Forumda yenilikler devam etmektedir , çalışmalara devam ettiğimiz kısa süre içerisinde güzel bir görünüme sahip olduk daha iyisi için lütfen çalışmaların bitmesini bekleyiniz. Tıkla ve Git
x

Son konular

Cüzi İradenin etkisi nedir? Her şeyi Allah verdiğine göre,insana verilen cüzi irade

Cüzi İradenin etkisi nedir? Her şeyi Allah verdiğine göre,insana verilen cüzi irade

iltasyazilim

FD Üye
Katılım
Ara 25, 2016
Mesajlar
0
Etkileşim
17
Puan
38
Yaş
36
F-D Coin
14
Cüzî irade, ilahî imtihan için gönderilen insanlara zorunlu bir unsurdur Aksi takdirde, Allah’ın adaletinden söz edilemez Bu ise, İslam inancına taban tabana zıttır

Kur’an’da makamın iktizasına göre, bazen Allah’ın küllî iradesine, bazen de insanın çüzî iradesine vurgu yapılmaktadır Bu vurgu, oradaki ifadenin belagatını gösteren bir üslubun yansımasıdır Cüzî iradenin söz konusu edildiği yerde, küllî irade de orada zımnen bulunduğu gibi, küllî iradenin vurgulandığı yerde de cüzî irade zımnen vardır

Örneğin, Allah, inkârcıların tavırlarından son derece rahatsız olan Hz Peygamber(asm)’i teselli etmek, hidayet ve dalaletin; hayır ve şerrin ancak Allah’ın yaratmasıyla mümkün olabileceğini vurgulamak üzere mealen şöyle buyurmuştur: “Allah onların kalplerini ve kulaklarını mühürlemiştir Gözlerine de bir perde inmiştir Bunların hakkı büyük bir azaptır(Bakara, 27) Bu makam, bir teselli makamıdır, elçisinin zayıflığı, üzgünlüğü ve âcizliği karşısında Allah’ın mutlak kudretine, izzetine ve iradesine vurgu yapılmıştır Allah’ın bunları böyle bir cezaya çaptırmasının gerekçesi ise, açıklanmamıştır Ki bu gerekçe, onları kendi özgür iradeleriyle inkârda ısrar etmeleridir Bir önceki ayetin sonunda “onlar iman etmezler ifadesi bu gerekçenin ipuçlarını vermektedir Yani, Allah onların özgür iradeleriyle iman etmemekte devam edeceklerini bilmekte ve cezayı ona göre vermektedir

İnsanların cüzî iradelerinin ön plana çıkartılması gereken yerde ise, Allah’ın küllî iradesi zımnen vardır Örneğin, Allah, Kur’an’ın hak ve hakikati ders veren bir kitap olduğunu hatırlattıktan sonra, elçisinin tebliğden başka bir sorumluluğunun olmadığını vurgulamak üzere –mealen şöyle buyurmuştur: “De ki: İşte Rabbiniz tarafından gelen gerçek Artık dileyen iman etsin, dileyen inkâr etsin(Kehf, 1829)

Halbu ki, Allah dilemedikçe hiç kimse, kendi başına, ona rağmen bir iş yapamaz İnkârın da, imanın da icadî noktaları Allah’a aittir İnsan, küfür veya iman ister, Allah da onları yaratır İşte burada, ilk örneğin aksine Allah’ın küllî iradesine açıkça vurgu yapılmamıştır Çünkü, belagatın muktezası budur

Kul bir işi yapmak için cüzi iradesini sarf ettikten sonra, o işe küllî irade taallûk eder ve o fiil yaratılır Mesela bir insan konuşmayı ancak dileyebilir Fakat insanı konuşturan yine Allahtır İnsan ders çalışmak ister Ancak ders çalışması için görme fiilini, anlama fiilini, yazma fiilini yaratan Allahtır İşte bundan dolayıdır ki insanın cüzi iradesi sadece istemekle kayıtlıdır İstediğimiz fiilleri yaratan yine Cenabı Haktır Bundan dolayı ki insan işlediği hayırlı fiilleri kendine mal etmesi yani ben yaptım ben ettim demesi doğru değildir

Özetlemek gerekirse, isteyen insandır, Yaratan Allah'tır
 
858,505Konular
982,656Mesajlar
33,044Kullanıcılar
Mahmut343Son üye
Üst Alt