iltasyazilim
FD Üye
İLKYARDIM da haberleşebilecek telefon numaraları :
110 İtfaiye
112 Ambulans
114 Zehir Danışma Merkezi (Sıhhat Bakanlığı)
154 Trafik polisi
155 Polis imdat
156 Jandarma imdat
Herhangi bir trafik kazasıyla karşılaştığımızda kazazedeye hemen ilkyardım uygulaması yapmadan önce mutlaka uygulamamız gereken iki önemli operasyon daha vardır Bunlar:
1 Kendinizin ve ortamın güvenliğini sağlayın Örneğin; araç sürücüsü olarak trafikte çabuk seyir halindeyken gidiş yönünüzde tehlikeli bir durumu farkettiyseniz dörtlülerinizi yakıp hızınızı azaltın ve itinalı bir şekilde yolun sağına geçin Aracınızı kaza yapan aracın içinde bulunduğu risk tipine tarafından (yanmakta olan vasıta elektrik direğine çarpma sonucu aracın üstüne yüksek gerilim hatlarının düşmesi vb) yeterince uzaktan ve tehlikesiz bir bölgeye dörtlüleriniz açık kalacak şekilde park ediniz Ancak aracınızı fazla uzağa park ederseniz ilkyardım gerçekleştirmek için çok vakit kaybetmiş olursunuz Sadece aracınızın dörtlülerinin açık kalması yetmez; risk uyarıcısı reflektörlerinizle ve varsa sinyalli acil fenerinizle kaza mahallini seyir halindeki diğer sürücülerin yeni kazalara yol açmaması için koruma altına alın Fazla gerekmedikçe trafiği iyice kesintiye uğratmayın
Yanmakta olan bir araçla karşı karşıyaysanız; aracınızı rüzgarın esme yönüyle risk kaynağı arasında olacak şekilde park edin Kısacası; rüzgarın yanmakta olan araçtan sıçrayabilecek hiçbir şeyi sizin aracınıza taşımasına müsade vermeyin
Elektrik direğine çarpan bir araçla karşılaştığınızda araç üzerinde elektrik telleri olup olmadığını itinalı bir şekilde kontrol etmeniz ve 'Elektrik Arıza (186)'ya haber vererek ortamdan elektriği uzaklaştırmanız tehlikesiz bir tavır olacaktır
Karşısında şeritte meydana gelen trafik kazalarında ilkyardımcı olarak kendimizi korumak çok daha önem kazanır Bu gibi durumlarda aracınızı tehlikesiz bir yere park etmiş olmanız kimsesiz tatmin edici olmayacaktır Bilhassa trafiğin süratli seyrettiği ve yoğun olduğu otobanlarda yolun ortasındaki bariyerleri de gözönüne aldığınızda karşıdan karşıya geçmenin ne değin güvenli olmayan olduğunu düşünebilirsiniz Hele üstelik viyadük üzerindeyseniz sakın karşıdan karşıya geçmeye kalkışmayın! (Dikkat! Viyadükler arası uçurum tehlikesi)
2 Kaza mahallini çarçabuk değerlendirdikten daha sonra size en yakın ambulans servisini arayın Yanınızda işe yarayabileceğine inandığınız başkaları varsa onlardan da destek isteyin Mesela; bu gönüllü kişilerden ‘seyirci kuru kalabalığın ’ kaza mahalline üşüşmesini engellemede 'Alo Trafik (154)' veya 'Alo Jandarma (156)'yı arattırmada ve baskı gerektiren işlemlerde yararlanabilirsiniz Böyle davranmanız size vakit ve haysiyet kazandıracaktır Bir ambulans servisinden destek isterken kendinizi yeterince tanıtın olayı olay yerini yaralı sayısını ve telefon numaranızı açıklayıcı bir şekilde bildirin
Kendinizin ve ortamın güvenliğini sağlayıp zorunlu yardımları istedikten daha sonra kazazedeye ilkyardıma başlayabilirsiniz Travmalı hastaya ilkyardımda belli başlı kuralımız hastanın bizim hatalı taşımamızdan kaynaklanan yeni zararlara maruz kalmaması olmalıdır Bunun için hastayı araçtan çıkarırken baş boyun ve bel bölgesinin düşey düzlemini korumamız gerekir Kazazedeyi gerekmedikçe hareket ettirmeyin Kazazedeye yardımlarınız daima mantıklı bir gerekçeye dayanmalıdır Mesela; ciltten açık havada içten olan bir kanamayı üstüne sımsıkı bastırarak ya da kanamanın üst tarafındaki tek kemikli bölgeye turnike uygulayarak durdurmak için çok tereddüt etmeyin 'Hastayı karga tulumba taşıma yüzünden çoğu kazazede sakat kalıyor veya ölüyor'
Son üç yıldan beri her yıl ortalama 450000 trafik kazası yaşandığını bu kaza sayısının dörtte bir oranında yaralı sayısı ve yüzde biri oranında ise ölü sayısı olduğunu düşünürsek ilkyardım konularını öğrenmenin önemini anlamamız gerekir Yalnızca kurallarına uygun hasta taşıyarak sakatlanmaları çok aza indirebiliriz *
110 İtfaiye
112 Ambulans
114 Zehir Danışma Merkezi (Sıhhat Bakanlığı)
154 Trafik polisi
155 Polis imdat
156 Jandarma imdat
Herhangi bir trafik kazasıyla karşılaştığımızda kazazedeye hemen ilkyardım uygulaması yapmadan önce mutlaka uygulamamız gereken iki önemli operasyon daha vardır Bunlar:
1 Kendinizin ve ortamın güvenliğini sağlayın Örneğin; araç sürücüsü olarak trafikte çabuk seyir halindeyken gidiş yönünüzde tehlikeli bir durumu farkettiyseniz dörtlülerinizi yakıp hızınızı azaltın ve itinalı bir şekilde yolun sağına geçin Aracınızı kaza yapan aracın içinde bulunduğu risk tipine tarafından (yanmakta olan vasıta elektrik direğine çarpma sonucu aracın üstüne yüksek gerilim hatlarının düşmesi vb) yeterince uzaktan ve tehlikesiz bir bölgeye dörtlüleriniz açık kalacak şekilde park ediniz Ancak aracınızı fazla uzağa park ederseniz ilkyardım gerçekleştirmek için çok vakit kaybetmiş olursunuz Sadece aracınızın dörtlülerinin açık kalması yetmez; risk uyarıcısı reflektörlerinizle ve varsa sinyalli acil fenerinizle kaza mahallini seyir halindeki diğer sürücülerin yeni kazalara yol açmaması için koruma altına alın Fazla gerekmedikçe trafiği iyice kesintiye uğratmayın
Yanmakta olan bir araçla karşı karşıyaysanız; aracınızı rüzgarın esme yönüyle risk kaynağı arasında olacak şekilde park edin Kısacası; rüzgarın yanmakta olan araçtan sıçrayabilecek hiçbir şeyi sizin aracınıza taşımasına müsade vermeyin
Elektrik direğine çarpan bir araçla karşılaştığınızda araç üzerinde elektrik telleri olup olmadığını itinalı bir şekilde kontrol etmeniz ve 'Elektrik Arıza (186)'ya haber vererek ortamdan elektriği uzaklaştırmanız tehlikesiz bir tavır olacaktır
Karşısında şeritte meydana gelen trafik kazalarında ilkyardımcı olarak kendimizi korumak çok daha önem kazanır Bu gibi durumlarda aracınızı tehlikesiz bir yere park etmiş olmanız kimsesiz tatmin edici olmayacaktır Bilhassa trafiğin süratli seyrettiği ve yoğun olduğu otobanlarda yolun ortasındaki bariyerleri de gözönüne aldığınızda karşıdan karşıya geçmenin ne değin güvenli olmayan olduğunu düşünebilirsiniz Hele üstelik viyadük üzerindeyseniz sakın karşıdan karşıya geçmeye kalkışmayın! (Dikkat! Viyadükler arası uçurum tehlikesi)
2 Kaza mahallini çarçabuk değerlendirdikten daha sonra size en yakın ambulans servisini arayın Yanınızda işe yarayabileceğine inandığınız başkaları varsa onlardan da destek isteyin Mesela; bu gönüllü kişilerden ‘seyirci kuru kalabalığın ’ kaza mahalline üşüşmesini engellemede 'Alo Trafik (154)' veya 'Alo Jandarma (156)'yı arattırmada ve baskı gerektiren işlemlerde yararlanabilirsiniz Böyle davranmanız size vakit ve haysiyet kazandıracaktır Bir ambulans servisinden destek isterken kendinizi yeterince tanıtın olayı olay yerini yaralı sayısını ve telefon numaranızı açıklayıcı bir şekilde bildirin
Kendinizin ve ortamın güvenliğini sağlayıp zorunlu yardımları istedikten daha sonra kazazedeye ilkyardıma başlayabilirsiniz Travmalı hastaya ilkyardımda belli başlı kuralımız hastanın bizim hatalı taşımamızdan kaynaklanan yeni zararlara maruz kalmaması olmalıdır Bunun için hastayı araçtan çıkarırken baş boyun ve bel bölgesinin düşey düzlemini korumamız gerekir Kazazedeyi gerekmedikçe hareket ettirmeyin Kazazedeye yardımlarınız daima mantıklı bir gerekçeye dayanmalıdır Mesela; ciltten açık havada içten olan bir kanamayı üstüne sımsıkı bastırarak ya da kanamanın üst tarafındaki tek kemikli bölgeye turnike uygulayarak durdurmak için çok tereddüt etmeyin 'Hastayı karga tulumba taşıma yüzünden çoğu kazazede sakat kalıyor veya ölüyor'
Son üç yıldan beri her yıl ortalama 450000 trafik kazası yaşandığını bu kaza sayısının dörtte bir oranında yaralı sayısı ve yüzde biri oranında ise ölü sayısı olduğunu düşünürsek ilkyardım konularını öğrenmenin önemini anlamamız gerekir Yalnızca kurallarına uygun hasta taşıyarak sakatlanmaları çok aza indirebiliriz *