Forumda yenilikler devam etmektedir , çalışmalara devam ettiğimiz kısa süre içerisinde güzel bir görünüme sahip olduk daha iyisi için lütfen çalışmaların bitmesini bekleyiniz. Tıkla ve Git
x

Son konular

Kur’an Kelimesinin Aslı

Kur’an Kelimesinin Aslı
0
108

iltasyazilim

FD Üye
Katılım
Ara 25, 2016
Mesajlar
0
Etkileşim
17
Puan
38
Yaş
36
F-D Coin
14
Kur’an Kelimesinin Aslı

Kur’an kelimesinin kökü ve anlamıyla ilgili çeşitli görüşler ileri sürülmüştür Bu görüşler Kur’an’ın hemzesiz veya hemzeli oluşuna dayanmaktadır
1) Hemzesiz olduğunu iddia edenler ve görüşleri şöyle tanımlanabilir:
a) Ebu Zekeriyya Yahya ibn Ziyad elFerra (207822)’ya göre Kur’an kelimesi Karine’nin çoğulu olan “Karainden türemiştir Ayetler birbirine benzediği için bu kelime ilahi kitaba alem olmuştur1
b) İmam Muhammed ibn İdris eşŞafii (204819)’ye göre de Kur’an kelimesi hiçbir kelimeden türememiştir Hemzesiz ve “el harfi tarifi ile mürtecel isimdir Yani “Karae fiilinden türemiş bir isim değildir Eğer bu kelimeden türetilmiş olsaydı, her okunana Kur’an denilmesi gerekirdi Tevrat ve İncil’e Tevrat ve İncil isimleri verildiği gibi Kur’anı Kerim’e de Kur’an ismi verilmiştir2
c) Ebu’lHasan elEş’ari (324936)’ye göre Kur’an kelimesi, bir şeyi diğer bir şeye katmak ve yaklaştırmak manasını ifade eden “Karane fiilinden türemiştir Zira sureler ve ayetler yan yana dizilerek birbirlerine eklenmişlerdir3 Ebu Bekir ibn Mücahid (324936) de, Ebu Amr ibn elA’la (154771) Kur’an lafzını hemzelemezdi, demektedir4
2) Kur’an kelimesinin hemzeli olduğunu iddia edenler ve görüşleri de şöyledir:
a) Ebu İshak ezZeccac (311923)’a göre Kur’an lafzı “Fu’lan vezninde sıfattır Toplamak anlamına gelen “Kıraeden türemiş hemzeli bir kelimedir Gerçekten Kur’an, sureleri topladığı gibi geçmiş kitapların, hatta bütün ilimlerin de meyvelerini toplamıştır5
“Kitab’ı sana, her şey için bir açıklama olarak indirdik (Nahl: 1689)
“Biz, Kitab’ta hiçbir şeyi eksik bırakmadık (En’am: 638)
b) Ebu’lHasan Ali ibn Hazm elLihyani (215830) de Kur’an’ın “Ğufran vezninde hemzeli bir masdar olduğunu savunmaktadır Ona göre Kur’an, okumak, anlamına gelen “Kıraeden türemiştir Dünyada en çok okunan ve okunacak kitap olduğu için Kur’an denilmiştir Masdar olan “Kur’an ismi mef’ul anlamını ihtiva etmektedir6 İslam alimleri arasında en kuvvetli ve tercih edilen görüş de budur7 Zira Kur’an kelimesinin hemzesiz okunuşu, onu hafifletmek içindir Yoksa bu onun hemzesiz olduğuna delalet etmez8 “Karae fiili ve müştakları Kur’an’da 75 yerde geçmektedir
Gerçekte Kur’an lafzı, Kur’anı Kerim’de de tilavet ve kıraat anlamına kullanılmış olup çeşitli ayetler bunu vurgulamaktadır Kur’an lafzı, Muhammed’e (sav) indirilen kitaba tahsis edilip onun için şahsi alem gibi olmuştur Lafzi ortaklık sebebiyle, Kur’an’ın tümüne veya ayetlerinden her ayete “Kur’an denir Sen Kur’an’dan bir ayet okuyan kimseyi işittiğin zaman: “O, Kur’an okuyor, demen doğrudur9
“Onu toplamak ve sana okutmak şüphesiz bize düşer Sana onu okuduğumuz zaman onun okunuşunu izle Sonra onu açıklamak bize aittir (Kıyamet: 751719)
“Kur’an okunduğu zaman, hemen onu dinleyin ve susun Umulur ki esirgenmiş olursunuz (A’raf: 7204)

1 SuyutiElİtkan: 152

2 SuyutiElİtkan: 152; ZerkeşiElBurhan: 1278; Bağdadi, Tarih: 262; Lisanu’lArab: 1129; SalihMebahis: 16

3 SuyutiElİtkan: 152; ZerkeşiElBurhan: 1278; SalihMebahis: 16

4 Lisanu’lArab: 1129

5 ElBurhan: 1278; SalihMebahis: 16, KattanMebahis: 33

6 Elİtkan: 152; Lisanu’lArab: 1128

7 Mebahis: 19; Menahil: 17

8 Menahil: 17

9 KattanMebahis: 33


 
858,505Konular
982,672Mesajlar
33,048Kullanıcılar
Mega00Son üye
Üst Alt