
Bu yılın yaz ayında gerçekleştirilen Google I/O 2019 etkinliğini takip edenler, Android 10 hareketle gezinme olarak tanıtılan sisteme ilk erişebilen kişiler arasında yer aldılar.
Bilindiği üzere kullanılmayan özellikleri rafa kaldırmayı tercih eden Google, hazırladığı şirket politikaları gerekçesi ile bir yol ayrımında. Zira daha önceden bildirilen yönergeler arasında orijinal malzeme üreticilerine yönelik bir kısıtlama maddesi mevcut.
Android 10 hareketle gezinme özelliği kısıtlanabilir
“Kısıtlanabilir” kelimesi, hem orijinal üreticileri hem de kullanıcıları ilgilendiriyor. Android Pie vasıtasıyla kullanıcıların hayatına giren hareketle gezinme, gereksiz tuş kombinasyonlarını kaldırarak kullanıcılara vakit kazandırıyor.
Cihaz üreticileri için hazırlanan Google Mobil Hizmetler Sözleşmesi, markalara çok net bir şekilde direktif vererek şunu istiyor: “Android 10’un hareketle gezinme özelliğini kullanın veya 3 düğmeli gezinme yazılımını tercih edin.”

Bu bağlamda kendi telefonunu üreten bir marka, yine kendi ürettiği hareketle gezinme sistemini ayarlar sekmesinde bulunan bir menünün içerisine gizlemek zorunda.
3 tuşlu veya tuşsuz bir gezinti deneyimi konusunda net olunmasını isteyen Google’ın bu sert tavrı burada da bitmiyor. Peki, firmalar tarafından varsayılan olarak getirilemeyen altyapılar kullanıcılara önerilebilecek mi?
Şirketlere kendi uygulamasını kullandırtmayan anlaşma, ayrıca, bu sistemler adına yükleme işlemlerinde veya yükleme ekranlarında görülebilecek olan herhangi bir reklama dahi izin vermiyor.

Son düzenleme, Google Pixel ve Essential modellerinde görülen söz konusu gezinme seçeneğini kapsamıyor. Daha önce OnePlus telefonlarında da görülen bu özellik, “kanunun geriye yürümezliği” ilkesinden ötürü Google’dan sıyrılmayı başardı.

Kanunun geriye yürümezliği prensibi, Android Pie ile üretilmiş olan ve Android 10’a geçen akıllı telefonları koruyor. Buna ek olarak, bu kurallardan hemen önce çıkmış olan ve bünyesinde Android 10 bulunduran cihazlar adına istisna bir düzenleme mevcut.

Hazırlanan yeni kurallar henüz hayata geçirilmedi ancak Google’ın geri adım atma ihtimali çok düşük. Sizce en çok hangi markalar yeni düzenlemeden etkilenecek ve neden?