Kriz, bir kuruluşun ust duzey hedeflerini tehdit eden, kuruluşun varlığını tehlikeye sokan ve kuruluşun hızla tepki gostermesini gerektiren ozel durumdur Krizden soz edilebilmesi icin uc koşulun birlikte ortaya cıkması gerekmektedir Bunlar sırasıyla, kuruluşun itibarının sarsılması, sorunun cozulmesi icin surenin cok sınırlı olması ve kuruluş tarafından beklenmeyen zamanda meydana gelmesidir
Kriz iletişimi ise, kriz donemlerinde izlenecek iletişim stratejisi ve taktikler butunudur Yani, olası krizlerin yaşanmaması icin onlemler alınması, krize neden olabilecek unsurların ortadan kaldırılması, cozumler uretilmesi, kriz yonetiminin, cozumlerin ve gelişmelerin hedef kitleyle paylaşımı kriz iletişiminin konusunu oluşturur Kriz donemi halkla ilişkiler planı, iletişim zinciri, kriz ekibi gorev dağılışı, medya ile ilişkiler ile olağan koşullarda kurulan iletişimin oluşturulması ve surdurulmesi uzerine yapılanır
Kriz oncesinde nasıl bir kriz yonetimi planlaması yapılmalıdır?
Kriz oncesinde proaktif bir kriz planı hazırlanmalıdır Bunun icin:
•Potansiyel krizler gruplandırılmalıdır
•Krizin onlenebilmesi icin gerekli tedbirler belirlenerek strateji ve taktikler geliştirilmelidir
•Simulasyon calışmaları yapılmalıdır
•Krizden etkilenen kitleler belirlenmelidir
•Kriz yonetim ekibi oluşturulmalı ve soz konusu ekip eğitilmelidir
•Krizden etkilenebilecek dahili ve harici hedef kitleye yonelik olarak etkin iletişim kanalları oluşturulmalı ve kuruluşun itibarının krizden en az zarar gormesine calışılmalıdır
•Kriz planının gozden gecirilmesi ve değerlendirilmesi gereklidir
•Bir kriz yonetimi planının etkin olabilmesi icin planın guncelleştirilmesi, calışanların bilgilendirilmesi, her şeyin ters gideceğinin duşunulmesi ve ayrıntılı bir listenin hazırlanması elzemdir
Kriz esnasında izlenmesi gereken surecler nelerdir?
Kriz meydana geldiğinde onceden hazırlanan kriz planı uygulamaya sokulmalı, ust yonetim durum hakkında derhal bilgilendirilmeli, kriz komitesi oluşturulmalı, planlama aşamasında eğitilmiş bir sozcu gorevlendirilmelidir
Sonrasında basınla 724 iletişim halinde olunmalı, basın mensuplarına mulakat yapabilecekleri ortam yaratılmalı ve en onemlisi krizi yaratan sorunu yok saymak yerine sorunu kabullenmek ve soruna sahip cıkmak gerekmektedir
Kriz iletişimi yonetiminde dikkat edilmesi gereken unsurlar nelerdir?
Unutulmaması gerekir ki kriz yonetimi uzun bir sureci kapsamaktadır İşte bu noktada en onemli unsur, işletmeleri tehdit edecek olayları onceden tahmin ederek onları ortadan kaldırmaya yonelik calışmayı gercekleştirmenin gerekliliğidir
Biz iletişimciler, bu calışmaya 4R modeli diyoruz: kriz nedeni olabilecek unsurların, kriz boyutunun ve etkilerinin onceden bilinerek hafifletilmeleri veveya ortadan kaldırılmaları (Reduction), krizin başlangıcında uygulanacak tekniklerin etkinliğinin arttırılması (Readiness), krize neden olan olayın etkilerine karşı verilecek cevabın detaylandırılarak geliştirilmesi (Response) ve krizin etkilerinin ortadan kaldırılması icin zarar goren maddi ve manevi kaynakların etkili ve suratli bir şekilde tekrar yerine konulması (Recovery)
Kriz iletişiminde 'şirket kurum sozcusu'nun etkinliği nedir?
Kriz iletişiminde dışarıdan gelecek muhtemel sorulara tek bir ağızdan verilmek uzere hazırlanan cevaplara herkes tarafından uyulması gerekmektedir Kriz komitesi icerisinden, dışarıya karşı soğukkanlılığını koruyacak ve calışanlar, aileler, tedarikciler, bayiler, satış noktaları, muşteriler, yerel yonetimler, kamu burokrasisi, medya, akademik cevreler, sivil toplum orgutlerine, bu kesimlerin lisanına yabancı olmayan kişinin temsil etmesi gerekmektedir
İlk anda gosterilen tepkinin ve soylenen sozcuklerin etkinliği yeni bir krizin tırmanmasını engellemek acısından kriz yonetiminde buyuk bir oneme sahiptir
Kriz iletişimini yonetecek halkla ilişkiler iletişim ajansının sahip olması gereken yetkinlikler nelerdir?
Halkla ilişkiler uzmanı, krizlerin ustesinden gelebilmek icin krizi yonetmek, krizi yonetmek icin de kriz yonetimini bilmek ve bunu iletişim sureclerine taşımak gerektiğini bilmelidir Unutulmamalıdır ki, kriz donemleri iyi yonetilebilirse ve değerlendirilebilirse şirketlerin guven tazeledikleri ve itibarlarını toplumun her kesimine etkili bir şekilde yansıttıkları donemler de olabilir Dolayısıyla, kurumların kriz yonetiminde omuz omuza calışmaya karar verecekleri iletişim ajansını secerken ozellikle bu konuda uzmanlaşmış ve kriz iletişimi mutfağını bilen ajans olmasına cok dikkat etmeleri gerekmektedir
Kriz iletişimi ise, kriz donemlerinde izlenecek iletişim stratejisi ve taktikler butunudur Yani, olası krizlerin yaşanmaması icin onlemler alınması, krize neden olabilecek unsurların ortadan kaldırılması, cozumler uretilmesi, kriz yonetiminin, cozumlerin ve gelişmelerin hedef kitleyle paylaşımı kriz iletişiminin konusunu oluşturur Kriz donemi halkla ilişkiler planı, iletişim zinciri, kriz ekibi gorev dağılışı, medya ile ilişkiler ile olağan koşullarda kurulan iletişimin oluşturulması ve surdurulmesi uzerine yapılanır
Kriz oncesinde nasıl bir kriz yonetimi planlaması yapılmalıdır?
Kriz oncesinde proaktif bir kriz planı hazırlanmalıdır Bunun icin:
•Potansiyel krizler gruplandırılmalıdır
•Krizin onlenebilmesi icin gerekli tedbirler belirlenerek strateji ve taktikler geliştirilmelidir
•Simulasyon calışmaları yapılmalıdır
•Krizden etkilenen kitleler belirlenmelidir
•Kriz yonetim ekibi oluşturulmalı ve soz konusu ekip eğitilmelidir
•Krizden etkilenebilecek dahili ve harici hedef kitleye yonelik olarak etkin iletişim kanalları oluşturulmalı ve kuruluşun itibarının krizden en az zarar gormesine calışılmalıdır
•Kriz planının gozden gecirilmesi ve değerlendirilmesi gereklidir
•Bir kriz yonetimi planının etkin olabilmesi icin planın guncelleştirilmesi, calışanların bilgilendirilmesi, her şeyin ters gideceğinin duşunulmesi ve ayrıntılı bir listenin hazırlanması elzemdir
Kriz esnasında izlenmesi gereken surecler nelerdir?
Kriz meydana geldiğinde onceden hazırlanan kriz planı uygulamaya sokulmalı, ust yonetim durum hakkında derhal bilgilendirilmeli, kriz komitesi oluşturulmalı, planlama aşamasında eğitilmiş bir sozcu gorevlendirilmelidir
Sonrasında basınla 724 iletişim halinde olunmalı, basın mensuplarına mulakat yapabilecekleri ortam yaratılmalı ve en onemlisi krizi yaratan sorunu yok saymak yerine sorunu kabullenmek ve soruna sahip cıkmak gerekmektedir
Kriz iletişimi yonetiminde dikkat edilmesi gereken unsurlar nelerdir?
Unutulmaması gerekir ki kriz yonetimi uzun bir sureci kapsamaktadır İşte bu noktada en onemli unsur, işletmeleri tehdit edecek olayları onceden tahmin ederek onları ortadan kaldırmaya yonelik calışmayı gercekleştirmenin gerekliliğidir
Biz iletişimciler, bu calışmaya 4R modeli diyoruz: kriz nedeni olabilecek unsurların, kriz boyutunun ve etkilerinin onceden bilinerek hafifletilmeleri veveya ortadan kaldırılmaları (Reduction), krizin başlangıcında uygulanacak tekniklerin etkinliğinin arttırılması (Readiness), krize neden olan olayın etkilerine karşı verilecek cevabın detaylandırılarak geliştirilmesi (Response) ve krizin etkilerinin ortadan kaldırılması icin zarar goren maddi ve manevi kaynakların etkili ve suratli bir şekilde tekrar yerine konulması (Recovery)
Kriz iletişiminde 'şirket kurum sozcusu'nun etkinliği nedir?
Kriz iletişiminde dışarıdan gelecek muhtemel sorulara tek bir ağızdan verilmek uzere hazırlanan cevaplara herkes tarafından uyulması gerekmektedir Kriz komitesi icerisinden, dışarıya karşı soğukkanlılığını koruyacak ve calışanlar, aileler, tedarikciler, bayiler, satış noktaları, muşteriler, yerel yonetimler, kamu burokrasisi, medya, akademik cevreler, sivil toplum orgutlerine, bu kesimlerin lisanına yabancı olmayan kişinin temsil etmesi gerekmektedir
İlk anda gosterilen tepkinin ve soylenen sozcuklerin etkinliği yeni bir krizin tırmanmasını engellemek acısından kriz yonetiminde buyuk bir oneme sahiptir
Kriz iletişimini yonetecek halkla ilişkiler iletişim ajansının sahip olması gereken yetkinlikler nelerdir?
Halkla ilişkiler uzmanı, krizlerin ustesinden gelebilmek icin krizi yonetmek, krizi yonetmek icin de kriz yonetimini bilmek ve bunu iletişim sureclerine taşımak gerektiğini bilmelidir Unutulmamalıdır ki, kriz donemleri iyi yonetilebilirse ve değerlendirilebilirse şirketlerin guven tazeledikleri ve itibarlarını toplumun her kesimine etkili bir şekilde yansıttıkları donemler de olabilir Dolayısıyla, kurumların kriz yonetiminde omuz omuza calışmaya karar verecekleri iletişim ajansını secerken ozellikle bu konuda uzmanlaşmış ve kriz iletişimi mutfağını bilen ajans olmasına cok dikkat etmeleri gerekmektedir
Türkiye'nin en güncel forumlardan olan forumdas.com.tr'de forumda aktif ve katkısı olabilecek kişilerden gönüllü katkıda sağlayabilecek kişiler aranmaktadır.