Cemal Sait Tollu Hakkında 1549305036 1549305036 cemalsaittolluhakkinda5c5884d0f27dbcemalsaittolluhakkinda5c5884d0f27db http:img522imageshackusimg5224984imaj01cf9(Istanbul 1899 Istanbul 1968) Turk Sanatkâr 1919 yilinda Sanayii Nefise Mektebi (Guzel Sanatlar Akademisi)'ne girdi Oysa Kurtulus Savasi'na katilmasi sebebiyle okula bir sure ara verdi 1926 yilinda Istanbul'a dondu ve Akademi'deki ogrenimine kaldigi yerden devam etti Mayis 1926'da Orta Mektep Resim Ogretmenligi sinavini besincilikle kazandi ve 1927'de Elazig Erkek Muallim Mektebi'nde resim ogretmenligine basladi Ayni yil Turk Sanayii Nefise Birligi Fotoğraf Subesi 11 Galatasaray Resim Sergisi'ne dort yapitiyla katildi 1928'de Paris'e gitti ve ailesinin somut destegiyle dort yil boyunca yurt disinda yasadi 1 Ekim 1928'de Paris'te Andre Lhote Atolyesi'nde resim calismaya basladi Bir yil sonra Paris'ten Turk Sanayii Nefise Birligi Fotoğraf Subesi 6 Ankara Sergisi'ne bes yapitiyla katildi Paris'teki calismalari arasinda Oturan Ciplak (1929, Ahmet Tollu'da), NotreDame Katedrali'nin Yaratiklari (1929, Guniz Sevincli'de), Yari Ciplak (1929, Ankara Resim ve Heykel Muzesi), Kedili Ciplak (1929, Ahmet Tollu'da), Aynali Ciplak (1930, Ahmet Tollu'da), Sedirde Ciplak (1930, Ahmet Tollu'da), Siyah Elbiseli Kadin (1930, Ahmet Tollu'da), Percemli Kadin (1930, Ahmet Tollu'da), Kirmizi Elbiseli Kadin (1930, ozel koll), Bahcede Dinlenen Kadin (1931, ozel koll), Koltukta Oturan Ciplak (1931, TBaykal Kolleksiyonu), Iki Ciplak (1931, ozel koll) ve Yatan Ciplak (1931) adli eserleri sayilabilir 1931 yilinda Colarossi Ozel Akademisi Marcel Gimond Atolyesi'nde heykel calisti ve Mustakil Ressamlar ve Heykeltraslar Birligi'nin 4 Istanbul Sergisi'ne alti yapitla katildi Ayni yil fotoğraf bilgisini gelistirmek amaciyla Munih'te, Hans Hofmann'in Atolyesi'nde 'Analitik Desen' calismalari yapti Hofmann, inceleme, plan, bozulma, espasta cizgi ve volum gibi Cezanne ve Kubizmin baslica bicimsel sorunlarini atolye ogretimine tasimaktaydi Tollu'nun Hofmann ile calismasi, dogadan etutlerinde nesneyi yalnizca yuvarlatmayi ongoren anlayisa karsi cikmakta onu cesaretlendirmistir Oturan Ciplak cesitlemeleri, Kadin Basi ve Erkek Basi (1931, fuzen, Istanbul Fotoğraf ve Heykel Muzesi) gibi fuzen calismalari bu doneme aittir Bu calismalar iki yil sonra Istanbul'da ilk D Grubu sergisinde sergilenecektir Cemal Tollu, sonra Paris'e geri dondu 1932'de Fernand Leger Atolyesi'nde 3,5 ay resim, Louis Marcoussis Atolyesi'nde 2 ay gravur, l'Academie Moderne'de desen ve gravur, L'Academie Scandinave'da Marcel Gromaire'in Atolyesi'nde 5,5 ay yagliboya ile desen ve L'Academie Scandinave'da Charles Despiau'nun Atolyesi'nde ise heykel egitimi gordu Sanatci burada renksel, boyasal ve tonal etutlerle birlikte desen, gravur ve heykel calismalarini da surdurdu Ayakta Ciplak (1932, ozel koll), Yatan Ciplak (1932, ozel koll), Kucuk Balerin (1932, fuzen, Istanbul Resim ve Heykel Muzesi), Koltukta Oturan Ciplak (1932, Ahmet Tollu'da), Basortulu Kadin (1932, Ahmet Tollu'da), Cocuklu Kadin (1932, Ahmet Tollu'da), Oturan Ciplak (1932, Istanbul Resim ve Heykel Muzesi), Ciplak Modelden Iki Etut (1932, fuzen, Istanbul Fotoğraf ve Heykel Muzesi, ilk D Grubu sergisinde yer aldi) ve Heykelli Ciplak (1932, gravur, ozel koll) adli yapitlarini bu donemde gerceklestirdi Mustakil Ressamlar ve Heykeltraslar Birligi'nin 5 sergisine bir eseriyle katildi daha sonra Turkiye'ye geri dondu Erzincan Askeri Orta Mektebi'nde 193235 arasi resim ogretmenligi yapti 1932 yilinda Elazig'da birincil kisisel sergisini acti Ismi daha sonra Anadolu Medeniyetleri Muzesi olan Ankara Arkeoloji Muzesi'nde yonetici olarak gorev aldi Muzedeki Hitit yapitlari, sanatinda yoresel heykelsi bicimlerin katkisini yonlendirmekte etkin oldu 1933 yilinda sanat yazilari yazmaya basladi Yazilari bircok dergi ve gazetede duzenli olarak yayinlandi Ayni yil Turk Sanayii Nefise Birligi'nin Resim Subesi 17 Galatasaray Sergisi'ne Akıllı Faik Izer'le birlikte katildi Sergiye on yapit sundu ve olumlu elestiriler aldi Boylece D Grubu'nun temelleri atilmis oldu Eylul 1933'de Akıllı Faik Izer, Nurullah Cemal Berk, Zuhtu Muridoglu, Elif Naci, Abidin Dino ve Cemal Tollu biraraya gelerek D Grubunu kurdular Bundan bir ay değin daha sonra D Grubunun desenlerden olusan ilk sergisi Beyoglu'nda bir sapka dukkaninda acildi Cemal Tollu, bu sergiye otuz eserle katildi Bu sergi Turkiye'de para odemeden gezilen birincil sergi olmustur Kolsuz Elbiseli Kadin (1933), Kolu Dayali Kadin (1933, Istanbul Resim ve Heykel Muzesi), Sacide Hanim (1933, Adnan Coker Kolleksiyonu) ve Kendi Portresi (1933, ayyer) gibi eserleri ayni donem icinde sayilabilir Tollu, 1934'de D Grubu 2Plastik Sanatlar Sergisine, Alfabe Okuyan Koyluler (1933, Istanbul Fotoğraf ve Heykel Muzesi) ve Bir Ogretmenin Portresi (1933, ayyer) adli eserlerinin de bulundugu dokuz resimle katildi Ayni yil gerceklestirilen D Grubu 3Plastik Sanatlar sergisi'ne cesitli portreler ve Erzincan'da yaptigi peyzajlarla, D Grubu 4Plastik Sanatlar Sergisi'ne ise dort resimle katildi 1935 yilinda ismi sonra Anadolu Medeniyetleri Muzesi olan Ankara Kazıbilim Muzesi'nde yonetici olarak gorev aldi Burada Kazibilim ve Sumeroloji uzerinde calisti Mezopotamya ve Hitit sanatini yakindan inceledi Muzedeki Hitit yapitlari, sanatinda yoresel heykelsi bicimlerin katkisini yonlendirmekte etkin oldu Ayni yil D Grubu 5Plastik Sanatlar Sergisi'ne katildi Sanatci, D Grubu uyeleriyle birlikte 1936'da Guzel Sanatlar Akademisi salonlarinda duzenlenen 'Yarim Asirlik Turk Resim ve Heykeli' sergisine katildi Ayni yil D Grubu 6Plastik Sanatlar Sergisi'ne alti resim verdi daha sonra Guzel Sanatlar Akademisi Resim Bolumu ogretmenligine atanan Tollu, Leopold Levy'nin yardimcisi oldu Evlendi 1937'de 1Birlesik Resim ve Heykel Sergisi veya Turk Salonu'na bes eserle katildi Bir yil daha sonra degisik sanatci orgutleriyle bagimsiz sanatcilari biraraya getiren 2Birlesik Resim ve Heykel Sergisi'ne katildi Ayni donemde yaptigi yurt gezileri sirasinda Gri Gokyuzu (1937, Ankara Resim ve Heykel Muzesi), Tarlalar (1937, Istanbul Resim ve Heykel Muzesi), Kisa Girerken (1938, Ahmet Tollu'da), Limoni Naturmort I, II (1938, Ahmet Tollu'da), Savarona (1938, Zeki Kiral Koll), Tepedeki Kasaba (1938, Ahmet Tollu'da), Ilgin Agaci (1938, Ottova), Antalya'da Agacli Bir Kose (1938, Istanbul Fotoğraf ve Heykel Muzesi) gibi gösterme resimleri yapti 1939'da D Grubu 7Plastik Sanatlar Sergisi'ne Antalya'da yaptigi peyzajlarla katildi 1940'da 2Devlet Sergisi'nde Kompozisyon adli yapitiyla ikincilik, 1941'deki 3Devlet Sergisi'ndeyse Sonbahar adli yapitiyla birincilik odulu kazandi 1940'daki D Grubu 8Plastik Sanatlar Sergisi'ne desen agirlikli eserlerle, 1941'deki sergiye de Yalova'da Agacli Yol adli peyzajla katildi Yasami her tarafında Devlet Resim ve Heykel Sergilerine 1942, 1951 1952 ve 1957 yillari disinda aksatmadan katildi 1943 yilinda Bursa Halkevi'nde kisisel bir sergi acti ve konferans verdi D Grubu 193945 yillari arasinda Yüksekokul'de bes sergi gerceklestirdi Bunlar D Grubunun 7, 9, 10, 11 ve 14 sergileriydi D Grubu uyeleri Akademinin cesitli bolumlerine hoca olarak atandi Boylece guvenilen sanatsal degeri sarsan D Grubu uyeleri Guzel Sanatlar Akademisi'nde gorevlendirilerek kurumsallasmaya birincil adimi attilar Tollu bu donemlerde Iki Agac (1940, Ankara Resim ve Heykel Muzesi), Beyaz BeygirOtomobil Atlari (1940, ozel koll), Manisa'dan Gösterme (1941, Is Bankasi koll), Harman (1941, Akıllı Kiral koll), Leke Kahvesi (1941, ozel koll), Bahcede Okuyan Kadin (1941, ozel koll), Kendir Soken Kadinlar (1942, ozel koll), Koza Satan Koyluler (1943, ozel koll), Kirmizi Elbiseli Cingene (1943, Ahmet Tollu'da), Saci Orgulu Kadin (1945, Istanbul Fotoğraf ve Heykel Muzesi), Urgup'te Bag Bozumu (1945, Tekel Genel Md koll), Manisa'nin Kurtulusu (1945, Milli Savunma Bakanligi) gibi böylece cok unlu eserini gerceklestirdi sırası gelmişken babasinin, annesinin ve oglunun portrelerini yapti 1946 yilinda Paris ve 1947'de Londra'da duzenlenen Cagdas Turk Sanati Sergileri'ne ve 1948'de Amsterdam'da yapilan Turk Fotoğraf Sanati Milli Sergisi'ne katildi Ayni yil Fransiz Konsoloslugu salonlarinda kisisel bir sergi acti 'Yirmi Yillik Resim Sergisi' adli bu retrospektif etkinlikte, 19281948 yillari arasinda yaptigi 76 eseri yer aldi 1947'de Ankara Opera Binasi Fuayesine yaptigi 'Muzik, Dans, Tiyatro Allegorisi' adli duvar resmiyle Birincilik odulu aldi Ayni donemde Saman Kayigi (1947, Ulusal Kutuphane koll), Koza Hani (1949, Bursa Is Bankasi'nda), Canakkale Savasi (1949, Istanbul Deniz Muzesi), Bodrum'da Sunger Avcilari (ozel koll) gibi bircok basyapit gerceklestirdi 1950'de Atina'daki 'Atina'da 24 Cagdas Turk Ressami' etkinliginde 3 yapiti yer aldi Bir yil sonradan dort yil aradan sonradan biraraya gelen D Grubu uyelerinin gerceklestirdigi 16 sergiye katildi 1954'de Yapi Kredi Bankasi'nin duzenledigi yarismada IstihsalUretim (1954, Is Bankasi koll,Ankara) adli eseriyle altinci oldu 1956'da 28Venedik Bienali'ne, 1957'de Edinburg Sergisi'ne, 1958'de 29Venedik Bienali'ne katildi Ayni yil Pakistan'da ve Charleroi'da duzenlenen 'Sanat ve Is' resim sergisiyle Lugano ve Viyana'daki SiyahBeyaz sergilerine katildi Hatay'da Portakal Bahcesi (1953, dekoratif pano, Ahmet Tollu'da), Coban ve Tiftik Kecileri (1955, Istanbul resim ve Heykel Muzesi), Toprak Asıl (1956, ayyer), Eti Firtina Tanrisi (1956, ozel koll), Deve Guresleri (1956, Turkiye Buyuk Millet Meclisi'nde), Ekin (1956, Izmir Fotoğraf ve Heykel Muzesi'nde), Mevleviler (1958, Istanbul Resim ve Heykel Muzesi) gibi öyle cok eseriyle böylece cok sergiye katildi Tollu, 1960 yilinda acilan D Grubu 17 Sergisi'ne de katildi Dokuz yildir sergi acmayan grup uyelerinin bu son birlikteligi ceyrek yuzyilin birikiminin urunuydu Sanatcilar bir daha D Grubu adini kullanarak yapitlarini sergilemediler 1960'da Tollu 21Devlet Sergisi'nde Hasat adli tablosuyla birincilik odulu kazandi sonra yapitlarini Bagdat Sergisi'yle Tunus Uluslararasi Resim Sergisi'nde ve 1962'de Tahran ve Karaci'deki 'Cagdas Turk Resmi' sergisinde sundu 1963 yilinda Sao Paulo Bienali'ne, 1964'de Paris ve Frankfurt'ta acilan Cagdas Turk Sanati sergilerine, Bruksel, Berlin, Viyana ve Roma'daki sergilere gonderdi 1964 yilinda Devlet Guzel Sanatlar Akademisi'nden emekli oldu Sanatcinin son yapitlari arasinda Pancar Tarlasi (1963, Istanbul Resim ve Heykel Muzesi), Timar (1964, Ahmet Tollu'da), Manisa Yangini (1964, Seyman Erkilic koll), Pamuk Toplayanlar I, II (196465), Pastirmacilar (1965, Nevhiz Temiz koll), Koyluler ve Koyunlar (1965, Akbank koll), Naturmortlu Bodrum (1966, Ahmet Tollu'da) adli tablolari sayilabilir 1967 yilinda Yüksekokul salonlarinda sanatcinin butun donemlerini kapsayan genis bir sergi duzenlendi ve 1968 yilinda kisa bir hastalik doneminden daha sonra sanatci yasamini yitirdi Cemal Tollu'nun Mitoloji (1957) isimli bir ders kitabi ve Seker Ahmet Pasa uzerine gerceklestirdigi bir monografi (1967) bulunmaktadir Tollu'daki heykelsi formlarin temelinde, bicimciligi yatay ve düşey cizgilerin uyumunda, hacimsel tasarimda goren bir anlayis butun yasami baştan başa etken olmustur Cemal Tollu, bu anlayisi sanatinin gecirdigi evrimle baglantili olarak, herhangi bir kesilmeye meydan vermeden, inancla uygulamistir Sanatcinin olumunden sonradan 1978'de, 1983'de ve 1986'da Cemal Tollu Resim Sergisi duzenlenmis ve ayrica 1983'de duzenlenen D Grubu 50Yil Resim ve Heykel Sergisi ile 1988'de duzenlenen Mustakiller ve D Grubu Sergisinde Cemal Tollu'nun yapitlari yer almistir