Eğitim Aracı Olarak İnternet INTERNET ve EĞİTİM En genel tanımı ile Internet, dünya çapında bilgisayarların birbiri ile bağlandığı ağ olarak tanımlanabilir Boldt, Gustafson ve Johnson (1995)'a tarafından Internet, öğrencilerin öğrenme alışkanlıklarını ve deneyimlerini zenginleştirmek için kullanabilecekleri bir araçtır Bu aracın kullanılmasında birincil maksat, öğrencileri Internet ile tanıştırıp, onların dünya çapında oluşturulmuş bu ağın bir parçası olma tutumlarını kazanmalarına asistan olmaktır Daha ileri seviyelerde ise, bu ağ içerisinde, öğrencilerin proje tabanlı alıştırma ortamlarından etkili bir şekilde faydalanmalarını sağlamaktır Bu projelerin seçimi ve sınıf içerisinde uygulanmasında ise Internet'in öğrenme sürecinde bir araç olarak düşünüldüğü sürekli gözönünde bulundurulmalıdır Bu bağlamda, Internet'in okullarda kullanılmasının öğrencilere aşağıdaki kazanımları sağlayacağı düşünülmektedir: Internet, bireylere bilgileri karşılıklı paylaşma ortamı yaratır ve diğer kullanıcılar ile fikirlerini ağız dalaşı olanağı sunar Internet, belirlenmiş bir öğrenci ve hoca grubuna, karşılıklı ilgi alanları çerçevesinde ayrı bölgelerdeki insanlarla iletişim olanağı sağlar Internet, öğrencilere kendi kendilerine dünya çapındaki bu ağ üstünde arama ve araştırma yapma becerileri kazandırır Yerinde tekniklerle bu kazanımlar erişilen bilgileri etkin yararlanma davranışlarına da dönüştürülebilir Wilson ve Marsh II (1995) Internet'e erişimin öğrencilere kazandıracağı iki kayda değer girdiye dikkat çeker (2) Bunlardan ilki, öğrencilerin Internet'i iletişim, araştırma yapma, bilgiye ulaşma ve paylaşma becerileridir Yazarlar, bu becerileri etkili kullanan bireylerin veya bu becerileri kullanma yönünde motive edilen bireylerin kendilerini mezuniyet sonrası bilgimerkezli teknolojik bir ortama daha ayrıcalıklı hazırlayacaklarını savunurlar Bu durumda Internet öğrencilere, birer öğrenci birey olarak yapıcı bir rol yükler ve her öğrenci birer tahlilci, iletişimci ve beraber çalışmaya hevesli bireyler olarak, kendi bilgi kümelerini kendileri oluştururlar Diğer kayda değer girdi ise, Internet'e erişimin, sınıf duvarlarının da içinde bulunduğu tüm sınırları kaldırmasıdır Bu durumda Internet, öğrencilerin kendi kendileri ile uğraşmalarını ve kendilerini terkedilmiş hissetmelerini önleyecektir Böylece, öğrencilerin iletişim yönünde özgüven sağlayacakları düşünülmektedir Parmley'e tarafından (1994) ise Internet bir uçtan bir uca öğrenciler sınıf içi projeler ile fikirlerini paylaşabilecek, zorunlu bilgilere ulaşabilen ve eleştirel hafıza becerilerini kullanabilecek bireyler olarak yetişeceklerdir Öğrencilerin yanısıra öğretmenler de Internet'ten etkili bir şekilde faydalanabileceklerdir Seguin ve Seguin (1995) öğretmenlere, program değişimi, meslek imkanları ilanı ve bunlardan yararlanmak, yardım fonları oluşturmak ya da yardım fonları bulmak, kendi arasında eşzamanlı ya da eşzamansız konferanslar düzenlemek, kendilerinin ya da öğrencilerin yaptıkları çalışmaları yayınlamak yönünde faydalanabileceklerini önermektedir Buna ilaveten, hazırlanacak veritabanları üzerinden ders planları, aktiviteler vb incelemeler daha geniş bir hoca kullanıcı kitlesi ile etkin bir biçimde kullanılabilecektir Internet verilere basit ulaşma imkanı da sağlamaktadır Clemmit (1996)'e kadar, Internet fen bilgisi ve sosyal bilgisi öğretimi için, erişimi kolay, epeyce geniş bir perspektifde bilgiye erişim sağlamaktadır Dyril ve Kinnamen (1995) de, Internetin öğrencilerle öğretmene diğer bir araç ile böylesine kolay ve etkili bir iletişim imkanı sunulamayacağını bahis ederek, böylesi bir başvuru formu ile öğrencihoca ilişkilerinde reel yaşama uygun modeller sunabileceğini belirtmektedir Internet, okullarda okumayazma becerilerinin öğretiminde de etkili bir şekilde kullanılabilir Mesela, öğrenciler okudukları bir metni, Internet üzerinden okudukları parçalar hakkında düşüncelerini paylaşabilirler Okuma becerilerini geliştirici aktiviteler ile, öğrencilere okudukları hakkında yorum, analiz ve birleşim yapma becerileri kazandıracağı gibi, öğrencilerin alaka alanları hakkında da bilgi sahibi olunabilir Internet'in sınıf içerisinde kullanımının etkilerini araştırdığımızda, aşağıdaki hususlar eğitimin geleceği konusunda bize bazı bilgiler verebilir; Öğrenme ve fikirlerin paylaşımı: Eğitimin temel hedeflerinden birisi fikirlerin öğrenilmesi; Internet'in ise fikirlerin paylaşımıdır Internet'in eğitime girdi olarak katkısının epeyce etkili olduğu düşünülürse, bu ortamda insanların birbirlerinden öğrenme becerilerini geliştireceği düşünülebilir Iletişim tam öğrenmeye zemin hazırlar: Bir konunun reel hayatla kurulan bağlantısı, öğrencilerin o konuyu tam öğrenmelerinde önemli katkı sağlar Reel yaşam ile öğrenme alanları arasındaki bu tahvil ise iletişim ile olur Internet böyle bir iletişim için önemli bir araçtır Tanıdık Olmayan dil olarak, bir öğrencinin İngilizce öğrendiğini düşünelim Internet üzerinden, o dilde yazılı dergileri okuyabilir, İngilizce yazışmak için kendisine dost bulabilir; ve İngiliz tarihi ve kültürü hakkında veri edinip kendi kültür ve değerlerini paylaşma ortamı bulabilir Bütün bu konularda, öğrenci öğrenme ortamı içerisinde reel yaşamdan kesitler de kullanarak tam öğrenme süreci içerisinde eğitim alma fırsatını yakalar Kendi kendine öğrenmeye hazır öğrenciler özgüveni olan öğretmenler isterler: Eğitimin etkisi bir takım alanlarda epeyce belirgindir Bilhassa Internet üzerinde oldukça geniş bilgiye ulaşan öğrenciler, fiziksel olarak mektep içerisinde ve mektep dıştan ulaşamayacakları kaynaklara erişim imkanı bulacaklardır Etkin ve kendi kendine öğrenmeye hazırlanmış öğrenciler, bazı durumlarda kendi öğretmenlerinden daha pozitif haberdar olan durumuna geçebileceklerdir Bu durumda, öğretmenlerin kendilerini bu durumlara karşısında hazırlamaları gerekmektedir Keza, kendi özgüvenlerini kaybetmeden, öğrencileri devamlı öğrenmeye teşvik edici bir tavır içerisinde bulunmalıdırlar Bu durumda, öğretim kavramı bir takım bilgilerin aktarımı olmaktan fazla, öğrenmeyi öğretme olarak her yerde tanımlanacaktır Ders kitapları bazen yanılabilir: Öğrenciler araştırdıkça, bazı sorulara aniden pozitif doğru cevabın bulunduğunu keşfedeceklerdir Internet, bu durumda kendilerine bir çok görüş açısı sunacağından, öğrenciler öbür yorumlarla tanışacaktır Bu işlem içerisinde, öğrenciler ileri düşünme becerilerini geliştirebilecek olup, bu işlem içerisinde tahlil ve sentez yapma becerileri epeyce tartma kazanacaktır