Nestlé DAMAK ve TEMA Vakfı’nın 11 yılı geride bıraktığı “Fıstığımız Bol Olsun” kırsal kalkınma projesi, Antep fıstığı tarımının geliştirmesine takviye sağlamak gayesiyle üçüncü fazında devam ediyor. Bölgedeki 200 binden fazla insanın geçimini sağladığı Antep fıstığı tarımının geliştirilmesine takviye olan projeyle 1.500 çiftçiye ve 3.103 çocuğa eğitim verilirken, Antep fıstığında 2,5 kat oranında randıman elde edildi.
Nestlé DAMAK ve TEMA Vakfı iş birliğiyle hayata geçirilen ve Antep fıstığının gelecek jenerasyonlara ulaşmasını amaçlayan “Fıstığımız Bol Olsun” kırsal kalkınma projesinde 11 yıldır yürütülen çalışmalar tüm süratiyle devam ediyor. Tarımın doğduğu Anadolu topraklarında, kökeninin en az 5 bin yıl kadar eskilere dayandığı kestirim edilen Antep fıstığının sürdürülebilirliği ve verimliliğinin artırılmasının amaçlandığı “Fıstığımız Bol Olsun” projesi uzun soluklu oluşu ve bölgeye sağladığı katkı sebebiyle örnek teşkil ediyor.
Proje hayata geçirildiği günden bu yana yapılan randıman tahlilleri sonuçlarına nazaran, çalışılan bahçelerde komşu bahçelere kıyasla proje başlangıcından bu yana 2,5 kat randıman elde edildi.
Bölgedeki 200 binden fazla kişinin geçimini sağladığı Antep fıstığı tarımının geliştirilmesine dayanak olanproje kapsamında 1.500 çiftçiye ve 3.103 çocuğa eğitim verildi. Halihazırda devam eden eğitim çalışmalarıyla Gaziantep, Türkiye ve dünya için Antep fıstığının ehemmiyeti konusunda farkındalık yaratmak, çocukları anne ve babalarının üretimini yaptığı mahallî eserin bedeli hakkında bilgilendirmek, bu esere sahip çıkmalarını ve üretime devam etmelerini özendirmek amaçlanıyor.
Hem bölge hem de tüm Türkiye için çok değerli bir ziraî kıymete sahip olan Antep fıstığı üretiminde kalite ve randımanı artırmakla birlikte projenin kıymetli bir ayağı olarak anıt ağaçlar da müdafaa altına alınıyor. Proje ile genç jenerasyonların bu sürecin kesimi haline getirilerek şimdiye kadar elde edilen tüm kazanımların geleceğe aktarılması da hedefleniyor.
Nestlé Çikolata ve Şekerleme İş Ünitesi Genel Müdürü Umut Tavaşoğlu devam eden projede bugüne dek elde edilen sonuçlarla ilgili, “Nestlé DAMAK olarak kakaoyu fıstığın lezzeti ile buluşturarak, 1933 yılında birinci Antep fıstıklı çikolatayı tüketicilerin beğenisine sunduk. 89 yıldır yol arkadaşımız olan Antep fıstığı bizim için çok yüksek bir bedele sahip. Bu bedelli besin hususunun hak ettiği pahaya kavuşturularak sürdürülebilirliğini sağlamak ve toprak verimliliğini korumak üzere 11 yıldır, TEMA Vakfı iş birliğiyle kendimizi adadığımız ‘Fıstığımız Bol Olsun’ projesini yürütüyoruz. Antep fıstığının gelecek kuşaklarca de üretiminin devam ettirilmesini sağlamak emeliyle projenin 3. fazında bir de bölgedeki ilkokul çocuklarına yönelik eğitim ve farkındalık çalışmalarına başladık. Sağlıklı ve verimli fıstık ağaçları yetiştirebilmenin şartlarına dikkat çekilmesi, çalışanların ve çiftçilerin emeğinin görünür kılınmasının yanı sıra genç kuşakların bu sürecin kesimi haline getirilmesi en büyük amacımız. Yarınları da düşünerek, doğal varlıkların sürdürülebilir kullanımı ile fıstığı gelecek kuşaklara ulaştırmaya devam ediyoruz” dedi.
TEMA Vakfı İdare Konseyi Lideri Deniz Ataç ise, “2011 yılından bu yana DAMAK Çikolata ve Antepfıstığı Araştırma Enstitüsü Müdürlüğü iş birliğiyle sürdürdüğümüz Fıstığımız Bol Olsun projesinde şimdiye kadar çok başarılı sonuçlar elde ettik. Bilimsel bilgi ile donatılan, uygulanabilir tahliller üretilmesi ve sürdürülebilir olmasına itina gösterdiğimiz proje, tıpkı vakitte Vakfımızın en uzun soluklu projelerinden biri olması sebebiyle de bizim için çok bedelli. Projemizde şimdiye dek üreticileri, toprak sıhhatini koruyan bilimsel uygulamalar ile tanıştırdık, Antep fıstığı randımanını ve kalitesini artırdık. 2023 yılı sonuna kadar devam edecek 3. faz çalışmalarımızda da mevcut çalışmalara ek olarak, kazanımların yaygınlaştırılmasını ve geleceğe taşınmasını hedefliyoruz” diye konuştu.
Bilimsel çalışmalar her yıl eser getirdi
Yürütülen çalışmalardan elde edilen sonuçlar bir defa daha bilimsel bilgilere dayalı, toprağı ve etraf ekosistemlerini koruyan sürdürülebilir Antep fıstığı tarımı uygulamalarının, toprağın rahmeti ile üreticilere kar sağlamanın yegâne yolu olduğunu gösteriyor. 2011 yılından beri projeden yararlanan çiftçilerin 91’i, 2014 yılından itibaren projeden yararlanan çiftçilerin ise 61’i, toprakların sürdürülebilir kullanımıyla yok yılı olarak tabir edilen yıllarda yaşanan randıman düşüşlerinin azaldığını ve her yıl eser alabildiklerini belirtiyor. Proje kapsamındaki faaliyetlerin Türkiye’deki tüm Antep fıstığı bahçelerinde uygulanmasıyla üretimde 50 artış sağlanacağı öngörülüyor.
Nestlé esere hürmetini “Adamak Hikayesi” ile anlattı
Nestlé, Fıstığımız Bol Olsun kırsal kalkınma projesinin tanıtımı için geçen yıl dikkat çeken bir reklam sineması de yayınladı. “Adamak Hikâyesi” isimli sinemada Nestlé DAMAK’a lezzetini veren Antep fıstığının sürdürülebilirliğine vurgu yapılıyor. Sinemada markanın TEMA Vakfı işbirliğiyle Antep fıstığının gelecek jenerasyonlara ulaşması için çiftçilerle el ele verdiği, tarım tekniklerini güzelleştirerek kırsal iktisada takviye sağladığı ve 11 yıldır kendilerini Antep fıstığının sürdürülebilirliğine adadığı anlatılıyor. Bugün Türk tüketicisinin en çok tercih ettiği eserler ortasında yer alan Nestlé DAMAK, Türkiye’de her gün 100 bin paket tüketiliyor.
Kaynak: (BYZHA) - Beyaz Haber Ajansı
Türkiye'nin en güncel forumlardan olan forumdas.com.tr'de forumda aktif ve katkısı olabilecek kişilerden gönüllü katkıda sağlayabilecek kişiler aranmaktadır.