iltasyazilim
FD Üye
Diyaliz uygulamalarında oruç bozulur mu?
Böbrek yetmezliği hastalarına uygulanan diyaliz, periton diyalizi, hemodiyaliz elde etmek üzere iki çeşittir Periton diyalizi, karın boşluğuna bahşedilen özel bir solüsyon aracılığı ile hastanın kendi karın zarı kullanılarak kanın zararlı maddelerden arındırılması ve sıvı dengesinin sağlanması işlemidir Hemodiyaliz ise, kanın gövde dışarıda bir makina yardımı ile temizlenip vücuda geri verilmesi işlemidir Kan bir iğne aracılığı ile hastanın kolundan alınır Hemodiyaliz makinası, diyalizör denen bir filtreden kanı aralıksız geçirerek zararlı maddeleri ve fazla suyu filtre eder Filtre edilen temiz kan ikinci bir iğne ile hastanın damarına geri verilir Bu operasyon yapılırken bazen, gıda içerikli sıvı verilmesi gerekmektedir Buna göre hastaya herhangi bir istikrarsız maddesi verilmeden gerçekleştirilen hemodiyalizde oruç bozulmaz Öteki diyaliz çeşitlerinde ise, vücuda gıda içerikli istikrarsız verildiği için oruç bozulur (DİYK 22 09 2005 tarihli karar; bkz Merğînânî, elHidâye, II, 263264; Kâsânî, Bedâî ’, II, 98) *
Böbrek yetmezliği hastalarına uygulanan diyaliz, periton diyalizi, hemodiyaliz elde etmek üzere iki çeşittir Periton diyalizi, karın boşluğuna bahşedilen özel bir solüsyon aracılığı ile hastanın kendi karın zarı kullanılarak kanın zararlı maddelerden arındırılması ve sıvı dengesinin sağlanması işlemidir Hemodiyaliz ise, kanın gövde dışarıda bir makina yardımı ile temizlenip vücuda geri verilmesi işlemidir Kan bir iğne aracılığı ile hastanın kolundan alınır Hemodiyaliz makinası, diyalizör denen bir filtreden kanı aralıksız geçirerek zararlı maddeleri ve fazla suyu filtre eder Filtre edilen temiz kan ikinci bir iğne ile hastanın damarına geri verilir Bu operasyon yapılırken bazen, gıda içerikli sıvı verilmesi gerekmektedir Buna göre hastaya herhangi bir istikrarsız maddesi verilmeden gerçekleştirilen hemodiyalizde oruç bozulmaz Öteki diyaliz çeşitlerinde ise, vücuda gıda içerikli istikrarsız verildiği için oruç bozulur (DİYK 22 09 2005 tarihli karar; bkz Merğînânî, elHidâye, II, 263264; Kâsânî, Bedâî ’, II, 98) *