iltasyazilim
FD Üye
Esmaül Hüsna ErRahman Açıklaması
Er Rahman Esmaül Hüsna Anlamı
EsmaülHüsna erRahmân (cc)
ERRAHMÂN ERRAHÎM
El Esmaul Husna: ErRahman ErRahim
Rahmân: “Dünya hayatında, mü ’minkâfir gözetmeksizin, mahlukatın
hepsine merhametle muamele eden
“Ezelde bütün yaratılmışlar hakkında hayır ve rahmet irade buyuran
“Rızıkları ve her türlü iyilikleri ihsan eden
Rahîm: “Verdiği nimetleri iyi kullananlara daha büyük ve
ebedî nimetler veren
“Ahiret hayatında yalnızca mü ’minlere ihsan ve ikram eden
“O Allah fakat, O ’ndan diğer ilâh yoktur Gaybı da, müşahede edileni de bilendir Rahmân, Rahîm olan O ’dur (Haşr sûresi, 5922)
Her iki mübarek ad de Allah ’ın ebedi bir merhamet sahibi olduğunu açıklama ederler
Rahmet ve acıma; özetle, ‘hayrı irade etmek ve sonsuz ihsan ve ikramda bulunmak ’ mânâsına gelir
Acınacak Şey için yapılan şu tarif çok güzeldir:
“Acınacak Şey; acıları, afetleri, sıkıntıları gidererek yerlerine hayrı, sürur ve saadeti ikame etme duygusudur
Rahmân ismi, ‘insanhayvan, mü ’minkâfir farkı gözetmeksizin her canlının her türlü rızkını veren ve onları koruyup gözeten mânâsına kazanç
Rahîm ise, “iradesini içten kullanan kullarına iman, ibadet, hidayet saadetini kazandıran ve onlara ebedî Cennetler hazırlayan demektir
Rahmân ismi, birincil yaratılışa bakar Nitekim, Cenâbı Hak, yarattığı her varlığı, onların iradeleri dıştan nice ihsanlara mazhar kılar
Rahîm ismi ise, daha fazla, ikinci yaratılışa bakar ve iradelerini hayra, doğruya, güzele yönlendiren bahtiyar kullar için, ikinci yaratılışta, sonsuz lütuflar, nimetler, ikramlar verileceği müjdesini taşır
Seslenmek oluyor ancak, Rahmâniyetin tecellisinde ‘cebir ’, yani mahlukun iradesi dıştan bir ikram ve ihsanda katılmak laf konusudur
Rahîmiyetin tecellisinde ise insanın cüz ’î iradesini doğru kullanması şartı vardır
Rahmân keza isimdir keza de sıfat, Rahîm ise sadece sıfattır Bundan nedeniyle, Rahmân ismi başkalarına nisbet edilmez, ama Rahîm ismi nisbet edilebilir
bir de, ‘Allah, dünyanın Rahmânı, ahiretin Rahîmidir ’ buyrularak, Rahmân sıfatının ezel ile, Rahîm sıfatının ise ebediyetle ilgili olduğuna dikkat çekilir
Kur ’ânı Kerîm ’de Rahîm ismi, daha çok Ğafur ismiyle birlikte kullanılmış, bu nedenle en büyük rahmetin mağfiret olduğuna uyarı çekilmiştir Şu halde mağfiret, Rahîm isminin en güzel bir tecellisidir
Rahmân ismi dünyada nail olduğumuz nice nimetlere, Rahîm ismi ise ahirette kavuşmaya aday olduğumuz ebedî saadetlere nazarımızı çevirir
“Güçsüzlere merhamet edene, Rahmân olan Allah da acınacak şey eder Hadisi Şerif
Nur Külliyatı'nda, şefkatin ‘Rahîm ismine îsal ’ ettiği açıklama edilerek şu noktaya önemle uyarı çekilir:
“Şefkati insaniye, merhameti Rabbaniyenin bir cilvesi olduğundan; elbette rahmetin derecesinden aşmamak ve Rahmetenlilâlemîn Zât ’ın (asm) mertebei şefkatinden taşmamak gerektir (Kastamonu Lahikası)
Rahmân ve Rahîm olan Allah ’ın, kâinatı ve içindeki eşyayı hizmetine vermekle merhametine mazhar kıldığı bir kulunu, küfür ve isyanı nedeniyle Cehennemine atmasına acımak, ruh ve kalbin hastalığından ileri gelir Zira, sıhhatli bir kalb ve müstakim bir düşünce bilir ki:
“Allah ’ın rahmetinden pozitif rahmet edilmez Allah ’ın gadabından pozitif gadab edilmez (Sözler)
Biz Cehennem azabına uğramayı adalet etmiş insanlara boşboğaz şefkat göstereceğimize, onları bu noktaya gelmeden önce yakalamanın ve kendilerine muavin olmanın yollarını çağırmak durumundayız
İnsan, fakirleri beslemek ve güçsüzlere destek etmekle Rahmân isminden; hatalı yolda gidenlere acıyıp şefkat etmek ve onları iman ve hidayet yoluna misafir etme etmekle de Rahîm isminden feyiz alır *
Er Rahman Esmaül Hüsna Anlamı
EsmaülHüsna erRahmân (cc)
ERRAHMÂN ERRAHÎM
El Esmaul Husna: ErRahman ErRahim
Rahmân: “Dünya hayatında, mü ’minkâfir gözetmeksizin, mahlukatın
hepsine merhametle muamele eden
“Ezelde bütün yaratılmışlar hakkında hayır ve rahmet irade buyuran
“Rızıkları ve her türlü iyilikleri ihsan eden
Rahîm: “Verdiği nimetleri iyi kullananlara daha büyük ve
ebedî nimetler veren
“Ahiret hayatında yalnızca mü ’minlere ihsan ve ikram eden
“O Allah fakat, O ’ndan diğer ilâh yoktur Gaybı da, müşahede edileni de bilendir Rahmân, Rahîm olan O ’dur (Haşr sûresi, 5922)
Her iki mübarek ad de Allah ’ın ebedi bir merhamet sahibi olduğunu açıklama ederler
Rahmet ve acıma; özetle, ‘hayrı irade etmek ve sonsuz ihsan ve ikramda bulunmak ’ mânâsına gelir
Acınacak Şey için yapılan şu tarif çok güzeldir:
“Acınacak Şey; acıları, afetleri, sıkıntıları gidererek yerlerine hayrı, sürur ve saadeti ikame etme duygusudur
Rahmân ismi, ‘insanhayvan, mü ’minkâfir farkı gözetmeksizin her canlının her türlü rızkını veren ve onları koruyup gözeten mânâsına kazanç
Rahîm ise, “iradesini içten kullanan kullarına iman, ibadet, hidayet saadetini kazandıran ve onlara ebedî Cennetler hazırlayan demektir
Rahmân ismi, birincil yaratılışa bakar Nitekim, Cenâbı Hak, yarattığı her varlığı, onların iradeleri dıştan nice ihsanlara mazhar kılar
Rahîm ismi ise, daha fazla, ikinci yaratılışa bakar ve iradelerini hayra, doğruya, güzele yönlendiren bahtiyar kullar için, ikinci yaratılışta, sonsuz lütuflar, nimetler, ikramlar verileceği müjdesini taşır
Seslenmek oluyor ancak, Rahmâniyetin tecellisinde ‘cebir ’, yani mahlukun iradesi dıştan bir ikram ve ihsanda katılmak laf konusudur
Rahîmiyetin tecellisinde ise insanın cüz ’î iradesini doğru kullanması şartı vardır
Rahmân keza isimdir keza de sıfat, Rahîm ise sadece sıfattır Bundan nedeniyle, Rahmân ismi başkalarına nisbet edilmez, ama Rahîm ismi nisbet edilebilir
bir de, ‘Allah, dünyanın Rahmânı, ahiretin Rahîmidir ’ buyrularak, Rahmân sıfatının ezel ile, Rahîm sıfatının ise ebediyetle ilgili olduğuna dikkat çekilir
Kur ’ânı Kerîm ’de Rahîm ismi, daha çok Ğafur ismiyle birlikte kullanılmış, bu nedenle en büyük rahmetin mağfiret olduğuna uyarı çekilmiştir Şu halde mağfiret, Rahîm isminin en güzel bir tecellisidir
Rahmân ismi dünyada nail olduğumuz nice nimetlere, Rahîm ismi ise ahirette kavuşmaya aday olduğumuz ebedî saadetlere nazarımızı çevirir
“Güçsüzlere merhamet edene, Rahmân olan Allah da acınacak şey eder Hadisi Şerif
Nur Külliyatı'nda, şefkatin ‘Rahîm ismine îsal ’ ettiği açıklama edilerek şu noktaya önemle uyarı çekilir:
“Şefkati insaniye, merhameti Rabbaniyenin bir cilvesi olduğundan; elbette rahmetin derecesinden aşmamak ve Rahmetenlilâlemîn Zât ’ın (asm) mertebei şefkatinden taşmamak gerektir (Kastamonu Lahikası)
Rahmân ve Rahîm olan Allah ’ın, kâinatı ve içindeki eşyayı hizmetine vermekle merhametine mazhar kıldığı bir kulunu, küfür ve isyanı nedeniyle Cehennemine atmasına acımak, ruh ve kalbin hastalığından ileri gelir Zira, sıhhatli bir kalb ve müstakim bir düşünce bilir ki:
“Allah ’ın rahmetinden pozitif rahmet edilmez Allah ’ın gadabından pozitif gadab edilmez (Sözler)
Biz Cehennem azabına uğramayı adalet etmiş insanlara boşboğaz şefkat göstereceğimize, onları bu noktaya gelmeden önce yakalamanın ve kendilerine muavin olmanın yollarını çağırmak durumundayız
İnsan, fakirleri beslemek ve güçsüzlere destek etmekle Rahmân isminden; hatalı yolda gidenlere acıyıp şefkat etmek ve onları iman ve hidayet yoluna misafir etme etmekle de Rahîm isminden feyiz alır *