iltasyazilim
FD Üye
İslamın Kelime Manası Nedir?
Allah ’ın insanlara peygamberi Muhammed vasıtasıyla gönderdiğine inanılan
İslamın Tarifi
Sözcük olarak teslim elde etmek, boyun eğmek, bağlanmak, boyun eğmek, selamette edinmek gibi anlamlara gelir
Terim olarak, Hz Muhammed (sav)'in tebliğ buyurduğu şeylerin defalarca*sini yürek ile tasdik ve dil ile ikrar edip onları yaşamak ve günlük hayatı*mıza bilfiil uygulamaktan ibarettir
DİNDE BASKI YOKTUR YANİ İSTEDİĞİNİZ ŞEYE İNANABİLİRSİNİZ EĞER MÜSLÜMANSANIZ, NORMAL ÜZERINDE TESLİM OLMUŞSUNUZ DEMEKTİR HER MÜSLÜMAN, KELIMEİ ŞEHADET GETİRDİĞİ ANDAN İTİBAREN, DİNİNİN GEREKLERİNİ ÖĞRENİP YERINE GETIRMEK ZORUNDADIR
İslamın Esasları
Peygamberimiz (sav) bir hadisi şeriflerinde İslam'ın esaslarını toplu olarak şöylece açıklama etmişlerdir:
Müslümanlık beş temel esas üstüne kurulmuştur Allah'tan başka ilah olmadığına ve Muhammed (sav)'in Allah'ın Resulü olduğuna şehadet etmek, namaz kılmak, zekat saptamak, hacca gitmek, Ramazan orucunu tut*mak2
Bu hadisi şeriften anlaşıldığı gibi islam'ın şartı beştir 3
1 Sözcüki Şahadet
'Allah'tan diğer ilah yoktur Muhammed (sav) O'nun kulu ve Resu*lüdür' diye yürek ile onay edip dil ile ikrar edilmesi gerekir İslam'ın bi*rinci esası budur Müslüman olmak isteyen birinden birincil istenen sarsılmaz bir iman ile Kelimei Şehadeti getirmektir
Sözcüki Şehadet'in üstünde birazcık duralım Kelimei şehadelin temeli iman'dan gelmektedir Yani öz bir şekilde iman etmek gerekir Peygamberimiz (sav) imanı tarifinden: Kalb ile tasdik, dil ile ikrar ve sonradan bunları jurnal hayatta kullanmakşeklinde anlamaktayız
Evet, Kelimei Şehadet, imanın ilk esası olan Allah'a inanmaktan kazançÖyle bir iman ama, kendisinden her türlü hayrın dal budak saldığı, mey*ve verdiği bir meyve ağacı gibi büyük hayatın kökü olmalıdır İmanın böyle sağlam ve sarsılmaz bir kökten olması gerekir
Dal budak diyebileceğimiz salih amel, imanın natürel semeresidir İman, bir kalbe yerleşmesi durumunda kendiliğinden ortaya çıkar Kelimei Şehadet'in özünde böyle bir iman olmalıdır
Salih amellerin başında gelen İslam'ın esas esaslarına devam edelim 4
2 Namaz Kılmak
Dinimizin direği olan namaz, akıllı olan ve buluğ çağına eren her Müslüman bayan ve erkeğe farzdır Farz olan namazlar günde beş süre*tir
Şuurla kılınan namazın insanları kötülüklerden alıkoyacağı Allah göre bildirilmiştir Ayeti kerimede Ulu Allah şöyle buyurmuştur: Yazıklar olsun o kimselere ancak namazlarından gafildirler(Maun: 10745)
Başka bir ayeti kerimede yeniden Ulu Allah şöyle buyurur
(Manasını bilmek, ezberlemek ve gereği üzere Allah'a ibadet et*mek için ey Resulüm,) Sana vahyediien kitabı oku ve namazı kıl Hakiki*ten namaz, kötü işten ve uygunsuzluktan alıkoyar Kesin ki, Allah'ı zikretmek (Namaz kılmak) ibadetlerin en büyüğüdür Allah (iyilik ve fena*lük) her ne yaparsanız onu bilir(Ankebut: 2945) 5
3 Zekat Saptamak
İslamın esaslarından biri de zekattır İslama tarafından zekat fakirin zenginin malı üzerindeki hakkıdır
Zekat sosyal adaletin sağlanmasında en büyük etkendir Toplum içeri*sindeki huzursuzlukların başında çoğunlukla maddiyat sebep oluyor ve ço*ğunlukla Senin var benim değilkavgası bundan kaynaklanıyor İşte is*lam bu ilahi ölçüyü getirerek varlıklı yoksul dediğimiz bu iki sınıfın arasını Zekat müessesesi ile birbirine yaklaştırmaktadır
Zekatın farziyetinden şartlarını içeren herkes sorumludur Yani mükellef olan herkesin malı nisabı bulduğu takdirde zekatını çıkarıp ver*mesi gerekir
Zekatın yanına sadaka, yardımlaşma ve borç verme gibi durumlar da olunca yargı mefhumu daha da yük taşımaktadır 6
4 Haccetmek
Dinen varlıklı sayılan ve sıhhatli olanlara Allah'ın farz kıldığı bir iba*dettir Dünyanın muhtelif yerlerinde yaşıyan müslümanlarm birbiriyle ta*nışmalarına ve kaynaşmalarına vesile olur
Hacc, temelde kişinin Allah'a dürüst yönelmesidir İnsanoğlunun ya*ratılış felsefesinin sembolik bir göstergesidir Biraz daha açıklanacak olursa, Hacc ibadeti öyle çok şeylerin benzer anda gösterilmesidir Bu bere*dılış göstergesi bir tarih göstergesi, bir birlik göstergesi ve bir ümmet gös*terişi olarak bu temel ibadetle kendini gösterir
Hac ibadeti ile Kâ'be'yi ziyaret etmenin derin bir anlamı vardır Peygamberimiz (sav)'in dedesi tarihin en eski ve en çok iyi insa*nı İbrahim (as), Kâ'be tavaf edilirken tıpkı canlandırılır
Hazreti İbrahim yeryüzündeki tüm putları reddederek sadece Al*lah'ı sevdi ve O'na itaat etti Kendi elleriyle Kâ'be'yi yaptı Bu yapı o günden bugüne ve kıyamete değin yeryüzünde Allah'ın evidir Kimi in*sanların hemen aklma şu soru geliyor Acaba o Kabe'nin içerisinde ne vardır?
Evet madde gözüyle baktığımız zaman orda hiç bir şey göremeyiz Ama dinimiz bizi mana itibarıyla da ele aldığı için biz o Kâ'be'ye mâna itibarıyla bakacağız
Kâ'be'nin herhangi bir yönü yoksa da ibadetlerimizle Kâ'be'ye dön*mekle yönümüzü seçiyor ve Allah'a dönüyoruz demektir
Kuranı Kerim'de Yüce Allah şöyle buyuruyor: Doğu da Allah ’ındır, batı da, onun için nereye döner yönelirseniz Al*lah ’ın yüzü oradadır (Bakara: 2115)
Kâ'be'nin dışarıya ibadet ederken O'na dönmek gerekir
Kâ'be'nin batısına içten, Kabe'ye bakan yarım yuvarlak bir du*var vardır, adına Hicri İsmaildenilir Hicr, bir eteğin simgesidir Yarım ay şeklindeki bu duvar bir eteği andırır
İbrahim (as)'in zevcesi Sare'nin Hacer isminde Habeşistanlı siyah bir cariyesi vardı Sare'nin kocası İbrahim'e çocuğu olması için İbrahim (as)'ın Hacer ile beraber olup ses çıkarmayacak kadar fakir ve yüce gönüllü idi İbrahim (as)'ın zevcesi olma şerefinin yanı sıra daha çok şe*reflendirmek için Allah Hacer ile Kâ'be arasında bir alaka kurdu
Hacer'in evi İsmail (as)'ın doğduğu yerdir Hacer'in evi diyebilece*ğimiz mezarı oradadır Mezar, Kabe'nin 3 sütununun yanındadır Hiç kimsenin, peygamberlerin zeka camiye gömülmeleri düşünülmezken, si*yah (Habeşli) bir kadının Allah'ın eviyle yanyana olması ne değin düşün*dürücüdür İsmail (as)'in annesi Hacer orada gömülüdür Kâ'be O'nun mezarına içten uzanır Duvarla Kâ'be arasında bakımlı bir geçit vardır Kâ'be'yi tavaf ederken, Allah (cc)'ın duvarı da Kâ'be'den sayarak O'nun dışından dönmemizi emrederek bunun aksini kabul etmez
Tevhid'e inanıp Allah'ın Hacc emrinin çağrısını kabul edenler, Kâ'be'yi tavaf ederken Hacer'in medfun olduğu bu eteği de Kâ'be'den sayıp öylece tavaf etmeleri gerektiğinden büyük bir ibret almaları gerekir
O etekte;
Bütün insanlığın arasından bir bayan,
Tüm kadınların arasından bir cariye ve
Bütün cariyeler arasından siyah bir hizmetçi o makamda bulunur
Safa ile Merve arasında yapılan sa'yin de yine Hacer'e yad olsun diye yapmanın şüphesiz büyük bir anlamı vardır
Müslüman, haccını bu şuurda yapacak veya hacca bu şuurla bakacak,
İslam dininde bayan ikinci sınıf insandır diyenler için bu, en mükem*mel cevaptır 7
5 Oruç Yakalamak
Oruç, nefsin edep edilmesinde en büyük amildir Oruç her yıl Rama*zan ayında tutulur Ramazan ayı senenin bülün günler ve aylarına isabet edecek şekilde seyreder
Dinimizde ibadetlerin özünü teşkil eden Namaz, Zekat ve Hacc gibi, Oruç ta yalnız Allah'ın emri olduğu için tutulmalıdır Allah ’u Teala neyi emretmişse biz millet için mutlaka faydası vardır Zira O hiç bir şeyi boşu boşuna emretmez Orucun faydalarını kısaca da olsa şöylece sıralayabili*riz:
Oruç, müminlere köklü bir irade terbiyesini vererek nefsi arzuları fren*leme alışkanlığını öğretir
Oruç, ahlaki güzelliklerin ve yaşamsal başarıların kaynağı olan sabrın te*kamül ufuklarını feyizle açan bir ibadettir
Oruç mü'minlere Allah için iş yapma, herhangi bir çıkar beklemeksi*zin, zorluk ve mahrumiyetlere göğüs germe, İslami değerleri etken şiddet kılma uğrunda uğraş eğitimi yaptıran bir ibadettir
Oruç, Allah'ın koyduğu iman ve fazilet ölçüleri içerisinde bütün mü'minlere denklik ruhunu aşılayan bir ibadettir
Oruç, hayatın yalnız yeme, bencil duyguları ve şehevi arzulan memnuniyet etme gibi boş felsefelere dayanmayan ve bu menfi durumlara karşısında mües*sir olan bir ibadettir
Oruç, Peygamberimiz (sav)'in Oruç tutunuz ama afiyet bulasınız8 hadisi şerifine mazhar olarak vücudumuzun devri deve*ran halinde çalışan mide asap ve sindirim sistemleri üstünde teskin edici ve şifa tesirlerini bırakan bir ibadettir
Yukarıda saydığımız faydaların haricen insanlığın halen keşfedeme*diği orucun bir sürü faydaları vardır Vakit ve teknik ilerledikçe mideyi ve bağırsakları dinlendirmenin yararları ayrı olarak belirtilmektedir
Avrupa'nın ünlü bilimadamları orucu böylece yararlı görmüşlerdir oysa nerdeyse hastalarına yazdıkları reçetelere ilave ederler Zaten bilim adamlarından biri Yakın bir zamanda reçetelere oruç tedavisini yazarsak şaşmayındemiştir *
Allah ’ın insanlara peygamberi Muhammed vasıtasıyla gönderdiğine inanılan
İslamın Tarifi
Sözcük olarak teslim elde etmek, boyun eğmek, bağlanmak, boyun eğmek, selamette edinmek gibi anlamlara gelir
Terim olarak, Hz Muhammed (sav)'in tebliğ buyurduğu şeylerin defalarca*sini yürek ile tasdik ve dil ile ikrar edip onları yaşamak ve günlük hayatı*mıza bilfiil uygulamaktan ibarettir
DİNDE BASKI YOKTUR YANİ İSTEDİĞİNİZ ŞEYE İNANABİLİRSİNİZ EĞER MÜSLÜMANSANIZ, NORMAL ÜZERINDE TESLİM OLMUŞSUNUZ DEMEKTİR HER MÜSLÜMAN, KELIMEİ ŞEHADET GETİRDİĞİ ANDAN İTİBAREN, DİNİNİN GEREKLERİNİ ÖĞRENİP YERINE GETIRMEK ZORUNDADIR
İslamın Esasları
Peygamberimiz (sav) bir hadisi şeriflerinde İslam'ın esaslarını toplu olarak şöylece açıklama etmişlerdir:
Müslümanlık beş temel esas üstüne kurulmuştur Allah'tan başka ilah olmadığına ve Muhammed (sav)'in Allah'ın Resulü olduğuna şehadet etmek, namaz kılmak, zekat saptamak, hacca gitmek, Ramazan orucunu tut*mak2
Bu hadisi şeriften anlaşıldığı gibi islam'ın şartı beştir 3
1 Sözcüki Şahadet
'Allah'tan diğer ilah yoktur Muhammed (sav) O'nun kulu ve Resu*lüdür' diye yürek ile onay edip dil ile ikrar edilmesi gerekir İslam'ın bi*rinci esası budur Müslüman olmak isteyen birinden birincil istenen sarsılmaz bir iman ile Kelimei Şehadeti getirmektir
Sözcüki Şehadet'in üstünde birazcık duralım Kelimei şehadelin temeli iman'dan gelmektedir Yani öz bir şekilde iman etmek gerekir Peygamberimiz (sav) imanı tarifinden: Kalb ile tasdik, dil ile ikrar ve sonradan bunları jurnal hayatta kullanmakşeklinde anlamaktayız
Evet, Kelimei Şehadet, imanın ilk esası olan Allah'a inanmaktan kazançÖyle bir iman ama, kendisinden her türlü hayrın dal budak saldığı, mey*ve verdiği bir meyve ağacı gibi büyük hayatın kökü olmalıdır İmanın böyle sağlam ve sarsılmaz bir kökten olması gerekir
Dal budak diyebileceğimiz salih amel, imanın natürel semeresidir İman, bir kalbe yerleşmesi durumunda kendiliğinden ortaya çıkar Kelimei Şehadet'in özünde böyle bir iman olmalıdır
Salih amellerin başında gelen İslam'ın esas esaslarına devam edelim 4
2 Namaz Kılmak
Dinimizin direği olan namaz, akıllı olan ve buluğ çağına eren her Müslüman bayan ve erkeğe farzdır Farz olan namazlar günde beş süre*tir
Şuurla kılınan namazın insanları kötülüklerden alıkoyacağı Allah göre bildirilmiştir Ayeti kerimede Ulu Allah şöyle buyurmuştur: Yazıklar olsun o kimselere ancak namazlarından gafildirler(Maun: 10745)
Başka bir ayeti kerimede yeniden Ulu Allah şöyle buyurur
(Manasını bilmek, ezberlemek ve gereği üzere Allah'a ibadet et*mek için ey Resulüm,) Sana vahyediien kitabı oku ve namazı kıl Hakiki*ten namaz, kötü işten ve uygunsuzluktan alıkoyar Kesin ki, Allah'ı zikretmek (Namaz kılmak) ibadetlerin en büyüğüdür Allah (iyilik ve fena*lük) her ne yaparsanız onu bilir(Ankebut: 2945) 5
3 Zekat Saptamak
İslamın esaslarından biri de zekattır İslama tarafından zekat fakirin zenginin malı üzerindeki hakkıdır
Zekat sosyal adaletin sağlanmasında en büyük etkendir Toplum içeri*sindeki huzursuzlukların başında çoğunlukla maddiyat sebep oluyor ve ço*ğunlukla Senin var benim değilkavgası bundan kaynaklanıyor İşte is*lam bu ilahi ölçüyü getirerek varlıklı yoksul dediğimiz bu iki sınıfın arasını Zekat müessesesi ile birbirine yaklaştırmaktadır
Zekatın farziyetinden şartlarını içeren herkes sorumludur Yani mükellef olan herkesin malı nisabı bulduğu takdirde zekatını çıkarıp ver*mesi gerekir
Zekatın yanına sadaka, yardımlaşma ve borç verme gibi durumlar da olunca yargı mefhumu daha da yük taşımaktadır 6
4 Haccetmek
Dinen varlıklı sayılan ve sıhhatli olanlara Allah'ın farz kıldığı bir iba*dettir Dünyanın muhtelif yerlerinde yaşıyan müslümanlarm birbiriyle ta*nışmalarına ve kaynaşmalarına vesile olur
Hacc, temelde kişinin Allah'a dürüst yönelmesidir İnsanoğlunun ya*ratılış felsefesinin sembolik bir göstergesidir Biraz daha açıklanacak olursa, Hacc ibadeti öyle çok şeylerin benzer anda gösterilmesidir Bu bere*dılış göstergesi bir tarih göstergesi, bir birlik göstergesi ve bir ümmet gös*terişi olarak bu temel ibadetle kendini gösterir
Hac ibadeti ile Kâ'be'yi ziyaret etmenin derin bir anlamı vardır Peygamberimiz (sav)'in dedesi tarihin en eski ve en çok iyi insa*nı İbrahim (as), Kâ'be tavaf edilirken tıpkı canlandırılır
Hazreti İbrahim yeryüzündeki tüm putları reddederek sadece Al*lah'ı sevdi ve O'na itaat etti Kendi elleriyle Kâ'be'yi yaptı Bu yapı o günden bugüne ve kıyamete değin yeryüzünde Allah'ın evidir Kimi in*sanların hemen aklma şu soru geliyor Acaba o Kabe'nin içerisinde ne vardır?
Evet madde gözüyle baktığımız zaman orda hiç bir şey göremeyiz Ama dinimiz bizi mana itibarıyla da ele aldığı için biz o Kâ'be'ye mâna itibarıyla bakacağız
Kâ'be'nin herhangi bir yönü yoksa da ibadetlerimizle Kâ'be'ye dön*mekle yönümüzü seçiyor ve Allah'a dönüyoruz demektir
Kuranı Kerim'de Yüce Allah şöyle buyuruyor: Doğu da Allah ’ındır, batı da, onun için nereye döner yönelirseniz Al*lah ’ın yüzü oradadır (Bakara: 2115)
Kâ'be'nin dışarıya ibadet ederken O'na dönmek gerekir
Kâ'be'nin batısına içten, Kabe'ye bakan yarım yuvarlak bir du*var vardır, adına Hicri İsmaildenilir Hicr, bir eteğin simgesidir Yarım ay şeklindeki bu duvar bir eteği andırır
İbrahim (as)'in zevcesi Sare'nin Hacer isminde Habeşistanlı siyah bir cariyesi vardı Sare'nin kocası İbrahim'e çocuğu olması için İbrahim (as)'ın Hacer ile beraber olup ses çıkarmayacak kadar fakir ve yüce gönüllü idi İbrahim (as)'ın zevcesi olma şerefinin yanı sıra daha çok şe*reflendirmek için Allah Hacer ile Kâ'be arasında bir alaka kurdu
Hacer'in evi İsmail (as)'ın doğduğu yerdir Hacer'in evi diyebilece*ğimiz mezarı oradadır Mezar, Kabe'nin 3 sütununun yanındadır Hiç kimsenin, peygamberlerin zeka camiye gömülmeleri düşünülmezken, si*yah (Habeşli) bir kadının Allah'ın eviyle yanyana olması ne değin düşün*dürücüdür İsmail (as)'in annesi Hacer orada gömülüdür Kâ'be O'nun mezarına içten uzanır Duvarla Kâ'be arasında bakımlı bir geçit vardır Kâ'be'yi tavaf ederken, Allah (cc)'ın duvarı da Kâ'be'den sayarak O'nun dışından dönmemizi emrederek bunun aksini kabul etmez
Tevhid'e inanıp Allah'ın Hacc emrinin çağrısını kabul edenler, Kâ'be'yi tavaf ederken Hacer'in medfun olduğu bu eteği de Kâ'be'den sayıp öylece tavaf etmeleri gerektiğinden büyük bir ibret almaları gerekir
O etekte;
Bütün insanlığın arasından bir bayan,
Tüm kadınların arasından bir cariye ve
Bütün cariyeler arasından siyah bir hizmetçi o makamda bulunur
Safa ile Merve arasında yapılan sa'yin de yine Hacer'e yad olsun diye yapmanın şüphesiz büyük bir anlamı vardır
Müslüman, haccını bu şuurda yapacak veya hacca bu şuurla bakacak,
İslam dininde bayan ikinci sınıf insandır diyenler için bu, en mükem*mel cevaptır 7
5 Oruç Yakalamak
Oruç, nefsin edep edilmesinde en büyük amildir Oruç her yıl Rama*zan ayında tutulur Ramazan ayı senenin bülün günler ve aylarına isabet edecek şekilde seyreder
Dinimizde ibadetlerin özünü teşkil eden Namaz, Zekat ve Hacc gibi, Oruç ta yalnız Allah'ın emri olduğu için tutulmalıdır Allah ’u Teala neyi emretmişse biz millet için mutlaka faydası vardır Zira O hiç bir şeyi boşu boşuna emretmez Orucun faydalarını kısaca da olsa şöylece sıralayabili*riz:
Oruç, müminlere köklü bir irade terbiyesini vererek nefsi arzuları fren*leme alışkanlığını öğretir
Oruç, ahlaki güzelliklerin ve yaşamsal başarıların kaynağı olan sabrın te*kamül ufuklarını feyizle açan bir ibadettir
Oruç mü'minlere Allah için iş yapma, herhangi bir çıkar beklemeksi*zin, zorluk ve mahrumiyetlere göğüs germe, İslami değerleri etken şiddet kılma uğrunda uğraş eğitimi yaptıran bir ibadettir
Oruç, Allah'ın koyduğu iman ve fazilet ölçüleri içerisinde bütün mü'minlere denklik ruhunu aşılayan bir ibadettir
Oruç, hayatın yalnız yeme, bencil duyguları ve şehevi arzulan memnuniyet etme gibi boş felsefelere dayanmayan ve bu menfi durumlara karşısında mües*sir olan bir ibadettir
Oruç, Peygamberimiz (sav)'in Oruç tutunuz ama afiyet bulasınız8 hadisi şerifine mazhar olarak vücudumuzun devri deve*ran halinde çalışan mide asap ve sindirim sistemleri üstünde teskin edici ve şifa tesirlerini bırakan bir ibadettir
Yukarıda saydığımız faydaların haricen insanlığın halen keşfedeme*diği orucun bir sürü faydaları vardır Vakit ve teknik ilerledikçe mideyi ve bağırsakları dinlendirmenin yararları ayrı olarak belirtilmektedir
Avrupa'nın ünlü bilimadamları orucu böylece yararlı görmüşlerdir oysa nerdeyse hastalarına yazdıkları reçetelere ilave ederler Zaten bilim adamlarından biri Yakın bir zamanda reçetelere oruç tedavisini yazarsak şaşmayındemiştir *
Türkiye'nin en güncel forumlardan olan forumdas.com.tr'de forumda aktif ve katkısı olabilecek kişilerden gönüllü katkıda sağlayabilecek kişiler aranmaktadır.