Edirnekari nedir anlamı,
Edirnekari hakkında bilgi
Edirnekari Nedir?
Bugun ahşap boyama olarak bildiğimiz bu sanatın gecmişi kulturumuzde cok eskilere dayanmaktadır Adını ilk olarak Edirnekari olarak duyuran bu sanat, 14 yydan sonra ahşap ve deri gibi ceşitli malzemeler uzerine uygulanmıştır Ciltcilikte de uygulanan bu bezeme sanatıyla kok boya ve altın varak ile nakışlar yapılmış, lake denilen cila yapılarak son haline getirilmiştir Bu bezeme sanatının cıkış noktası saray kenti Edirne ’dir Kapı kanatları, tavanlar, ceyiz sandıkları, dolap kapakları, para kutuları, ahşap pencere kepenkleri ve cilt kapaklarında kullanıldığı gorulmuştur Kimi zaman diğer ahşap susleme teknikleriyle de beraber kullanıldığı olmuştur Bunlar ahşap uzeri kakma ve oyma sanatlarıdır
Edirnekari suslemede geleneksel rumi motifler ( stilize edilmiş hayvan figurleri ), hatayi motifler ( stilize edilmiş cicek desenleri ) ve Cin bulutu denilen motifler hakimdi Sonraları bu motiflere barok ve rokoko tarzı desenler de ilave edilmiştir Buket halinde kurdeleli cicekler ve vazolu demetler halinde de desenlemeler uygulanmıştır Meyve motifleri, sepette tanzimler ve manzara, gemi gibi motifler de kullanıla gelmiştir Bu motiflerde desenleri ortaya cıkarma amacıyla verilen ışık ve golge; taramalar, tonlamalar ve konturlarla şekil almıştır Turk susleme sanatında Şukufe tarzı olarak bilinen naturmort calışmaları naturalist bir uslupla gul, karanfil, lale, sumbul, kasımpatı, hanımeli gibi motifler ahşaba işlenmiştir Bu sanatın en guzel ornekleri Edirne Sarayı ve Topkapı Harem Dairesi suslemelerinde gorulmektedir İstanbul, Edirne, Bursa, Diyarbakır ve Anadolu ’nun pek cok bolgesinde uygulandığı gorulmuştur Zamanla geleneksel motifler sadeleşmiş, devrin ihtiyaclarına gore yok olmaya yuz tutmuştur Yakın tarihimizde ahşap boyama, at arabalarının, şerbetci ve macuncu gibi esnaf arabalarının suslenmesinde kullanılmıştır Bu tur suslemeler cizim yapılmadan serbest fırca teknikleriyle uygulanır Genelde suslemelerde manzara resimleri kullanılmıştır Bu suslemeler İskandinav ve Rus tarzı boyama orneklerine benzemektedir Bu ulkelerin ahşap boyama ornekleri Edirnekari ’ye gore serbest fırca tekniklerine dayandığı icin ince işcilik taşımaz
Bugun değişen zaman, zevk ve ihtiyaclara gore gelişen ahşap boyama gunluk hayatta kullanılan komodin, dolap, yatak başı ve paravan gibi malzemesi ahşap olan bir cok objede kendini gostermektedir Bir sanat halini alan ahşap boyama gunumuzde sadece ahşaba değil deri ve cam objelere de uygulanmakta, elde edilen urunler birer sanat eseri olarak karşımıza cıkmaktadır
Edirnekari hakkında bilgi
Edirnekari Nedir?
Bugun ahşap boyama olarak bildiğimiz bu sanatın gecmişi kulturumuzde cok eskilere dayanmaktadır Adını ilk olarak Edirnekari olarak duyuran bu sanat, 14 yydan sonra ahşap ve deri gibi ceşitli malzemeler uzerine uygulanmıştır Ciltcilikte de uygulanan bu bezeme sanatıyla kok boya ve altın varak ile nakışlar yapılmış, lake denilen cila yapılarak son haline getirilmiştir Bu bezeme sanatının cıkış noktası saray kenti Edirne ’dir Kapı kanatları, tavanlar, ceyiz sandıkları, dolap kapakları, para kutuları, ahşap pencere kepenkleri ve cilt kapaklarında kullanıldığı gorulmuştur Kimi zaman diğer ahşap susleme teknikleriyle de beraber kullanıldığı olmuştur Bunlar ahşap uzeri kakma ve oyma sanatlarıdır
Edirnekari suslemede geleneksel rumi motifler ( stilize edilmiş hayvan figurleri ), hatayi motifler ( stilize edilmiş cicek desenleri ) ve Cin bulutu denilen motifler hakimdi Sonraları bu motiflere barok ve rokoko tarzı desenler de ilave edilmiştir Buket halinde kurdeleli cicekler ve vazolu demetler halinde de desenlemeler uygulanmıştır Meyve motifleri, sepette tanzimler ve manzara, gemi gibi motifler de kullanıla gelmiştir Bu motiflerde desenleri ortaya cıkarma amacıyla verilen ışık ve golge; taramalar, tonlamalar ve konturlarla şekil almıştır Turk susleme sanatında Şukufe tarzı olarak bilinen naturmort calışmaları naturalist bir uslupla gul, karanfil, lale, sumbul, kasımpatı, hanımeli gibi motifler ahşaba işlenmiştir Bu sanatın en guzel ornekleri Edirne Sarayı ve Topkapı Harem Dairesi suslemelerinde gorulmektedir İstanbul, Edirne, Bursa, Diyarbakır ve Anadolu ’nun pek cok bolgesinde uygulandığı gorulmuştur Zamanla geleneksel motifler sadeleşmiş, devrin ihtiyaclarına gore yok olmaya yuz tutmuştur Yakın tarihimizde ahşap boyama, at arabalarının, şerbetci ve macuncu gibi esnaf arabalarının suslenmesinde kullanılmıştır Bu tur suslemeler cizim yapılmadan serbest fırca teknikleriyle uygulanır Genelde suslemelerde manzara resimleri kullanılmıştır Bu suslemeler İskandinav ve Rus tarzı boyama orneklerine benzemektedir Bu ulkelerin ahşap boyama ornekleri Edirnekari ’ye gore serbest fırca tekniklerine dayandığı icin ince işcilik taşımaz
Bugun değişen zaman, zevk ve ihtiyaclara gore gelişen ahşap boyama gunluk hayatta kullanılan komodin, dolap, yatak başı ve paravan gibi malzemesi ahşap olan bir cok objede kendini gostermektedir Bir sanat halini alan ahşap boyama gunumuzde sadece ahşaba değil deri ve cam objelere de uygulanmakta, elde edilen urunler birer sanat eseri olarak karşımıza cıkmaktadır