Esmaul Husna ErRahman Acıklaması
Er Rahman Esmaul Husna Anlamı
EsmaulHusna erRahman (cc)
ERRAHMAN ERRAHÎM
El Esmaul Husna: ErRahman ErRahim
Rahman: “Dunya hayatında, mu ’minkafir gozetmeksizin, mahlukatın
hepsine merhametle muamele eden
“Ezelde butun yaratılmışlar hakkında hayır ve rahmet irade buyuran
“Rızıkları ve her turlu iyilikleri ihsan eden
Rahim: “Verdiği nimetleri iyi kullananlara daha buyuk ve
ebedi nimetler veren
“Ahiret hayatında sadece mu ’minlere ihsan ve ikram eden
“O Allah ki, O ’ndan başka ilah yoktur Gaybı da, muşahede edileni de bilendir Rahman, Rahim olan O ’dur (Haşr sUresi, 5922)
Her iki mubarek isim de Allah ’ın sonsuz bir merhamet sahibi olduğunu ifade ederler
Rahmet ve merhamet; kısaca, ‘hayrı irade etmek ve sonsuz ihsan ve ikramda bulunmak ’ manasına gelir
Merhamet icin yapılan şu tarif cok guzeldir:
“Merhamet; acıları, afetleri, sıkıntıları gidererek yerlerine hayrı, surur ve saadeti ikame etme duygusudur
Rahman ismi, ‘insanhayvan, mu ’minkafir farkı gozetmeksizin her canlının her turlu rızkını veren ve onları koruyup gozeten manasına gelir
Rahim ise, “iradesini doğru kullanan kullarına iman, ibadet, hidayet saadetini kazandıran ve onlara ebedi Cennetler hazırlayan demektir
Rahman ismi, ilk yaratılışa bakar Nitekim, Cenabı Hak, yarattığı her varlığı, onların iradeleri dışında nice ihsanlara mazhar kılar
Rahim ismi ise, daha cok, ikinci yaratılışa bakar ve iradelerini hayra, doğruya, guzele yonlendiren bahtiyar kullar icin, ikinci yaratılışta, sonsuz lutuflar, nimetler, ikramlar verileceği mujdesini taşır
Demek oluyor ki, Rahmaniyetin tecellisinde ‘cebir ’, yani mahlukun iradesi dışında bir ikram ve ihsanda bulunma soz konusudur
Rahimiyetin tecellisinde ise insanın cuz ’i iradesini doğru kullanması şartı vardır
Rahman hem isimdir hem de sıfat, Rahim ise sadece sıfattır Bundan dolayı, Rahman ismi başkalarına nisbet edilmez, ama Rahim ismi nisbet edilebilir
Diğer taraftan, ‘Allah, dunyanın Rahmanı, ahiretin Rahimidir ’ buyrularak, Rahman sıfatının ezel ile, Rahim sıfatının ise ebediyetle ilgili olduğuna dikkat cekilir
Kur ’anı Kerim ’de Rahim ismi, daha cok Ğafur ismiyle birlikte kullanılmış, boylece en buyuk rahmetin mağfiret olduğuna dikkat cekilmiştir Şu halde mağfiret, Rahim isminin en guzel bir tecellisidir
Rahman ismi dunyada nail olduğumuz nice nimetlere, Rahim ismi ise ahirette kavuşmaya namzet olduğumuz ebedi saadetlere nazarımızı cevirir
“Gucsuzlere merhamet edene, Rahman olan Allah da merhamet eder Hadisi Şerif
Nur Kulliyatı'nda, şefkatin ‘Rahim ismine isal ’ ettiği beyan edilerek şu noktaya onemle dikkat cekilir:
“Şefkati insaniye, merhameti Rabbaniyenin bir cilvesi olduğundan; elbette rahmetin derecesinden aşmamak ve Rahmetenlilalemin Zat ’ın (asm) mertebei şefkatinden taşmamak gerektir (Kastamonu Lahikası)
Rahman ve Rahim olan Allah ’ın, kainatı ve icindeki eşyayı hizmetine vermekle merhametine mazhar kıldığı bir kulunu, kufur ve isyanı sebebiyle Cehennemine atmasına acımak, ruh ve kalbin hastalığından ileri gelir Zira, sıhhatli bir kalb ve mustakim bir akıl cok iyi bilir ki:
“Allah ’ın rahmetinden fazla rahmet edilmez Allah ’ın gadabından fazla gadab edilmez (Sozler)
Biz Cehennem azabına uğramayı hak etmiş insanlara yersiz şefkat gostereceğimize, onları bu noktaya gelmeden once yakalamanın ve kendilerine yardımcı olmanın yollarını aramak durumundayız
İnsan, fakirleri doyurmak ve gucsuzlere yardım etmekle Rahman isminden; yanlış yolda gidenlere acıyıp şefkat etmek ve onları iman ve hidayet yoluna davet etmekle de Rahim isminden feyiz alır
Er Rahman Esmaul Husna Anlamı
EsmaulHusna erRahman (cc)
ERRAHMAN ERRAHÎM
El Esmaul Husna: ErRahman ErRahim
Rahman: “Dunya hayatında, mu ’minkafir gozetmeksizin, mahlukatın
hepsine merhametle muamele eden
“Ezelde butun yaratılmışlar hakkında hayır ve rahmet irade buyuran
“Rızıkları ve her turlu iyilikleri ihsan eden
Rahim: “Verdiği nimetleri iyi kullananlara daha buyuk ve
ebedi nimetler veren
“Ahiret hayatında sadece mu ’minlere ihsan ve ikram eden
“O Allah ki, O ’ndan başka ilah yoktur Gaybı da, muşahede edileni de bilendir Rahman, Rahim olan O ’dur (Haşr sUresi, 5922)
Her iki mubarek isim de Allah ’ın sonsuz bir merhamet sahibi olduğunu ifade ederler
Rahmet ve merhamet; kısaca, ‘hayrı irade etmek ve sonsuz ihsan ve ikramda bulunmak ’ manasına gelir
Merhamet icin yapılan şu tarif cok guzeldir:
“Merhamet; acıları, afetleri, sıkıntıları gidererek yerlerine hayrı, surur ve saadeti ikame etme duygusudur
Rahman ismi, ‘insanhayvan, mu ’minkafir farkı gozetmeksizin her canlının her turlu rızkını veren ve onları koruyup gozeten manasına gelir
Rahim ise, “iradesini doğru kullanan kullarına iman, ibadet, hidayet saadetini kazandıran ve onlara ebedi Cennetler hazırlayan demektir
Rahman ismi, ilk yaratılışa bakar Nitekim, Cenabı Hak, yarattığı her varlığı, onların iradeleri dışında nice ihsanlara mazhar kılar
Rahim ismi ise, daha cok, ikinci yaratılışa bakar ve iradelerini hayra, doğruya, guzele yonlendiren bahtiyar kullar icin, ikinci yaratılışta, sonsuz lutuflar, nimetler, ikramlar verileceği mujdesini taşır
Demek oluyor ki, Rahmaniyetin tecellisinde ‘cebir ’, yani mahlukun iradesi dışında bir ikram ve ihsanda bulunma soz konusudur
Rahimiyetin tecellisinde ise insanın cuz ’i iradesini doğru kullanması şartı vardır
Rahman hem isimdir hem de sıfat, Rahim ise sadece sıfattır Bundan dolayı, Rahman ismi başkalarına nisbet edilmez, ama Rahim ismi nisbet edilebilir
Diğer taraftan, ‘Allah, dunyanın Rahmanı, ahiretin Rahimidir ’ buyrularak, Rahman sıfatının ezel ile, Rahim sıfatının ise ebediyetle ilgili olduğuna dikkat cekilir
Kur ’anı Kerim ’de Rahim ismi, daha cok Ğafur ismiyle birlikte kullanılmış, boylece en buyuk rahmetin mağfiret olduğuna dikkat cekilmiştir Şu halde mağfiret, Rahim isminin en guzel bir tecellisidir
Rahman ismi dunyada nail olduğumuz nice nimetlere, Rahim ismi ise ahirette kavuşmaya namzet olduğumuz ebedi saadetlere nazarımızı cevirir
“Gucsuzlere merhamet edene, Rahman olan Allah da merhamet eder Hadisi Şerif
Nur Kulliyatı'nda, şefkatin ‘Rahim ismine isal ’ ettiği beyan edilerek şu noktaya onemle dikkat cekilir:
“Şefkati insaniye, merhameti Rabbaniyenin bir cilvesi olduğundan; elbette rahmetin derecesinden aşmamak ve Rahmetenlilalemin Zat ’ın (asm) mertebei şefkatinden taşmamak gerektir (Kastamonu Lahikası)
Rahman ve Rahim olan Allah ’ın, kainatı ve icindeki eşyayı hizmetine vermekle merhametine mazhar kıldığı bir kulunu, kufur ve isyanı sebebiyle Cehennemine atmasına acımak, ruh ve kalbin hastalığından ileri gelir Zira, sıhhatli bir kalb ve mustakim bir akıl cok iyi bilir ki:
“Allah ’ın rahmetinden fazla rahmet edilmez Allah ’ın gadabından fazla gadab edilmez (Sozler)
Biz Cehennem azabına uğramayı hak etmiş insanlara yersiz şefkat gostereceğimize, onları bu noktaya gelmeden once yakalamanın ve kendilerine yardımcı olmanın yollarını aramak durumundayız
İnsan, fakirleri doyurmak ve gucsuzlere yardım etmekle Rahman isminden; yanlış yolda gidenlere acıyıp şefkat etmek ve onları iman ve hidayet yoluna davet etmekle de Rahim isminden feyiz alır