2016 yılında ABD’deki seçimler tüm dünyada internet devlerinin seçimlere müdahalesi tartışmasını başlatmıştı. Bu periyotta Facebook’un Donald Trump lehine aksiyonlarda bulunduğu da kanıtlanmış ve şirket cezalandırılmıştı. Bu olayla birlikte tüm ülkelerde misal bir olaya yönelik telaş artarken, bu ülkelerden birisi de Türkiye idi
Türkiye Büyük Millet Meclisi Dijital Mecralar Komitesi, bugün bu mevzuda değerli bir gelişmeye mesken sahipliği yaptı. İnternetin en büyük ismi olan Google, Komisyon’a sunduğu raporda gelen kimi tenkitlere karşılık vererek “Türkiye’ye özel bir algoritmamız yok.” açıklamasında bulundu.
Google, “Siyasi taraf mı tutuluyor?” sorusunu cevapladı:

Bazı milletvekillerinin “muhalif görüşler ve muhalif sitelere öncelik veriliyor” tenkitlerine karşılık veren Google, bu mevzuya şu biçimde açıklık getirdi:
“Sistemlerimiz ilgi seviyesini pahalandırmak için bu üslup ölçülebilir sinyaller ararken, bir sayfa içeriğinin bakış açısı yahut siyasi eğilimi üzere öznel kavramları tahlil etmek için tasarlanmamıştır. Eserlerimizi oluşturmak ve politikalarımızı siyasi eğilimleri göz önünde bulundurmayan formlarda uygulamak için büyük uğraş harcıyoruz. Sonuçları siyasi hedeflerle saptırmak faaliyetlerimize ziyan verir ve tüm kullanıcılarımıza yararlı içerik sağlama misyonumuza karşıtlık teşkil eder.”
“İnternet, toplumlar için berbat niyetli ögelere karşı savunmasız olabilir”

Milletvekillerinin bilgi algoritmalarının nasıl işlediği ve nelerin nasıl elendiğine ait sorularını yanıtlayan Google, internetin toplumlar için bir lütuf olmakla birlikte organize propaganda ve kötü niyetli ögelere karşı savunmasız olabileceğini belirtti. Şirket, bu hususta şu açıklamada bulundu:
“Hizmetlerimiz yanlış yahut aldatıcı bilgiyi yaymak için kullanıldığında, misyonumuz ziyan görür. Algoritmalar özelinde süreçlerimizin nasıl çalıştığına dair ayrıntılar, makus aktörlerin bu bilgilerden istifade etmelerine imkan tanıdığından hassas istikrarlar içerir.”
Google, dezenformasyonla çabada üç strateji uyguluyor:
Ürün ve hizmetlerinde dezenformasyonla mücadele konusunda da açıklama yapan şirket, bu hususa yaklaşımlarının üç strateji üzerine şurası olduğunu belirtti. Google, bu stratejileri “sıralama sisteminde kaliteyi temel alma, makûs maksatlı aktörleri etkisiz hale getirme ve kullanıcılara daha fazla bağlam sunma” olarak sıraladı.
Bununla birlikte şirket, platformdaki yanlış bilgileri 4R prensibi ile ele aldıklarını belirtti. Bu prensipler de “politikalarımızı ihlal eden içeriği kaldırır (remove), ihlale yakın içeriklerin tekliflerini azaltır (reduce), haber ve bilgi için yetkili kaynakları öne çıkarır (raise) ve emniyetli içerik oluşturucularını ödüllendirir (reward)” formunda sıralandı.
Algoritma, bir sayfayı oluşturan içerik üreticisinin niyetini değerlendiremiyor:

“Sadece bir sayfada ne olduğunu okuyarak çalışır, içerik üreticisinin niyetini değerlendiremez. Fakat, birçok içerik üreticisi daha fazla görüntüleme elde edebilmek için bir tıp ‘spam’ olarak gördüğümüz ve tespit etmek için değerli kaynaklar yatırdığımız bir dizi uygulama ile sıralama algoritmamızı yanıltmayı denemiştir.”
“Algoritmalar kandırılabilir”
Google, internette karşılaştıkları zorluklara değinirken bunlardan birinin sayfa metni yahut ilişki bağlantıları üzere algoritmalarının dayandığı sinyallerin birçoklarının internet siteleri tarafından manipüle edilebilmesi olduğunu açıkladı. Şirket, açıklamasına şu biçimde devam etti:
“İnternet siteleri, Google’ın hangi sinyalleri kullandığını iddia etmeye çalışabilir ve akabinde sayfalarını bu sinyallere nazaran tasarlayarak gerçekte olduğundan daha alakalı yahut kullanışlı görünmelerini sağlamak için algoritmaları ‘kandırmaya’ çalışabilir. Bu çeşit çok optimizasyonlar, mevcut sinyalleri vakit içinde daha gürültülü ve daha az emniyetli hale getirir. Bu nedenle Google, düşük kaliteli siteleri tespit etmeye hizmet eden yahut bir sitenin olduğundan daha alakalı görünmesine neden olabilecek muhakkak uygulamaları tespit etmeye çalışan sinyalleri dikkate alan algoritmalar geliştirmektedir.”
Google, rastgele bir medya ile işbirliği yapmıyor:
Şirket, “Belli bir gazeteyle yahut medya internet sitesiyle reklam işbirliğiniz var mı? Reklam gelirinin medyanın muhakkak bir bölümüne yönlendirmeniz hakkındaki tenkitlere cevabınız nedir?” sorusuna şu formda karşılık verdi:
“Google’ın sıralama düzeneğinin temel prensiplerinden biri, arama sonucu sıralamalarının reklamlardan etkilenmemesidir. Google, indeksine dahil edilmek yahut arama sonuçlarında makul bir sıralama elde etmek için internet sitelerinden ödeme almaz. Bu tıp bir manipülasyon, Google’ın güvenilirliğini baltalayacak, böylelikle kullanıcı itimadını sarsacak ve Google’ın onlar nezdindeki popülaritesini tehlikeye atacaktır.
Benzer formda, Google, haber sayfalarına yahut belli bir internet sayfasına öncelik vermemektedir. Google, aramaların büyük çoğunluğunda reklam göstermez yahut bunların üzerinden para kazanmaz. Google Haberler’de yahut Google Arama’daki haber sonuçları sekmesinde reklam yayınlamaz. İnternet siteleri, Google’a yapacakları bir ödeme karşılığında Google’ın arama sonuçları sayfasına metin reklamları yerleştirebilir. Fakat, bunun Google’ın organik arama sonuçlarının sıralamasında rastgele bir tesiri yoktu.”