çocukların kreş ve kreşlere gitmesi gereklimi kreşten beklentiler anaokulundan beklentiler Gonca Erman Uzman Psikolog Elele Çocuk ve Aile Psikolojik Danışmanlık Merkezi Anaokulu Neden Gerekli? Ne Süre ve Nasıl Başlanmalı? Anaokulu yaşantısı, ilkokul deneyimine kayda değer bir hazırlık sürecidir Ebeveyn ve öğretmenler tarafından bilinçle yönlendirilen bir anaokulu deneyimi, çocuğun yaşına uygun “oyunla eğitim ihtiyacını karşılarken, onun ilkokul ile başlayacak uzun eğitim yolculuğu için donanımını güçlendirir Ama ne eyvah ancak anaokuluna gitmenin gerekliliği anlaşmazlığa neden olan bir konu başlığı olmaya devam etmekte Annenin egzersiz hayatında olup olmaması çocuğun anaokuluna gidip gitmemesiyle temas bir karar olarak görülmekte Oysaki çocuk yuvası, adı üzerinde mektep formunda bir kurum olduğu, yani çocuğun oyun yoluyla sosyal, bilişsel ve duygusal anlamda yetkinliklerini geliştirici bir eğitim programı izlediği sürece, çocuğun en azından günde birkaç saatini geçirmesi için ideal bir ortamdır Çocuk 2 yaşından itibaren, anneyle kendi benliğini ayrıştırma konusunda daha maddesel davranışlarda bulunur Bu, çocuğun sosyalleşme ihtiyacının da göstergesidir Çünkü çocuk, kendi benliğini sosyal ortamda, “diğerlerinin yanına daha kolay keşfeder Anneyebabaya alternatif bir otoriteöğretmen figürü, aynı oyuncaklarla ilgilenen diğer çocuklar faktörü, çocuğun evde daha sınırlı olan dünyasının zenginleşmesi için bereketli bir gelişim ortamı sunar Çocuk Yuvası ortamında oyuncaklar paylaşılmalı, kaynaklar sırayla kullanılmalı, öğretmenin program akışını takibini tüm çocuklar izlemeli, yani bütün da dış dünyada olduğu gibi, oyun ortamında da bir kurulu harmoni olduğu kavranmalıdır Anaokuluna başlama kararı verirken annebabanın bu kararı içine sindirmesi fazla manâlı bir faktördür Ebeveynin rahatlığı aynı şekilde çocuğa da yansır Hazırlanmış olan annebabanın çocuğunun, anaokuluna daha kuytu alıştığı gözlemlenmektedir Ebeveynin çocuğu anaokuluna gönderip göndermeme konusundaki tedirginlikleri, çocukta da anaokuluna gitmese de olabileceği yönünde bir inanç oluşturabilir Oysaki, birkaç yıl içinde ilkokula kesinlikle gidilecektir, ve bu konu tartışmaya açık bir konu değildir Bu yüzden çocuğun zihninin en bereketli çağlarında, ki 06 yaş gelişimsel alanda değişik becerilerin edinilmesi ve sağlamlaştırılması açısından önemlidir, çocuğun doğru bir anaokuluyla tanıştırılması gerekir Içten bir kreş seçiminin yapılması, ebeveynin bu konuda bilinç kazanmasıyla ilgilidir Genellikle birincil araştırma, eve yakın olan anaokulları ile başlar fakat konutkreş mesafesinin yakınlığı tercih yapmak için en doğru ayırıcı özellik değildir Birkaç anaokulu ziyarete gitmek her zaman değerleme zenginliği sağlaması açısından faydalıdır Anaokullarını gezerken, eğitim programı içeriklerini sorgulamak, gün içinde çocukların neler yapıyor olduklarını gözlemlemek için birazcık vakit parçalamak gerekir Aklınıza gelen, merak ettiğiniz konularda soru sormanın en doğal hakkınız olduğunu unutmamak, ve araştırmalarınızın çocuk yuvası personeli göre ne derece ılımlılık ve samimiyetle karşılandığını gözlemlemek, çocuğunuzu emanet edeceğiniz kişilerin çocuğunuzla nasıl irtibat kuracağını tahmin etmek açısından önemlidir Anaokullarını gezerken, gün içinde çocuk sayısının ve program akışının yoğun olduğu saatleri tercih etmek, günlük akıntı hakkında daha dürüst bir akıl sahibi olmayı sağlar Çocuğunuzun yaşına kadar anaokuluna nasıl bir armoni içinde devam edeceği konusunda çocuk yuvası yetkilileri size önerge getirecektir Anaokulları çocuğun yaşına ve ailenin ihtiyacına kadar esnek program izleyebilirler, manâlı olan okulun önerisiyle sizin içinize sinen programın iki taraflı bir noktada buluşabilmesidir Çocuğunuz ilk önce anaokulunda daha kısa saatler geçirerek başlayabilir, ama bu her yaş grubu için dürüst bir uygulamadır Ardından çocuğunuzun okula güveninin artmasıyla ve sizin de süreci gözlemlemenizle, okuldaki yetkililerin danışmanlığında çocuğunuz için en yerinde program oluşturulabilir Anaokuluna başlangıç sürecinde başta aileden vakti olan birinin çocuğa okulda eşlik etmesi oldukça önemlidir Bu eşlik etme, çocukla birlikte okula gitme ve mektep yetkililerinin size önerdiği bir yerde bekleme çerçevesiyle sınırlı olmalıdır Okulda çocuk öğretmenine teslim edilmeli ve okulda size ayrılan bölümde çocuğu bekleyeceğiniz mesajı çocuğa verilmelidir Böylelikle çocuk, öğretmeniyle ve ortamla tanıdıklık kazanırken, bir yanlamasına da aileden birinin okuldaki somut varlığıyla avunacaktır, ki bu, ayrılma sürecini dinç etkiler Günler ilerledikçe annebaba okula yalnızca taşıyıcı olarak gelip gider ülkü gelir, beklemeye lüzum duyulmaz Bunun ne zaman olacağı en ince ayrıntısına kadar çocuğun karakteri, okulun sizi doğru yönlendirmesi ve sizin de bu ayrılığı gerçekte istiyor olmanızla bağlantılı olarak değişir Lakin sıradan olarak bir çocuğun bütün olarak alışması takriben bir aylık bir süreçtir Çocuğu okula bırakırken ne süre döneceğinizi paylaşmak çocuğa güven verir Döneceğiniz zamanı saat olarak değil de, onun kafasındaki zamanlamaya uygun örnekler vererek paylaşmak çocuğu rahatlatır “Sen öğle yemeğini yedikten daha sonra, “dinlenme vakti bitince gibi zamanlama örnekleri atamak, çocuğunuzun program akışını somut olarak takip edip kendini sürece daha başat hissetmesini sağlar Birincil başlarda o okuldayken sizin gün içinde ne yapıyor olduğunuzu anlamak isteyecektir Neden kendisinin bir okula bırakılıp sizin diğer bir yerde olmanız gerektiğini iyi anlamak istemesi onun en doğal hakkıdır Çalışan annelerin çocukları için bunu kavramak azıcık daha kolay olabilir Ama annenin çalışmadığı durumlarda, çocuğa, mektep yaşantısının çocuğun jurnal hayatının bir parçası olduğunu izah etmek önemlidir Zaten çocuk okuluna alıştıkça, öğretmenlerine bağlandıkça ve okuldan keyif almaya başladıkça, mektep yaşantısının kendisi için bir rutin olduğu fikrini de benimseyecektir Tüm bu anaokuluna alışma sürecinde ebeveynin çocuğa karşı içten olması, çocuğun okulda olduğu saatlerde kendisinin neler yapıyor olacağını paylaşması ve çocuğa laf verilen saatte dönülmesi alışmak için çocuğun işini kolaylaştırıcı etkenlerdir Alışma döneminde çocuğun duygusal tepkileri biraz dalgalanma gösterebilir Karnı ağrıyabilir, akşamları yatmadan ve sabahleyin evden çıkmadan önce acelecilik yüz ifadeleri artabilir, size, okula gitmeye alternatif program önerileri getirebilir ve bu uğraşılarının sizde nasıl bir tepki uyandıracağını çok itinalı gözlemler Sizin istikrarlı ve net durmanız bu aşamada çok önemlidir “Mektep için ayrılmasına karar verilen zaman, okulda geçirilecektir kuralına sadık kalmak ve bunu müdafaa etmek, düzeni oturtmak için fazla önemlidir Imtiyaz saptamak, anaokuluna alışma sürecini baltalar ve çocuğunuza, sizi yoklama edebileceğine dair mesaj verir Oysaki okulla ilgili kararlar ebeveyne ait kararlardır Yalnızca anaokullarını araştırma aşamasında sizin aklınıza yatan anaokulunu ikinci bir ziyareti çocuğunuzla birlikte gerçekleştirmek, size çocuğunuzu o ortamda gözlemlemek, öğretmenlerle çocuğunuzun karşılıklı iletişimini görme fırsatı yaratması açısından yardımcı olabilir Gezdiğiniz her anaokulunu çocuğunuzla birlikte gezmeniz onun için bıktırıcı olabilir çünkü bunlar sonuçta kısa ziyaretlerdir ve çocuğun okulla ilgili nasıl bir beklentisi olması gerektiği konusunda kafa karıştırıcıdır Bu süreçte çocuğun, ailenin kararına düzen kullanmak isteyecek kadar okuldan keyif alması, hem ailenin hem de çocuğun mutluluğu için varılabilecek en ideal noktadır Çocuğun okulda geçirdiği zamanı daha keyifle anmaya başlaması, gün içinde yaşadıklarını evde paylaşması çocuğun okulu benimsediğini belirten bir işarettir Bu noktada annebabanın çocuğa karşısında ısrarcı olmaması gerekir Çocuk canı isterse gününün nasıl geçtiğini paylaşır Bir şeyler izah etmek istememesi, onun gününün fena geçtiği, ya da okulunu sevmediği anlamına gelmez Annebaba kendi günlerinden anektodlarla paylaşım konusunda çocuğa model olabilir Örneğin “ben bugün falanca arkadaşımla buluştum, “bugün öğle yemeğinde …yedim gibi örneklemeler, çocuğu da kendi gününün nasıl geçtiğiyle ilgili paylaşımlar için cesaretlendirebilir Okula ilk başlanacağı günden birkaç gün önce çocuğu onu nasıl bir değişiklik beklediğiyle ilgili bilgilendirmek gerekir Okulda gün boyu neler yapıldığıyla ilgili, “oyun kavramı üzerinden çocuğu heveslendirmek yeterlidir Mektep yaşantısıyla ilgili çok fazla ayrıntılı öğretmek yanıltıcı olabilir Sürecin çok süresiz kalmamasıyla birlikte, çocukta çok pozitif beklenti oluşturma arasındaki dengeyi ısrar etmek gerekir Kreş yaşantısını, öğretmeniyle birlikte çocuğun kendi hızında keşfetmesine müsade tahsis etmek, okulun, çocuğun kendine ait bir sosyal bölge olarak benimsemesine olasılık sağlar sonuç olarak, kreş, çocuğun bilişsel, duygusal ve sosyal gelişimi için bereketli ortam yaratarak keza 06 yaş gibi kritik bir dönemi zengin eğitimsel içerikli geçirmeyi, keza de ilkokulla birlikte başlayacak olan uzun soluklu eğitim sürecine temel hazırlamayı amaçlar Yeter fakat okulöncesi bu dönem, anaokulunun ayrıca çocuk hem de aile için neşelendirici bir süreç olarak yaşanmasını sağlayacak bilinçli bir mektep seçimiyle başlasın… özel baskı hanemizcom
Türkiye'nin en güncel forumlardan olan forumdas.com.tr'de forumda aktif ve katkısı olabilecek kişilerden gönüllü katkıda sağlayabilecek kişiler aranmaktadır.