iltasyazilim
FD Üye
Bak dedi geçen gün 14 yıllık evlilik tecrübelerini anlatirken bana bir arkadaşım; “Ben ne zaman eşimle bir problemim olsa Allah'a yöneliyorum Abes iş işlemezsin sen Allahım! Herhalde yine yiv kırdım, yine bir yerlerde seninle olan münasebetimi olması gerektiği seviyeye çıkartamadım veya koruyamadım Benden isteneni veremedim Sen de beni eşimle imtihan ediyorsun Ne olur Allahım! Kalblerimizi te'lif eyle, günahlarımız af eyle diyorum
İlk etapta aklın ve mantığın hayır diyeceği bu yaklaşım İslami bir perspektiften bakıldığında oldukça manidar Akıl ve mantık hayır diyor; zira ortada geçimsizliğe vesile olan somut hadiseler var Determinist bir felsefe ile baktığınızda hadisede yer alan kahramanların iradelerini kullanarak olayınolayların gelişimi esnasında gösterecekleri farklı yaklaşımlar farklı sonuçların doğmasına neden olacaktı Mesela kızacağına kızmasaydı, bağıracağına bağırmasaydı, evi terkedip gidecegine gitmeseydi vs hadisenin aynı şekilde sonuçlanacağını söyleyebilir miyiz? Bu yüzden aklın ve mantığın bu yaklaşıma hayır demesi gayet doğal
Ama arkadaşımın bu yaklaşımı İslami açıdan bakıldığında manidar Çünkü; bir; Kur'an'ın açık ve sarih beyanına göre bizler yeryüzüne imtihan edilmek üzere gönderilmişiz İmtihan unsuru iseunsurları demeliyiz herşeydir Sağlıktan, hastalığa, zenginlikten fakirliğe, mutluluktan mutsuzluğa kadar her türlü nesne imtihan unsuru Ya subje diyecek olursanız; herkes Başta kendi nefsimiz olmak üzere, eşimiz, çolukçocuğumuz, arkadaşımız, düşmanımız vs vs Kur'an'ın: “Biz sizi birbirinizle imtihan ediyoruz derken yakın daireyi nazara verdigi açık ve seçik değil mi?
İki; İnsanın Allah'a olan imanı, güven ve itimadı ve buna bağlı gelişen irtibatının kendisine kazandıracağı uhrevi semereler yanında dünyevi faideleri de nazardan dûr etmemek gerekir Bizler zaman zaman da olsa herşeyin Allah'ın takdirinde olduğuna inandığımız halde demerminist anlayışı, sebepler tahtında hareket etmeyi gözümüzde çok büyütüyor ve belki de dünyevi beklentilerimizin aksi bir durumla karşılaşıyoruz “Yapılması gerekli herşeyi yaptiğım halde neden olmuyor, neden bu menfi sonuç? diye hayıflanıyor, gayrı muslimlerle kendimizi mukayese ediyor ve kadere taşlar atıyoruz Halbuki müminin maddi açıdan ötekilerden bir farkı olmasa da, manevi açıdan Allah'a olan iman, itikat ve güvenini ortaya koymasi gerekmektedir O unutulunca, kimi zaman kılıkırk yararcasına uyulan sebepler de netice vermiyor Kur'an'ın şu beyanı bu hususu apaçık ortaya koymaktadır; “Kim Allah'a karşı gelmekten sakınırsa, Allah ona sıkıntıdan çıkış kapıları açar Yani O'ndan hakkıyla korkarsa, takva duygusu ile iki büklüm olursa, O'nunla olan münasebetleri olması gerekli düzeye çıkartırsa dünyevi ve uhrevi uğraması muhtemel sıkıntılardan kurtulmasını sağlayacak çıkış yolları gösterir Ve “Onu hiç ummadığı yerlerden rızıklandırır Çünkü son tahlilde her şey Allah'in elindedir Söz gelimi, bir müşterinin kalbini senden mal almaya sevkeder, hiç düşünmediğin, hayalini dahi etmediğin iş imkanlarını sana açar, vs vs Neden? Cünkü o şahıs Allah'a dayanıp güvenmiştir Öyleyse: “ Allah'a dayanıp güvenene Allah kâfidir Allah buyruğunu elbette yerine getirir(Talak, 653)
Seyyid Kutub bu ayetin yorumunda bütün bu neticelerin tahakkukunu takva duygusu ile dopdolu olmaya bağlar ve der ki: “Hiç kuşkusuz bu, genel bir kuraldır, kalıcı bir gerçektir Fakat bu kuralın burada boşanmanın hükümleriyle bağlantılı olarak hatırlatılması, özellikle bu meselede muttakiler Allah'tan korktukları zaman bu hükümleri özenle gerçekleştireceklerini, uygulayacaklarını ima etme amacına yöneliktir Bu durumla ilgili olarak bilinç ve vicdan mekanizmasından daha duyarlı, daha dikkatli bir kontrol olamaz Allah korkusundan ve vicdan duyarlılığından başka bir şey de bunun önüne geçemez ve burada güdülen amaç, kalpte Allah'ın iradesine ve takdirine ilişkin iman esasına dayalı doğru bir düşünce oluşturmaktır Bu genel kural olduğuna göre eşiyle olan problemli zamanlarında problemi bu konudaki eksikliğinden kaynaklandığını düşünürek tecdidi iman yapar gibi vicdan duyarlılığını araması, Rabbisine her zamankinden daha farklı ve duyarlı bir biçimde sığınıp dua dua yalvarması elbette sonuç verecektir
Üç; dua Arkadaşım bu esnada dua ettiğini söylüyordu Ne diyordu duasında: “Ne olur Allahım! Kalblerimizi te'lif eyle, günahlarımızı af eyle diyorum İslami açıdan Arapça tabiriyle “bi zahri'lgayb yapılan dua makbuldur Hadisin ifadesiyle birisinin gıyabında yapılan duaya melekler mukabele eder ve mislini ona ver Allahım der Şimdi psikolojik açıdan haklı veya haksız ne olursa olsun eşine kızgın, kavgalı, dargın olduğu bir dönemde buna aldırmayıp gıyabında eşine dua etmesi kendini aşmışlığın ifadesi olmasının yanısıra, kalblerinin telifi adına meleklerin duasına vesile olmaktadır in duasına Cenabi hakkın nasıl muamelede bulunacağı izahtan vareste olsa gerek Nitekim ben arkadaşıma sorduğum: “Pekala netice ne oluyor? sorusuna aldığım cevap da bunu gösteriyor Diyor ki arkadaşım, akşam eve gittiğimde bir de ne göreyim; sanki dün, evvelki gün tartışan, bozuşan, küsen, darılan biz değiliz Her zamankinden daha fazla hürmet ve muhabbetle karşılıyor beni Anlıyorum ki Allah dualarımı kabul etmiş Onun kalbine ilham da bulunmuş Gereksiz, yersiz, anlamsız tartışmaların sebebiyet verdiği ortam bir anda evimizden silinmis, yerine cennet meltemlerini andırır bir hava esmeye başlamış
Gördüğünüz gibi herşey Allah'ın elinde O'nun nihayetsiz kudret ve tasarrufunda Dert, problem doğru tesbit edilince derman da kolay bulunuyor Hayatın tabii akışı içinde eşinizle bir problem yaşadığınızda çözüm adına bu yolu denemeye ne dersiniz?
İlk etapta aklın ve mantığın hayır diyeceği bu yaklaşım İslami bir perspektiften bakıldığında oldukça manidar Akıl ve mantık hayır diyor; zira ortada geçimsizliğe vesile olan somut hadiseler var Determinist bir felsefe ile baktığınızda hadisede yer alan kahramanların iradelerini kullanarak olayınolayların gelişimi esnasında gösterecekleri farklı yaklaşımlar farklı sonuçların doğmasına neden olacaktı Mesela kızacağına kızmasaydı, bağıracağına bağırmasaydı, evi terkedip gidecegine gitmeseydi vs hadisenin aynı şekilde sonuçlanacağını söyleyebilir miyiz? Bu yüzden aklın ve mantığın bu yaklaşıma hayır demesi gayet doğal
Ama arkadaşımın bu yaklaşımı İslami açıdan bakıldığında manidar Çünkü; bir; Kur'an'ın açık ve sarih beyanına göre bizler yeryüzüne imtihan edilmek üzere gönderilmişiz İmtihan unsuru iseunsurları demeliyiz herşeydir Sağlıktan, hastalığa, zenginlikten fakirliğe, mutluluktan mutsuzluğa kadar her türlü nesne imtihan unsuru Ya subje diyecek olursanız; herkes Başta kendi nefsimiz olmak üzere, eşimiz, çolukçocuğumuz, arkadaşımız, düşmanımız vs vs Kur'an'ın: “Biz sizi birbirinizle imtihan ediyoruz derken yakın daireyi nazara verdigi açık ve seçik değil mi?
İki; İnsanın Allah'a olan imanı, güven ve itimadı ve buna bağlı gelişen irtibatının kendisine kazandıracağı uhrevi semereler yanında dünyevi faideleri de nazardan dûr etmemek gerekir Bizler zaman zaman da olsa herşeyin Allah'ın takdirinde olduğuna inandığımız halde demerminist anlayışı, sebepler tahtında hareket etmeyi gözümüzde çok büyütüyor ve belki de dünyevi beklentilerimizin aksi bir durumla karşılaşıyoruz “Yapılması gerekli herşeyi yaptiğım halde neden olmuyor, neden bu menfi sonuç? diye hayıflanıyor, gayrı muslimlerle kendimizi mukayese ediyor ve kadere taşlar atıyoruz Halbuki müminin maddi açıdan ötekilerden bir farkı olmasa da, manevi açıdan Allah'a olan iman, itikat ve güvenini ortaya koymasi gerekmektedir O unutulunca, kimi zaman kılıkırk yararcasına uyulan sebepler de netice vermiyor Kur'an'ın şu beyanı bu hususu apaçık ortaya koymaktadır; “Kim Allah'a karşı gelmekten sakınırsa, Allah ona sıkıntıdan çıkış kapıları açar Yani O'ndan hakkıyla korkarsa, takva duygusu ile iki büklüm olursa, O'nunla olan münasebetleri olması gerekli düzeye çıkartırsa dünyevi ve uhrevi uğraması muhtemel sıkıntılardan kurtulmasını sağlayacak çıkış yolları gösterir Ve “Onu hiç ummadığı yerlerden rızıklandırır Çünkü son tahlilde her şey Allah'in elindedir Söz gelimi, bir müşterinin kalbini senden mal almaya sevkeder, hiç düşünmediğin, hayalini dahi etmediğin iş imkanlarını sana açar, vs vs Neden? Cünkü o şahıs Allah'a dayanıp güvenmiştir Öyleyse: “ Allah'a dayanıp güvenene Allah kâfidir Allah buyruğunu elbette yerine getirir(Talak, 653)
Seyyid Kutub bu ayetin yorumunda bütün bu neticelerin tahakkukunu takva duygusu ile dopdolu olmaya bağlar ve der ki: “Hiç kuşkusuz bu, genel bir kuraldır, kalıcı bir gerçektir Fakat bu kuralın burada boşanmanın hükümleriyle bağlantılı olarak hatırlatılması, özellikle bu meselede muttakiler Allah'tan korktukları zaman bu hükümleri özenle gerçekleştireceklerini, uygulayacaklarını ima etme amacına yöneliktir Bu durumla ilgili olarak bilinç ve vicdan mekanizmasından daha duyarlı, daha dikkatli bir kontrol olamaz Allah korkusundan ve vicdan duyarlılığından başka bir şey de bunun önüne geçemez ve burada güdülen amaç, kalpte Allah'ın iradesine ve takdirine ilişkin iman esasına dayalı doğru bir düşünce oluşturmaktır Bu genel kural olduğuna göre eşiyle olan problemli zamanlarında problemi bu konudaki eksikliğinden kaynaklandığını düşünürek tecdidi iman yapar gibi vicdan duyarlılığını araması, Rabbisine her zamankinden daha farklı ve duyarlı bir biçimde sığınıp dua dua yalvarması elbette sonuç verecektir
Üç; dua Arkadaşım bu esnada dua ettiğini söylüyordu Ne diyordu duasında: “Ne olur Allahım! Kalblerimizi te'lif eyle, günahlarımızı af eyle diyorum İslami açıdan Arapça tabiriyle “bi zahri'lgayb yapılan dua makbuldur Hadisin ifadesiyle birisinin gıyabında yapılan duaya melekler mukabele eder ve mislini ona ver Allahım der Şimdi psikolojik açıdan haklı veya haksız ne olursa olsun eşine kızgın, kavgalı, dargın olduğu bir dönemde buna aldırmayıp gıyabında eşine dua etmesi kendini aşmışlığın ifadesi olmasının yanısıra, kalblerinin telifi adına meleklerin duasına vesile olmaktadır in duasına Cenabi hakkın nasıl muamelede bulunacağı izahtan vareste olsa gerek Nitekim ben arkadaşıma sorduğum: “Pekala netice ne oluyor? sorusuna aldığım cevap da bunu gösteriyor Diyor ki arkadaşım, akşam eve gittiğimde bir de ne göreyim; sanki dün, evvelki gün tartışan, bozuşan, küsen, darılan biz değiliz Her zamankinden daha fazla hürmet ve muhabbetle karşılıyor beni Anlıyorum ki Allah dualarımı kabul etmiş Onun kalbine ilham da bulunmuş Gereksiz, yersiz, anlamsız tartışmaların sebebiyet verdiği ortam bir anda evimizden silinmis, yerine cennet meltemlerini andırır bir hava esmeye başlamış
Gördüğünüz gibi herşey Allah'ın elinde O'nun nihayetsiz kudret ve tasarrufunda Dert, problem doğru tesbit edilince derman da kolay bulunuyor Hayatın tabii akışı içinde eşinizle bir problem yaşadığınızda çözüm adına bu yolu denemeye ne dersiniz?