iltasyazilim
FD Üye
Sual: Farklı ictihad ve farklı hadisler var Bu hususta açıklama yapar mısınız?
CEVAP
Allahü teâlâ (Resulüme uyun) buyuruyor Resulü de, rahmet ve kolaylık olması için farklı hükümler bildirmiştir Onun dindeki her sözü vahiydir Ona uymak için, Onun vârisleri olan âlimlere uymak lazımdır Bir hak mezhebe uyan âlimlere uymuş olur İctihad seviyesine yükselen âlim, ictihad yapar İctihadında yanılsa bile sevap alır Hadisi şerifte buyuruluyor ki:
(Müctehid, ictihadında hata ederse bir, isabet ederse iki sevap alır) Buhari
Hatası bile sevap olan âlimlerin böyle farklı ictihadları Allahü teâlânın bir rahmetidir Hadisi şerifte buyuruldu ki:
(Âlimlerin farklı ictihadları rahmettir) Beyheki
Farklı ictihadından dolayı bir âlim, öteki âlimin ictihadının yanlış olduğunu söylemez, söyleyemez Çünkü Mecellede (İctihad ictihadla nakzedilemez) buyuruluyor (Madde 16)
Farklı ictihadlar rahmet olduğu gibi, hadisi şeriflerin farklı olması da rahmettir Resulullah efendimiz, Müslümanlara rahmet olması için farklı hükümler bildirmiştir Eğer tek hüküm olsaydı, mezhepler hasıl olmazdı Kıyamete kadar, dünyanın her yerinde, her mevsimde, her şartta tek bir nizam olur, Müslümanların halleri, yaşamaları güçleşirdi
İmamı Şarani hazretleri, farklı ictihadların ve farklı hadisi şeriflerin rahmet olduğunu bildirmek için koca bir kitap yazmıştır Kitabına Mizan ismini vermiştir Bu kıymetli eserinde birbirine zıt görünen hadisi şeriflerin hikmetlerini açıklamıştır Peygamber efendimiz, bazı emirleri zata mahsus kişiye özel olarak bildirmiştir Mesela, erkeklere ipek yasak olmasına rağmen, Hazreti Zübeyr ve Hazreti Abdurrahman için, ipek giymelerine izin vermişti ve bu izin yalnız bunlara mahsustu Hazreti Arfece’ye de, altın burun takmasına izin vermişti Bu hüküm umuma şamil değildi Bazı izin vermeler de, her ne kadar o şahsa ise de, herkes için geçerli idi Bazıları da yalnız izin verilen şahsın durumunda olanlara mahsustu Mesela hasta ise, secde edemeyene, ima ile kıl buyurmaları gibi Bazılarına da zor işleri yapmasına izin verirlerdi, o da kuvveti yerinde olanlar içindi Böylece birbirinden farklı birçok hadisi şerif meydana çıkmıştır İmamı Şarani, bunları teşdid ve tahfif olarak ayırmıştır
Farklı sahih hadisi şeriflerden bazıları şöyledir:
(Kan aldırmak abdesti bozmaz) Beyheki (Hanefi hariç, üç mezhepte böyledir)
(Akar kan abdesti bozar) Beyheki, D Kutni (Hanefi’de böyledir)
(Burnu kanayan abdest alsın) Beyheki (Hanefi’de böyledir)
(İmamın kıraati, cemaatin kıraatidir) Hatib (Hanefi’de böyledir)
(Fatihasız namaz olmaz) Buhari (Şafiilerin ameli böyledir)
(Zekerine dokunan erkeğin abdesti bozulur) Ebu Davud, Tirmizi, Nesai (Maliki’de böyledir)
(Zekerine dokunan erkeğin abdesti bozulmaz) Ebu Davud,Tirmizi, Nesai (Hanefi’de böyledir)
(Fercine dokunan kadının abdesti bozulur) Beyheki (Şafii’de böyledir)
(Abdestte, ağzı ve burnu yıkayın) Beyheki (Sadece Hanbeli’de farzdır)
(Ağzı ve burnu yıkamak sünnettir) Müslim (Hanbeli hariç diğer üç mezhepte sünnettir)
(Deve eti yemek abdesti bozar) Müslim, Ebu Davud, Tirmizi, Nesai (Hanbeli’de böyledir)
(Besmelesiz abdest olmaz) Ebu Davud, Tirmizi, Beyheki, Hakim (Hanbeli’de böyledir)
(Ateşte ısınmış bir şeyi yiyip içmek abdesti bozar) Müslim, Ebu Davud, İbni Mace, Tirmizi, Nesai (Dört mezhebin ameli böyle değildir)
(Denizin hayvanları helaldir) Ebu Davud, Tirmizi, Nesai (Hanefi hariç, 3 mezhepte böyledir)
CEVAP
Allahü teâlâ (Resulüme uyun) buyuruyor Resulü de, rahmet ve kolaylık olması için farklı hükümler bildirmiştir Onun dindeki her sözü vahiydir Ona uymak için, Onun vârisleri olan âlimlere uymak lazımdır Bir hak mezhebe uyan âlimlere uymuş olur İctihad seviyesine yükselen âlim, ictihad yapar İctihadında yanılsa bile sevap alır Hadisi şerifte buyuruluyor ki:
(Müctehid, ictihadında hata ederse bir, isabet ederse iki sevap alır) Buhari
Hatası bile sevap olan âlimlerin böyle farklı ictihadları Allahü teâlânın bir rahmetidir Hadisi şerifte buyuruldu ki:
(Âlimlerin farklı ictihadları rahmettir) Beyheki
Farklı ictihadından dolayı bir âlim, öteki âlimin ictihadının yanlış olduğunu söylemez, söyleyemez Çünkü Mecellede (İctihad ictihadla nakzedilemez) buyuruluyor (Madde 16)
Farklı ictihadlar rahmet olduğu gibi, hadisi şeriflerin farklı olması da rahmettir Resulullah efendimiz, Müslümanlara rahmet olması için farklı hükümler bildirmiştir Eğer tek hüküm olsaydı, mezhepler hasıl olmazdı Kıyamete kadar, dünyanın her yerinde, her mevsimde, her şartta tek bir nizam olur, Müslümanların halleri, yaşamaları güçleşirdi
İmamı Şarani hazretleri, farklı ictihadların ve farklı hadisi şeriflerin rahmet olduğunu bildirmek için koca bir kitap yazmıştır Kitabına Mizan ismini vermiştir Bu kıymetli eserinde birbirine zıt görünen hadisi şeriflerin hikmetlerini açıklamıştır Peygamber efendimiz, bazı emirleri zata mahsus kişiye özel olarak bildirmiştir Mesela, erkeklere ipek yasak olmasına rağmen, Hazreti Zübeyr ve Hazreti Abdurrahman için, ipek giymelerine izin vermişti ve bu izin yalnız bunlara mahsustu Hazreti Arfece’ye de, altın burun takmasına izin vermişti Bu hüküm umuma şamil değildi Bazı izin vermeler de, her ne kadar o şahsa ise de, herkes için geçerli idi Bazıları da yalnız izin verilen şahsın durumunda olanlara mahsustu Mesela hasta ise, secde edemeyene, ima ile kıl buyurmaları gibi Bazılarına da zor işleri yapmasına izin verirlerdi, o da kuvveti yerinde olanlar içindi Böylece birbirinden farklı birçok hadisi şerif meydana çıkmıştır İmamı Şarani, bunları teşdid ve tahfif olarak ayırmıştır
Farklı sahih hadisi şeriflerden bazıları şöyledir:
(Kan aldırmak abdesti bozmaz) Beyheki (Hanefi hariç, üç mezhepte böyledir)
(Akar kan abdesti bozar) Beyheki, D Kutni (Hanefi’de böyledir)
(Burnu kanayan abdest alsın) Beyheki (Hanefi’de böyledir)
(İmamın kıraati, cemaatin kıraatidir) Hatib (Hanefi’de böyledir)
(Fatihasız namaz olmaz) Buhari (Şafiilerin ameli böyledir)
(Zekerine dokunan erkeğin abdesti bozulur) Ebu Davud, Tirmizi, Nesai (Maliki’de böyledir)
(Zekerine dokunan erkeğin abdesti bozulmaz) Ebu Davud,Tirmizi, Nesai (Hanefi’de böyledir)
(Fercine dokunan kadının abdesti bozulur) Beyheki (Şafii’de böyledir)
(Abdestte, ağzı ve burnu yıkayın) Beyheki (Sadece Hanbeli’de farzdır)
(Ağzı ve burnu yıkamak sünnettir) Müslim (Hanbeli hariç diğer üç mezhepte sünnettir)
(Deve eti yemek abdesti bozar) Müslim, Ebu Davud, Tirmizi, Nesai (Hanbeli’de böyledir)
(Besmelesiz abdest olmaz) Ebu Davud, Tirmizi, Beyheki, Hakim (Hanbeli’de böyledir)
(Ateşte ısınmış bir şeyi yiyip içmek abdesti bozar) Müslim, Ebu Davud, İbni Mace, Tirmizi, Nesai (Dört mezhebin ameli böyle değildir)
(Denizin hayvanları helaldir) Ebu Davud, Tirmizi, Nesai (Hanefi hariç, 3 mezhepte böyledir)