iltasyazilim
FD Üye
İslamiyette Nafaka
İslam Dininde Nafaka
İnfak edilen şey, azık, yiyecek, konut reisinin sağlamak zorunda olduğu yiyecek, giyecek, mesken ve sözde şeyler Nafakakökünden infâk; hayır yolunda mal sarfetmek demektir Nafakanın çoğulu nafakâttır Bir terim olarak gıda, giyecek ve meskenden kişiye yetecek miktarı açıklama eder
Nafaka genel olarak ikiye ayrılır: 1 Kişinin kendisine zorunlu olan nafaka Bu, başkasına vereceği nafakadan önde kazanç Çünkü Hz Peygamber; Önce kendi nefsine, sonradan nafakası sana zorunlu olan kimselere tasadduk etbuyurmuştur (Müslim, Zekât, 95, 97, 106; Ebû Dâvud, Zekât, 39, 40; Ahmed b Hanbel, II, 94)
2 Kişinin başkalarına vermesi gereken nafaka Bu çeşitlilik nafakanın üç sebebi vardır Evlilik, hısımlık ve sahiplik bağı
İslâm'da aile reisi olarak kadının ve çocukların geçimini sağlamak görevi erkeğe verilmiştir Ayrıca, anne, baba, kardeşler ve diğer hısımlar bakıma yoksul duruma akıl, geçimi sağlama yükümlülüğüonları da kapsamına alır Hattâ İslâm'da mâlik veya zilyed olunan hayvanların bile yedirilip içirilmesi görevi aile reisinindir (elKâsânî, Bedâyiu'sSanâyi, IV, 40) Hayvanın arzu veya susuzluk nedeniyle ölümüne sebep olmak sorumluluğu gerektirir Nitekim Allah'ın Rasûlü bir kedinin ölümüne sebep olan bir bayan için şöyle buyurmuştur: Açlıktan ölünceye dek hapsettiği bir kedi için bir bayan azap olundu Ona kendisi yedirmediği gibi, toprak haşaratın yiyebilmesi için özgür de bırakmadı(Buhârî, Enbiyâ, 54; Şirb, 9; Müslim, Selâm, 151, 152; Birr, 133, 134; Küsûf, 9; Nesâî, Küsûf, 14, 20; Ahmed b Hanbel, II, 159, 188, 286, 424)
Hayvana gücünün yetmeyeceği yükün taşıtılması haramdır Köleye de böyle yük yükletilemez Mâlik, hayvana infaktan kaçınırsa, çoğunluğa kadar kazâen ve diyâneten buna zorlanır Hanefilere göre ise buna kaza aracılığıyla zorlanamaz (elKâsânî, âge, IV, 40; benzeşenŞîrâzî, elMuhezzeb, II,168 vd; ezZühaylî, elFıkhulİslâmî ve Edilletüh, Dimaşk 14051985, VII, 763, 764)
Evli Kadının Nafakası
Bir kadın evlenip kocasının evine yerleştikten daha sonra tüm gıda, giyecek ve ikâmetgâh masrafları kocaya aittir Bunlar, israfa kaçmadan ve cimrilik de etmeden eşlerin sosyal seviyelerine tarafından sağlanır Eşlerin her ikisi de varlıklı ise, buna uygun harcama yapılır İkisi de fakirse, kadın kocasından zenginler seviyesinde bir harcama isteyemez Birisi varlıklı, diğeri fakirse, sıradan yol izlenir Oysa bazı alimler nafakanın miktarı konusunda yalnız kocanın durumunun dikkate alınacağını söylerler
Ayeti kerîmelerde şöyle buyurulur: Annelerin yiyecek ve giyeceği gücünün yettiği ölçüde çocuğun babasına aittir(elBakara, 2233)
Hâli vakti geniş olan, nafakayı genişliğine tarafından versin Rızkı kendisine daraltılan yoksul de nafakayı Allah'ın ona verdiğinden versin Allah hiçbir nefse ona verdiğinden başkasını yüklemez Allah güçlüğün peşinde kolaylık ihsan eder(etTalak, 657)
Koca, hanımının giyim masraflarını da karşılamak zorundadır Burada da sosyal seviye ve İslâm'a uygun olan örf ve âdetler ölçü alınır Kadının biri yazlık, diğeri kışlık edinmek üzere yılda asgari iki kat elbiseye hakkı vardır Giyim kapsamına yorgan, döşek, çarşaf ve yastık gibi evin adi eşyası da girer
Koca, hanımına müstakil ve içinde sosyal durumuna yerinde mefrûşatı bulunduran, fena komşulu olmayan bir yerleşim karşılamak zorundadır Bu yer kadının malı, canı ve ırzı hakkında güvenli olmalı ve karıkoca hayatı yaşamaya kullanışlı bulunmalıdır
Bayan, bakıma yoksul olduğu ya da sosyal seviye bakımından emsali kadınların hizmetçisi bulunduğu takdirde, hizmetçi tutmak da nafaka kapsamına girer
Kadın, kocasının talebine rağmen, onun evine gelmez veya itaatsiz olarak evden çekip gider yoksa irtidat ederse erkeğin nafaka yükümlülüğü kalkar
İddet bekleyen kadının nafakası: İddet kocanın ölümü veya eşini boşaması halinde laf konusu olur
Vefat iddeti bekleyen kadına nafaka gerekmez Çünkü koca vefat edince bütün malı mirasçılara geçer Karısı da dörtte bir ya da şekilde bir oranında varis olur İslâm'ın ilk dönemlerinde koca, eşi için ölümünden daha sonra bir sene süreyle nafaka verilmesini vasiyet etmek zorundaydı
seçme parça *
İslam Dininde Nafaka
İnfak edilen şey, azık, yiyecek, konut reisinin sağlamak zorunda olduğu yiyecek, giyecek, mesken ve sözde şeyler Nafakakökünden infâk; hayır yolunda mal sarfetmek demektir Nafakanın çoğulu nafakâttır Bir terim olarak gıda, giyecek ve meskenden kişiye yetecek miktarı açıklama eder
Nafaka genel olarak ikiye ayrılır: 1 Kişinin kendisine zorunlu olan nafaka Bu, başkasına vereceği nafakadan önde kazanç Çünkü Hz Peygamber; Önce kendi nefsine, sonradan nafakası sana zorunlu olan kimselere tasadduk etbuyurmuştur (Müslim, Zekât, 95, 97, 106; Ebû Dâvud, Zekât, 39, 40; Ahmed b Hanbel, II, 94)
2 Kişinin başkalarına vermesi gereken nafaka Bu çeşitlilik nafakanın üç sebebi vardır Evlilik, hısımlık ve sahiplik bağı
İslâm'da aile reisi olarak kadının ve çocukların geçimini sağlamak görevi erkeğe verilmiştir Ayrıca, anne, baba, kardeşler ve diğer hısımlar bakıma yoksul duruma akıl, geçimi sağlama yükümlülüğüonları da kapsamına alır Hattâ İslâm'da mâlik veya zilyed olunan hayvanların bile yedirilip içirilmesi görevi aile reisinindir (elKâsânî, Bedâyiu'sSanâyi, IV, 40) Hayvanın arzu veya susuzluk nedeniyle ölümüne sebep olmak sorumluluğu gerektirir Nitekim Allah'ın Rasûlü bir kedinin ölümüne sebep olan bir bayan için şöyle buyurmuştur: Açlıktan ölünceye dek hapsettiği bir kedi için bir bayan azap olundu Ona kendisi yedirmediği gibi, toprak haşaratın yiyebilmesi için özgür de bırakmadı(Buhârî, Enbiyâ, 54; Şirb, 9; Müslim, Selâm, 151, 152; Birr, 133, 134; Küsûf, 9; Nesâî, Küsûf, 14, 20; Ahmed b Hanbel, II, 159, 188, 286, 424)
Hayvana gücünün yetmeyeceği yükün taşıtılması haramdır Köleye de böyle yük yükletilemez Mâlik, hayvana infaktan kaçınırsa, çoğunluğa kadar kazâen ve diyâneten buna zorlanır Hanefilere göre ise buna kaza aracılığıyla zorlanamaz (elKâsânî, âge, IV, 40; benzeşenŞîrâzî, elMuhezzeb, II,168 vd; ezZühaylî, elFıkhulİslâmî ve Edilletüh, Dimaşk 14051985, VII, 763, 764)
Evli Kadının Nafakası
Bir kadın evlenip kocasının evine yerleştikten daha sonra tüm gıda, giyecek ve ikâmetgâh masrafları kocaya aittir Bunlar, israfa kaçmadan ve cimrilik de etmeden eşlerin sosyal seviyelerine tarafından sağlanır Eşlerin her ikisi de varlıklı ise, buna uygun harcama yapılır İkisi de fakirse, kadın kocasından zenginler seviyesinde bir harcama isteyemez Birisi varlıklı, diğeri fakirse, sıradan yol izlenir Oysa bazı alimler nafakanın miktarı konusunda yalnız kocanın durumunun dikkate alınacağını söylerler
Ayeti kerîmelerde şöyle buyurulur: Annelerin yiyecek ve giyeceği gücünün yettiği ölçüde çocuğun babasına aittir(elBakara, 2233)
Hâli vakti geniş olan, nafakayı genişliğine tarafından versin Rızkı kendisine daraltılan yoksul de nafakayı Allah'ın ona verdiğinden versin Allah hiçbir nefse ona verdiğinden başkasını yüklemez Allah güçlüğün peşinde kolaylık ihsan eder(etTalak, 657)
Koca, hanımının giyim masraflarını da karşılamak zorundadır Burada da sosyal seviye ve İslâm'a uygun olan örf ve âdetler ölçü alınır Kadının biri yazlık, diğeri kışlık edinmek üzere yılda asgari iki kat elbiseye hakkı vardır Giyim kapsamına yorgan, döşek, çarşaf ve yastık gibi evin adi eşyası da girer
Koca, hanımına müstakil ve içinde sosyal durumuna yerinde mefrûşatı bulunduran, fena komşulu olmayan bir yerleşim karşılamak zorundadır Bu yer kadının malı, canı ve ırzı hakkında güvenli olmalı ve karıkoca hayatı yaşamaya kullanışlı bulunmalıdır
Bayan, bakıma yoksul olduğu ya da sosyal seviye bakımından emsali kadınların hizmetçisi bulunduğu takdirde, hizmetçi tutmak da nafaka kapsamına girer
Kadın, kocasının talebine rağmen, onun evine gelmez veya itaatsiz olarak evden çekip gider yoksa irtidat ederse erkeğin nafaka yükümlülüğü kalkar
İddet bekleyen kadının nafakası: İddet kocanın ölümü veya eşini boşaması halinde laf konusu olur
Vefat iddeti bekleyen kadına nafaka gerekmez Çünkü koca vefat edince bütün malı mirasçılara geçer Karısı da dörtte bir ya da şekilde bir oranında varis olur İslâm'ın ilk dönemlerinde koca, eşi için ölümünden daha sonra bir sene süreyle nafaka verilmesini vasiyet etmek zorundaydı
seçme parça *
Türkiye'nin en güncel forumlardan olan forumdas.com.tr'de forumda aktif ve katkısı olabilecek kişilerden gönüllü katkıda sağlayabilecek kişiler aranmaktadır.