iltasyazilim
FD Üye
İnsana yaratıcı denmez
Sual: Mecaz olarak da, insanlar için “yaratıcı demek uygun mu?
CEVAP
Yaratmak Allah’a mahsustur Mecaz olarak da insanlar için yaratıcı demek yanlıştır (Elektrik ampulünü Edison yarattı) diyenler oluyor Fonograf, megafon, elektrik ampulü gibi aletleri ilk defa bulan Edison; bunları yaratmamış, sadece yapılmasına sebep olmuştur Bunları yaratan, Allahü teâlâdır Hadisi şerifte, (Allah, her sanatkârın ve sanatının yaratıcısıdır) buyuruldu (Buhari)
Demek ki, Edison’u da, elektrik ampulünü de yaratan Allahü teâlâdır Edison’un bunları yaratması şöyle dursun, mevcut maddeleri bir araya toplayıp, yeni aletlerin yaratılmasına sebep olurken, elinin, ayağının, gözünün, diğer duygularının, çeşitli hücrelerinin, kalbinin, ciğer, böbrek ve diğer organlarının işlemesinden ve kullandığı maddelerin, aletlerin yapısından, içlerindeki atom, proton kuvvetlerinden haberi yoktu Böyle birine yaratıcı denilir mi? Yaratıcı; bunların en ufağını, en incesini, hepsini bilen, hepsini yapandır ki, bu da ancak Allahü teâlâdır (S Ebediyye)
Allahü teâlâdan başka yaratıcı yoktur Her var olanı, O yaratmıştır Maddeleri hareket ettirir Yerlerini değiştirir Bir zamandan, başka zamana götürür Bir halden başka hale döndürür Akıllara hayret verecek şeyler yaratır Bir damla nutfeden ve görülemeyen spermatozoidden bir olgun insan yaratır Nuh aleyhisselam gibi bir peygamberden; asi, kâfir ve ahmak bir oğul yaratır Ebu Cehil gibi taş yürekli, örümcek kafalı bir kâfirden, Hazreti İkrime gibi bir mümin oğul yaratır En küçük zerre olan, mikroskopta bile görülemeyen atomun derinliğinde; çekirdeğinde, dağları deviren nükleer kuvvetler yaratır Pancarda şeker yaratır Yaprakta fotosentez, özümleme kuvveti yaratır Arıda bal yaratır Cansız yumurtada, canlı hayvan yaratır Çiçeklerde güzel kokular, esanslar yaratır Kuru ağaçta, yapraklar, çiçekler, meyveler yaratır Su içinde hayvanlar, çiçekler, ağaçlar yaratır Acı su içinde tatlı su yaratır
Kimya reaksiyonları ve nice fizik ve kimya özelliklerini yaratır Toprağı bitki haline, bitkiyi hayvan haline döndürür İnsanları, hayvanları çürütüp toprak maddelerine, su ve gazlara döndürür Her şeyin tersini de yaptığı gibi, bunun da ters, geri dönen halini yaratır Bu kâinat fabrikasında her şeyi, hesaplı, düzenli yaratmaktadır Gelişigüzel, yıkıcı, bozucu görünen değişmelerin, hepsinin de çok hesaplı, çok ahenkli bağlılıklar, akıllara hayret veren bir düzen içinde yaratıldığı, günden güne daha iyi anlaşılmaktadır
Allahü teâlânın, hiçbir işinde ortağı yoktur Her varlığın yaratıcısı yalnız Odur Kur’anı kerimde mealen buyuruluyor ki:
(Yaratmak Allah’a mahsustur) Araf 54
(Yaratıcı ancak Rabbindir) Hicr 86
(Her şeyi yaratan Allah’tır) Zümer 62
(Sizi de, yaptığınız işleri de yaratan Allah’tır) Saffat 96
Cenabı Hak, tek yaratıcı kendisi olduğunu ve başka ortağının bulunmadığını bildirirken, insana yaratıcı denmez
Yaratan Allahü teâlâ, kesb eden kuldur
İnsanlar, mahluk olduğu gibi, bütün işleri, hareketleri de, Allahü teâlânın mahlukudur Çünkü Ondan başka, kimse bir şey yapamaz, yaratamaz Kendi mahluk, yaratılmış olan, başkasını nasıl yaratabilir? Yaratılmak damgası, kudretin az olduğuna alamettir ve ilmin noksan olduğuna işarettir Bilgisi, kuvveti az olan, yaratamaz İnsanın işinde, kendine düşen pay, kendi kesbidir Yani o iş, kendi kudreti ve iradesi ile olmuştur O işi, yaratan Allahü teâlâ, kesb eden kuldur
İnsanların ihtiyari işleri, isteyerek yaptıkları şeyler, insanın kesbi ile Allah’ın yaratmasından meydana gelmektedir İnsanın yaptığı işte, kendi kesbi, ihtiyarı seçmesi, beğenmesi olmasa, o iş titreme şeklini alır Kalbin hareketi gibi olur Halbuki, ihtiyari hareketlerin, böyle olmadığı açıktır Her ikisini de, Allahü teâlâ yarattığı halde, ihtiyari hareketle, titreme hareketi arasında görülen bu fark, kesbden ileri gelmektedir
Allahü teâlâ, kullarına merhamet ederek, onların işlerinin yaratılmasını, onların kastlarına, arzularına tâbi kılmıştır Kul isteyince, kulun işini yaratmaktadır Bunun için de, kul mesul olur İşin sevabı ve cezası, kula olur Allahü teâlânın kullarına verdiği kast ve ihtiyar, işi yapıp yapmamakta eşittir Kullarına, emirlerini ve yasaklarını yerine getirecek kadar kudret enerji ve ihtiyar vermiştir Bir işin iyi veya kötü olduğunu da bildirmiştir Kul, her işinde, yapıp yapmamakta serbest olup, ikisinden birini seçecek, iş iyi veya kötü olacak, günah veya sevap kazanacaktır
Takdir edenlerin en güzeli
Sual: Kur’anı kerimde “Ahsenülhâlikîn ifadesine istinaden, bazı kimseler, insanlar için yaratmak, yaratıcı tabirini kullanıyorlar Böyle kullanmak uygun mudur?
CEVAP
Kur'anı kerimde geçen Ahsenül hâlıkin ne demektir? Sözlüğe bakılırsa, Yaratıcıların en güzeli demek olduğu, birçok yaratıcı bulunduğu zannedilir Piyasadaki Kur’an tercümeleri de bundan pek farklı sayılmaz Onun için sözlükten, Kur'an tercümesinden din öğrenilmez Muteber tefsirlere, akaid ve fıkıh kitaplarına bakmak gerekir
İmamı birgivi, Vasiyetnamesinde, (Bir kimse, rızık Allah’tandır; fakat, kulun da hareket etmesi gerekir dese, kâfir olur) diyor Bursalı İsmail Hakkı hazretleri de, Hucetülbaliga’da (Hâlık, yalnız Allahü teâlâdır İnsana yaratıcı demek ilhaddır) diyor İlhad, dinden çıkmak demektir
Allahü teâlânın, hiçbir işinde, ortağı yoktur Her varlığın yaratıcısı yalnız Odur Yaratmak, yoktan var etmektir Maddeyi, elemanı yok iken var etmek ve var ettikten sonra, başka bir varlığa çevirmek de yaratmaktır Mesela, insanı, nutfeden, cinleri ateşten yarattığını bildiren âyeti kerimeler böyle olduğunu bildirmektedir (Rahman 15, Müminun 1214)
Hâlık kelimesinin birkaç manası vardır Esmai hüsnadan olan Hâlık, yoktan yaratan anlamına gelir Bu kelimenin şekil veren anlamı da vardır Bu bakımdan insanlar için yaratıcı tabiri kullanılmaz Beydavi tefsirinin Şeyhzade haşiyesinde buyuruluyor ki:
(Ahsenülhâlıkîn, takdîr edenlerin tasvir edenlerin, şekil verenlerin, suret verenlerin, düzene koyanların yeni tabirle dizayn edenlerin en güzeli, en iyisi demektir Çünkü halketmenin hakiki manası, ihtira, inşa ve ibdadır Bu kelime, yani hâlık, bu âyeti kerimede takdir eden manasında kullanılmıştır Çünkü ihtira manasındaki halketmek, Allahü teâlâdan başkası için düşünülmez ki, Allah onların en güzeli, densin) C468
Hâlikulhâlikîn Hâlıkların hâlıkı, şekil verenlerin şekil vereni anlamında kullanılsa da uygun olmaz Çünkü Allah’ın isimleri tevkifidir, yani dinin bildirdiği isimler söylenir Herkes bir tabir uyduramaz İnsanlar için yaratıcı tabiri kullanılmaz Allah’tan başka yaratıcı yoktur
İnsanlara, yarattı yaratıcı demek asla caiz değildir Allah’tan başkasına, her ne maksatla olursa olsun, yaratıcı demek küfürdür Yaratıcı, yalnız Allahü teâlâdır Nitekim Kur'anı kerimde mealen buyuruluyor ki:
(Gökleri ve yeri yoktan yaratan Odur Her şeyi O yaratmıştır) Enam 101
(Allah’ın yarattığı gibi yaratıcı ortaklar buldular da, bu yaratmayı birbirine benzer mi gördüler? Her şeyi yaratan Allah’tır) Rad 16
(Gökleri ve yeri yaratan Allah’ın, benzerlerini de yaratmaya kadir olduğunu düşünmezler mi?) İsra 99
(Her şeyin yaratıcısı olan Rabbiniz Allah’tır Ondan başka ilah yoktur Nasıl aldatılıp döndürülürsünüz?) Mümin 62
Cenabı Hak, tek yaratıcı kendisi olduğunu ve başka yaratıcı, başka ortak bulunmadığını bildirirken, yaratıcının çok olduğu nasıl söylenebilir?
Yaratma işinde mecaz olmaz
Sual: Bir mezhebe uymayı kabul etmeyen biri, “İnsan ve diğer mahluklar için mecaz olarak yaratıcı demek küfür olmaz Çünkü, öldüren Allah olduğu halde, Secde suresinin (Öldürmek için vekil yapılmış melek sizi öldürüyor) mealindeki 11 âyeti mecaz olarak, Allah’tan başkasına da öldürdü demenin caiz olduğunu göstermektedir Öldüren Allah iken mecaz olarak bir insana bu şunu öldürdü demek caiz olunca, mecaz olarak, bu kimse şunu yarattı demek de caiz olur diyor İnsan için mecaz olarak yaratıcı demekte mahzur var mıdır?
CEVAP
Mecaz olarak da söylemek caiz olmaz İnsanları yoktan yaratan ve öldüren Allahü teâlâdır Bir kimse, birisini öldürse, mecaz olarak bunu ben öldürdüm demesi caizdir Fakat evlenen bir kimsenin bir çocuğu olsa, çocuk olmasına sebep olduğu için mecaz olarak bunu ben yarattım demesi caiz olmaz Yaratma işinde mecaz da caiz olmuyor
Yaratmak nedir?
Sual: S Ebediyye’de, (Yaratmak, hiç yoktan var etmek veya mevcut şeyleri, fizik, fizyolojik veya metafizik kanunlarla, bir şekilden başka hassalı şekillere çevirmek demektir) deniyor Buna göre, bilim adamlarının, fizik, kimya kanunları ile meydana getirdikleri yeni bir işe, yaratmak demek caiz olur mu?
CEVAP
Hayır, caiz olmaz Burada, Allahü teâlânın iki türlü yaratması bildiriliyor:
Birincisi: Ol der, o şey var olur Yani hiç yoktan yaratır Kâinatın yoktan var edilmesi, hidrojen, oksijen gazlarının yaratılması, böyledir
İkincisi: Sebepler vasıtası ile yaratmaktır Allahü teâlâ sebeplere, iş yapabilecek tesir, kuvvet vermiştir Bu kuvvetlere, tabiat kuvvetleri, fizik, kimya ve biyoloji kanunları denir Mesela, iki hidrojen atomu ile bir oksijen atomundan su meydana getirmiştir İnsanları, hayvanları, bitkileri yaratması da böyledir
Bilim adamları, oksijen, hidrojen gibi gazları, cıva, bakır, petrol gibi maddeleri yoktan meydana getiremezler Teknoloji, bilim ne kadar gelişse de bir karınca, bir buğday tanesi yapmak mümkün değildir
Yaratmak, icat etmek Allahü teâlâya mahsustur Bilim adamları, yoktan bir şey meydana getiremezler, sadece Allahü teâlânın yarattığı mevcut şeyleri, yine Allah’ın koyduğu fizik, kimya ve biyoloji kanunları ile bir araya getirerek, yeni şeyler bulurlar Buna da yaratmak denmez, keşfetmek, bulmak denir
Allahü teâlânın sonsuz kudretini gösteren, insanların yapmalarının mümkün olmadığı işlere birkaç örnek verelim:
1 İnsanlar asırlardır, enerjisiz veya yakıtsız çalışan makine yapmaya çalışmışlarsa da, netice alınamadı Bu da fizik ve kimya ilmine göre, imkânsızdır Enerjinin korunumu prensibine göre, enerji şekil değiştirirse de, insanlar tarafından var ve yok edilemez
2 Katı, sıvı, gaz haldeki bütün maddeler ısınınca, hacimleri büyür, yoğunlukları azalır Su bu kurala uymaz Su buz haline gelince yoğunluğu azalır, Su üstünde durur Azalmayıp buzlar dibe çökseydi, denizlerdeki canlılar yaşayamaz ölürdü
3 Bir metal atomu, başka bir metal atomu ile birleşemez İki elementin birleşmesi için farklı elektrik taşıması şarttır
4 Güneş, dünyadan 149,5 milyon km uzaktadır Bu mesafe, çok yakın olsa canlılar sıcaktan yanar, çok uzakta olsa, soğuktan donardı İnsanlar güneşi istedikleri yere getiremezler
5 Işık hızı, saniyede 300 bin kmdir Bu hızı insanların aşması imkânsızdır Bu hız aşılırsa, rölativite izafiyet teorisine göre, maddenin kütlesi sonsuza gider 10 Bir bölü sıfır sonsuz olduğu için
İngilizce’de yaratmak kelimesi
Sual: İngilizce’de yaratmak anlamındaki create kelimesini, insanlar için kullanmak caiz midir?
CEVAP
Yaratmak, yoktan var etmek demektir Türkçe’de bu kelime, insanlar için, başka manada da olsa, kullanılmamalıdır Bu kelimenin, diğer dillerdeki karşılıkları, mesela,İngilizce’de create kelimesi de, oluşturmak, meydana getirmek, yapmak gibi anlamlarda da, kullanılıyor İngilizce olarak, bu manada kullanmak, ihtiyaçtan dolayı caiz olur Mesela, bilgisayarda, (dosya oluşturmak) ifadesi için, (create a file) denebilir Bir program yazarken, create yazılmazsa, o program çalışmıyorsa, create diye yazmanın mahzuru olmaz Böyle durumlarda kullanılabilir
Marka, şirket, program ve buna benzer başka bir şeyin isminde creative geçerse, yine bunları söylemek caiz olur İnsanlar için, yoktan var etmek anlamında kullanılmamalıdır
Sual: Mecaz olarak da, insanlar için “yaratıcı demek uygun mu?
CEVAP
Yaratmak Allah’a mahsustur Mecaz olarak da insanlar için yaratıcı demek yanlıştır (Elektrik ampulünü Edison yarattı) diyenler oluyor Fonograf, megafon, elektrik ampulü gibi aletleri ilk defa bulan Edison; bunları yaratmamış, sadece yapılmasına sebep olmuştur Bunları yaratan, Allahü teâlâdır Hadisi şerifte, (Allah, her sanatkârın ve sanatının yaratıcısıdır) buyuruldu (Buhari)
Demek ki, Edison’u da, elektrik ampulünü de yaratan Allahü teâlâdır Edison’un bunları yaratması şöyle dursun, mevcut maddeleri bir araya toplayıp, yeni aletlerin yaratılmasına sebep olurken, elinin, ayağının, gözünün, diğer duygularının, çeşitli hücrelerinin, kalbinin, ciğer, böbrek ve diğer organlarının işlemesinden ve kullandığı maddelerin, aletlerin yapısından, içlerindeki atom, proton kuvvetlerinden haberi yoktu Böyle birine yaratıcı denilir mi? Yaratıcı; bunların en ufağını, en incesini, hepsini bilen, hepsini yapandır ki, bu da ancak Allahü teâlâdır (S Ebediyye)
Allahü teâlâdan başka yaratıcı yoktur Her var olanı, O yaratmıştır Maddeleri hareket ettirir Yerlerini değiştirir Bir zamandan, başka zamana götürür Bir halden başka hale döndürür Akıllara hayret verecek şeyler yaratır Bir damla nutfeden ve görülemeyen spermatozoidden bir olgun insan yaratır Nuh aleyhisselam gibi bir peygamberden; asi, kâfir ve ahmak bir oğul yaratır Ebu Cehil gibi taş yürekli, örümcek kafalı bir kâfirden, Hazreti İkrime gibi bir mümin oğul yaratır En küçük zerre olan, mikroskopta bile görülemeyen atomun derinliğinde; çekirdeğinde, dağları deviren nükleer kuvvetler yaratır Pancarda şeker yaratır Yaprakta fotosentez, özümleme kuvveti yaratır Arıda bal yaratır Cansız yumurtada, canlı hayvan yaratır Çiçeklerde güzel kokular, esanslar yaratır Kuru ağaçta, yapraklar, çiçekler, meyveler yaratır Su içinde hayvanlar, çiçekler, ağaçlar yaratır Acı su içinde tatlı su yaratır
Kimya reaksiyonları ve nice fizik ve kimya özelliklerini yaratır Toprağı bitki haline, bitkiyi hayvan haline döndürür İnsanları, hayvanları çürütüp toprak maddelerine, su ve gazlara döndürür Her şeyin tersini de yaptığı gibi, bunun da ters, geri dönen halini yaratır Bu kâinat fabrikasında her şeyi, hesaplı, düzenli yaratmaktadır Gelişigüzel, yıkıcı, bozucu görünen değişmelerin, hepsinin de çok hesaplı, çok ahenkli bağlılıklar, akıllara hayret veren bir düzen içinde yaratıldığı, günden güne daha iyi anlaşılmaktadır
Allahü teâlânın, hiçbir işinde ortağı yoktur Her varlığın yaratıcısı yalnız Odur Kur’anı kerimde mealen buyuruluyor ki:
(Yaratmak Allah’a mahsustur) Araf 54
(Yaratıcı ancak Rabbindir) Hicr 86
(Her şeyi yaratan Allah’tır) Zümer 62
(Sizi de, yaptığınız işleri de yaratan Allah’tır) Saffat 96
Cenabı Hak, tek yaratıcı kendisi olduğunu ve başka ortağının bulunmadığını bildirirken, insana yaratıcı denmez
Yaratan Allahü teâlâ, kesb eden kuldur
İnsanlar, mahluk olduğu gibi, bütün işleri, hareketleri de, Allahü teâlânın mahlukudur Çünkü Ondan başka, kimse bir şey yapamaz, yaratamaz Kendi mahluk, yaratılmış olan, başkasını nasıl yaratabilir? Yaratılmak damgası, kudretin az olduğuna alamettir ve ilmin noksan olduğuna işarettir Bilgisi, kuvveti az olan, yaratamaz İnsanın işinde, kendine düşen pay, kendi kesbidir Yani o iş, kendi kudreti ve iradesi ile olmuştur O işi, yaratan Allahü teâlâ, kesb eden kuldur
İnsanların ihtiyari işleri, isteyerek yaptıkları şeyler, insanın kesbi ile Allah’ın yaratmasından meydana gelmektedir İnsanın yaptığı işte, kendi kesbi, ihtiyarı seçmesi, beğenmesi olmasa, o iş titreme şeklini alır Kalbin hareketi gibi olur Halbuki, ihtiyari hareketlerin, böyle olmadığı açıktır Her ikisini de, Allahü teâlâ yarattığı halde, ihtiyari hareketle, titreme hareketi arasında görülen bu fark, kesbden ileri gelmektedir
Allahü teâlâ, kullarına merhamet ederek, onların işlerinin yaratılmasını, onların kastlarına, arzularına tâbi kılmıştır Kul isteyince, kulun işini yaratmaktadır Bunun için de, kul mesul olur İşin sevabı ve cezası, kula olur Allahü teâlânın kullarına verdiği kast ve ihtiyar, işi yapıp yapmamakta eşittir Kullarına, emirlerini ve yasaklarını yerine getirecek kadar kudret enerji ve ihtiyar vermiştir Bir işin iyi veya kötü olduğunu da bildirmiştir Kul, her işinde, yapıp yapmamakta serbest olup, ikisinden birini seçecek, iş iyi veya kötü olacak, günah veya sevap kazanacaktır
Takdir edenlerin en güzeli
Sual: Kur’anı kerimde “Ahsenülhâlikîn ifadesine istinaden, bazı kimseler, insanlar için yaratmak, yaratıcı tabirini kullanıyorlar Böyle kullanmak uygun mudur?
CEVAP
Kur'anı kerimde geçen Ahsenül hâlıkin ne demektir? Sözlüğe bakılırsa, Yaratıcıların en güzeli demek olduğu, birçok yaratıcı bulunduğu zannedilir Piyasadaki Kur’an tercümeleri de bundan pek farklı sayılmaz Onun için sözlükten, Kur'an tercümesinden din öğrenilmez Muteber tefsirlere, akaid ve fıkıh kitaplarına bakmak gerekir
İmamı birgivi, Vasiyetnamesinde, (Bir kimse, rızık Allah’tandır; fakat, kulun da hareket etmesi gerekir dese, kâfir olur) diyor Bursalı İsmail Hakkı hazretleri de, Hucetülbaliga’da (Hâlık, yalnız Allahü teâlâdır İnsana yaratıcı demek ilhaddır) diyor İlhad, dinden çıkmak demektir
Allahü teâlânın, hiçbir işinde, ortağı yoktur Her varlığın yaratıcısı yalnız Odur Yaratmak, yoktan var etmektir Maddeyi, elemanı yok iken var etmek ve var ettikten sonra, başka bir varlığa çevirmek de yaratmaktır Mesela, insanı, nutfeden, cinleri ateşten yarattığını bildiren âyeti kerimeler böyle olduğunu bildirmektedir (Rahman 15, Müminun 1214)
Hâlık kelimesinin birkaç manası vardır Esmai hüsnadan olan Hâlık, yoktan yaratan anlamına gelir Bu kelimenin şekil veren anlamı da vardır Bu bakımdan insanlar için yaratıcı tabiri kullanılmaz Beydavi tefsirinin Şeyhzade haşiyesinde buyuruluyor ki:
(Ahsenülhâlıkîn, takdîr edenlerin tasvir edenlerin, şekil verenlerin, suret verenlerin, düzene koyanların yeni tabirle dizayn edenlerin en güzeli, en iyisi demektir Çünkü halketmenin hakiki manası, ihtira, inşa ve ibdadır Bu kelime, yani hâlık, bu âyeti kerimede takdir eden manasında kullanılmıştır Çünkü ihtira manasındaki halketmek, Allahü teâlâdan başkası için düşünülmez ki, Allah onların en güzeli, densin) C468
Hâlikulhâlikîn Hâlıkların hâlıkı, şekil verenlerin şekil vereni anlamında kullanılsa da uygun olmaz Çünkü Allah’ın isimleri tevkifidir, yani dinin bildirdiği isimler söylenir Herkes bir tabir uyduramaz İnsanlar için yaratıcı tabiri kullanılmaz Allah’tan başka yaratıcı yoktur
İnsanlara, yarattı yaratıcı demek asla caiz değildir Allah’tan başkasına, her ne maksatla olursa olsun, yaratıcı demek küfürdür Yaratıcı, yalnız Allahü teâlâdır Nitekim Kur'anı kerimde mealen buyuruluyor ki:
(Gökleri ve yeri yoktan yaratan Odur Her şeyi O yaratmıştır) Enam 101
(Allah’ın yarattığı gibi yaratıcı ortaklar buldular da, bu yaratmayı birbirine benzer mi gördüler? Her şeyi yaratan Allah’tır) Rad 16
(Gökleri ve yeri yaratan Allah’ın, benzerlerini de yaratmaya kadir olduğunu düşünmezler mi?) İsra 99
(Her şeyin yaratıcısı olan Rabbiniz Allah’tır Ondan başka ilah yoktur Nasıl aldatılıp döndürülürsünüz?) Mümin 62
Cenabı Hak, tek yaratıcı kendisi olduğunu ve başka yaratıcı, başka ortak bulunmadığını bildirirken, yaratıcının çok olduğu nasıl söylenebilir?
Yaratma işinde mecaz olmaz
Sual: Bir mezhebe uymayı kabul etmeyen biri, “İnsan ve diğer mahluklar için mecaz olarak yaratıcı demek küfür olmaz Çünkü, öldüren Allah olduğu halde, Secde suresinin (Öldürmek için vekil yapılmış melek sizi öldürüyor) mealindeki 11 âyeti mecaz olarak, Allah’tan başkasına da öldürdü demenin caiz olduğunu göstermektedir Öldüren Allah iken mecaz olarak bir insana bu şunu öldürdü demek caiz olunca, mecaz olarak, bu kimse şunu yarattı demek de caiz olur diyor İnsan için mecaz olarak yaratıcı demekte mahzur var mıdır?
CEVAP
Mecaz olarak da söylemek caiz olmaz İnsanları yoktan yaratan ve öldüren Allahü teâlâdır Bir kimse, birisini öldürse, mecaz olarak bunu ben öldürdüm demesi caizdir Fakat evlenen bir kimsenin bir çocuğu olsa, çocuk olmasına sebep olduğu için mecaz olarak bunu ben yarattım demesi caiz olmaz Yaratma işinde mecaz da caiz olmuyor
Yaratmak nedir?
Sual: S Ebediyye’de, (Yaratmak, hiç yoktan var etmek veya mevcut şeyleri, fizik, fizyolojik veya metafizik kanunlarla, bir şekilden başka hassalı şekillere çevirmek demektir) deniyor Buna göre, bilim adamlarının, fizik, kimya kanunları ile meydana getirdikleri yeni bir işe, yaratmak demek caiz olur mu?
CEVAP
Hayır, caiz olmaz Burada, Allahü teâlânın iki türlü yaratması bildiriliyor:
Birincisi: Ol der, o şey var olur Yani hiç yoktan yaratır Kâinatın yoktan var edilmesi, hidrojen, oksijen gazlarının yaratılması, böyledir
İkincisi: Sebepler vasıtası ile yaratmaktır Allahü teâlâ sebeplere, iş yapabilecek tesir, kuvvet vermiştir Bu kuvvetlere, tabiat kuvvetleri, fizik, kimya ve biyoloji kanunları denir Mesela, iki hidrojen atomu ile bir oksijen atomundan su meydana getirmiştir İnsanları, hayvanları, bitkileri yaratması da böyledir
Bilim adamları, oksijen, hidrojen gibi gazları, cıva, bakır, petrol gibi maddeleri yoktan meydana getiremezler Teknoloji, bilim ne kadar gelişse de bir karınca, bir buğday tanesi yapmak mümkün değildir
Yaratmak, icat etmek Allahü teâlâya mahsustur Bilim adamları, yoktan bir şey meydana getiremezler, sadece Allahü teâlânın yarattığı mevcut şeyleri, yine Allah’ın koyduğu fizik, kimya ve biyoloji kanunları ile bir araya getirerek, yeni şeyler bulurlar Buna da yaratmak denmez, keşfetmek, bulmak denir
Allahü teâlânın sonsuz kudretini gösteren, insanların yapmalarının mümkün olmadığı işlere birkaç örnek verelim:
1 İnsanlar asırlardır, enerjisiz veya yakıtsız çalışan makine yapmaya çalışmışlarsa da, netice alınamadı Bu da fizik ve kimya ilmine göre, imkânsızdır Enerjinin korunumu prensibine göre, enerji şekil değiştirirse de, insanlar tarafından var ve yok edilemez
2 Katı, sıvı, gaz haldeki bütün maddeler ısınınca, hacimleri büyür, yoğunlukları azalır Su bu kurala uymaz Su buz haline gelince yoğunluğu azalır, Su üstünde durur Azalmayıp buzlar dibe çökseydi, denizlerdeki canlılar yaşayamaz ölürdü
3 Bir metal atomu, başka bir metal atomu ile birleşemez İki elementin birleşmesi için farklı elektrik taşıması şarttır
4 Güneş, dünyadan 149,5 milyon km uzaktadır Bu mesafe, çok yakın olsa canlılar sıcaktan yanar, çok uzakta olsa, soğuktan donardı İnsanlar güneşi istedikleri yere getiremezler
5 Işık hızı, saniyede 300 bin kmdir Bu hızı insanların aşması imkânsızdır Bu hız aşılırsa, rölativite izafiyet teorisine göre, maddenin kütlesi sonsuza gider 10 Bir bölü sıfır sonsuz olduğu için
İngilizce’de yaratmak kelimesi
Sual: İngilizce’de yaratmak anlamındaki create kelimesini, insanlar için kullanmak caiz midir?
CEVAP
Yaratmak, yoktan var etmek demektir Türkçe’de bu kelime, insanlar için, başka manada da olsa, kullanılmamalıdır Bu kelimenin, diğer dillerdeki karşılıkları, mesela,İngilizce’de create kelimesi de, oluşturmak, meydana getirmek, yapmak gibi anlamlarda da, kullanılıyor İngilizce olarak, bu manada kullanmak, ihtiyaçtan dolayı caiz olur Mesela, bilgisayarda, (dosya oluşturmak) ifadesi için, (create a file) denebilir Bir program yazarken, create yazılmazsa, o program çalışmıyorsa, create diye yazmanın mahzuru olmaz Böyle durumlarda kullanılabilir
Marka, şirket, program ve buna benzer başka bir şeyin isminde creative geçerse, yine bunları söylemek caiz olur İnsanlar için, yoktan var etmek anlamında kullanılmamalıdır
Türkiye'nin en güncel forumlardan olan forumdas.com.tr'de forumda aktif ve katkısı olabilecek kişilerden gönüllü katkıda sağlayabilecek kişiler aranmaktadır.