iltasyazilim
FD Üye
çocuklarda uyarı eksikliği,
dikkat eksikliği olan öğrenciler,
dikkat eksikliği için ne yapılmalı
1 Her şeyden önce, öğrencinizin yaşadığı sorunun, Uyarı Eksikliği olduğundan belli olmalısınız Tanı hazırlamak doğal olarak öğretmenlerin işi değildir oysa bu konuda anne babayı yönlendirebilirsiniz Çocuğa iyi ve doğru bir teşhis konulduğundan muhakkak olana değin da soru sormaya devam etmelisiniz Bütün bu aşamalar sizin sorumluluğunuz değildir: ama anne babaya takviye olabilirsiniz
2 Size asistan olabilecek kaynakları harekete geçirin Eğer sınıfınızda 1 den fazla Uyarı Eksikliği olan çocuk varsa çok yorulursunuz Okulun ve anne babaların desteğini isteyin Bir sorun ortaya çıktığında danışabileceğiniz, bu konuda bilgili bir profesyonelle psikiyatrist, psikolojik danışman, okul psikologu, çocuk doktoru işbirliği yapmalısınız Bu konuda size muavin olacak kişinin unvanı yok, bu konuda ne dek bilgisi olduğu, Dikkat Eksikliği olan kaç çocukla ilgilendiği ve sade, öz konuşabilmesi önemlidir Anne baba ile sürekli iletişim kurarak onların da benzer hedefler için çalışmasını sağlamalısınız
3 Kaldırabileceğiniz yükün sınırlarını bilin Takviye istemekten çekinmeyin Bir hoca olarak bu konuda bilirkişi olmanız beklenemez
4 Çocuğun kendisine, ona nasıl asistan olabileceğinizi sorun Uyarı Eksikliği olan çocukların sezgileri genellikle çok gelişmiştir Eğer nasıl daha iyi öğrenebilecekleri kendilerine sorulursa bunu anlatmaktan çekinmezler; fakat bu bilgiyi gönüllü olarak anlatmaktan çekinirler çünkü anlatacakları usul çoğunlukla sıra dışıdır Bu yüzden öğrencinizle baş başa oturun ve nasıl daha iyi öğrenebileceği konusunda onun fikirlerini öğrenin Bir çocuğun en iyi ve kolay nasıl öğrenebileceği konusundaki en büyük bilirkişiyeniden kendisidir ama ne yazık ancak birçok süre fikirleri ya duymazdan gelinir ya da hiç sorulmaz
5 Öğrenmenin hissi yönünü göz ardı etmeyin Bu çocuklar sınıftaki faaliyetlerin eğlendirici yönünü bulmak, başarısızlık ya da aksilik yerine başarılı olmanın tadını çıkarmak, nefret ya da bezginlik yerine coşku yaşamak ihtiyacındadırlar Sınıftayken çocuğun yaşamakta olduğu duyguları gözlem aşağıda tutmak gereklidir
6 Dikkat Eksikliği olan öğrenciler düzenli ortamlara gereklilik duyarlar Kendi başlarına iç dünyalarını düzenleyemedikleri için dış dünyalarının başkaları tarafından düzenlenmiş olmasını gereksinirler Listeler yapın Ne yapacaklarını unutan veya bilemeyen çocuklar bu listeleri fazla faydalı bulacaklardır Onların hatırlatılmaya; prova yapmaya; bitmiş yapmaya; yönlendirilmeye; sınırlar konulmasına ve düzene, ihtiyaçları vardır
7 Kuralları yazın ve her dakika göz önünde olacağı bir yere asın Çocuklar kendilerinden ne beklendiğinden belirli olduklarında, çevrelerindeki kişilere daha pozitif güven duyacaklardır
8 İşlerin nasıl yapılması gerektiğini tekrarlayın, yazın, söyleyin, tekrar tekrarlayın Dikkat Eksikliği olan kişiler direktifleri bir kereden artı dinlemek ihtiyacındadırlar
9 Sürekli göz göze gelmeye çalışın Uyarı Eksikliği olan bir öğrenci ile göz göze gelerek, onu daldığı alemdengeri getirebilirsin iz çoğu kez tekrarlayın
10 Uyarı Eksikliği olan öğrencinizi size en yakın noktaya oturtun Böylece dalıp gitmeye meyilli öğrencinizin dikkatini her lahza üzerinizde tutabilirsiniz
11 Sınırlar koymaktan çekinmeyin Sınırlar çocuklara ceza atamak için yok onları rahatlattığı ve çevrelerine güven duymalarını sağladığı için konur Sınır koymayı sıkça, sizden beklediği gibi, zamanında ve yalın bir biçimde yapmaya çalışmalısınız
12 önceden ayarlanmış bir programa dakik bir biçimde vefalı kalmasını sağlayın Bu programı tahtaya veya öğrencinin sırasına yapıştırabilir ve sık sık bakması için uyarabilirsini z Eğer programda bir değişiklik gerçekleştirmek durumunda kalırsanız oysa öğretmenler bundan o kadar hoşlanırlar; öğrencinizi uyarın ve hazırlayın Uyarı Eksikliği olan çocuklar için haber verilmemiş bir değişime uyarlamak çok zordur Değişiklikleri uzun vakit evvelden haber vermeyi ihmalkârlık etmemelisiniz
13 Mektep ardından yapması gerekenleri yazması için tezgâhtar olun Böylece Uyarı Eksikliği olan çocukların en büyük özelliklerinden birinin önünü alabilirsiniz: ERTELEME
14 Mümkünse, belirlenmiş bir vakit içinde bitirilmesi gereken sınavlar yapmayın Sınavlara zaman koymanın eğitsel bir değeri zaten yoktur ve açıklanmış bir vakit içinde bitirilmesi gereken sınavlar Dikkat Eksikliği olan çocuklara bildiklerini görüş fırsatı vermez
15 Dikkat Eksikliği olan öğrencinizin ara sıra sınıftan çıkmasını sağlayarak derslik dışarıya bir meslek yaratarak bir güvenlik sübabı oluşturun: Eğer, bunu sınıfın kuralları içine oturtabilirsen iz o süre çocuğa sınıfta kalıp kendini kaybetmekyerine; bir baht vermiş olursunuz ve aynı zamanda da kendini izleme ve yoklama etmeyi öğretirsiniz
16 Ödevleri denetleme ederken, miktardan fazla ödevin kalitesine bakın Dikkat Eksikliği olan çocuklar genel olarak omuzlarına fazla önem alamazlar Öğrenmeye devam ettikleri sürece buna müsade verilmelidir Öteki çocuklar kadar çok veri öğrenebilirler lakin kimi zaman onların yapabileceği kadar ödev yapamazlar
17 Çocuğun neler öğrendiğini çoğu kez denetleme edin Dikkat Eksikliği olan çocuklar için bu cins kontroller fazla yararlıdır; çalışmaya devam eder, kendilerinden neler beklendiğini bilir, hedeflerine ulaşıp ulaşmadıklarını gözlemleyebilir ve cesaretlenirle r
18 Büyük projeleri, küçük ve bitirilmesi kolay parçalara bölün Bu kural, Uyarı Eksikliği olan çocukların öğrenimlerindeki en hayati kuraldır Büyük projeler Uyarı Eksikliği olan öğrencileri derhal yıldırır ve Ben bunu bitirmeyi katiyen başaramamdemelerine niçin olur Ancak büyük bir işi zahmetsizce başarılabilir ufak parçalara bölmek, onları ürkütmeyecektir Bu çocuklar genelde sandıklarından daha fazlasını başarabilirler *
dikkat eksikliği olan öğrenciler,
dikkat eksikliği için ne yapılmalı
1 Her şeyden önce, öğrencinizin yaşadığı sorunun, Uyarı Eksikliği olduğundan belli olmalısınız Tanı hazırlamak doğal olarak öğretmenlerin işi değildir oysa bu konuda anne babayı yönlendirebilirsiniz Çocuğa iyi ve doğru bir teşhis konulduğundan muhakkak olana değin da soru sormaya devam etmelisiniz Bütün bu aşamalar sizin sorumluluğunuz değildir: ama anne babaya takviye olabilirsiniz
2 Size asistan olabilecek kaynakları harekete geçirin Eğer sınıfınızda 1 den fazla Uyarı Eksikliği olan çocuk varsa çok yorulursunuz Okulun ve anne babaların desteğini isteyin Bir sorun ortaya çıktığında danışabileceğiniz, bu konuda bilgili bir profesyonelle psikiyatrist, psikolojik danışman, okul psikologu, çocuk doktoru işbirliği yapmalısınız Bu konuda size muavin olacak kişinin unvanı yok, bu konuda ne dek bilgisi olduğu, Dikkat Eksikliği olan kaç çocukla ilgilendiği ve sade, öz konuşabilmesi önemlidir Anne baba ile sürekli iletişim kurarak onların da benzer hedefler için çalışmasını sağlamalısınız
3 Kaldırabileceğiniz yükün sınırlarını bilin Takviye istemekten çekinmeyin Bir hoca olarak bu konuda bilirkişi olmanız beklenemez
4 Çocuğun kendisine, ona nasıl asistan olabileceğinizi sorun Uyarı Eksikliği olan çocukların sezgileri genellikle çok gelişmiştir Eğer nasıl daha iyi öğrenebilecekleri kendilerine sorulursa bunu anlatmaktan çekinmezler; fakat bu bilgiyi gönüllü olarak anlatmaktan çekinirler çünkü anlatacakları usul çoğunlukla sıra dışıdır Bu yüzden öğrencinizle baş başa oturun ve nasıl daha iyi öğrenebileceği konusunda onun fikirlerini öğrenin Bir çocuğun en iyi ve kolay nasıl öğrenebileceği konusundaki en büyük bilirkişiyeniden kendisidir ama ne yazık ancak birçok süre fikirleri ya duymazdan gelinir ya da hiç sorulmaz
5 Öğrenmenin hissi yönünü göz ardı etmeyin Bu çocuklar sınıftaki faaliyetlerin eğlendirici yönünü bulmak, başarısızlık ya da aksilik yerine başarılı olmanın tadını çıkarmak, nefret ya da bezginlik yerine coşku yaşamak ihtiyacındadırlar Sınıftayken çocuğun yaşamakta olduğu duyguları gözlem aşağıda tutmak gereklidir
6 Dikkat Eksikliği olan öğrenciler düzenli ortamlara gereklilik duyarlar Kendi başlarına iç dünyalarını düzenleyemedikleri için dış dünyalarının başkaları tarafından düzenlenmiş olmasını gereksinirler Listeler yapın Ne yapacaklarını unutan veya bilemeyen çocuklar bu listeleri fazla faydalı bulacaklardır Onların hatırlatılmaya; prova yapmaya; bitmiş yapmaya; yönlendirilmeye; sınırlar konulmasına ve düzene, ihtiyaçları vardır
7 Kuralları yazın ve her dakika göz önünde olacağı bir yere asın Çocuklar kendilerinden ne beklendiğinden belirli olduklarında, çevrelerindeki kişilere daha pozitif güven duyacaklardır
8 İşlerin nasıl yapılması gerektiğini tekrarlayın, yazın, söyleyin, tekrar tekrarlayın Dikkat Eksikliği olan kişiler direktifleri bir kereden artı dinlemek ihtiyacındadırlar
9 Sürekli göz göze gelmeye çalışın Uyarı Eksikliği olan bir öğrenci ile göz göze gelerek, onu daldığı alemdengeri getirebilirsin iz çoğu kez tekrarlayın
10 Uyarı Eksikliği olan öğrencinizi size en yakın noktaya oturtun Böylece dalıp gitmeye meyilli öğrencinizin dikkatini her lahza üzerinizde tutabilirsiniz
11 Sınırlar koymaktan çekinmeyin Sınırlar çocuklara ceza atamak için yok onları rahatlattığı ve çevrelerine güven duymalarını sağladığı için konur Sınır koymayı sıkça, sizden beklediği gibi, zamanında ve yalın bir biçimde yapmaya çalışmalısınız
12 önceden ayarlanmış bir programa dakik bir biçimde vefalı kalmasını sağlayın Bu programı tahtaya veya öğrencinin sırasına yapıştırabilir ve sık sık bakması için uyarabilirsini z Eğer programda bir değişiklik gerçekleştirmek durumunda kalırsanız oysa öğretmenler bundan o kadar hoşlanırlar; öğrencinizi uyarın ve hazırlayın Uyarı Eksikliği olan çocuklar için haber verilmemiş bir değişime uyarlamak çok zordur Değişiklikleri uzun vakit evvelden haber vermeyi ihmalkârlık etmemelisiniz
13 Mektep ardından yapması gerekenleri yazması için tezgâhtar olun Böylece Uyarı Eksikliği olan çocukların en büyük özelliklerinden birinin önünü alabilirsiniz: ERTELEME
14 Mümkünse, belirlenmiş bir vakit içinde bitirilmesi gereken sınavlar yapmayın Sınavlara zaman koymanın eğitsel bir değeri zaten yoktur ve açıklanmış bir vakit içinde bitirilmesi gereken sınavlar Dikkat Eksikliği olan çocuklara bildiklerini görüş fırsatı vermez
15 Dikkat Eksikliği olan öğrencinizin ara sıra sınıftan çıkmasını sağlayarak derslik dışarıya bir meslek yaratarak bir güvenlik sübabı oluşturun: Eğer, bunu sınıfın kuralları içine oturtabilirsen iz o süre çocuğa sınıfta kalıp kendini kaybetmekyerine; bir baht vermiş olursunuz ve aynı zamanda da kendini izleme ve yoklama etmeyi öğretirsiniz
16 Ödevleri denetleme ederken, miktardan fazla ödevin kalitesine bakın Dikkat Eksikliği olan çocuklar genel olarak omuzlarına fazla önem alamazlar Öğrenmeye devam ettikleri sürece buna müsade verilmelidir Öteki çocuklar kadar çok veri öğrenebilirler lakin kimi zaman onların yapabileceği kadar ödev yapamazlar
17 Çocuğun neler öğrendiğini çoğu kez denetleme edin Dikkat Eksikliği olan çocuklar için bu cins kontroller fazla yararlıdır; çalışmaya devam eder, kendilerinden neler beklendiğini bilir, hedeflerine ulaşıp ulaşmadıklarını gözlemleyebilir ve cesaretlenirle r
18 Büyük projeleri, küçük ve bitirilmesi kolay parçalara bölün Bu kural, Uyarı Eksikliği olan çocukların öğrenimlerindeki en hayati kuraldır Büyük projeler Uyarı Eksikliği olan öğrencileri derhal yıldırır ve Ben bunu bitirmeyi katiyen başaramamdemelerine niçin olur Ancak büyük bir işi zahmetsizce başarılabilir ufak parçalara bölmek, onları ürkütmeyecektir Bu çocuklar genelde sandıklarından daha fazlasını başarabilirler *