde gök gürültüsü manasına gelen erRa'dkelimesi zikredildiği için sûreye bu ad verilmiştir
14İBRÂHİM
İbrahim sûresi, 52 (elliiki) âyet olup 28 ve 29 âyetler Medine'de, diğerleri Mekke'de inmiştir 3541 âyetler Hz İbrahim'in duasını ihtiva ettiği için sûreye bu isim verilmiştir
15elHİCR
Hicr sûresi, 99 (doksandokuz) âyet olup 87'si Medine'de, diğerleri Mekke'de inmiştir Hicr, bir yer adıdır 8084 âyetlerde Hicr'den bahsedildiği için sûreye bu ad verilmiştir
16enNAHL
Nahl sûresi 128 (yüzyirmisekiz) âyet olup, son üç âyeti Medine'de, diğerleri Mekke'de inmiştir 68 âyette bal arısından laf edildiği için sûreye bu ad verilmiştir
17elİSRÂ
Mekke'de nâzil olmuştur Fakat 26, 32, 33 ve 57 âyetlerle 73 ilâ 80 âyetlerin Medine'de indiği söylenti edilmektedir 111 (yüzonbir) âyettir İsrâkelimesi, geceleyin yürümek manasına kazanç Hz Peygamber'in Mi'rac mucizesinin Mekke'den Kudüs'e dek olan kısmı bu sûrede anlatıldığından, sûre İsrâadını almıştır
18elKEHF
Kehf sûresi 110 (yüzon) âyettir Mekke'de nâzil olmuştur Ama, 28 âyetin Medine'de nâzil olduğu rivayeti de vardır Sûre bu adı, içinde söz konusu edilen ve mağara arkadaşlarıaramak olan Ashâbı Kehfden almıştır
19MERYEM
Meryem sûresi, 98 (doksansekiz) âyet olup Mekke'de nâzil olmuştur Bazı tefsircilere kadar 58 âyet, bazılarına kadar de 71 âyet Medine'de nâzil olmuştur Bu sûre, öteki bahisler yanına, özellikle Hz Meryem'den ve onun Hz İsa'yı dünyaya getirmesinden bahsetmesi sebebiyle Meryem sûresiadını almıştır
20TÂHÂ
135 (yüzotuzbeş) âyet olup Mekke'de nâzil olmuştur Sûre, ismini, başındaki TâHâ harflerinden almıştır Hz Ömer'in bu sûre vesilesiyle müslüman oluşu, İslâm tarihinin manâlı bir anı sayfasıdır Durum, özetle şöyledir: İslâm'ın yaman bir düşmanı olan Hattâb oğlu Ömer, Resûlullah'ı öldürme vazifesini üstlenmiş ve bu iş için yola çıkmıştı Ama, yolda kız kardeşi Fatıma ile eniştesi Saîd'in müslüman olduğunu öğrenince, önce onların işini bitirmeye karar verdi TâHâ sûresini okumakta olan karıkoca, Ömer'in geldiğini görür görmez Kur'an sayfalarını sakladılarsa da, Ömer onları duymuştu Okuduklarını bakmak istediğini söyledi İnkâr etmeleri üstüne Saîd'e saldırdı Kendisine mâni elde etmek isteyen Fatıma'yı tokatladı Yüzlerinden kanlar akan Fatıma, cesarete gelerek müslüman olduklarını dobra dobra söyledi Kardeşinin haline acıyan Ömer, bu sefer yumuşak bir sesle okuduklarını bitmiş istedi TâHâ sûresinin yazılı bulunduğu sayfaları okuyunca, Kur'an'ın mucizeli tesirinden nasibini alarak Resûlullah'ın huzuruna gitti ve müslüman oldu
21elENBİYÂ
Enbiyâ sûresi, 112 (yüzoniki) âyettir ve Mekke'de nâzil olmuştur Diğer konular yanına bilhassa bir takım peygamberler ve onların kavimleriyle olan münasebetlerinden bahsettiği için Enbiyâ (Peygamberler) sûresi adını almıştır
22elHACC
Sûre 78 (yetmişsekiz) âyettir Müfessirlerin çoğunluğuna kadar 19 âyetten itibaren 6 âyet Medine'de, diğerleri Mekke'de nâzil olmuştur Bu sûrede, hac farizasının daha önce Hz İbrahim tarafından başlatıldığından ve Hz Muhammed (s a) tarafından da devam ettirildiğinden bahsedildiği için sûreye Hac sûresidenilmiştir
23elMÜ'MİNÛN
118 (yüzonsekiz) âyet olup Mekke'de nâzil olmuştur Özellikle ilk âyetlerinde kurtuluşa eren müminlerin ibadetlerinden, ahlâki yaşayışlarından ve nâil olacakları uhrevî nimetlerden bahsedildiği için sûre elMü'minûnadını almıştır Nitekim Abdullah b Abbas'tan söylenti edilen bir hadiste Hz Peygamber (s a), bu âyetlerin inzâlini müteakip, Bana on âyet indi ama, durumu bunlara uyan cennete gidecektirbuyurdu ve bu sûrenin ilk on âyetini okudu
24enNÛR
64 (altmışdört) âyetten ibaret olan sûrenin tamamı Medine'de nâzil olmuştur Nûr âyetidiye tanıdık 35 âyette Allah'ın, gökleri ve yeri aydınlatan nûrundan bahsedildiği için Nûr sûresiadını almıştır
25elFURKAN
Bu sûre Mekke'de nâzil olmuştur, sadece üç âyetinin (68, 69, 70) Medine'de nâzil olduğu hakkında bir söylenti vardır 77 (yetmişyedi) âyettir Sûre, adını ilk âyetinde geçen elfurkankelimesinden alır Furkan, hakkı bâtıldan ayırdeden demektir ve Kur'anı Kerim'in isimlerindendir
26benzeyenŞUARÂ
Mekke'de nâzil olan bu sûre, 227 (ikiyüzyirmiyedi) âyettir 224, 225, 226, 227 âyetleri (dört âyet), Medine'de nâzil olmuştur Şuarâ, şairler demektir; 224 âyetinde şairlerden sözedildiği için, sûre bu ismi almıştır Muhaliflerin Kur'an'a karşısında ileri sürdükleri iddialarından biri de, onun bir şair göre meydana getirilmiş olduğu idi İşte Kur'an, Hz Peygamber'in irşadı ile daha önceki peygamberlerin irşadlarının özde birleştiğini ve Kur'an'ın bir şair eseri olmadığını isbat ederek, bu iddiayı çürütmekte ve reddetmektedir
27enNEML
Bu sûre, Mekke'de nâzil olmuştur 93 (doksanüç) âyettir Nemlkarınca demektir 18 âyetinde, Süleyman aleyhisselâmın ordusuna yol veren karıncalardan laf edildiği için sûre bu ismi almıştır
28elKASAS
Bu sûre Mekke'de nâzil olmuştur 85 âyetinin hicret esnasında Mekke ile Medine aralarında, 52 ilâ 55 âyetlerinin ise Medine'de nâzil olduğu söylenti edilmiştir 88 (seksensekiz) âyettir Kasas, olaylar, hikâyeler demektir İsmini 25 âyetinden almıştır Sûrenin esas konularını, Hz Musa'nın çocukluğundan itibaren hayatı, mücadeleleri; tevhid ehlinnin zaferi ve dünya servetine güvenilmemesi teºkil etmektedir
29elANKEBÛT
Mekke'de nâzil olan bu sûre 69 (altmışdokuz) âyettir Ankebût, örümcek demektir 41 âyetinde kâfirlerin işleri örümcek ağına benzetildiği için sûre bu ismi almıştır
30erRÛM
17 âyeti hariç, sûrenin tamamı Mekke'de nâzil olmuştur 60 (altmış) âyettir İranlılarla yapılan savaşta yenilmiş olan Rumların (Bizanslıların) yeniden şampiyon gelecekleri anlatıldığından, sûreye bu ad verilmiştir *