Yatırım teşvik kararında yapılan değişikliklerde, ilçe bazında düzenlemelerin yanında değerli bir değişiklik de İstanbul için yapıldı. Birinci bölgede yer alan İstanbul’da yatırım teşviklerinde çeşitli kısıtlar bulunuyordu. Son yapılan değişiklikle, OECD sınıflamasına nazaran orta-yüksek teknolojili birtakım kesimler İstanbul için teşvik kapsamına alındı. İlgili karar 21 Ağustos günlü Resmi Gazete’de yayımlanmıştı.
Yeni yatırım olmama kaidesi
Buna nazaran, 5 milyon TL’den az olmayan ve eksiksiz yeni yatırım olmamak ve organize sanayi bölgeleri yahut sanayi bölgelerine yapılmak kaidesiyle, 24 kodlu kimya dalı (2423 hariç), 29 kodlu diğer yerde sınıflanmayan makine ve teçhizatı, 31 kodlu öbür yerde sınıflanmayan elektrikli makine ve teçhizatı, 34 kodlu motorlu kara taşıtları imalatı, 352 kodlu demiryolu ve tramvay lokomotifve vagonları, 359 kodlu öbür yerde sınıflanmayan ulaşım araçları imalatı bölümleri İstanbul için teşvik kapsamına alındı.
Bu imalat kollarına İstanbul için birinci bölge teşvikinden yararlanabilme imkanı sağlandı. Kararda, “komple yeni yatırım olmama şartı” getirilmesi de dikkat çekti. Böylelikle kurulmuş olan tesislerin kapasitelerinin ya da niteliklerinin artırılmasına sıcak bakıldığı fakat tam yeni yatırımların diğer bölgelerde olmasının istendiği işareti verildi.
Kıymetli değişiklik
Kararda kapsam değişiklikleri ve ilçe bazında teşvik uygulamasının birinci etabı olarak sayılabilecek, bulundukları ilin bir alt kümesindeki teşviki, OSB içinde yapılması halinde iki alt teşvikini alabilecek düzenleme dikkat çekmişti. Genel olarak teşvik sisteminde mevcut yapıdan gerileme ya da azalmaya yol açacak bir karar bulunmuyor.
Kararda, İstanbul ayrıntısı da değerli değişikliklerden biri oldu. OECD sınıflamasına nazaran orta yüksek olarak sınıflanan imalat sanayiinden 6 adet imalat sanayii bölümü İstanbul için teşvik kapsamına alındı. Teşvik kümesi olarak ise 1. bölge teşvikleri uygulanması karara bağlandı. Lakin bu bölümde tam yeni yatırımın teşvik edilmeyeceği kararı getirildi. Öbür koşullar ise yatırımların bir OSB yahut sanayi bölgesinde olması ve 5 milyon TL üzerinde bulunması koşulu konuldu.
Yazılım ve bilişim teşvikleri
Kararla getirilen başka düzenlemeler ortasında yazılım ve bilişim eserleri teşvikinin kapsama alınması oldu. Lakin burada da yatırım yeri kaidesi gerçekleştirilerek İhtisas Hür Bölgelerinde yapılması kuralı arandı. Mevcut yazılım yatırımlarının kıymetli bir kısmı teknokentlerde bulunuyor. Yatırımların bina-inşaat harcamalarının KDV iadesi tarih aralığına 1 Ocak 2017 ile 31 Aralık 2021 tarihleri de eklendi. Tekrar bölgesel ve stratejik teşvik uygulamaları kapsamında üretime yönelik 15 puanlık ek yatırıma katkı oranı için ise 1 Ocak 2017 ile 31 Aralık 2022 tarihleri eklendi.
"Yatırım planlarının ertelenmeyeceğini düşünüyorum”
Bulut Gümrük İdare Heyeti Lideri İlhan Bulut, makine, elektrikli makine ve aygıt, kimya, otomotiv ve otomotiv yan sanayi üzere değerli kesimlere yönelik yatırımların İstanbul için kısıtlamasının azaltılmasını kıymetli gördüğünü vurgulayarak, şunları söyledi: “Öncesinde İstanbul ili hariç bu bölümde; 1.2.3.4. bölgede faaliyet gösteren firmalara 4. Bölge takviyeleri sağlanıyordu. Yeni düzenleme ile OSB yahut sanayi bölgelerinde, bu hususlarda gerçekleştirilecek taban 5 milyon TL fiyatındaki yatırımlara eksiksiz yeni yatırımlar hariç olmak üzere
1. bölgedeki dayanaklarından yararlanma imkanı sağlandı. Sonuç olarak hangi dal olursa olsun kâfi ki yatırım planlaması var ise ve yatırım planını erteliyorsanız, bu devletin verdiği sanayi ve teknoloji bakanlığı tarafından verilen yatırım teşvik dokümanı üzerinden bir kıymetlendirme yapılırsa, yatırım planlarının ertelenmeyeceğini düşünüyorum” dedi.
İSTANBUL İÇİN KAPSAMA ALINAN YATIRIMLARDA DEVLET YARDIMLARI HAKKINDAKİ KARAR EK 6 LİSTESİ
24- (2423 hariç) Kimyasal unsur ve eserlerin imalatı. (ilaç/eczacılıkta ve tıpta kullanılan kimyasal ve bitkisel kaynaklı eserlerin imalatı hariç.)
29- Öbür yerde sınıflanmamış makine ve teçhizat imalatı.
31- Öteki yerde sınıflanmamış elektrikli makine ve aygıtların imalatı.
34- Motorlu kara taşıtları imalatı.
352- Demiryolu ve tramvay lokomotifleri ile vagonların imalatı.
359- Diğer yerde sınıflanmamış ulaşım araçları imalatı.
Mehmet Kaya/Dünya