Forumda yenilikler devam etmektedir , çalışmalara devam ettiğimiz kısa süre içerisinde güzel bir görünüme sahip olduk daha iyisi için lütfen çalışmaların bitmesini bekleyiniz. Tıkla ve Git
x

Son konular

İkindinin farzından sonra nafile kılınmıyor ise, Peygamberimiz neden kılmıştır?

İkindinin farzından sonra nafile kılınmıyor ise, Peygamberimiz neden kılmıştır?

iltasyazilim

FD Üye
Katılım
Ara 25, 2016
Mesajlar
0
Etkileşim
17
Puan
38
Yaş
36
F-D Coin
14
Alıntı:
Sorunun Detayı
Alıntı:
Alıntı:
Hz Aişe annemiz, Peygamber (sav) Efendimizin, bir meşguliyet dolayısıyla kılamadığı öğle namazının son sünnetini ikindi namazından sonra kıldığını söylemektedir (HzAişe'nin hadis tenkitçiliği, Mehmet S Hatipoğlu, sy69 makalesinde gördüm) İkindinin farzından sonra nafile kılınmıyor diye biliyoruz açıklar mısınız?

Evet, Hz Peygamberin (asm) vaktinde kılamadığı öğle namazının son iki rekat (bazı rivayetlerde ikindinin ilk) sünnetini, İkindi namazından sonra kıldığına dair hadis rivayetleri vardır (bkBuhari, Mevakit, 33; Müslim, Musafirin, 296301; Ebu Davud, Salat, 298; Tirmizi, Hac, 42; Nesaî, Mevakit, 26)

Ayrıca, Hz Peygamber, Fecirden (sabaha namazından) sonra, güneş doğuncaya kadar, bir de ikindiden sonra güneş batıncaya kadar namaz kılınmasını yasaklamıştır (Buhari, Mevakit, 31; Müslim, Musafirin, 288; Ebu Davud, Tetavvu, 10; Nesaî, Mevakit, 11, 25; İbn Mace, İkamet, 147)

İslam alimleri bu farklı hadis rivayetlerine dayanarak, farklı içtihatlarda bulunmuşlar:

İmam Şafii, İmam Ahmed b Hanbel gibi bazı alimlere göre, İkindinin farzından sonra sebepsiz nafile kılınmaz, fakat (abdest sünneti gibi) sebepleri olan nafileler ve kazaya kalmış (farz veya nafile) namazları kılmakta bir sakınca yoktur İmam Malik, Sufyan Sevri gibi alimlere göre ise, ikindiden sonra hiç bir namaz kılınmaz (bk Tirmizi, Hac, 42)

Bazı alimlere göre, Hz Peygamberin ikindi namazından sonra nafile namazı kaza etmesi, ona özeldir, başkaları böyle bir şey yapamaz (bk İbn Hacer, Fethu’lBari, 26465)

Nitekim Tahâvi'nin Ümmü Seleme'den rivayet ettiği hadisin sonunda şu ilâve bulunmaktadır Ben, ya Resûlellah, bu iki rekatlık namazı (geçirdiğimiz zaman) biz de kaza edebilir miyiz?diye sordum da: Hayırdiye cevab verdi (bk Tahâvî, Şerhu Me'âni'lâsâr, 1306)

Ayrıca, ikindi namazından sonra nafile namazı kaza ettiğine dair hadis rivayetleri arasında farklılık olduğunu belirten İbn Hacer, bu rivayetlerin zayıf olabileceğine işaret etmiştir (bk ay)

Aslında yukarıda görüldüğü üzere Hz Peygamberin insanlar için ikindinin farzından sonra namaz kılmalarını sözlü olarak yasaklaması, buna mukabil kendisinin aynı vakitte fiili olarak namaz kılması gösteriyor ki, onun fiili, ona özel bir durumdur Sözlü yasaklaması ise bütün insanlar için geçerlidir

İslam alimleri, bu farklı hadis rivayetlerini farklı yorumlamışlar:

Hanefi alimlerine göre, şu üç vakitte (Güneş doğarken, tepede iken ve batarken), herhangi bir namazı kılmak tahrimen mekruhtur (bk V Zuhaylî, elFıkhu’lİslamî, 1521) Şu iki vakitte (sabah namazından ve ikindi namazından sonra) ise Nafile namaz kılmak mekruhtur Ancak bu vakitlerde farz namazları kaza edilebilir, cenaze namazı kılınabilir ve tilavet secdesi yapılabilir (bk Zuhayli, 152223)

Şafii mezhebine göre ise, söz konusu üç vakitte namaz kılmak tahrimen, o iki vakitte ise tenzihen mekruhtur (bk Zuhayli, 1524)

Şafiilere göre, belli bir sebebe dayalı olan namazlar söz konusu vakitlerde kılınabilir Buna göre, farz veya sünnetlerin kazası yapılabilir Abdest sünneti, tahiyetu’lmescid namazı, güneş tutulma (küsuf) namazı, cenaze namazı kılınabilir, tilavet secdesi, şükür secdesi yapılabilir (Zuhayli, ay)

Selam ve dua ile
Sorularla İslamiyet
 
858,505Konular
982,658Mesajlar
33,045Kullanıcılar
LetStingSon üye
Üst Alt