adanali
FD Üye
- Katılım
- Eki 20, 2019
- Mesajlar
- 2,792
- Etkileşim
- 0
- Puan
- 36
- Yaş
- 36
- Konum
- Adana
- Web sitesi
- bilgilihocam.com
- F-D Coin
- 69
Cuma Hutbesi Okunurken Namaz Kılmak ?
Cuma vakti hatip hutbedeyken mescide giren kimse, Hanefi ve Maliki mezhebine göre, tahiyyetü'l-mescid namazını dahi kılamaz, Şafii ve Hanbeli mezhebine göre, hafif bir şekilde iki rekat tahiyyetü'l-mescid namazını kılabilir.
Bu nedenle Hanefi ve Malikilere göre, imam hutbeye çıktıktan sonra namaza durulmaz. Bir kimse Cuma namazı için camiye girdiğinde imam hutbede ise önce hutbeyi dinler, kılamadığı cuma namazının ilk sünnetini ise cuma namazının farzından hemen sonra veya son sünnetinden sonra kılar.
Hutbe okunurken cemaat başka bir şeyle meşgul olmayıp yalnız hutbeyi dinleyecektir. Hutbe anında söz söylemek veya söyleyene sus demek yahut namaz kılmak tahrimen mekruhtur. Hutbede hazır bulunanların iki tarafa bakmaları da mekruhtur (el-Fetava'l Hindiyye, Beyrut, 1400,1,146, 147).
Hatip henüz hutbeye başlamadan cemaatten biri nafile kılmaya başlar da bu esnada hatip hutbeyi okursa, başladığı nafileyi secde ile bağlamamışsa, olduğu yerde keser. Secde ile bağlamışsa iki rek'at olarak kılıp hemen selam verir. (El-Kınye / Eburreca.)
Ancak bazı kimseler o gün sabah namazını kılmamışlar ise bunun kazasını kılmaktadırlar.
Cuma namazını kılmaya hazırlanırken, tertip sahibi sayılan bir kimse sabah namazını kılmadığını hatırlarsa ne yapar?
İmam Ebu Hanife ve imam Ebu Yusuf'a göre, cuma namazına başlamaz, önce kazaya kalan sabah, namazını kılar. Bu durumda cumaya yetişmeyecek olursa, onun yerine öğle namazını kılar. İmam Muhammed'e göre, cuma namazına yetişeceğini kestirirse, önce sabah namazını kaza eder, değilse, kazayı bırakıp cuma namazını kılar. (Siracül-vehhac / Helvani; Celal Yıldırım, Kaynaklarıyla İslam Fıkhı, Uysal Kitabevi: 1/414)
Cuma vakti hatip hutbedeyken mescide giren kimse, Hanefi ve Maliki mezhebine göre, tahiyyetü'l-mescid namazını dahi kılamaz, Şafii ve Hanbeli mezhebine göre, hafif bir şekilde iki rekat tahiyyetü'l-mescid namazını kılabilir.
Bu nedenle Hanefi ve Malikilere göre, imam hutbeye çıktıktan sonra namaza durulmaz. Bir kimse Cuma namazı için camiye girdiğinde imam hutbede ise önce hutbeyi dinler, kılamadığı cuma namazının ilk sünnetini ise cuma namazının farzından hemen sonra veya son sünnetinden sonra kılar.
Hutbe okunurken cemaat başka bir şeyle meşgul olmayıp yalnız hutbeyi dinleyecektir. Hutbe anında söz söylemek veya söyleyene sus demek yahut namaz kılmak tahrimen mekruhtur. Hutbede hazır bulunanların iki tarafa bakmaları da mekruhtur (el-Fetava'l Hindiyye, Beyrut, 1400,1,146, 147).
Hatip henüz hutbeye başlamadan cemaatten biri nafile kılmaya başlar da bu esnada hatip hutbeyi okursa, başladığı nafileyi secde ile bağlamamışsa, olduğu yerde keser. Secde ile bağlamışsa iki rek'at olarak kılıp hemen selam verir. (El-Kınye / Eburreca.)
Ancak bazı kimseler o gün sabah namazını kılmamışlar ise bunun kazasını kılmaktadırlar.
Cuma namazını kılmaya hazırlanırken, tertip sahibi sayılan bir kimse sabah namazını kılmadığını hatırlarsa ne yapar?
İmam Ebu Hanife ve imam Ebu Yusuf'a göre, cuma namazına başlamaz, önce kazaya kalan sabah, namazını kılar. Bu durumda cumaya yetişmeyecek olursa, onun yerine öğle namazını kılar. İmam Muhammed'e göre, cuma namazına yetişeceğini kestirirse, önce sabah namazını kaza eder, değilse, kazayı bırakıp cuma namazını kılar. (Siracül-vehhac / Helvani; Celal Yıldırım, Kaynaklarıyla İslam Fıkhı, Uysal Kitabevi: 1/414)