iltasyazilim
FD Üye
Bunun esası, Allahü Teala’nın (CC) Kalem Suresi’ndeki “Sen en güzel ahlak üzeresin1 Ayeti Kerimesi’dir
Bu demektir ki, “Ey Habibim (SAV)! Senin ahlakın o kadar güzeldir ki, sendeki güzel hasletler kimsede yoktur
Enes bin Malik (RA) anlatır: “Peygamber (SAV) Efendimize: ‘Ya Resulallah (SAV), iman bakımından insanların üstünü kimdir?’ dediler ‘Müminin iman bakımından üstünü, ahlakı daha güzel olanıdır’ buyurdu
Güzel ahlak, kulun en üstün vasfıdır İnsanların cevheri ancak güzel ahlakla ortaya çıkar İnsan yaratılış bakımından gizli olup ahlak bakımından tanınır Bazıları: “Allahü Teala (CC) Peygamberi Hz Muhammed (SAV)i sayısız mucize, keramet ve faziletler ile seçip ayırdı; sonra ahlakı ile övdüğü gibi, başka birşeyle övmeyip, ancak: “Elbette sen en güzel ahlak üzeresin buyurdu, dediler Bazıları da: “Allahü Teala (CC), Resulüllah’ı (SAV) ancak güzel ahlak ile vasfeyledi Zira, Resulüllah (SAV) her iki dünyayı feda edip, Allahü Teala (CC) ile iktifa eyledi Çünkü Allahü Teala’dan (CC) başka hiçbir maksadı yok idi dediler
Ebu Harraz (RA): “Güzel ahlak, Allahü Teala’dan (CC) başkasını kasdetmemektir dedi
Cüneydi Bağdadi (KSA) Efendimiz buyurur: “Harisi Muhasebiden duydum: ‘Biz üç şeyi üç şeyle, (güzellik ve cemali, korumakla; güzel sözü, emanetle; güzel arkadaş ve dostu vefa ile) istedik’, der idi
Bazıları: “Güzel ahlakın alameti eziyet etmemek ve sıkıntılara katlanmaktır dediler
Hadisi şerifde: “İnsanlara mallarınız ile gayret, yardım edemezseniz, onlara güler yüzlülükle yardım ediniz buyuruldu
Allahü Teala (CC) ile olan güzel ahlakın, onun emrini yerine getirmen, yasaklarından kaçınman, herhalde ona itaat etmen, her işinde ona teslim olmandır Şirk koşmayıp tevhid, şüphe etmeyip, vaadini yerine getirmendir
Zinnuni Mısri (RA): “Düşünce ve üzüntüsü çok olan kimdir?, diye sorulduğunda: “Ahlak bakımından insanların kötüsü, fenası ve şerlisidir buyurdu
Derler ki: Üveysi Karani’yi (RA) çocuklar görüp taşa tutarlardı, o ise çocuklara: “Eğer muhakkak beni taşlamanız lazımsa, bacağımı yaralayıp, namaz kılmama engel olmaması için küçük taşlarla taşlayın diye rica ederdi
Yine derler ki: Ahnef bin Kays (RA), kendisini döven ve söven bir kimsenin arkasından gider Söven kabilesine yaklaşıp durur Kendisine yaklaşıp: “Ey genç! Gönlünde söylemek istediğin ve söylemediğin şey varsa hepsini söyle de, kavminin sefihleri işitip sana uymasınlar diye rica etmişti
Ali bin Ebu Talib (KV) Hzleri hizmetçisini çağırır Hizmetçisi cevap vermez İki defa seslenir, yine cevap vermez Kalkar, hizmetçinin bulunduğu odaya girer Hizmetçiyi sırtüstü yatmış istirahat ettiğini görür, “Sana sesleniyorum, niçin cevap vermiyorsun? Sesimi duymuyor musun? buyurur “Kızmayacağınızı bildiğim için gevşek davranıyorum der İmamı Ali (KV) Hzleri de, “Seni Allah (CC) için azad eyledim buyurur
Bazıları: “Güzel ahlak, insanların cefasından ve Hakk’ın (CC) kazasından sana isabet edeni, endişesiz kabul etmendir dediler
Malik bin Dinar’a (RA) bir kadın: “Ey mürai (deli), dedi Kadına: “Basralıların unuttuğu ismi sen buldun dedi
Lokman Hakim oğluna şöyle buyurdu:
“Oğlum! Üç hal, üç halin meydana gelmesiyle bilinir:
1 Hilm, gadab ve kızgınlık halinde,
2 Cesaret ve kahramanlık, harb ve kavga halinde,
3 Doğru arkadaş da, kendisine ihtiyaç halinde bilinir
“Ya Rabbi (CC)! Bende olmayan şeyin, hakkımda söylenmemesini, senden yalvarırım diye münacat edince, Musa Aleyhisselam’a: “Ey Musa (AS)! Senin dilediğin şeyi, ben kendi hakkımda bile işlemedim, senin için nasıl yaparım diye vahyedilmiştir
GÜZEL AHLAKIN MERTEBELERİ
Güzel huyun birincisi mazlumluktur Kimselerin sırrına aşina olmamaktır
Birisinin sırrına vakıf olduğunda örtmek ve kimseye söylememektir
Başkalarının ayıplarını gizlemektir
Hayadır Halktan ve Hakk’tan (CC) utanmaktır
Herze ve hezeyan söylememek ve dinlememektir
Vaadettiğini yerine getirmek ve sözüne sadakattir
Söz söylediğinde yumuşak söylemektir
Katı katı söylememek ve konuşmamaktır
Dostluk yaptığı kimselerle Hakk Teala’nın (CC) rızası için garazsız ve ivazsız dostluk yapmaktır Nefsin muradı için dostluk etmemektir
Hakk Teala’nın (CC) rızası için teessüs edilmiş dostluğu kıyamete kadar bozmamalı ve O’nun (CC) huzuruna bu dostlarla beraber varmalıdır Böylece Hakk Teala (CC) bunlardan hoşnut olur
Yemesiniiçmesini, giymesini, durmasını ve sözünü her şeyiyle haramdan ve şüpheden sakınmaktır
Irzını muhafaza etmektir Hem kendininkini ve hem de başkalarınınkini Kimseyle çekişmemektir Hatta bütün mallarını elinden alsalar meşru müdafaadan başka kimseye kötü söz söylememelidir Hakk Teala’ya (CC) ısmarlayıp kimse ile husumet etmemelidir
Dünyadan dolayı dinini satmamaktır Yalan veya gerçek yere and içmemektir “Dinim, imanım, kitabım hakkı için diye yemin etmemektir
Kendinden büyüğe hürmet, küçüğe şefkat etmektir Kendi akrabalarıyla güzelce konuşmak, sohbet etmektir
Kuranı para mukabilinde okumamaktır Çünkü para alıp “sevabı senin olsun demek de güzel huya aykırıdır
Şeyh Safiye sordular:
Ücretle Kuranı Kerim okumak nasıldır?
Bir kişi dünyalık kazanmak için Kuranı Kerim okusa, eline bir tambur alıp onunla para kazanmak daha iyidir Bir kimse bir eve girse, karnı gayet aç olsa, evinin taraçasında bir parça ekmek görse, elini uzatıp o ekmeği almak istese ve boyu ulaşmasa, ayağının altına birşey koymak icabetse, ayağının altına koymak için o evde bir mushaf ile bir de tambur bulunsa, tamburu mu ayağının altına alıp oraya yetişmeye çalışmalıdır, yoksa mushafı şerifi mi?
Elbette tamburu
İşte o ekmeği almak için tamburu vesile etmek ile Kuranı Kerimi vesile etmek arasında fark yoktur
“Allahü Teala’nın (CC) ayetlerini az bir menfaat karşılığı satmayın2
Şeyh Safi daha sonra farsça bu beyti okudu:
“Dini dünyaya satmak apaçık bir zarardır Dünyayı sarfedip dini elde eden kimse faideli ve karlıdır
Dünyalık için Kuranı Kerimi vesile etmek, işin sonunda dinini dünya için satmaktır Bundan sakınmak hüsnü hulktur Güzel ahlak cümlesindendir
Kimsenin sürçtüğünü istememektir, Muhtaçları bulup yardım etmek, yetimlerin başını sığamaktır Karınlarını doyurmak, selam vermek, onların hal ve hatırlarını sormaktır
Açları doyurmaktır Sofrası herkese açık olmak ve Allahü Teala’ya (CC) tevekkül etmektir Başkalarının ihtiyaçlarını giderenin Hakk Teala (CC) kıyamet gününde ihtiyaçlarını giderir Nitekim Efendimiz (SAV) buyururlar: “Kim bir müslüman kardeşinin bir ihtiyacını giderirse Allahü Teala (CC) Hzleri o kimsenin kıyamet gününde yetmiş hacetini giderir
Komşuları ile iyi geçinmektir Komşularını gördüğünde onların hatırlarını sormak, iyi yemekler pişirdiğinde komşularına ikram etmektir Bunu yapmayan zalimlerden olur
Yemeklerine bir garibi çağırıp sofrasında bir müslüman bulundurmaktır Misafirsiz yemek yememektir
Çağrıldığı yere gitmektir Lakin girilecek yerin şeriata aykırı bir yer olmaması şarttır Şeriata mugayir olan yerlere de katiyyen gitmemelidir
Önüne konulanı hiç ses çıkarmadan yemektir “Beni davet ettiler, arzu ettiklerimi bana ikram etmediler, bana hürmette bulunmadılar dememelidir
Ey kardeşim! İlk Önce terazinin gözüne konulacak olanlar işte bu güzel huylardır Hepimiz, mürid ve talibler bu güzel huylarla huylanmalıyız ki, Hakk Teala’nın (CC) huzuruna ak yüzle çıkabilelim Bu alemde hayvanlar gibi yürümek, insanlara layık değildir İnsan, mücerred insan suretinde olanlara denmez İnsanlığa yaraşır huylarla ahlaklanan kimselere insan denir İnsana gereken, hüsnü hulk, edeb ve kemali marifettir Nitekim Hakk Teala (CC) Kuranı Kerim’de buyurdu: “Kendinizi ve ehlinizi nardan (cehennem ateşinden) koruyun3
Kaynak: Dön Allah'a ve Resûle, Özün Özü, Sıddık Naci Eren
1 Kalem S A4
2 Bakara S A41
3 Tahrim S A6
Bu demektir ki, “Ey Habibim (SAV)! Senin ahlakın o kadar güzeldir ki, sendeki güzel hasletler kimsede yoktur
Enes bin Malik (RA) anlatır: “Peygamber (SAV) Efendimize: ‘Ya Resulallah (SAV), iman bakımından insanların üstünü kimdir?’ dediler ‘Müminin iman bakımından üstünü, ahlakı daha güzel olanıdır’ buyurdu
Güzel ahlak, kulun en üstün vasfıdır İnsanların cevheri ancak güzel ahlakla ortaya çıkar İnsan yaratılış bakımından gizli olup ahlak bakımından tanınır Bazıları: “Allahü Teala (CC) Peygamberi Hz Muhammed (SAV)i sayısız mucize, keramet ve faziletler ile seçip ayırdı; sonra ahlakı ile övdüğü gibi, başka birşeyle övmeyip, ancak: “Elbette sen en güzel ahlak üzeresin buyurdu, dediler Bazıları da: “Allahü Teala (CC), Resulüllah’ı (SAV) ancak güzel ahlak ile vasfeyledi Zira, Resulüllah (SAV) her iki dünyayı feda edip, Allahü Teala (CC) ile iktifa eyledi Çünkü Allahü Teala’dan (CC) başka hiçbir maksadı yok idi dediler
Ebu Harraz (RA): “Güzel ahlak, Allahü Teala’dan (CC) başkasını kasdetmemektir dedi
Cüneydi Bağdadi (KSA) Efendimiz buyurur: “Harisi Muhasebiden duydum: ‘Biz üç şeyi üç şeyle, (güzellik ve cemali, korumakla; güzel sözü, emanetle; güzel arkadaş ve dostu vefa ile) istedik’, der idi
Bazıları: “Güzel ahlakın alameti eziyet etmemek ve sıkıntılara katlanmaktır dediler
Hadisi şerifde: “İnsanlara mallarınız ile gayret, yardım edemezseniz, onlara güler yüzlülükle yardım ediniz buyuruldu
Allahü Teala (CC) ile olan güzel ahlakın, onun emrini yerine getirmen, yasaklarından kaçınman, herhalde ona itaat etmen, her işinde ona teslim olmandır Şirk koşmayıp tevhid, şüphe etmeyip, vaadini yerine getirmendir
Zinnuni Mısri (RA): “Düşünce ve üzüntüsü çok olan kimdir?, diye sorulduğunda: “Ahlak bakımından insanların kötüsü, fenası ve şerlisidir buyurdu
Derler ki: Üveysi Karani’yi (RA) çocuklar görüp taşa tutarlardı, o ise çocuklara: “Eğer muhakkak beni taşlamanız lazımsa, bacağımı yaralayıp, namaz kılmama engel olmaması için küçük taşlarla taşlayın diye rica ederdi
Yine derler ki: Ahnef bin Kays (RA), kendisini döven ve söven bir kimsenin arkasından gider Söven kabilesine yaklaşıp durur Kendisine yaklaşıp: “Ey genç! Gönlünde söylemek istediğin ve söylemediğin şey varsa hepsini söyle de, kavminin sefihleri işitip sana uymasınlar diye rica etmişti
Ali bin Ebu Talib (KV) Hzleri hizmetçisini çağırır Hizmetçisi cevap vermez İki defa seslenir, yine cevap vermez Kalkar, hizmetçinin bulunduğu odaya girer Hizmetçiyi sırtüstü yatmış istirahat ettiğini görür, “Sana sesleniyorum, niçin cevap vermiyorsun? Sesimi duymuyor musun? buyurur “Kızmayacağınızı bildiğim için gevşek davranıyorum der İmamı Ali (KV) Hzleri de, “Seni Allah (CC) için azad eyledim buyurur
Bazıları: “Güzel ahlak, insanların cefasından ve Hakk’ın (CC) kazasından sana isabet edeni, endişesiz kabul etmendir dediler
Malik bin Dinar’a (RA) bir kadın: “Ey mürai (deli), dedi Kadına: “Basralıların unuttuğu ismi sen buldun dedi
Lokman Hakim oğluna şöyle buyurdu:
“Oğlum! Üç hal, üç halin meydana gelmesiyle bilinir:
1 Hilm, gadab ve kızgınlık halinde,
2 Cesaret ve kahramanlık, harb ve kavga halinde,
3 Doğru arkadaş da, kendisine ihtiyaç halinde bilinir
“Ya Rabbi (CC)! Bende olmayan şeyin, hakkımda söylenmemesini, senden yalvarırım diye münacat edince, Musa Aleyhisselam’a: “Ey Musa (AS)! Senin dilediğin şeyi, ben kendi hakkımda bile işlemedim, senin için nasıl yaparım diye vahyedilmiştir
GÜZEL AHLAKIN MERTEBELERİ
Güzel huyun birincisi mazlumluktur Kimselerin sırrına aşina olmamaktır
Birisinin sırrına vakıf olduğunda örtmek ve kimseye söylememektir
Başkalarının ayıplarını gizlemektir
Hayadır Halktan ve Hakk’tan (CC) utanmaktır
Herze ve hezeyan söylememek ve dinlememektir
Vaadettiğini yerine getirmek ve sözüne sadakattir
Söz söylediğinde yumuşak söylemektir
Katı katı söylememek ve konuşmamaktır
Dostluk yaptığı kimselerle Hakk Teala’nın (CC) rızası için garazsız ve ivazsız dostluk yapmaktır Nefsin muradı için dostluk etmemektir
Hakk Teala’nın (CC) rızası için teessüs edilmiş dostluğu kıyamete kadar bozmamalı ve O’nun (CC) huzuruna bu dostlarla beraber varmalıdır Böylece Hakk Teala (CC) bunlardan hoşnut olur
Yemesiniiçmesini, giymesini, durmasını ve sözünü her şeyiyle haramdan ve şüpheden sakınmaktır
Irzını muhafaza etmektir Hem kendininkini ve hem de başkalarınınkini Kimseyle çekişmemektir Hatta bütün mallarını elinden alsalar meşru müdafaadan başka kimseye kötü söz söylememelidir Hakk Teala’ya (CC) ısmarlayıp kimse ile husumet etmemelidir
Dünyadan dolayı dinini satmamaktır Yalan veya gerçek yere and içmemektir “Dinim, imanım, kitabım hakkı için diye yemin etmemektir
Kendinden büyüğe hürmet, küçüğe şefkat etmektir Kendi akrabalarıyla güzelce konuşmak, sohbet etmektir
Kuranı para mukabilinde okumamaktır Çünkü para alıp “sevabı senin olsun demek de güzel huya aykırıdır
Şeyh Safiye sordular:
Ücretle Kuranı Kerim okumak nasıldır?
Bir kişi dünyalık kazanmak için Kuranı Kerim okusa, eline bir tambur alıp onunla para kazanmak daha iyidir Bir kimse bir eve girse, karnı gayet aç olsa, evinin taraçasında bir parça ekmek görse, elini uzatıp o ekmeği almak istese ve boyu ulaşmasa, ayağının altına birşey koymak icabetse, ayağının altına koymak için o evde bir mushaf ile bir de tambur bulunsa, tamburu mu ayağının altına alıp oraya yetişmeye çalışmalıdır, yoksa mushafı şerifi mi?
Elbette tamburu
İşte o ekmeği almak için tamburu vesile etmek ile Kuranı Kerimi vesile etmek arasında fark yoktur
“Allahü Teala’nın (CC) ayetlerini az bir menfaat karşılığı satmayın2
Şeyh Safi daha sonra farsça bu beyti okudu:
“Dini dünyaya satmak apaçık bir zarardır Dünyayı sarfedip dini elde eden kimse faideli ve karlıdır
Dünyalık için Kuranı Kerimi vesile etmek, işin sonunda dinini dünya için satmaktır Bundan sakınmak hüsnü hulktur Güzel ahlak cümlesindendir
Kimsenin sürçtüğünü istememektir, Muhtaçları bulup yardım etmek, yetimlerin başını sığamaktır Karınlarını doyurmak, selam vermek, onların hal ve hatırlarını sormaktır
Açları doyurmaktır Sofrası herkese açık olmak ve Allahü Teala’ya (CC) tevekkül etmektir Başkalarının ihtiyaçlarını giderenin Hakk Teala (CC) kıyamet gününde ihtiyaçlarını giderir Nitekim Efendimiz (SAV) buyururlar: “Kim bir müslüman kardeşinin bir ihtiyacını giderirse Allahü Teala (CC) Hzleri o kimsenin kıyamet gününde yetmiş hacetini giderir
Komşuları ile iyi geçinmektir Komşularını gördüğünde onların hatırlarını sormak, iyi yemekler pişirdiğinde komşularına ikram etmektir Bunu yapmayan zalimlerden olur
Yemeklerine bir garibi çağırıp sofrasında bir müslüman bulundurmaktır Misafirsiz yemek yememektir
Çağrıldığı yere gitmektir Lakin girilecek yerin şeriata aykırı bir yer olmaması şarttır Şeriata mugayir olan yerlere de katiyyen gitmemelidir
Önüne konulanı hiç ses çıkarmadan yemektir “Beni davet ettiler, arzu ettiklerimi bana ikram etmediler, bana hürmette bulunmadılar dememelidir
Ey kardeşim! İlk Önce terazinin gözüne konulacak olanlar işte bu güzel huylardır Hepimiz, mürid ve talibler bu güzel huylarla huylanmalıyız ki, Hakk Teala’nın (CC) huzuruna ak yüzle çıkabilelim Bu alemde hayvanlar gibi yürümek, insanlara layık değildir İnsan, mücerred insan suretinde olanlara denmez İnsanlığa yaraşır huylarla ahlaklanan kimselere insan denir İnsana gereken, hüsnü hulk, edeb ve kemali marifettir Nitekim Hakk Teala (CC) Kuranı Kerim’de buyurdu: “Kendinizi ve ehlinizi nardan (cehennem ateşinden) koruyun3
Kaynak: Dön Allah'a ve Resûle, Özün Özü, Sıddık Naci Eren
1 Kalem S A4
2 Bakara S A41
3 Tahrim S A6