iltasyazilim
FD Üye
Birkeç senedir okullarda el yazısı ile okumayazma öğretilmeye başlandı Yazmayı öğrenirken çocuklar bayağı zorlanıyorPeki neler yapmalıyız?
EL YAZISI ÖĞRETİMİNDE NELERE UYARI ETMELİYİZ?
1Oturuş
Yazmada ilk önce dikkate alınacak husus oturma şeklidir Çocuk sıraya oturduğu süre ayakları yere değmelidir Üzerinde yazılacak masa, oturulan sıraya yerinde olmalıdır Masa yüksek, sıra hain olursa çocuk sürekli ayağa kalkarak yazmaya çalışacaktır Ayakta yazma kolun masa üzerine dağılım şeklini, dolayısıyla kalem tutmayı da negatif yönde etkileyecektir Sıra yüksek, masa alçak olursa bu seferde çocuk yazarken gereğinden fazla bükülecektir ve yine yazma olumsuz yönde etkilenecektir
2Kas gelişimi
Yazmada kol, bilek ve parmak kasları önemlidir Adale gelişimini tamamlamayan çocuklar motorsal üretimde zorlanırlar Adale gelişiminde büyük kaslardan ufak kaslara doğru bir yol izlenmelidir Önce kol, sonra bilek, sonradan da parmak kasları geliştirilmelidir Havada geniş kol hareketleri yaparak kol kasları, kum masalarında araştırmalar yaparak da bilek, parmak ve kol kasları geliştirilebilir Oyun hamurları ve yapboz türü oyuncaklarla da adale gelişimi çalışmaları yapılabilir Özellikle parmak kasları yeterince gelişmemiş olan çocuklar kalemi rahat bir şekilde tutamazlar Böyle durumlarda plastik kalem tutacakları kullanılabilir
3Yönler
Yukarıdan aşağıya ve soldan sağa hareket Türkçe yazmada temel yönlerdir Öğretmen daha çizgi çalışmaları aşamasında yönlere dikkat çekecektir Yönlere dikkat sürüklemek için mutlaka oklar kullanılmalıdır Harflerin ve öteki şekillerin açılış ve bitiş noktaları vurgulanmalıdır Yön kavramı gelişmemiş olan çocuklar harfleri birbirine karıştırır Örneğin bharfi dolarak veya tersi yazılabilir Çocuklar oharfine aşağıdan başlayıp saatin hareket yönünü takip ederek yazabilirler
4El tercihi
Yazmada birincil izlenecek husus el tercihidir Burada sağ, sol ve karışık ellilik laf konusu olabilir Çocukların çoğunluğu sağ elini tercih etmektedir Sol elini seçim edenler sağ el tercihi için zorlanmamalıdır El tercihini tespit etmede etkin yollardan birisi öğretmenin gözlemleridir Hoca çocukları öbür durumlarda (oyun oynarken, yazı yazarken vb) gözlemleyerek kararını vermelidir
Sol elini kullanan çocuklara öğretmen özel yardım etmelidir Bu çocuklara tahtada yeterince pratik yapma imkânı verilmelidir Öğretmen öğrenciyi tahtada izlemeli ve gereken yardımı hemencecik yapmalıdır Sol elli öğrencilerin sıraları sağ elli öğrencilerinkinden alt olmalıdır Bu durum sol elini kullanan öğrencinin yazdığını görmesine tezgâhtar olur Ayrıca ışık sağ taraftan gelmelidir Bu Nedenle elin yazı yazılacak bölgeyi gölgelemesi önlenmiş olur Kâğıt eğimi sol elini seçim edenlerde sağ ellerini tercih edenlerin tersinedir Sol elli çocuklar kalemi, kalemin imlâ noktasından 4 cm yukarıdan tutmalıdırlar (5) Sol elli çocuk birçok zaman problemlerle karşılaşabilir Türkçede yazma ve okuma soldan sağa olduğundan çocuk ilk olarak dezavantaj içerisindedir Yönlere uyari etmeme ikinci bir problemdir Bu problem ayrıca algısal keza de motorsal olarak yaşanabilir Eğer görmede çocuğun sol gözü etkili ise o süre materyali görsel olarak soldan sağa yok, sağdan sola içten tarayacaktır Bu koşul hecelerin hatalı yazılmasına neden olduğu gibi kelimelerin de cümle içerisinde doğru dizilmesini negatif yönde etkiler Bu olumsuzluklar doğal olarak okuma başarısını düşürür (6)
Sağ ya da sol el tercihi, yazmada probleme yol açmaz Ama iki ellilik, değişik sorunlara yol açar İki ellilik bir işi yaparken çocuğun azıcık sağ biraz da sol elini kullanması olayıdır Öğretmen buna kesinlikle izin verme melidir Eğer çocuk iki elini de kullanıyorsa o vakit hoca öbür alıştırmalar yaptırarak etkili olarak kullanıetkin eli saptama eder Örneğin çocuğa her iki eliyle, süre tutarak adını ve öbür cümleleri yazdırır Çocuğun yazdıklarını okunulabilirlik, temizlik, sürat vb açılardan yoklama ederek seçim edilmesi gereken el hakkında karara ulaşır *
EL YAZISI ÖĞRETİMİNDE NELERE UYARI ETMELİYİZ?
1Oturuş
Yazmada ilk önce dikkate alınacak husus oturma şeklidir Çocuk sıraya oturduğu süre ayakları yere değmelidir Üzerinde yazılacak masa, oturulan sıraya yerinde olmalıdır Masa yüksek, sıra hain olursa çocuk sürekli ayağa kalkarak yazmaya çalışacaktır Ayakta yazma kolun masa üzerine dağılım şeklini, dolayısıyla kalem tutmayı da negatif yönde etkileyecektir Sıra yüksek, masa alçak olursa bu seferde çocuk yazarken gereğinden fazla bükülecektir ve yine yazma olumsuz yönde etkilenecektir
2Kas gelişimi
Yazmada kol, bilek ve parmak kasları önemlidir Adale gelişimini tamamlamayan çocuklar motorsal üretimde zorlanırlar Adale gelişiminde büyük kaslardan ufak kaslara doğru bir yol izlenmelidir Önce kol, sonra bilek, sonradan da parmak kasları geliştirilmelidir Havada geniş kol hareketleri yaparak kol kasları, kum masalarında araştırmalar yaparak da bilek, parmak ve kol kasları geliştirilebilir Oyun hamurları ve yapboz türü oyuncaklarla da adale gelişimi çalışmaları yapılabilir Özellikle parmak kasları yeterince gelişmemiş olan çocuklar kalemi rahat bir şekilde tutamazlar Böyle durumlarda plastik kalem tutacakları kullanılabilir
3Yönler
Yukarıdan aşağıya ve soldan sağa hareket Türkçe yazmada temel yönlerdir Öğretmen daha çizgi çalışmaları aşamasında yönlere dikkat çekecektir Yönlere dikkat sürüklemek için mutlaka oklar kullanılmalıdır Harflerin ve öteki şekillerin açılış ve bitiş noktaları vurgulanmalıdır Yön kavramı gelişmemiş olan çocuklar harfleri birbirine karıştırır Örneğin bharfi dolarak veya tersi yazılabilir Çocuklar oharfine aşağıdan başlayıp saatin hareket yönünü takip ederek yazabilirler
4El tercihi
Yazmada birincil izlenecek husus el tercihidir Burada sağ, sol ve karışık ellilik laf konusu olabilir Çocukların çoğunluğu sağ elini tercih etmektedir Sol elini seçim edenler sağ el tercihi için zorlanmamalıdır El tercihini tespit etmede etkin yollardan birisi öğretmenin gözlemleridir Hoca çocukları öbür durumlarda (oyun oynarken, yazı yazarken vb) gözlemleyerek kararını vermelidir
Sol elini kullanan çocuklara öğretmen özel yardım etmelidir Bu çocuklara tahtada yeterince pratik yapma imkânı verilmelidir Öğretmen öğrenciyi tahtada izlemeli ve gereken yardımı hemencecik yapmalıdır Sol elli öğrencilerin sıraları sağ elli öğrencilerinkinden alt olmalıdır Bu durum sol elini kullanan öğrencinin yazdığını görmesine tezgâhtar olur Ayrıca ışık sağ taraftan gelmelidir Bu Nedenle elin yazı yazılacak bölgeyi gölgelemesi önlenmiş olur Kâğıt eğimi sol elini seçim edenlerde sağ ellerini tercih edenlerin tersinedir Sol elli çocuklar kalemi, kalemin imlâ noktasından 4 cm yukarıdan tutmalıdırlar (5) Sol elli çocuk birçok zaman problemlerle karşılaşabilir Türkçede yazma ve okuma soldan sağa olduğundan çocuk ilk olarak dezavantaj içerisindedir Yönlere uyari etmeme ikinci bir problemdir Bu problem ayrıca algısal keza de motorsal olarak yaşanabilir Eğer görmede çocuğun sol gözü etkili ise o süre materyali görsel olarak soldan sağa yok, sağdan sola içten tarayacaktır Bu koşul hecelerin hatalı yazılmasına neden olduğu gibi kelimelerin de cümle içerisinde doğru dizilmesini negatif yönde etkiler Bu olumsuzluklar doğal olarak okuma başarısını düşürür (6)
Sağ ya da sol el tercihi, yazmada probleme yol açmaz Ama iki ellilik, değişik sorunlara yol açar İki ellilik bir işi yaparken çocuğun azıcık sağ biraz da sol elini kullanması olayıdır Öğretmen buna kesinlikle izin verme melidir Eğer çocuk iki elini de kullanıyorsa o vakit hoca öbür alıştırmalar yaptırarak etkili olarak kullanıetkin eli saptama eder Örneğin çocuğa her iki eliyle, süre tutarak adını ve öbür cümleleri yazdırır Çocuğun yazdıklarını okunulabilirlik, temizlik, sürat vb açılardan yoklama ederek seçim edilmesi gereken el hakkında karara ulaşır *