Çocukların Fotoğraf Çizmesi kolay resim çizme resim çizmeyi öğreniyorum çizmenin püf noktaları çizmeyi öğrenmek istiyorum okul devlete ait çizme 2ŞEMA ÖNCESİ DÖNEM (47) YAŞ ARASI Üç yaş çocuğu tipik yuvarlak kafa çizebilir İnsan çiz değince baş ve ayaklarıolan insan çizebilirler Yüz hatlarını belirleyebilir Dört yaş çocuğu kollarıve bacakları olan çöp adam çizebilirler Beş yaşındaki çocuğunun yaptığı insanve evler daha bariz olmaktadır Altı yaş çocuğunun yaptığı resimler de artıkyavaş yavaş konuda vardır Resimlerde yer zemini çizgisi mevcuttur Resimlerdesaydamlık da vardır Mesela ev çizimlerinde evin içindeki eşyalarındaçiziliyor olması gibi RENKLERİN ANLAMLARI (47) YAŞARASI Dört beş yaşlarındaki çocuklargenelde renk ayrımı yapmadan devlete ait boyarlar Bu yaşlarda esas ve ara renkleriöğrenebilirler Mutlu resimlerde çoğunlukla sarı renk, üzüntülü resimlerde geneldekahverengi renk daha ağırlıktadır Unutulmamalıdır ama çocuk hangi rengiseviyorsa, resimlerde tartı o renge doğrudur Resimlerde tartı kırmızırenkse iddiacılığı ve saldırganlığı temsilcilik eder Pembe, sarı, turuncu……gibisıcak renkleri seçen çocuklar iyi huylu, düzenli, işbirlikçi……dir Siyah,mavi, yeşil, kahverengi gibi soğuk renkleri seçen çocuklar, baskıcı aileortamında yetişen iddiacı, çekingen, güçlükle denetim edilen, ahenksiz, gerçekduygularını bastıran … çocukları temsilcilik edebilir 3ŞEMATİK DÖNEM (79) YAŞLAR ARASI Resimler daha bariz ve ayrıntılıdır Birincil bakışta resmin ne olduğu kolaylıklaanlaşılabilir Resimler daha gerçekçidir Resimde mekansal ilişki vardırÇocuklar yer çizgisi kullanırlar Yer çizgisi çocuğun kendisi ve çevresiyleolan ilişkinin boyutunu temsil eder Bu dönemde kuşbakışı resim çizimleriağırlıktadır 4REALIZM DÖNEMİ (912)YAŞLAR ARASI Bu dönemde resimlerde daha ayrıntılı çizimler ve realist bir yaklaşım görülürResim konularında kızlar ve erkekler aralarında farklılıklar gözlemlenir Kızçocukları daha fazla bebek resmi,portreler,elbiseler…erkek çocukları ise otomobil,gemi, uçak…çizerler Resimleri beğenmeme, aşırı hassasiyet ve kendini ifadegüçlüğü görülür 5DOĞALCILIK DÖNEMİ(1214)YAŞLAR ARASI Nesneler orantılıdır Resimler perspektiftir Yakın çevrede gördüğü objelerinorantılarını, boyutlarını ve derinliklerini çizgileriyle yansıtmaya çalışırRenkleri ise en iyi şekilde kullanırlar ZİHİNSEL YETERSİZLİĞİ OLAN ÇOCUKLARIN RESİMLERİ Resimlerde belirgin herhangi birkonu yoktur Plansızdır Yaşıtlarının resim özelliklerinden oldukça gerilikgösterir Resim cılız ve ilkeldir Çoğunlukla kağıda resim yerine çeşitlikaramalar yaparlar Ayrıntılar bulunmaz Mesela insan devlete ait çiz dediğimizde sadecesınır belirten bir çizgi çizilir Gözler, ağız, burun vs çizilmez Evçizdiğinde çatısı kapısı, bahçesi başka bir yere çizilir Çocukta resimleriters çizme çoğunlukla karşılaşılıyorsa öğrenme güçlüğü çekebileceğidüşünülebilir Mesela ağaçların ters çizilmesi gibi ÜSTÜN YETENEKLI ÇOCUKLARIN RESİMLERİ Üstün kabiliyetli birey diğer insanlardan ayrı düşünebilme davranabilmekabiliyetine sahiptir Resimlerde dikkati çeken karşılıklı özellikler özet olarak,akranlarından üstün bir performans göstermeleri, öbür kavramlar arasındamantıklı ilişkiler kurabilmeleri, gelişmiş hayal gücü, çizilen figürlerinhareket halinde olabilmesi, renklerin başlıca canlı olması kağıdın tamamınınkullanılması gibi…… UNUTULMAMALIDIR FAKAT Çok hoş fotoğraf yapan çocuk zekidir,akıllı çocuklar güzel resim yaparlar DENİLEMEZ ÇOCUĞUN PSİKOLOJİK ÖZELLİKLERİNİ YANSITAN RESİMLER MEKTEP FOBİSİ : Resimlerde aile bireyleri ağırlıklı olarak çizilirOkul ,öğrenci resmi çizmek istemezler Ev ve evde mutlu çocuk resimleriçizerler Resimler saydamdır GÜVENSİZLİĞİ YANSITAN RESİMLER: Kağıdıntamamı kullanılmaz, boşluklar fazladır Çizimler yarımdır Ufak figürler çizmeve kağıdın bir bölümünü yararlanma eğilimindedirler İnsan figürlerinde el veayakların çizilmemiş olması güvensizliği ve çevreye uyumda yaşanılan güçlüğü,irtibat eksikliğini, paylaşım azlığını, kendinden diğer insanlarla birlikteolmamayı, bencilliği de ifade etmektedir Güvensiz çocuğun resimlerindekiçizgiler daha çok silik ve indirimli kesiktir id HİPERAKTİF ÇOCUKLARIN RESİMLERİ: Taşkınve fazla renkli resim çizerlerGerilimli oldukları için genelde karalamayı tercihederler ve resimleri hep yarım kalır Çizdiklerinde ise resimleri fazla büyükolur CİNSEL KİMLİK KARMAŞASI : Anneve babaya aşırı yaklaşılması, ters cinsel kimlikte çizimlerde yoğunlaştırma, evresimlerinde yatak odasının çizimi, etek giyen, çocuk emziren baba, ava gidensakal bırakan anne figürlerinin çizilmiş olması bize bir takım ipuçları vermektedir AİLEDE ILETIŞIM KOPUKLUĞU VE PROBLEMLERİN OLDUĞUNU IFADE EDEN RESİMLER Ailedeiletişim kopukluğu, aileyi konu bölge resimlerde açık açık görülmektedir Resimdeaile üyelerinin birinin veya birkaçının eksikliği ,(annenin,babanın,kardeşlerin,aile içinde yaşayan öteki fertlerin hala, amca,dede, ninenin … çizilmemiş olması ) Aile fertlerini çizmeyi ret etmesi,ebeveyn figürlerinin olmaması parçalanmış aileyi, sevgi eksikliğini, anne babave çocukların arasına nesnelerin yerleştirilmesi, aile bireylerinin arasınaköprü, gökdelen evler, yol, ırmak, ağaçların…………… çizilmesi,iletişim problemlerinin bir göstergesi olarak makul Anne babanın koskocoman çocuğun fazla ufak veya anne babadan birinin büyükdiğerinin küçük çizilmiş olması, ailede baskıyı, aile fertleri arasındaproblemin olduğunu, baskıcı ve otoriter tutumu, anne babanın fazla abartılıçizimi onlara duyulan hayranlığı da temsil edebilir Resimde küçük kardeşin anne babanın elinden tutuyor olması ve diğer çocuğun çokuzaklarda çizilmesi veya hiç çizilmemiş olması, sevgi yoksunluğunu, kardeşkıskançlığını, kendisini değil saydığını, iç çatışmaların bir göstergesiolabileceği düşünülebilir RESİMLERDEKİ FİGÜRLERİN ANLAMLARI İNSAN FİGÜRÜNDEKİ KISIMLARIN ANLAMLARI Büyükveya çok küçük kafanın çizilmesi zihinsel aktivite de problemlerin olduğunu,zihinsel geriliği ifade eder Vücudun organlarının çizilmemesi veya yetkisiz bırakılması, endişe duyulan,rahatsızlık hissedilen kısımları yansıtır Kolların abartılı çizimi, aile içi ve çocuğa yönelik şiddeti, kollarınçizilmemesi ise şiddet ve kuvvetin azlığını, Ağzın büyük ya da küçük çizimi dil ve konuşma problemini, ağzın çizilmemesiiletişim problemlerini… Gözlerin büyük çizimi merakı, manâsız ve yararsız bakan gözlerin olması görmeproblemini ve görmeye tabi öğrenme problemlerini… Burunun abartılı çizimi astım, bronşit vb solunum yoluna alt problemlerinolduğunu… burunun çizilmemesi güç savaşını, güçsüzlüğü, desteksizliği Kulakların normalinden farklı, büyük ya da küçük çizimi işitmeye bağlıproblemlerin olduğunu… Ellerin koskocoman çizilmesi dayağı, şiddeti, çalma eylemlerini, fazla küçükçizilmesi ise güvensizliği, çevreye armoni güçlüğünü … Ayakların gösterişli çizimi kendine olan güveni, küçük çizilmesi ise güvensizliğive yardımsızlığı, cinsel organların çizimi saldırganlığı, aşırı endişeyi ve anne babayı çıplakgörmüş olmayı temsilcilik etmektedir KONUT FİGÜRLERİNİN YORUMLANMASI Konut,çocuğun şehvetli yaşamının oluştuğu merkezdir Evin transparan olarakçizilmesi,yaşamı canlılığı, içini göstermeyen duvarların çizilmiş olması isekaramsarlığı, yaşam ifadesindeki güçlükleri, kendini anlatmakta karşılaşılanzorlukları açıklama etmektedir Evlerdeki bacalardan yükselen kalın dumanlar, aile içinde yaşanılan kavgaları,çatışmaları, sürtüşmeleri gösterir Yüksek binalar ve gökdelenler, çocuktaki özlem ve komplekslerin, gerginliğinyansımasıdır Ezilme ve başkaldırı vardır Evlerden çıkan yollar rehberliğe, yol gösterilmeye duyulan ihtiyaçtır Resimlerde, insan resimlerinin azlığı ya da yokluğu sosyal ilişkilerde kopukluğubelirtir İnsan figürünün çokluğu ise sosyal ilişkilerdeki gelişmişlik düzeyinibelirtir Çizilen kuş resimleri özgürlüğe duyulan ihtiyacı belirtir Çizilen ağaçlarda meyve olması bereketli olma ricası, yeşil yapraklı ağaçlarcanlılığı, solmuş yapraklı ağaçlar ve yaprak dökümü vefat isteğini, ağaçköklerinin olması içgüdüye tartı vermesi ve bağımlılık duygularını yansıtır Resimlerde fazla bulut ya da koyu renkli bulutların olması, çözülemeyenproblemleri ifade etmektedir ÇOCUK RESİMLERİNİN GENELLIKLE YORUMLANMASINDA DIKKAT EDİLMESİ GEREKEN HUSUSLAR Çocuğun bize kendisini yansıtmasıve olaylar hakkında duygu ve düşüncelerini ifade etmesinde, yalın bir anlatımaracı olan resmin önemi büyüktür Fotoğraf etkinliğinin bununla beraber sözsüz dilioluşturması ve bu yolla anlatımın kolay olması, yaşı ve karakter özelliklerinedeniyle sözlü iletişim kurmakta zorluk çeken çocukları tanımada da önemli birteşhis aracı olmasını sağlamaktadır Çocuk resimlerini yorumlarken, dikkat etmemiz gereken bir takım manâlı noktalarbulunmaktadır Tek resimden yola çıkarak yapacağımız bir değer biçme bize yanlış sonuçverebilir Çocuğun öteki resimlerine de dikkat etmeli ve toplu birdeğerlendirme yapılmalıdır Fotoğraf değerlendirmesine başlamadan önce…Çocuğungenel tutum ve davranışlarını, içinde yaşadığı psikolojik, sosyokültürel veekonomik şart, arkadaşlarıyla, kardeşleriyle ilişkileri, okul ve aile içiilişkileri, çocuğun yaşını, cinsiyetini, ailede kaçıncı çocuk olduğunu varsauyum ve tutum sorununun türünü, ailesinin genel özelliklerini, okulbaşarısını, çocuk hakkındaki genel intiba ve görünüş, öteki önemli özellikleride göz önünde bulundurulmalıdır Resim bununla beraber öğrenilen bir davranıştır Resim çizmede hoca faktörü deönemlidir Çocuklar fotoğraf çizmeyi kendi kendilerine, ailelerinden,öğretmenlerinden ya da arkadaşlarından öğrenebilirler Konu seçimi yapmadan haydi bakalım bize bir resimçiz dediğimizde, çocuk alaka ve ihtiyaçları doğrultusunda içinde yaşadığıpsikolojik duruma yerinde ve düş gücünün de etkisiyle fotoğraf çizebilir Serbestkonu verdiğimizde çocuğun çizmiş olduğu resimdeki tema da fazla önemlidir Unutulmamalıdır ama, resim değerlendirilmesi projektif bir tekniktir Yorumlar,yorumlayana kadar değişkenlik gösterebilir
Türkiye'nin en güncel forumlardan olan forumdas.com.tr'de forumda aktif ve katkısı olabilecek kişilerden gönüllü katkıda sağlayabilecek kişiler aranmaktadır.