iltasyazilim
FD Üye
Ticari amaçla domuz yetiştirip satmak caiz midir?
Dinimiz, insanı maddî ve manevî zararlardan gözetmek için bazı kurallar koymuş; bu amaçla kirli, kötü ve zararlı olan şeyleri yasaklamış; temiz, güzel ve yardımsever olanları da helâl kılmıştır (Bakara, 2168, 173; A ’raf, 7157) Kur ’anı Kerîm ’de: “Allah, size ama leş, kan, domuz eti ve Allah ’tan başka biri adına kesileni haram kıldı… buyurularak (Bakara, 2173; Mâide, 53; En ’am, 6145; Nahl, 16115) domuzun kirli olduğu ve etinin de haram kılındığı dobra dobra ifade edilmiştir Her ne değin bu ayeti kerimelerde, domuzun etinin haram kılındığından laf edilmiş ise de, En ’am Suresinin 145 ayetinde geçen “rics kelimesi ile A ’raf sûresinin 157 ayetinde yer alan “(Allah) onlara kirli ve murdar olan şeyleri haram kılar ifadelerini birlikte değerlendiren İslâm âlimleri, domuzun yalnızca etinin yok, tüm cüzlerinin necis olduğunu ifade etmişlerdir (Kâsânî, Bedâi ’, V, 142, 305) Hz Peygamber (sas) içki, leş, put ve domuzun satımının Allah ve Rasûlü göre kuşkusuz yasaklandığını bildirmiştir (Buhârî, Büyû, 112) Konuyla ilgili bu ayet ve hadislere dayanan İslam âlimleri; domuzun müslümanlar açısından mütekavvim (dinin mülk kabul edip haram kılmadığı) bir mal olmadığını, mülk olmayan bir şeyin müslümanın mülkü olamayacağı gibi akde de konu olamayacağını, bu sebeple satışının geçersiz, ticaretinin haram olduğunu söylemişlerdir (Kâsânî, Bedâi ’, V, 142, 305; Mevsılî, elİhtiyâr, II, 52; İbn Abdilber, elKâfî, II, 675; İbn Rüşd, Bidâye, III, 146) Buna göre domuzun yetiştirilmesi de, satılması da caiz değildir Domuz üretimi veya ticaretinden elde edilen gelir helal olmaz *
Dinimiz, insanı maddî ve manevî zararlardan gözetmek için bazı kurallar koymuş; bu amaçla kirli, kötü ve zararlı olan şeyleri yasaklamış; temiz, güzel ve yardımsever olanları da helâl kılmıştır (Bakara, 2168, 173; A ’raf, 7157) Kur ’anı Kerîm ’de: “Allah, size ama leş, kan, domuz eti ve Allah ’tan başka biri adına kesileni haram kıldı… buyurularak (Bakara, 2173; Mâide, 53; En ’am, 6145; Nahl, 16115) domuzun kirli olduğu ve etinin de haram kılındığı dobra dobra ifade edilmiştir Her ne değin bu ayeti kerimelerde, domuzun etinin haram kılındığından laf edilmiş ise de, En ’am Suresinin 145 ayetinde geçen “rics kelimesi ile A ’raf sûresinin 157 ayetinde yer alan “(Allah) onlara kirli ve murdar olan şeyleri haram kılar ifadelerini birlikte değerlendiren İslâm âlimleri, domuzun yalnızca etinin yok, tüm cüzlerinin necis olduğunu ifade etmişlerdir (Kâsânî, Bedâi ’, V, 142, 305) Hz Peygamber (sas) içki, leş, put ve domuzun satımının Allah ve Rasûlü göre kuşkusuz yasaklandığını bildirmiştir (Buhârî, Büyû, 112) Konuyla ilgili bu ayet ve hadislere dayanan İslam âlimleri; domuzun müslümanlar açısından mütekavvim (dinin mülk kabul edip haram kılmadığı) bir mal olmadığını, mülk olmayan bir şeyin müslümanın mülkü olamayacağı gibi akde de konu olamayacağını, bu sebeple satışının geçersiz, ticaretinin haram olduğunu söylemişlerdir (Kâsânî, Bedâi ’, V, 142, 305; Mevsılî, elİhtiyâr, II, 52; İbn Abdilber, elKâfî, II, 675; İbn Rüşd, Bidâye, III, 146) Buna göre domuzun yetiştirilmesi de, satılması da caiz değildir Domuz üretimi veya ticaretinden elde edilen gelir helal olmaz *