iltasyazilim
FD Üye
hafaza meleklerini ayrintili olarak anlata bili misiniz?
Yanıt: hafaza meleklerinin isimleri detaylı bilgi
AFAZA MELEKLERİ
İyi ve kötü her yapılanı gözetip hıfz etmek ve korumakla görevli melekler Hafaza ve hâfızîn, hâfız kelimesinin çoğuludur
Gözetlemeye memur melekler insandan hiç ayrılmaksızın her an onu murakabe etmekte ve her hareketini yazmaktadırlar Bütünüyle bu işin nasıl olduğunu da bilemediğimiz gibi keyfiyetini bilmekle de mükellef değiliz
Emin sizin üzerinizde hafız (gözetleyici) melekler var Kiram (değerli) kâtipler var Her ne yaparsanız bilirler(elİnfitâr, 82 10, 11, 12)
Hafızıngözetleyici, amelleri ezberleyen, muhafaza eden ve koruyan anlamında tefsîr edilmiştir Âyette hafaza melekleri kirâmenkıymetli, şerefli sıfatlarıyla anılmıştır Allah katında şerefli ve değerlidirler (Taberî, Tefsîr, XXX, 88) Bu suretle kalplerde o şerefli meleklerin yanında utanma ve toparlanma hissi uyarılmak istenmiştir Zira ademoğlu yüksek mevkide bulunanların huzurunda söz, hareket ve tavır bakımından bir hata yapmamak hususunda son derece tedbirli ve özenli hareket eder Kirâmenvasfıyla anlatılan meleklerin her lahza ve her durumda kendilerini gözetlediğini bilen kimselerde mizaç ve davranışlarını özenle ve hoş bir şekilde yapmalarıdır
Yaptığınız tüm işler melekler kadar muhafaza edilmektedir
Yaptığınız bütün hileleri meleklerimiz kaydediyor(Yûnus, 1021)
İnsanın arkasından ve önünde, Allah'ın emriyle onu koruyan ve yaptıklarınızı kaydeden melekler vardır(erRa'd, 1311)
Rasûlullah (sas) hafaza meleklerinin vazifelerini anlattığı bir hadiste şöyle buyurur: Bir müslüman bir rahatsızlığa fikir Allah onu koruyan hafaza meleklerine şöyle emreder: Kulumun her gün ve gecede yaptığı iyiliklerin sevabını ona bu rahatsızlık müddetince yazın(Dârimî, Rikâk, 56)
Gece melekleri ile gündüz melekleri sabahtan ve ikindi namazlarında bir araya gelirler Allah bu meleklere kullarım ne yapıyorlar?diye sorar ; Onlara vardığımızda namaz kılıyorlardı, ayrıldığımızda da namaz kılıyorlardıderler (Buhârî, Ezân, 31, Mevâkit, 16, Nesâî, Salât, 21)
İnsanın sağ ve sol omuzlarında bulunan hafaza melekleri insanın günah ve sevaplarını kaydederler Bu melekler insandan cima, helâ ve gusül hemencecik bu haller bitinceye değin ayrılırlar Hz Peygamber (sas) Sizden hela ve cima hali hariç ayrılmayan Kirâmen Kâtibin'e hürmet gösterin İçinizden biri banyo yaptığında bir kumaş parçası ile avret mahallini örtsünHz Ali (ra) da şöyle buyuru: Avret mahalli açık olduğu melek kişiye yaklaşmazÖrtüsüz hamama girilince iki meleği kişiye lanet eder(Kurtubî, elCâ'm'î !iAhkâmi'l Kur'ân, XIX, 248)
Âlimler helâ ve cimâ halinde hafaza melekleri bulunmadığından nedeniyle, konuşmayı câiz görmemişlerdir
Bazı âlimler kâfirlerin hafaza meleklerinin olmayacağını, çünkü onların durumunun kesin olduğunu, amellerin yalnızca musibet olduğunu, sağlarında yer alan meleklerin mü'min olmadıklarından hayır yapamayacağını ileri sürmüşlerdir Nitekim Allahu Teâlâ şöyle buyurur: Mü'minler alemetlerinden tanınırlar(erRahman, 5541)
Fakat çoğunlukla İslâm âlimleri kâfirlerin de hafaza meleklerinin olduğunu kabul etmişlerdir Allah Teâlâ: Kitabı solundan verilene gelince(elHâkka, 6925) Kitabı gerisinde verilene gelince(elİnşikâk, 8410) buyurmuştur Bu âyetler kâfirlerin kitaplarında hafaza melekleri tarafından yazıldığını gösterir Sağda bulunup hayır yazan melekler de kendisi bir şey yazmasa da solda yer alan meleğe kâfirlerin kötülüklerini yazarken şâhitlik yapar (Kurtubî, age, XIX, 248)
Hz Peygamber (sas): Allahu Teâla şöyle buyurmuştur: Kulum bir günah işlemeye karar verirse onun cezasını yazmayın Şayet o kötülüğü işlerse ona bir günah yazın Bir iyilik yapmaya karar verirse yapmasa bile ona bir iyilik yazın Yaparsa on iyilik yazın der (Müslim, İmân, 203)
Bu kudsî hadiste bildirilen karar tahsis etmek duygularla ilgili bir özellik olduğu için bunu hafaza melekleri nasıl tespit ederler meselesi tartışılmıştır Bu husus Şüfyan esSevrî'ye sorulunca şöyle cevaplandırmıştır: Kul iyiliğe karar verince ondan bir misk kokusu yükselir Kötülüğe karar verince de leş kokusu yükselir Bunu melekler duyar ve yazarlar(Kurtubî, age, XIX, 248) Nitekim âyeti kerime de şöyle buyurulmuştur Hatırla fakat (insanın) sağında ve solunda oturan, yaptıklarını tespit eden iki melek vardır İnsan bir söz söylemeye dursun, mutlak onun yanında (hayır ve şerrini) görüp gözetlemeye hazırlanmış bir (melek) vardır(Kâf, 5017, 18)
Hafaza melekleri, sağ ve sol tarafta yer alan melekler Allah katında kıymetli, şereflidir Kul helâ, cimâ', banyo gibi avret mahallerinin açılmasına sebep olacak hallerde olunca bu melekler geçici olarak ayrılır Fakat bu koşul onların günahlarının yazılmadığı anlamına gelmez Hafaza meleklerinin bana kalırsa yanına olmaması onu görmesine ve bilmesine engel olamaz *
Yanıt: hafaza meleklerinin isimleri detaylı bilgi
AFAZA MELEKLERİ
İyi ve kötü her yapılanı gözetip hıfz etmek ve korumakla görevli melekler Hafaza ve hâfızîn, hâfız kelimesinin çoğuludur
Gözetlemeye memur melekler insandan hiç ayrılmaksızın her an onu murakabe etmekte ve her hareketini yazmaktadırlar Bütünüyle bu işin nasıl olduğunu da bilemediğimiz gibi keyfiyetini bilmekle de mükellef değiliz
Emin sizin üzerinizde hafız (gözetleyici) melekler var Kiram (değerli) kâtipler var Her ne yaparsanız bilirler(elİnfitâr, 82 10, 11, 12)
Hafızıngözetleyici, amelleri ezberleyen, muhafaza eden ve koruyan anlamında tefsîr edilmiştir Âyette hafaza melekleri kirâmenkıymetli, şerefli sıfatlarıyla anılmıştır Allah katında şerefli ve değerlidirler (Taberî, Tefsîr, XXX, 88) Bu suretle kalplerde o şerefli meleklerin yanında utanma ve toparlanma hissi uyarılmak istenmiştir Zira ademoğlu yüksek mevkide bulunanların huzurunda söz, hareket ve tavır bakımından bir hata yapmamak hususunda son derece tedbirli ve özenli hareket eder Kirâmenvasfıyla anlatılan meleklerin her lahza ve her durumda kendilerini gözetlediğini bilen kimselerde mizaç ve davranışlarını özenle ve hoş bir şekilde yapmalarıdır
Yaptığınız tüm işler melekler kadar muhafaza edilmektedir
Yaptığınız bütün hileleri meleklerimiz kaydediyor(Yûnus, 1021)
İnsanın arkasından ve önünde, Allah'ın emriyle onu koruyan ve yaptıklarınızı kaydeden melekler vardır(erRa'd, 1311)
Rasûlullah (sas) hafaza meleklerinin vazifelerini anlattığı bir hadiste şöyle buyurur: Bir müslüman bir rahatsızlığa fikir Allah onu koruyan hafaza meleklerine şöyle emreder: Kulumun her gün ve gecede yaptığı iyiliklerin sevabını ona bu rahatsızlık müddetince yazın(Dârimî, Rikâk, 56)
Gece melekleri ile gündüz melekleri sabahtan ve ikindi namazlarında bir araya gelirler Allah bu meleklere kullarım ne yapıyorlar?diye sorar ; Onlara vardığımızda namaz kılıyorlardı, ayrıldığımızda da namaz kılıyorlardıderler (Buhârî, Ezân, 31, Mevâkit, 16, Nesâî, Salât, 21)
İnsanın sağ ve sol omuzlarında bulunan hafaza melekleri insanın günah ve sevaplarını kaydederler Bu melekler insandan cima, helâ ve gusül hemencecik bu haller bitinceye değin ayrılırlar Hz Peygamber (sas) Sizden hela ve cima hali hariç ayrılmayan Kirâmen Kâtibin'e hürmet gösterin İçinizden biri banyo yaptığında bir kumaş parçası ile avret mahallini örtsünHz Ali (ra) da şöyle buyuru: Avret mahalli açık olduğu melek kişiye yaklaşmazÖrtüsüz hamama girilince iki meleği kişiye lanet eder(Kurtubî, elCâ'm'î !iAhkâmi'l Kur'ân, XIX, 248)
Âlimler helâ ve cimâ halinde hafaza melekleri bulunmadığından nedeniyle, konuşmayı câiz görmemişlerdir
Bazı âlimler kâfirlerin hafaza meleklerinin olmayacağını, çünkü onların durumunun kesin olduğunu, amellerin yalnızca musibet olduğunu, sağlarında yer alan meleklerin mü'min olmadıklarından hayır yapamayacağını ileri sürmüşlerdir Nitekim Allahu Teâlâ şöyle buyurur: Mü'minler alemetlerinden tanınırlar(erRahman, 5541)
Fakat çoğunlukla İslâm âlimleri kâfirlerin de hafaza meleklerinin olduğunu kabul etmişlerdir Allah Teâlâ: Kitabı solundan verilene gelince(elHâkka, 6925) Kitabı gerisinde verilene gelince(elİnşikâk, 8410) buyurmuştur Bu âyetler kâfirlerin kitaplarında hafaza melekleri tarafından yazıldığını gösterir Sağda bulunup hayır yazan melekler de kendisi bir şey yazmasa da solda yer alan meleğe kâfirlerin kötülüklerini yazarken şâhitlik yapar (Kurtubî, age, XIX, 248)
Hz Peygamber (sas): Allahu Teâla şöyle buyurmuştur: Kulum bir günah işlemeye karar verirse onun cezasını yazmayın Şayet o kötülüğü işlerse ona bir günah yazın Bir iyilik yapmaya karar verirse yapmasa bile ona bir iyilik yazın Yaparsa on iyilik yazın der (Müslim, İmân, 203)
Bu kudsî hadiste bildirilen karar tahsis etmek duygularla ilgili bir özellik olduğu için bunu hafaza melekleri nasıl tespit ederler meselesi tartışılmıştır Bu husus Şüfyan esSevrî'ye sorulunca şöyle cevaplandırmıştır: Kul iyiliğe karar verince ondan bir misk kokusu yükselir Kötülüğe karar verince de leş kokusu yükselir Bunu melekler duyar ve yazarlar(Kurtubî, age, XIX, 248) Nitekim âyeti kerime de şöyle buyurulmuştur Hatırla fakat (insanın) sağında ve solunda oturan, yaptıklarını tespit eden iki melek vardır İnsan bir söz söylemeye dursun, mutlak onun yanında (hayır ve şerrini) görüp gözetlemeye hazırlanmış bir (melek) vardır(Kâf, 5017, 18)
Hafaza melekleri, sağ ve sol tarafta yer alan melekler Allah katında kıymetli, şereflidir Kul helâ, cimâ', banyo gibi avret mahallerinin açılmasına sebep olacak hallerde olunca bu melekler geçici olarak ayrılır Fakat bu koşul onların günahlarının yazılmadığı anlamına gelmez Hafaza meleklerinin bana kalırsa yanına olmaması onu görmesine ve bilmesine engel olamaz *