iltasyazilim
FD Üye
giordano bruno hakkında kısa veri
Giordano Bruno
Rönesans felsefesini biçimlendiren filozofların en önemlilerinden biridir ve şair yönüyle de edebiyata en yakın duranıdır Ona 'Doğacı coşkunluğun düşünürü'de denilebilir
Asilzade bir ailenin çocuğu olarak 1548 yılında İtalya'nın Nola kasabasında dünyaya geldi Onaltı yaşındayken Dominiken adını taşıyan bir tarikatta yer aldı Kopernilus sistemiyle tanışınca Bruno tarikat mensubu bir kişi olmaktan sıyrıldı ve buna emrindeki olarak Hıristiyan inancıyla arasındaki tüm bağları koparttı Kiliseye karşı bir sistem içinde yer aldığından din sapkınlığı ile suçlandı Engizisyondan baskısından kurtulmak için Roma'ya gerisinde Kuzey İtalya'ya kaçtı
Dinsizlikle suçlandığı için hiçbir yerde kalıcı olarak yaşayamadıParis ve Londra'da devam etti yaşamına 1582 yılında Sorbonne Üniversitesi'nde bir kürsü elde etti Londra'da yapıtlarının bir bölümünü bastırdı Londra'dan kısa bir süreliğine tekrar Paris'e geçen Bruno bu kere da Almanya'ya gitti ve eserlerini yayımlatma çabalarını sürdürdü sonra Zurich'e geçen Bruno bir İtalyan soylu göre Venedik'e ziyafet edilince bu daveti kabul etti Burada Galileo Galilei ile tanıştı Fakat Mocenigo adlı bu asilzade'la çatışıncaonun göre Engizisyon'a teslim edildi Ona düşüncelerinden vazgeçmesi ve ebedi cihan görüşünün din sapkınlığı olduğunu kabul etmesi durumunda kilise göre affedileceği söylendi Lakin o gördüğü tüm işkencelere karşın görüşlerinden taviz vermedi ve ölüme hükümlü edildi
Vefat kararını Bruno'ya gösteren yargıçondan şu cevabı almıştır: Ölümümü bildirirken siz benden daha çok korkuyorsunuz Kilisenin bu kararı1600 yılının Şubat ayında Roma'da Campo dei Fiori meydanında Bruno'nun diri diri yakılması ile yerine getirildi
Bruno evrenin sonsuzluğu yanına evrenin birliği ilkesini de benimser Buna tarafından Ortaçağ felsefesi'nde esas alınan gök ile yer ayrılığını rededer Bruno; Tanrı'nın ve evrenin birbirinden öbür iki töz olmadığı lakin benzer gerçekliğin iki baki görünümü olduğunu kabul eder Ona tarafından her şey Tanrısal kuvvetin görünüşüdür:
Ne gördüğüm hakikati gizlemekten hoşlanırımne de bunu aşıkça açıklama etmekten korkarım Aydınlık ve karanlık arasındaki bilim ve cahillik arasındaki savaşa yeniden katıldım Bundan nedeniyle tekrar zorlukla karşılaştım ve cehaletin babaları olan devlete ait akademisyenlerin yanı sıra kalın kafalı çoğunluğun öfkesinde hedef olarak yaşadım
Düşüncelerinin açıklanmasının kendisi için fazla güvenli olmayan olduğunu bildiği haldeyukarıdaki cümlesinden de anlaşılacağı gibi yazı ve konuşmalarında düşüncelerini hep böyle açık açık ifade etmiştir
Eserleri
* Il Candelaio (Şamdancı) (1582)
* Della Cause principio et uno (NedenGiordano Bruno ( Kimdir Hakkında Biyografisi Hayatı ) prensip ve birlik üzerine) (1584)
* De l'infinito universo et mundi (Baki cihan ve dünyalar üzerine) (1585)
* De gl'heroici furori (Mertçe öfkeler üstüne) (1585)
*
Giordano Bruno
Rönesans felsefesini biçimlendiren filozofların en önemlilerinden biridir ve şair yönüyle de edebiyata en yakın duranıdır Ona 'Doğacı coşkunluğun düşünürü'de denilebilir
Asilzade bir ailenin çocuğu olarak 1548 yılında İtalya'nın Nola kasabasında dünyaya geldi Onaltı yaşındayken Dominiken adını taşıyan bir tarikatta yer aldı Kopernilus sistemiyle tanışınca Bruno tarikat mensubu bir kişi olmaktan sıyrıldı ve buna emrindeki olarak Hıristiyan inancıyla arasındaki tüm bağları koparttı Kiliseye karşı bir sistem içinde yer aldığından din sapkınlığı ile suçlandı Engizisyondan baskısından kurtulmak için Roma'ya gerisinde Kuzey İtalya'ya kaçtı
Dinsizlikle suçlandığı için hiçbir yerde kalıcı olarak yaşayamadıParis ve Londra'da devam etti yaşamına 1582 yılında Sorbonne Üniversitesi'nde bir kürsü elde etti Londra'da yapıtlarının bir bölümünü bastırdı Londra'dan kısa bir süreliğine tekrar Paris'e geçen Bruno bu kere da Almanya'ya gitti ve eserlerini yayımlatma çabalarını sürdürdü sonra Zurich'e geçen Bruno bir İtalyan soylu göre Venedik'e ziyafet edilince bu daveti kabul etti Burada Galileo Galilei ile tanıştı Fakat Mocenigo adlı bu asilzade'la çatışıncaonun göre Engizisyon'a teslim edildi Ona düşüncelerinden vazgeçmesi ve ebedi cihan görüşünün din sapkınlığı olduğunu kabul etmesi durumunda kilise göre affedileceği söylendi Lakin o gördüğü tüm işkencelere karşın görüşlerinden taviz vermedi ve ölüme hükümlü edildi
Vefat kararını Bruno'ya gösteren yargıçondan şu cevabı almıştır: Ölümümü bildirirken siz benden daha çok korkuyorsunuz Kilisenin bu kararı1600 yılının Şubat ayında Roma'da Campo dei Fiori meydanında Bruno'nun diri diri yakılması ile yerine getirildi
Bruno evrenin sonsuzluğu yanına evrenin birliği ilkesini de benimser Buna tarafından Ortaçağ felsefesi'nde esas alınan gök ile yer ayrılığını rededer Bruno; Tanrı'nın ve evrenin birbirinden öbür iki töz olmadığı lakin benzer gerçekliğin iki baki görünümü olduğunu kabul eder Ona tarafından her şey Tanrısal kuvvetin görünüşüdür:
Ne gördüğüm hakikati gizlemekten hoşlanırımne de bunu aşıkça açıklama etmekten korkarım Aydınlık ve karanlık arasındaki bilim ve cahillik arasındaki savaşa yeniden katıldım Bundan nedeniyle tekrar zorlukla karşılaştım ve cehaletin babaları olan devlete ait akademisyenlerin yanı sıra kalın kafalı çoğunluğun öfkesinde hedef olarak yaşadım
Düşüncelerinin açıklanmasının kendisi için fazla güvenli olmayan olduğunu bildiği haldeyukarıdaki cümlesinden de anlaşılacağı gibi yazı ve konuşmalarında düşüncelerini hep böyle açık açık ifade etmiştir
Eserleri
* Il Candelaio (Şamdancı) (1582)
* Della Cause principio et uno (NedenGiordano Bruno ( Kimdir Hakkında Biyografisi Hayatı ) prensip ve birlik üzerine) (1584)
* De l'infinito universo et mundi (Baki cihan ve dünyalar üzerine) (1585)
* De gl'heroici furori (Mertçe öfkeler üstüne) (1585)
*