iltasyazilim
FD Üye
Cuma namazı asgari kaç kişiyle kılınabilir?
Cuma namazının sahih olması için cemaatin koşul olduğu konusunda bütün bilginler ittifak etmekle birlikte, zorunlu görülen asgari sayının kaç olduğu hususunda farklı düşünceler belirtmişlerdir Cuma namazının kılınabilmesi için, İmam Ebû Hanîfe ve İmam Muhammed ’e tarafından, imamın dışında minimum üç, Ebû Yusuf ’a kadar ise, iki kişinin bulunması gerekir (İbnü ’lHümâm, Feth, II, 58) Şâfiî ve Hanbelî mezheplerine tarafından, en az kırk birey bulunmalıdır (Nevevî, elMecmû ’, IV, 487; İbn Kudâme, elMuğnî, III, 202203) Mâlikî mezhebine kadar ise on iki kişinin bulunması şarttır (Haraşî, Şerhu Muhtasar, II, 7677) Hz Peygamber (sas) ’in Medine ’ye hicretinden önce Nakîu ’lHadamat ’ta kılınan cuma namazında kırk birey hazırlanmış bulunmuştu (İbn Mâce, İkâmetu ’sSalât, 78) Ancak daha eksik birey ile cuma namazı kılındığı da bilinmektedir Nitekim Hz Peygamber (sas) ’in emri ile Mus ’ab b Umeyr Medine ’de 12 kişiye cuma namazını kıldırmıştır (Beyhakî, esSünenü ’lkübrâ, III, 255) Resûlullah (sas), cuma namazını kıldırırken, ticaret kervanının geldiğini haber alan cemaatten on iki kişi dışarıda hepsinin dışarı çıktığı rivayeti de sahih hadis kaynaklarında yer almaktadır (Buhârî, Cumua, 38) Öte Taraftan Hz Peygamber (sas), bir yerleşim biriminde sadece dört birey bulunsa bile, cuma namazının farz olduğunu bildirmiştir (Beyhakî, esSünenü ’lkübrâ, III, 255) Görüldüğü üzere Hz Peygamber (sas) ’den gelen rivayetler, biri imam almak üzere asgari dört kişinin bulunduğu yerde cuma namazının kılınabileceğini göstermektedir Bu da cuma namazının kılınabilmesi için gerekli birey sayısının daha alçak sınırını belirler *
Cuma namazının sahih olması için cemaatin koşul olduğu konusunda bütün bilginler ittifak etmekle birlikte, zorunlu görülen asgari sayının kaç olduğu hususunda farklı düşünceler belirtmişlerdir Cuma namazının kılınabilmesi için, İmam Ebû Hanîfe ve İmam Muhammed ’e tarafından, imamın dışında minimum üç, Ebû Yusuf ’a kadar ise, iki kişinin bulunması gerekir (İbnü ’lHümâm, Feth, II, 58) Şâfiî ve Hanbelî mezheplerine tarafından, en az kırk birey bulunmalıdır (Nevevî, elMecmû ’, IV, 487; İbn Kudâme, elMuğnî, III, 202203) Mâlikî mezhebine kadar ise on iki kişinin bulunması şarttır (Haraşî, Şerhu Muhtasar, II, 7677) Hz Peygamber (sas) ’in Medine ’ye hicretinden önce Nakîu ’lHadamat ’ta kılınan cuma namazında kırk birey hazırlanmış bulunmuştu (İbn Mâce, İkâmetu ’sSalât, 78) Ancak daha eksik birey ile cuma namazı kılındığı da bilinmektedir Nitekim Hz Peygamber (sas) ’in emri ile Mus ’ab b Umeyr Medine ’de 12 kişiye cuma namazını kıldırmıştır (Beyhakî, esSünenü ’lkübrâ, III, 255) Resûlullah (sas), cuma namazını kıldırırken, ticaret kervanının geldiğini haber alan cemaatten on iki kişi dışarıda hepsinin dışarı çıktığı rivayeti de sahih hadis kaynaklarında yer almaktadır (Buhârî, Cumua, 38) Öte Taraftan Hz Peygamber (sas), bir yerleşim biriminde sadece dört birey bulunsa bile, cuma namazının farz olduğunu bildirmiştir (Beyhakî, esSünenü ’lkübrâ, III, 255) Görüldüğü üzere Hz Peygamber (sas) ’den gelen rivayetler, biri imam almak üzere asgari dört kişinin bulunduğu yerde cuma namazının kılınabileceğini göstermektedir Bu da cuma namazının kılınabilmesi için gerekli birey sayısının daha alçak sınırını belirler *