18 ülkeyi kapsayan araştırmaya nazaran Türkler sevdiklerine armağanlarını almakta erkenci davranıyor. Türkiye'de her 6 şahıstan 1’i yılbaşı armağanlarını eylül ayından itibaren almaya başlıyor.
Araştırmada bunun nedeninin temel olarak masrafları farklı aylara dağıtarak bütçelerini dengelemek olduğu tespit edilirken, bunun dışında ikramlar tükenmeden almak ve var olan bir indirimi kaçırmak istemeyenler de var.
Dünya gazetesinin haberine nazaran, son yıllarda ülkemizde de büyük istek gören ve bu yıl 29 Kasım’da gerçekleşecek olan yılın en avantajlı günü Black Friday’de (Kara Cuma) alışverişlerin en yüksek noktaya çıkması bekleniyor. Bununla birlikte, Türkiye'de yakın vakitte bilinirliği artamaya başlayan ve indirimli teknoloji eserleri alışverişi yapılabilen 2 Aralık’taki Siber Pazartesi’nin de hareketli geçeceği öngörülüyor.
EN ERKENCİ İNGİLİZLER, SON DAKİKACI RUSLAR
Türkiye’den iştirakçilerin yüzde 7’si alışverişlerini ekim ayında yapmaya başlarken, yüzde 30’u alışverişlerini kasımda, yüzde 42’si ise aralık ayında yapıyor. Başka ülkelerdeki alışkanlıklara bakıldığında, İngilizlerin yaklaşık yüzde 40’ının ekim ayına kadar ikramlarını hazır ettikleri, yalnızca yüzde 25’inin aralık ayına bıraktığı görülüyor.
Rusların ise yarısından fazlası aralık ayında ikramlarını tamamlıyor. Benzeri halde İtalyanların da alımları kasım ve aralık aylarında ağırlaşıyor.
EN BONKÖR TÜRKLER
Türkiye’den araştırmaya katılanların 5’te biri armağan için 600 TL civarında, başka 5’te birlik kısmı ise 1000-1200 TL’ye yakın harcıyor. Hatta 3 bin TL’ye kadar çıkan yüzde 22’lik bir tüketici kümesi da bulunuyor.
Türkiye’den ortalama 1 kişi sevdiklerine aldığı yılbaşı armağanları için 4300 TL harcarken bu sayı Almanya’da ve Fransa’da 3500 TL, Rusya’da 2500 TL, İtalya’da 3700 TL ve İngiltere’de 3350 TL. Bunun sebebi ise Türkiye’de seyahatin en tanınan ikramlardan biri olması.
Türkler dahil tüm ülkeler en düzgününü seçme derdini eşlerine ikram alırken yaşadıklarını belirtiyorlar. Tıpkı halde çocuklar ya da anne ve babalara ikram almak da pek kolay bulunmuyor. Türkiye’den her 10 bireyden 1’i ise kayınvalidesine armağan seçmekte zorlanırken, kayınvalideye armağan almakta en çok zorlanan ülke Rusya (yüzde 12), en az zorlanan ülke ise İtalya (yüzde 5).
TÜRKLER GEZMEYİ SEVİYOR
Son yıllarda, öteki ülkelerde olduğu üzere Türkiye’de de bir nesne yerine, bir tecrübe ikram etmek daha revaçta.
Tecrübe armağanları, iştirakçilerin sevdikleriyle birlikte geçirecekleri bir tatil, müziklere eşlik edecekleri bir konser ya da macera dolu bir aktivite aile bağlarını kuvvetlendireceği, birlikte toplumsal medyada paylaşabilecekleri bir anı olduğu için tercih ediliyor. İştirakçilerin yarısı yeni yıl listelerinde seyahatin bulunduğunu belirtirken, yeniden yaklaşık yarısı erkenden konser biletleri alıyor. Öbür tecrübe ikramları ortasında beğenilen olanlar ise sinema-tiyatro bileti, futbol maçı, gemi seyahati, SPA, şarap tadımı ve balon gezisi olarak sıralanıyor.
İngiltere ve Almanya dışındaki öbür ülkelerde de seyahat, tecrübe sunan ikramlar listesinde birinci sırada yer alıyor.
Seyahat armağanı İngiltere’de tiyatro, sinema ve konserin akabinde dördüncü sırada gelirken, Almanya’da konser ve sinemadan sonra geliyor.
Keyfine düşkün İtalya’da ve Fransa’da ise SPA armağanı en tanınan birinci 3 armağan ortasında yer alıyor.