iltasyazilim
FD Üye
Dolmabahçe Sarayı
Yapım Tarihi 1853
Bani Abdülmecid
Mimar Garabet Balyan, Nikogos Balyan
İstanbul ’un Beşiktaş ilçesinde yer alan saray, 1853 yılında inşa edilmiştir Sultan Abdülmecid vaktinde yapılmıştır Kimin kadar çizildiği meçhul sarayın, mimarı ise Ermeni Garabet Hanımefendi ’dır Sarayı tamamlayamadan ölen mimarın yerini oğlu Nikogos Balyan almıştır Osmanlının esas sarayı olan Topkapı Sarayı bu sarayın yapımı ile terk edilmiştirHalifeliğin kaldırılmasıyla 1924 yılına değin 6 padişaha ve son Osmanlı Halifesi olan Abdülmecid Efendiye ev sahipliği yapmıştır 19271949 yılları aralarında Cumhurbaşkanlığı makamı olarak kullanılmıştır Mustafa Kemal Atatürk ise İstanbuldaki çalışmalarında bu sarayı kullanmış ve burada ölmüştür 1984 yılından daha sonra saray müze olarak halka açılmıştır
SARAYIN YAPISI
Saray; Mabeyni Hümayun yani Selamlık, Muayede Salonu yani Merasim salonu ve Haremi Hümayundan oluşan üç bölüme ayrılmıştır Selamlık bölümünde devletin idare işleri, merasim salonunda ise bayramlaşmalar ve devlete ait devlet törenleri için ayrılmıştır
Yapı üç katlı ve simetriktir Yalnız harem dairelerinin bulunduğu kara tarafına uzanan kısımda tavan arası uygulamasıyla birlikte dört katlı bir inşa özelliği kazanır Sarayda 285 oda, 44 salon ve 6 hamam bulunur Denizden 600 metrelik bir rıhtıma sahiptir Kara tarafında ise birisi çok süslü 2 anıtsal kapısı vardır Saray Batı etkilerinin aşağı, her ne değin Avrupa saraylarından misal alınarak yapılmış olsa da harem kısmının bambaşka bir bölüm olarak kurulmasına uyarı edilmiştir
ÜSLUP
Batı mimari hayranlığı yüzünden Osmanlı herzamanki mimarisinin büyük geleneğini terk etmiştir Böylece barok, rokoko ve ampir sanat üslubu kendini bu yapıda gösterir Yoğun şekilde görülen Batı etkileri kendini yalnızca üslupta gösterir Mekanların oluşturulması, mimari plan şeması geleneksel Türk evi tipine adaptasyon gösterir
SÜSLEMELER
Saray ’ın en görkemli bölümü devlet işlerinin yürütüldüğü Mabeyn kısmıdır Girişte karşılaşılan Medhal salon, kristal meren, elçilerin ağırlandığı salon ve kırmızı oda ile devletin görkemini vurgulayacak biçimde süslenmiştir Dolmabahçe Saray ’ı hiçbir sarayda bulunmayan bir ihtişama ve zenginliğe sahiptir İç dizaynda mobilyalar, ipekli halılar ve perdeler orijinal olarak günümüze gelmiştir
Saray ’ın duvar ve tavan süslemeleri Avrupalı sanatçıların resimleri ve atın süslemeler ile donatılmıştır Benzer renk tonuna sahip odalar da zeminler öbür, çok süslü ahşap parkeler ile kaplıdır Ünlü Hereke halıları bir çok yer de kullanılır *
Yapım Tarihi 1853
Bani Abdülmecid
Mimar Garabet Balyan, Nikogos Balyan
İstanbul ’un Beşiktaş ilçesinde yer alan saray, 1853 yılında inşa edilmiştir Sultan Abdülmecid vaktinde yapılmıştır Kimin kadar çizildiği meçhul sarayın, mimarı ise Ermeni Garabet Hanımefendi ’dır Sarayı tamamlayamadan ölen mimarın yerini oğlu Nikogos Balyan almıştır Osmanlının esas sarayı olan Topkapı Sarayı bu sarayın yapımı ile terk edilmiştirHalifeliğin kaldırılmasıyla 1924 yılına değin 6 padişaha ve son Osmanlı Halifesi olan Abdülmecid Efendiye ev sahipliği yapmıştır 19271949 yılları aralarında Cumhurbaşkanlığı makamı olarak kullanılmıştır Mustafa Kemal Atatürk ise İstanbuldaki çalışmalarında bu sarayı kullanmış ve burada ölmüştür 1984 yılından daha sonra saray müze olarak halka açılmıştır
SARAYIN YAPISI
Saray; Mabeyni Hümayun yani Selamlık, Muayede Salonu yani Merasim salonu ve Haremi Hümayundan oluşan üç bölüme ayrılmıştır Selamlık bölümünde devletin idare işleri, merasim salonunda ise bayramlaşmalar ve devlete ait devlet törenleri için ayrılmıştır
Yapı üç katlı ve simetriktir Yalnız harem dairelerinin bulunduğu kara tarafına uzanan kısımda tavan arası uygulamasıyla birlikte dört katlı bir inşa özelliği kazanır Sarayda 285 oda, 44 salon ve 6 hamam bulunur Denizden 600 metrelik bir rıhtıma sahiptir Kara tarafında ise birisi çok süslü 2 anıtsal kapısı vardır Saray Batı etkilerinin aşağı, her ne değin Avrupa saraylarından misal alınarak yapılmış olsa da harem kısmının bambaşka bir bölüm olarak kurulmasına uyarı edilmiştir
ÜSLUP
Batı mimari hayranlığı yüzünden Osmanlı herzamanki mimarisinin büyük geleneğini terk etmiştir Böylece barok, rokoko ve ampir sanat üslubu kendini bu yapıda gösterir Yoğun şekilde görülen Batı etkileri kendini yalnızca üslupta gösterir Mekanların oluşturulması, mimari plan şeması geleneksel Türk evi tipine adaptasyon gösterir
SÜSLEMELER
Saray ’ın en görkemli bölümü devlet işlerinin yürütüldüğü Mabeyn kısmıdır Girişte karşılaşılan Medhal salon, kristal meren, elçilerin ağırlandığı salon ve kırmızı oda ile devletin görkemini vurgulayacak biçimde süslenmiştir Dolmabahçe Saray ’ı hiçbir sarayda bulunmayan bir ihtişama ve zenginliğe sahiptir İç dizaynda mobilyalar, ipekli halılar ve perdeler orijinal olarak günümüze gelmiştir
Saray ’ın duvar ve tavan süslemeleri Avrupalı sanatçıların resimleri ve atın süslemeler ile donatılmıştır Benzer renk tonuna sahip odalar da zeminler öbür, çok süslü ahşap parkeler ile kaplıdır Ünlü Hereke halıları bir çok yer de kullanılır *