iltasyazilim
FD Üye
Çalgı ile ilgili hadisler
Sual: Çalgıyı yasaklayan hiçbir hadis yoktur Varsa birini bildirir misiniz?
CEVAP
Bir değil pek çoktur Yirmiden fazlası şöyledir:
(İlk teganni eden şeytandır) Taberani
(Sesini gına ile yükseltene şeytan musallat olur) Deylemi
(Rahmet melekleri, ceres, çan, zil, çıngırak bulunan yere girmez) Nesai
(Rahmet melekleri, köpek ve çan bulunan kafileye yaklaşmaz) Müslim, Ebu Davud, Tirmizi
(Ceres, şeytanın mizmarıdır) Müslim, Ebu Davud, Nesai Mizmar çalgıdır
(Şarkıcı kadını dinlemek, yüzüne bakmak haramdır) Taberani
(Cenabı Hak, zurna, gırnata, ud, def gibi bütün çalgı aletlerini, cahiliyet döneminde tapınılan putları kaldırmamı emretti) İAhmed
(Bir zaman gelecek, zina, içki ve mizmarı çalgıyı helal sayanlar çıkacaktır) Buhari
(Suyun otu büyüttüğü gibi, şarkı, oyun ve eğlence kalbde nifakı büyütür) Deylemi
(Rabbim içkiyi, kumarı, darbukayı ve şarkıcı kadınları haram kıldı) İ Ahmed
(İçkilere başka isim verilerek içilir Çalgılarla eğlenirler Allahü teâlâ, onları yere batırır, domuz ve maymun haline getirir) İbni Mace
(Şunlar zuhur ederse, ümmetimin helaki hak olur: Lanetleşmeler, içkiler, çalgılar ve erkeğin erkekle, kadının kadınla iktifa etmesi) Deylemi, Hâkim
(Mizmarları, putları yok etmek için gönderildim) İ Ahmed, Ebu Nuaym, İ Neccar
(İblise, “Mizmarlar çalgılar müezzinin, yazıların dövme, Resulün elçin kâhinler, ve falcılardır denildi) İbni Ebiddünya, İbni Cerir, Taberani
(İki ses melundur: Nimete kavuşunca çalgı, musibete maruz kalınca feryat) Bezzar
(Nimete kavuşunca mizmar çalgı çalmak gazabı ilahiye sebep olur) Deylemi
(Şarkılar, içkiler yayılınca, yere batmalar görülür) Tirmizi, Ebu Davud, İbni Mace
(Kur’an mizmarlardan okunmadan önce salih amel işlemekte acele edin) Taberani
(Kur'an mizmarlardan okunduğu zaman ölebilirsen öl) Taberani
(Kur'anı mizmarlardan çalgı aletlerinden okuyanlara Allah lanet eder) Müsamere
(Belaya maruz bırakan 15 kötü âdetten biri çalgıların yayılmasıdır) Tirmizi
(Gözün zinası harama bakmak, kulağın zinası haram şeyleri dinlemektir) Müslim
Resulullah çalgı aletleriyle para kazanmayı yasakladı (Begavi)
Cariyelerin şarkı söylemesi
Sual: Buhari ve Müslim’de bildiriliyor ki: Hazreti Âişe anlatır:
Bayram günü iki cariye, kahramanlık şiirlerini def çalarak terennüm ediyordu Resulullah yatağına yatıp yüzünü öbür tarafa çevirdi, sonra babam Hazreti Ebu Bekir içeri girdi (Bu ne hâl, Resulullahın huzurunda şeytanın düdüğü ve sesi ne arıyor?) diye beni azarlayınca, Resulullah (Bırak onları, her milletin bir bayramı vardır, bu da bizim bayramımızdır) buyurdu Babam başka şeyle meşgul olunca cariyelere işaret ettim, dışarı çıktılar
Bu olay, kadınların erkeklerle beraber oturmasının, çalgı çalmasının, şarkı söylemesinin ve seslerini erkeklere duyurmasının helal olduğunu gösteriyor mu?
CEVAP
Kesinlikle göstermez Yukarıdaki ifadeleri İslam âlimleri nasıl açıklıyor, ona bakalım:
1 Şiir okuyan veya şarkı söyleyenler, hür kadın değil cariyedir Cariyelerin saçlarını, kollarını açmaları seslerini erkeklere duyurmaları günah değildir Hatta efendisiyle nikaha lüzum görmeden ilişkiye girmeleri de caizdir Çünkü cariyenin dindeki statüsü farklıdır Cariyeyi örnek gösterip, hür kadınlara da bunların mubah olacağını söylemek Müslüman’ım diyen kimseye yakışmaz
2 Hazreti Ebu Bekrin, def için şeytanın düdüğü demesi, çalgının mubah olmadığını gösterir Bu ve benzeri hadisi şeriften İslam âlimleri şu hükmü çıkarmışlardır:
Bayramda, savaşta, hac yolunda, sahurda, düğünlerde ve askerlikte davul çalmak, kahramanlık türküleri söylemek, okullarda, millî ve siyasi toplantılarda bando, mızıka, mehter marşı çalmak caizdir Kadınların düğünlerde ve bayramlarda kendi aralarında def çalması caizdir Bunun dışındakiler haramdır (Hadika)
Kahramanlık şarkılarının, mehter marşlarının, düğünlerde davul ve def çalmanın caiz olması, diğer şarkı ve türkülerin de caiz olmasını gerektirmez
3 Def ile şarkı türkü söylenir, ilahi söylenmez Çünkü ilahi ibadettir İbadete çalgı karıştırılmaz Tasavvuf müziğinin dinde yeri yoktur Resulullah efendimizin geldiği bir evde, küçük zenci kızları cariyeler def çalıp şarkı söylüyorlardı Şarkıyı bırakıp, Resulullahı övmeye başladılar Resulullah efendimiz, (Onu bırakın, oyun arasında beni övmeyin Beni övmek ilahi söylemek ibadettir Eğlence, oyun arasında ibadet caiz değildir) buyurdu (K Saadet)
İbadete müzik karıştırmak
Sual: İbni Mace’nin bildirdiğine göre, Resulullah, Rübeyyi binti Muavviz’in düğününde, def çalarak Bedir savaşıyla ilgili kahramanlık türküleri söyleyen iki küçük kızı dinlemiştir Bu esnada şarkı söyleyenlerden birisi; “Aranızda, yarın ne olacağını bilen bir Peygamber var demesi üzerine, Resulullah Efendimiz, (Bırak o sözü, önceki söylediklerine devam et, gaybı ancak Allah bilir) buyurmuştur Bu da her çeşit çalgının helal olduğunu göstermiyor mu?
CEVAP
Asla göstermez Kahramanlık türkülerini söyleyenler cariyelerdir Cariyelerin hükmü ise yukarıda bildirildi İslam âlimleri buradan iki hüküm çıkarmışlardır:
1 Bayramda, savaşta, hac yolunda, sahurda, düğünlerde ve askerlikte davul çalmak, kahramanlık türküleri söylemek, okullarda, millî ve siyasi toplantılarda bando, mızıka, mehter marşı çalmak caizdir Kadınların düğünlerde ve bayramlarda def çalması caizdir (Hadika)
2 Beni övmeyi bırak, önceki sözlerine devam et buyurması haram işleyerek ibadet yapılamayacağını göstermektedir İslam âlimleri İlahileri çalgı aletleriyle söylemenin küfür olduğunu bu hadisi şeriften çıkarmışlardır
Sevinç türküleri
Sual: Habeşliler, harbeleriyle, küçük mızraklarıyla oynarken Hazreti Ömer, yerden aldığı çakıl taşlarını onlara fırlattı Resulullah (Ya Ömer, bırak onları oynasınlar Zira onlar Beni Erfidedirler) buyurdu (Buhari, Müslim) Dikkat edilirse burada çalgı çalınmıyor, bir nevi kılıç oyunu oynanıyor
Resulullah Medine'ye hicret edince, onun gelişinden sevinen Habeşliler harbeleriyle oynadılar (Ebu Davud) Dikkat edilirse burada da, çalgı çalınmıyor, bir nevi kılıç oyunu oynanıyor
İbni Mace bildiriyor ki: Hazreti Peygamber bir kere Medine’de bir yerden geçerken def çalıp türkü söyleyen kızların, (Nahnu cevarin min beni’nneccar Ya habbeza Muhammedün min car) (Biz Neccaroğuları kabilesine mensup kızlarız Hazreti Muhammed ne iyi ve ne hoş bir komşudur) beyitlerini söyleyen kızlara, “Allahu ya’lemu inni uhibbukünne (Allah bilir ki ben de sizi seviyorum) diyerek iltifatta bulundu Resulullah efendimizin Müslümanlara sizleri seviyorum demesi gayet normaldir Buradaki kızlar da cariyedir, hür kadın değildir
Hazreti Enes bildiriyor ki: Veda Haccında Resûlullahın kâfilenin yürüyüş temposunu ezgileriyle canlı tutan bir kölesi vardı ve adı Enceşe idi Bu zat güzel sesli birisiydi ve Resûlullahın zevceleri ile bir kısım Müslüman kadınların develerini sevk ediyordu Enceşe bazı ezgiler okumuş, okuduğu ezgilerle develeri hızlandırmıştı Resûlullah, Enceşe’den okuduğu ezgilerin ritmini değiştirmesini ve develerin yürüyüş temposunu ağırlaştırmasını emrederek “Ey Enceşe ağır ol! Şişeleri kırma) buyurmuştu (Buhari Müslim) Dikkat edilirse burada da nağme söyleyen hür insan değil köledir Kadın köleye cariye denir Kölelerin statüsü farklıdır Kadın kölelerin saçlarını kollarını açmaları günah değildir Şarkı söylemeleri, şarkılarını başkalarına duyurmaları da günah değil Bunlar örnek verilerek, sinsi bir şekilde Müslüman kadınların şarkı söylediğini bildirmek ne kadar çirkin bir oyundur
Resulullah, oynayan bir grup Habeşliyi görünce, takdir ederek (Yahudiler ve Hıristiyanlar bilsinler ki, bizim dinimizde genişlik vardır) buyuruyor Dikkat edilirse burada oynayanlar da Habeşli kölelerdir Hür insanın bile mubah oyunlar oynaması haram değildir Buradan haram olan çalgıların mubahlığına cevaz çıkarmak art niyetli olmayı gösterir
Bu olaylar, her çeşit çalgının helal olduğunu göstermiyor mu?
CEVAP
Asla göstermez İslam âlimleri bu ve benzeri hadisi şeriflerden şu hükmü çıkarmışlardır:
Bayramda, savaşta, hac yolunda, sahurda, düğünlerde ve askerlikte davul çalmak, kahramanlık türküleri söylemek, okullarda, millî ve siyasi toplantılarda bando, mızıka, mehter marşı çalmak caizdir Kadınların düğünlerde ve bayramlarda def çalması caizdir (Hadika)
Sevgi gösterisi
Sual: Beyheki bildiriyor ki: Resulullah, hicret esnasında Medîne’ye teşrif buyurduğu zaman, kadınlar dam başlarında defli ve sesli olarak, “Talealbedru aleynâ… diyerek sevinçlerini göstermişlerdir Bu da, her çeşit çalgının helal olduğunu göstermiyor mu?
CEVAP
Kesinlikle göstermez Bu olay, henüz İslamiyet’in başında olmuştur O zaman henüz hicab âyeti kerimesi inmemişti Yani kadın erkek beraber oturulması yasak edilmeden önce idi Kadın sesinin haram edilmediği vakitte idi Eshabıı kiram, içki yasak edilmeden önce içki içip namaz kılarlardı Bunu örnek gösterip de içki içmenin caiz olduğunu söylemek nasıl yanlış ise, hicab âyetinden önceki olayları gösterip, kadınların şarkı söylemesine cevaz vermek de o kadar yanlış olur
Düğünlerde def çalmak
Sual: Bir evden kulağına gelen def sesleri üzerine Resulullah, evde ne olduğunu sorar Düğün cevabını alınca, (Bu nikâhtır, sifah zina değildir der İbni Mace bildiriyor ki: Hazreti Âişe, Medineli bir yakınını evlendiriyor Düğün yerine gelen Peygamber Efendimiz, (Kızı gelin ettiniz mi?) diye sorar Evet derler Peygamber Efendimiz, (Kızla birlikte türkü söyleyecek birini de gönderdiniz mi?) buyurur Hazreti Âişe, hayır deyince, Peygamber Efendimiz buyurdu ki:
(Ensar arasında böyle günlerde eğlence geleneği vardır Keşke kızla birlikte şarkı söyleyecek birisini gönderseydiniz de onlar şöyle söyleyiverseydi: “Size geldik, size geldik Bize şenlik, size şenlik)
Muâz İbni Cebel anlatır: Ensârdan birinin düğününde bulunuyorduk Hazreti Peygamber, nikâhı kıydıktan sonra, (Allah iyi geçim, hayırlar ve uğurlar nasip etsin, rızkınıza bolluk bereket versin, sizi mübarek kılsın) diye duâ eder Âdet veçhile damadın başı üzerinde def çalınmasını söyler Def çalınır
Nesai bildiriyor ki: Amir b Sa’d anlatıyor: “Bir düğünde, Bedir ashabından olan Kurayza b Ka’b ve EbûlMesûdülEnsârî’nin yanına vardım O esnada genç kızlar cariyeler türkü söylüyorlardı Ben, Siz Resulullahın ashabından ve Bedir savaşına katılanlardansınız Sizin yanınızda kızlar türkü söylüyorlar; siz ise ses çıkarmıyorsunuz dedim Onlardan biri dedi ki: “İstersen otur, bizimle beraber dinle; istersen git! Düğünde eğlenmemize izin verildi! Dikkat edilirse burada çalgı çalınmıyor, ikincisi, düğün için sevinç gösterisinde bulunuluyor, üçüncüsü de bunları söyleyenler cariyelerdir, hür kızlar değildir Buradan kızlara şarkı söyletmenin caiz olduğunu çıkarmak, Resulullahın arkadaşlarının karı kız oynattıklarını çıkarmak olur ki çok çirkin bir art niyettir
Nâfi anlatıyor: Abdullah ibni Ömer, bir çalgı sesi işitince kulaklarını parmaklarıyla tıkayarak yoldan uzaklaştı Bana “Ey Nâfi, kulağına hâlâ ses geliyor mu? diye sordu “Hayır dedim Bunun üzerine parmaklarını kulaklarından çıkarıp,“Bir defasında Hazreti Peygamber ile beraberdim Böyle bir ses işitti ve aynen benim davrandığım şekilde davrandı
Eğer çalgı haram olsa idi Nafi’ye sen de kulağını kapa derdi Bu olaylar, her çeşit çalgının helal olduğunu göstermiyor mu?
CEVAP
Olay eksik anlatılmış Doğrusu şöyledir:
Tabiinin büyüklerinden Nafi anlatır: Abdullah ibni Ömer ile beraber gidiyorduk Ney sesi işittik Abdullah, kulaklarını parmakları ile kapadı Oradan hızla uzaklaştık Ney sesi daha işitiliyor mu, dedi Hayır işitilmiyor dedim Parmaklarını kulaklarından ayırdı Resulullah da böyle yapmıştı dedi Nafi, sonra dedi ki, ben o zaman çocuk idim Bundan anlaşılıyor ki, Nafi’ye kulaklarını kapamasını emretmemesi, çocuk olduğu için idi Çünkü çocuk isteyerek dinlese de ona günah olmaz Yoksa, Abdullah takvası sebebi ile kulaklarını kapattı demek doğru değildir Nafi, böyle yanlış anlaşılmaması için, çocuk olduğunu bildirdi (Eşiatüllemeat)
Müziği helal göstermek için, hadisi şerifleri ve olayları değiştirenler için, yukarıda delil gösterdikleri olayda Peygamber efendimizin mübarek kulaklarını kapatması kendi aleyhlerine delildir Madem Peygamber efendimiz güya çalgıya müsaade ve teşvik etti, niye mübarek kulaklarını kapatıyor? Kapatmasına lüzum yoktu ki Buradan İslam âlimlerinin çıkardığı hüküm, müziği istemeyerek duymanın haram olmadığıdır Özel dinlemek ayrı, gayri ihtiyari duymak ayrı Abdullah bin Ömer hazretlerinin de yaptığı gibi yapmak dinin emridir
Cennette müzik var mı?
Sual: Cennette bile çalgı ve müzik vardır Bu nasıl inkâr edilebilir ki?
CEVAP
Cennette her şeyde olduğu gibi akla ve hayale gelmeyen en güzel şeyler vardır Orada bizim bilmediğimiz şahane nağmeler vardır Bilinmeyen şeyler bilinenlerle mukayese edilemez Ebu Hüreyre radıyallahü anh anlatır:
Bir kimse gelip, (Ya Resulallah nağmeli ses çok hoşuma gidiyor Cennette güzel ses var mıdır?) diye sordu Peygamber efendimiz buyurdu ki:
(Yemin ederim ki, dünyada ibadet eden, Allahü teâlâyı zikredip, çalgı ve oyun aletlerinin sesine kulak vermeyenler, Cennette, bir benzeri duyulmayan, Allahü teâlâyı tesbih ve takdis eden güzel seslerle, sürur ve neşeye gark edilirler) GunyetütTalibin
Başka bir hadisi şerif meali de şöyledir:
(Kıyamette, Allahü teâlâ, meleklerine buyurur ki: Kulaklarını ve gözlerini mizmarlardan çalgılardan ve haramlardan koruyanları getirin onları, misk ve amber tepeleri üzerinde toplarlar Allahü teâlâ buyurur: Onlara tesbihimi ve temcidimi duyurun O kimseler öyle güzel sesler duyarlar ki, benzerlerini hiç kimse duymamıştır) Deylemi
Yine bir hadisi şerifte de şöyle buyuruluyor:
(Allah beni hidayet ve alemlere rahmet olarak gönderdi Beni; çalgıları, eğlenceleri, cahiliyet işlerini ve putları yok etmek için gönderdi Rabbim, izzeti üzerine yemin etti ki, bir kul dünyada şarap içerse, ona kıyamette muhakkak Cennet şarabını haram kılacak, bir kul da hamrı içkiyi terk ederse Allah da ona muhakkak, Cennet şarabından içirecektir) Ebu Nuaym
Ahiret şarabı dünya şarabına benzemez Ahirette şarap var diye dünya şarabına helal denir mi? Ahirette güzel sesler var diye dünyadaki çalgılara helal demek de bundan daha kötüdür Üstelik Cennette bu güzel nağmeleri dinleyecek olanların, dünyada çalgı seslerini dinlemeyenler yani bu haramdan kaçınanlar olduğu da açıkça bildiriliyor
Şu da önemli bir husustur ki, harama helal diyen kâfir olur
Biracının şahidi
Sual: Yusuf elKardavî, (kadının müzik yapması ve bu müziğin başkalarınca dinlenmesi haram değil; caizdir) diyor Buna ne diyeceksiniz?
CEVAP
Kardavi, kendisinin mezhepsiz olduğunu açıkça itiraf eden bir sapıktır Böyle deliller için, atalarımızın (Biracının şahidi şarapçı olur) sözü gayet uygundur Fıkhi bir hüküm:
Çalgı ve kadın sesi, sima değil gınadır, haramdır (Dürrülmearif)
Din haramla yaşanmaz
Sual: Çalgılara haram diyerek bu dini yaşanmaz hâle getirmek günah değil midir?
CEVAP
Çalgılara haram diyen Resulullahtır Peygamber efendimiz mi kendi getirdiği dini yaşanmaz hâle soktu? Çalgı çalıp haram işlenmedikçe din yaşanmaz hâle mi gelir? Dini yaşatmak için illa yediden yetmişe çalgı çalıp göbek mi atmak gerekir?
Nağmesiz şarkı olmaz
Sual: Müzik yapan kadın müziğinde “düzgün, doğru, ciddî, ağırbaşlı, vakûr, edâsız, itaatsiz, cilvesiz, câzibesiz, art niyetsiz sözler söylerse ve düzgün haller ve davranışlar gösterirse, o müzik caiz olup, radyoda TV’de söylenemez mi?
CEVAP
Erkek de söylese kadın da söylese hatta Robot bile söylese müzik yine haramdır Kadının söylediği hangi şarkıda eda, cazibe, cilve olmaz ki?
Bırakın şarkı türküyü kadınlar zaruret olmadıkça namahrem erkeklerle konuşamaz Ramuzülehadis kitabının 469 sayfasındaki ilk hadisi şerif şöyledir:
(Ey kadınlar, ancak mahreminiz olan erkeklerle konuşun, mahreminiz olmayanlarla konuşmayın!) İbni Said
Fıkhi bir hüküm:
Çalgı ve kadın sesi, sima değil gınadır, haramdır (Dürrülmearif)
İslam âlimleri buyuruyor ki
Nasslardan hüküm çıkaran ulemanın açıklamaları şöyledir:
İslâm âlimleri buyuruyor ki:
İbni Hibban’ın bildirdiği hadisi şerifte, Resulullah, develerin boyunlarındaki ceresleri çanları çıkarmıştır Halbuki çan şehveti tahrik etmez Çan bulunan yere rahmet melekleri girmiyor Artık çalgıyı, çalgı aletlerini siz düşünün Şeyhulİslâm Ahmed İbni Kemal efendi hazretleri Kırk Hadis kitabında buyuruyor ki:
(Mizmarları kırmak ve hınzırları öldürmek için gönderildim) hadisi şerifindeki mizmar, bütün çalgı aletleridir Bu hadisi şerif, her çeşit çalgıyı ve domuz eti yemeyi yasak etmektedir
Hazreti Ebu Bekir, iki küçük cariyenin def çalıp şarkı söylediklerini gördü ve onları azarlayarak “Şeytanın çalgısını mı çalıyorsunuz? dedi (Buhari)
İbni Ömer hazretleri, ihramlı bir toplulukta şarkı söyleyen birine, “Allah senin ibadetini kabul etmesin dedi (İbni Ebiddünya)
Eshabı kiramdan Enes bin Malik hazretleri “En pis kazanç, şarkı ve çalgı aletleriyle kazanılandır dedi (İbni EbidDünya)
İbni Abbas hazretleri, “Çalgı aletleri haramdır dedi (Beyheki)
Âişe validemiz, bir evde şarkı söyleyen birini görünce ona, “Yazıklar olsun sana Bu şeytandır, bunu çıkarın dışarı dedi ve onu çıkardılar (Buhari)
Fudayl b İyad hazretleri, “Müzik ve şarkı, zinanın teşvikçisidir dedi (İbni Ebiddünya)
Şeyh Muhammed Rebhami hazretleri buyuruyor ki:
Saz, tanbur, def, ney ve diğer çalgı aletlerini çalmak, Allahü teâlânın emrini tutmamak olur (RiyadünNasıhin)
İmamı Şa’rani hazretleri buyuruyor ki:
“Hakimi Tirmizi’nin Nevadiru’l Usul adındaki kitapta rivayet ettiği hadisi şerifte Resuli Ekrem efendimiz, (Her kim şarkı sesine kulak verirse, onun ruhanileri dinlemesine izin verilmez) buyurdu Oradakilerden biri tarafından, (Ya Resulallah, ruhaniler kimlerdir?) diye soruldu Resulullah da, (Cennet ehlinin okuyucularıdır) buyurdu (Muhtasarı Tezkirei Kurtubi)
İmamı Birgivi hazretleri buyuruyor ki:
Saz dinlemekten kulaklarını korumalıdır (Risalei Birgivi)
Mezhepsiz İbni Teymiye bile, “Şarkı ve müzik, şeytani duyguları harekete geçiren en etkili unsurlardan biridir demiştir (Mecmuul Fetava)
Şarkı, Kitap ve Sünnetle yasaklanmıştır (İmamı Kurtubi)
Şarkı ve müzik aletlerinin haram olduğu konusunda icma vardır (İbni Salâh)
İmamı Rabbani hazretleri buyuruyor ki:
İmamı Şami, Mültekıt kitabında (Hiçbir âlim, teganniye mubah demedi) buyurdu (m 266)
Kur'anı kerimi musiki perdelerine uydurarak okumak haramdır (Fetavai Bezzâziyye)
Çalgı çalmanın haram olduğu, icma ile bildirildi (Makamatı Mazheriyye)
Çalgı çalarak veya oyun arasında Kur'an okuyan kâfir olur (Tergibüssalât)
İmamı Münavi hazretleri (Nikahı herkese duyurun! Bunun için de, camide yapın ve def çalın) hadisi şerifini açıklarken, (Mescitlerde def çalınmaz Hadisi şerif, mescid dışında çalınmasını, mescitte yalnız nikah yapılmasını emrediyor) diyor (Hadika)
Dümbelek, ney, saz çalmak haramdır (Tahtavi şerhi)
Teganni ile okuyan bir imamın arkasında kılınan namazın iadesi gerekir (Halebi)
Kur’anı kerimi, Arap şivesine uygun, tecvid ile ve güzel ses ile okumalıdır Ebu Davud’daki hadisi şerifte, (Kur'anı güzel sesle okuyun) buyuruldu Yani Allah’tan korkarak okuyundemektir Bu da, tecvid ilmine uyarak okumakla olur Yoksa, harfleri, kelimeleri değiştirerek, manayı, nazmı bozarak teganni ile okumak haramdır (Berika)
Teganni haramdır (Tıbbünnebevi)
Kur’anı kerimi teganni ile okumak ve dinlemek haramdır Burhâneddini Mergınânî hazretleri buyurdu ki:
Kur’anı kerimi teganni ile okuyan hâfıza, ne güzel okudun diyen kimsenin imanı gider Tecdîdi iman gerekir Kuhistânî de, böyle yazmaktadır (Dürrülmüntekâ)
Teganni ile şarkı söylemek ve dinlemek haramdır Tekkelerde ilahiler okuyarak raks etmek, oynamak, dönmek haramdır Şimdi, dinden haberi olmayan fâsıklar, böyle tarikatçılık yapıyorlar (Fetavayı Hindiyye 5352)
Allame Zahirüddin bin Cafer diyor ki:
(Mevlidde, salihlerle salevat okumak, her zaman sevaptır Fakat, buna haram karıştırmak, mesela çalgı, şarkı, raks gibi şeyler yapmak büyük günah olur)
Büyük âlim ibni Arabi hazretleri Fütuhatı Mekkiyye kitabında, raks ile ve dönerek olan simanın yasak olduğunu bildirmiştir (Mektubat)
Sima esnasında raks günahtır (Merecülbahreyn)
Kitabülkırare’deki hadisi şerifte, kıyamet alametleri sayılırken, (Kur’anı kerim mizmardan, çalgılardan okunur) buyuruluyor (Tergibüssalât)
Ney de, diğer çalgılar gibi asla caiz değildir Eğlence ve para kazanmak için şarkı söylemek haramdır Her çalgıyı çalmak ve dinlemek, raks etmek caiz değildir (Reddül Muhtar)
Allahü teâlânın aşkı ile dolmuş, evliyanın büyüklerinden olan Mevlana Celaleddini Rumi hazretleri, ney ve başka hiçbir çalgı çalmadı Musiki dinlemedi ve raks etmedi Zikrin kalb ile, sessiz olacağını Mesnevi’de bildirmektedir (S Ebediyye)
Raks ile, söz ile şarkı, çalgı ile başkalarını eğlendiren şahit olamaz (Mecelle m 1705)
İlahi, hasta olmayan kalbi yumuşatır, haram olmaz Çalgı çalmak ise bütün âlimlerce haramdır (Makamatı Mazheriyye)
Hak sevgisi ile sima dinleyen sıddık, nefse uyup dinleyen zındık olur (Siyerülaktab)
Sıkıntı gidermek için, kendi kendine nağme okumak caizdir Fakat, başkalarını eğlendirmek için okumak caiz değildir Her çalgı haramdır (Ahlakı alaiyye)
Keyf ve eğlence için, her çalgıyı çalmak ve dinlemek haramdır Yalnız savaşta, askerin moralini kuvvetlendirmek için, bando, mızıka çalmak ve bunlara sulhta da hazırlanmak ve düğünlerde davul, def çalmak caizdir Mescitlerde her çalgı haramdır (Ukudüddürriyye)
İbni Âbidin hazretleri buyuruyor ki:
Eğlence veya para kazanmak için başkalarına şarkı söylemek, sözbirliği ile haramdır Çalgı ile raks etmek büyük günahtır Sıkıntısını gidermek için kendi kendine şarkı söylemek günah değildir Çalgı olarak, yalnız kadınların düğünlerde def çalması caizdir (ReddülMuhtar)
Fısk ve içki içilen yerlerde çalgı çalmak ve bunu dinlemek haramdır Resulullah çobanın kavalını işitince, parmakları ile mübarek kulaklarını kapadı ise de, yanında bulunan Abdullah bin Ömer’e kulaklarını kapamasını emretmedi Bu da, elde olmadan duymanın haram olmadığını göstermektedir Bayramda, savaşta, hac yolunda, sahurda, düğünlerde ve askerlikte davul çalmak da caizdir Okullarda, millî ve siyasi toplantılarda bando, mızıka, mehter marşı çalmak caizdir (Hadika)
Def, tambur ve her çeşit çalgıyı evinde, dükkânında bulundurmak, kendisi kullanmasa bile, satmak, hediye etmek, ariyet veya kiraya vermek günahtır (Berika)
Sadece mehter marşında çalınan müzik aletlerini satmak caiz olur
Müzik, nefsin gıdası, ruhun zehiridir, kalbi karartır (Dürrül mearif)
İlahileri çalgı ile, ney çalarak okumak bid'attir Harama helal diyen ve haramı ibadete karıştıran kâfir olur (SEbediyye)
İmamı Gazali hazretleri buyuruyor ki:
Resulullah efendimiz, geldiği bir evde, küçük zenci kızları cariyeler def çalıp şarkı söylüyorlardı Şarkıyı bırakıp, Resulullahı övmeye başladılar Resulullah efendimiz, (Onu bırakın, oyun arasında beni övmeyin Beni övmek mevlid, ilahi ibadettir Eğlence, oyun arasında ibadet caiz değildir) buyurdu (K Saadet)
Bazıları, bu hadisi şerife istinaden kadınların şarkı söylemesinin ve çalgının caiz olduğunu söylüyorlar Şarkı söyleyenler cariye idi Cariyenin avret yeri erkeğinki gibidir Sesi de avret değildir (İhya)
Her çeşit çalgı dinlemek haramdır (Fetavai Bezzaziyye, Hadika, Ahlakı alaiyye)
Müzik bütün dinlerde büyük günahtır (Dürrülmünteka)
İncilin yasakladığı müziği, sonradan papazlar Hıristiyanlığa soktu (Mevahibi ledünniyye şerhi Zerkani)
İlham dinde senet olmaz
Sual: Üstad Bediüzzaman Said Nursi radyolardan yapılan müzik yayını ile ilgili olarak, (Evet, beşer hakikate muhtaç olduğu gibi, bazı keyifli hevesata da ihtiyacı var Fakat, bu keyifli hevesat, bütün yayınların ancak beşte birisi olmalı Yoksa havanın sırrı hikmetine münafi olur) diyerek çalgıya izin veriyor Delil olarak bu yetmez mi?
CEVAP
Birincisi, burada çalgının helal olduğundan bahsedilmiyor Mubah olan oyun ve eğlencelerden bahsediliyor Devamlı mubah olan eğlencelerle meşgul olmak elbette doğru olmaz Eğer çalgıya izin veriyor deniyorsa, o zaman bu sözün ilhamla söylendiği anlaşılır; çünkü çalgının haram olduğunda âlimlerin ittifakı yukarıda bildirildi Kesin haram olduğunu bildiren birçok hadisi şerif de vardır İmamı Rabbani hazretleri, (İlham dinde senet değildir Sözünde mazur sayılır Söyleyen evliya ise, sadece söyleyeni bağlar, başkalarını bağlamaz) buyuruyor Kim olursa olsun, evliya da olsa, başka bir kimse de olsa, ilhamla söylediği sözler dinde asla senet olamaz Bunlarla amel edilemez
Dinimiz İslam
Sual: Çalgıyı yasaklayan hiçbir hadis yoktur Varsa birini bildirir misiniz?
CEVAP
Bir değil pek çoktur Yirmiden fazlası şöyledir:
(İlk teganni eden şeytandır) Taberani
(Sesini gına ile yükseltene şeytan musallat olur) Deylemi
(Rahmet melekleri, ceres, çan, zil, çıngırak bulunan yere girmez) Nesai
(Rahmet melekleri, köpek ve çan bulunan kafileye yaklaşmaz) Müslim, Ebu Davud, Tirmizi
(Ceres, şeytanın mizmarıdır) Müslim, Ebu Davud, Nesai Mizmar çalgıdır
(Şarkıcı kadını dinlemek, yüzüne bakmak haramdır) Taberani
(Cenabı Hak, zurna, gırnata, ud, def gibi bütün çalgı aletlerini, cahiliyet döneminde tapınılan putları kaldırmamı emretti) İAhmed
(Bir zaman gelecek, zina, içki ve mizmarı çalgıyı helal sayanlar çıkacaktır) Buhari
(Suyun otu büyüttüğü gibi, şarkı, oyun ve eğlence kalbde nifakı büyütür) Deylemi
(Rabbim içkiyi, kumarı, darbukayı ve şarkıcı kadınları haram kıldı) İ Ahmed
(İçkilere başka isim verilerek içilir Çalgılarla eğlenirler Allahü teâlâ, onları yere batırır, domuz ve maymun haline getirir) İbni Mace
(Şunlar zuhur ederse, ümmetimin helaki hak olur: Lanetleşmeler, içkiler, çalgılar ve erkeğin erkekle, kadının kadınla iktifa etmesi) Deylemi, Hâkim
(Mizmarları, putları yok etmek için gönderildim) İ Ahmed, Ebu Nuaym, İ Neccar
(İblise, “Mizmarlar çalgılar müezzinin, yazıların dövme, Resulün elçin kâhinler, ve falcılardır denildi) İbni Ebiddünya, İbni Cerir, Taberani
(İki ses melundur: Nimete kavuşunca çalgı, musibete maruz kalınca feryat) Bezzar
(Nimete kavuşunca mizmar çalgı çalmak gazabı ilahiye sebep olur) Deylemi
(Şarkılar, içkiler yayılınca, yere batmalar görülür) Tirmizi, Ebu Davud, İbni Mace
(Kur’an mizmarlardan okunmadan önce salih amel işlemekte acele edin) Taberani
(Kur'an mizmarlardan okunduğu zaman ölebilirsen öl) Taberani
(Kur'anı mizmarlardan çalgı aletlerinden okuyanlara Allah lanet eder) Müsamere
(Belaya maruz bırakan 15 kötü âdetten biri çalgıların yayılmasıdır) Tirmizi
(Gözün zinası harama bakmak, kulağın zinası haram şeyleri dinlemektir) Müslim
Resulullah çalgı aletleriyle para kazanmayı yasakladı (Begavi)
Cariyelerin şarkı söylemesi
Sual: Buhari ve Müslim’de bildiriliyor ki: Hazreti Âişe anlatır:
Bayram günü iki cariye, kahramanlık şiirlerini def çalarak terennüm ediyordu Resulullah yatağına yatıp yüzünü öbür tarafa çevirdi, sonra babam Hazreti Ebu Bekir içeri girdi (Bu ne hâl, Resulullahın huzurunda şeytanın düdüğü ve sesi ne arıyor?) diye beni azarlayınca, Resulullah (Bırak onları, her milletin bir bayramı vardır, bu da bizim bayramımızdır) buyurdu Babam başka şeyle meşgul olunca cariyelere işaret ettim, dışarı çıktılar
Bu olay, kadınların erkeklerle beraber oturmasının, çalgı çalmasının, şarkı söylemesinin ve seslerini erkeklere duyurmasının helal olduğunu gösteriyor mu?
CEVAP
Kesinlikle göstermez Yukarıdaki ifadeleri İslam âlimleri nasıl açıklıyor, ona bakalım:
1 Şiir okuyan veya şarkı söyleyenler, hür kadın değil cariyedir Cariyelerin saçlarını, kollarını açmaları seslerini erkeklere duyurmaları günah değildir Hatta efendisiyle nikaha lüzum görmeden ilişkiye girmeleri de caizdir Çünkü cariyenin dindeki statüsü farklıdır Cariyeyi örnek gösterip, hür kadınlara da bunların mubah olacağını söylemek Müslüman’ım diyen kimseye yakışmaz
2 Hazreti Ebu Bekrin, def için şeytanın düdüğü demesi, çalgının mubah olmadığını gösterir Bu ve benzeri hadisi şeriften İslam âlimleri şu hükmü çıkarmışlardır:
Bayramda, savaşta, hac yolunda, sahurda, düğünlerde ve askerlikte davul çalmak, kahramanlık türküleri söylemek, okullarda, millî ve siyasi toplantılarda bando, mızıka, mehter marşı çalmak caizdir Kadınların düğünlerde ve bayramlarda kendi aralarında def çalması caizdir Bunun dışındakiler haramdır (Hadika)
Kahramanlık şarkılarının, mehter marşlarının, düğünlerde davul ve def çalmanın caiz olması, diğer şarkı ve türkülerin de caiz olmasını gerektirmez
3 Def ile şarkı türkü söylenir, ilahi söylenmez Çünkü ilahi ibadettir İbadete çalgı karıştırılmaz Tasavvuf müziğinin dinde yeri yoktur Resulullah efendimizin geldiği bir evde, küçük zenci kızları cariyeler def çalıp şarkı söylüyorlardı Şarkıyı bırakıp, Resulullahı övmeye başladılar Resulullah efendimiz, (Onu bırakın, oyun arasında beni övmeyin Beni övmek ilahi söylemek ibadettir Eğlence, oyun arasında ibadet caiz değildir) buyurdu (K Saadet)
İbadete müzik karıştırmak
Sual: İbni Mace’nin bildirdiğine göre, Resulullah, Rübeyyi binti Muavviz’in düğününde, def çalarak Bedir savaşıyla ilgili kahramanlık türküleri söyleyen iki küçük kızı dinlemiştir Bu esnada şarkı söyleyenlerden birisi; “Aranızda, yarın ne olacağını bilen bir Peygamber var demesi üzerine, Resulullah Efendimiz, (Bırak o sözü, önceki söylediklerine devam et, gaybı ancak Allah bilir) buyurmuştur Bu da her çeşit çalgının helal olduğunu göstermiyor mu?
CEVAP
Asla göstermez Kahramanlık türkülerini söyleyenler cariyelerdir Cariyelerin hükmü ise yukarıda bildirildi İslam âlimleri buradan iki hüküm çıkarmışlardır:
1 Bayramda, savaşta, hac yolunda, sahurda, düğünlerde ve askerlikte davul çalmak, kahramanlık türküleri söylemek, okullarda, millî ve siyasi toplantılarda bando, mızıka, mehter marşı çalmak caizdir Kadınların düğünlerde ve bayramlarda def çalması caizdir (Hadika)
2 Beni övmeyi bırak, önceki sözlerine devam et buyurması haram işleyerek ibadet yapılamayacağını göstermektedir İslam âlimleri İlahileri çalgı aletleriyle söylemenin küfür olduğunu bu hadisi şeriften çıkarmışlardır
Sevinç türküleri
Sual: Habeşliler, harbeleriyle, küçük mızraklarıyla oynarken Hazreti Ömer, yerden aldığı çakıl taşlarını onlara fırlattı Resulullah (Ya Ömer, bırak onları oynasınlar Zira onlar Beni Erfidedirler) buyurdu (Buhari, Müslim) Dikkat edilirse burada çalgı çalınmıyor, bir nevi kılıç oyunu oynanıyor
Resulullah Medine'ye hicret edince, onun gelişinden sevinen Habeşliler harbeleriyle oynadılar (Ebu Davud) Dikkat edilirse burada da, çalgı çalınmıyor, bir nevi kılıç oyunu oynanıyor
İbni Mace bildiriyor ki: Hazreti Peygamber bir kere Medine’de bir yerden geçerken def çalıp türkü söyleyen kızların, (Nahnu cevarin min beni’nneccar Ya habbeza Muhammedün min car) (Biz Neccaroğuları kabilesine mensup kızlarız Hazreti Muhammed ne iyi ve ne hoş bir komşudur) beyitlerini söyleyen kızlara, “Allahu ya’lemu inni uhibbukünne (Allah bilir ki ben de sizi seviyorum) diyerek iltifatta bulundu Resulullah efendimizin Müslümanlara sizleri seviyorum demesi gayet normaldir Buradaki kızlar da cariyedir, hür kadın değildir
Hazreti Enes bildiriyor ki: Veda Haccında Resûlullahın kâfilenin yürüyüş temposunu ezgileriyle canlı tutan bir kölesi vardı ve adı Enceşe idi Bu zat güzel sesli birisiydi ve Resûlullahın zevceleri ile bir kısım Müslüman kadınların develerini sevk ediyordu Enceşe bazı ezgiler okumuş, okuduğu ezgilerle develeri hızlandırmıştı Resûlullah, Enceşe’den okuduğu ezgilerin ritmini değiştirmesini ve develerin yürüyüş temposunu ağırlaştırmasını emrederek “Ey Enceşe ağır ol! Şişeleri kırma) buyurmuştu (Buhari Müslim) Dikkat edilirse burada da nağme söyleyen hür insan değil köledir Kadın köleye cariye denir Kölelerin statüsü farklıdır Kadın kölelerin saçlarını kollarını açmaları günah değildir Şarkı söylemeleri, şarkılarını başkalarına duyurmaları da günah değil Bunlar örnek verilerek, sinsi bir şekilde Müslüman kadınların şarkı söylediğini bildirmek ne kadar çirkin bir oyundur
Resulullah, oynayan bir grup Habeşliyi görünce, takdir ederek (Yahudiler ve Hıristiyanlar bilsinler ki, bizim dinimizde genişlik vardır) buyuruyor Dikkat edilirse burada oynayanlar da Habeşli kölelerdir Hür insanın bile mubah oyunlar oynaması haram değildir Buradan haram olan çalgıların mubahlığına cevaz çıkarmak art niyetli olmayı gösterir
Bu olaylar, her çeşit çalgının helal olduğunu göstermiyor mu?
CEVAP
Asla göstermez İslam âlimleri bu ve benzeri hadisi şeriflerden şu hükmü çıkarmışlardır:
Bayramda, savaşta, hac yolunda, sahurda, düğünlerde ve askerlikte davul çalmak, kahramanlık türküleri söylemek, okullarda, millî ve siyasi toplantılarda bando, mızıka, mehter marşı çalmak caizdir Kadınların düğünlerde ve bayramlarda def çalması caizdir (Hadika)
Sevgi gösterisi
Sual: Beyheki bildiriyor ki: Resulullah, hicret esnasında Medîne’ye teşrif buyurduğu zaman, kadınlar dam başlarında defli ve sesli olarak, “Talealbedru aleynâ… diyerek sevinçlerini göstermişlerdir Bu da, her çeşit çalgının helal olduğunu göstermiyor mu?
CEVAP
Kesinlikle göstermez Bu olay, henüz İslamiyet’in başında olmuştur O zaman henüz hicab âyeti kerimesi inmemişti Yani kadın erkek beraber oturulması yasak edilmeden önce idi Kadın sesinin haram edilmediği vakitte idi Eshabıı kiram, içki yasak edilmeden önce içki içip namaz kılarlardı Bunu örnek gösterip de içki içmenin caiz olduğunu söylemek nasıl yanlış ise, hicab âyetinden önceki olayları gösterip, kadınların şarkı söylemesine cevaz vermek de o kadar yanlış olur
Düğünlerde def çalmak
Sual: Bir evden kulağına gelen def sesleri üzerine Resulullah, evde ne olduğunu sorar Düğün cevabını alınca, (Bu nikâhtır, sifah zina değildir der İbni Mace bildiriyor ki: Hazreti Âişe, Medineli bir yakınını evlendiriyor Düğün yerine gelen Peygamber Efendimiz, (Kızı gelin ettiniz mi?) diye sorar Evet derler Peygamber Efendimiz, (Kızla birlikte türkü söyleyecek birini de gönderdiniz mi?) buyurur Hazreti Âişe, hayır deyince, Peygamber Efendimiz buyurdu ki:
(Ensar arasında böyle günlerde eğlence geleneği vardır Keşke kızla birlikte şarkı söyleyecek birisini gönderseydiniz de onlar şöyle söyleyiverseydi: “Size geldik, size geldik Bize şenlik, size şenlik)
Muâz İbni Cebel anlatır: Ensârdan birinin düğününde bulunuyorduk Hazreti Peygamber, nikâhı kıydıktan sonra, (Allah iyi geçim, hayırlar ve uğurlar nasip etsin, rızkınıza bolluk bereket versin, sizi mübarek kılsın) diye duâ eder Âdet veçhile damadın başı üzerinde def çalınmasını söyler Def çalınır
Nesai bildiriyor ki: Amir b Sa’d anlatıyor: “Bir düğünde, Bedir ashabından olan Kurayza b Ka’b ve EbûlMesûdülEnsârî’nin yanına vardım O esnada genç kızlar cariyeler türkü söylüyorlardı Ben, Siz Resulullahın ashabından ve Bedir savaşına katılanlardansınız Sizin yanınızda kızlar türkü söylüyorlar; siz ise ses çıkarmıyorsunuz dedim Onlardan biri dedi ki: “İstersen otur, bizimle beraber dinle; istersen git! Düğünde eğlenmemize izin verildi! Dikkat edilirse burada çalgı çalınmıyor, ikincisi, düğün için sevinç gösterisinde bulunuluyor, üçüncüsü de bunları söyleyenler cariyelerdir, hür kızlar değildir Buradan kızlara şarkı söyletmenin caiz olduğunu çıkarmak, Resulullahın arkadaşlarının karı kız oynattıklarını çıkarmak olur ki çok çirkin bir art niyettir
Nâfi anlatıyor: Abdullah ibni Ömer, bir çalgı sesi işitince kulaklarını parmaklarıyla tıkayarak yoldan uzaklaştı Bana “Ey Nâfi, kulağına hâlâ ses geliyor mu? diye sordu “Hayır dedim Bunun üzerine parmaklarını kulaklarından çıkarıp,“Bir defasında Hazreti Peygamber ile beraberdim Böyle bir ses işitti ve aynen benim davrandığım şekilde davrandı
Eğer çalgı haram olsa idi Nafi’ye sen de kulağını kapa derdi Bu olaylar, her çeşit çalgının helal olduğunu göstermiyor mu?
CEVAP
Olay eksik anlatılmış Doğrusu şöyledir:
Tabiinin büyüklerinden Nafi anlatır: Abdullah ibni Ömer ile beraber gidiyorduk Ney sesi işittik Abdullah, kulaklarını parmakları ile kapadı Oradan hızla uzaklaştık Ney sesi daha işitiliyor mu, dedi Hayır işitilmiyor dedim Parmaklarını kulaklarından ayırdı Resulullah da böyle yapmıştı dedi Nafi, sonra dedi ki, ben o zaman çocuk idim Bundan anlaşılıyor ki, Nafi’ye kulaklarını kapamasını emretmemesi, çocuk olduğu için idi Çünkü çocuk isteyerek dinlese de ona günah olmaz Yoksa, Abdullah takvası sebebi ile kulaklarını kapattı demek doğru değildir Nafi, böyle yanlış anlaşılmaması için, çocuk olduğunu bildirdi (Eşiatüllemeat)
Müziği helal göstermek için, hadisi şerifleri ve olayları değiştirenler için, yukarıda delil gösterdikleri olayda Peygamber efendimizin mübarek kulaklarını kapatması kendi aleyhlerine delildir Madem Peygamber efendimiz güya çalgıya müsaade ve teşvik etti, niye mübarek kulaklarını kapatıyor? Kapatmasına lüzum yoktu ki Buradan İslam âlimlerinin çıkardığı hüküm, müziği istemeyerek duymanın haram olmadığıdır Özel dinlemek ayrı, gayri ihtiyari duymak ayrı Abdullah bin Ömer hazretlerinin de yaptığı gibi yapmak dinin emridir
Cennette müzik var mı?
Sual: Cennette bile çalgı ve müzik vardır Bu nasıl inkâr edilebilir ki?
CEVAP
Cennette her şeyde olduğu gibi akla ve hayale gelmeyen en güzel şeyler vardır Orada bizim bilmediğimiz şahane nağmeler vardır Bilinmeyen şeyler bilinenlerle mukayese edilemez Ebu Hüreyre radıyallahü anh anlatır:
Bir kimse gelip, (Ya Resulallah nağmeli ses çok hoşuma gidiyor Cennette güzel ses var mıdır?) diye sordu Peygamber efendimiz buyurdu ki:
(Yemin ederim ki, dünyada ibadet eden, Allahü teâlâyı zikredip, çalgı ve oyun aletlerinin sesine kulak vermeyenler, Cennette, bir benzeri duyulmayan, Allahü teâlâyı tesbih ve takdis eden güzel seslerle, sürur ve neşeye gark edilirler) GunyetütTalibin
Başka bir hadisi şerif meali de şöyledir:
(Kıyamette, Allahü teâlâ, meleklerine buyurur ki: Kulaklarını ve gözlerini mizmarlardan çalgılardan ve haramlardan koruyanları getirin onları, misk ve amber tepeleri üzerinde toplarlar Allahü teâlâ buyurur: Onlara tesbihimi ve temcidimi duyurun O kimseler öyle güzel sesler duyarlar ki, benzerlerini hiç kimse duymamıştır) Deylemi
Yine bir hadisi şerifte de şöyle buyuruluyor:
(Allah beni hidayet ve alemlere rahmet olarak gönderdi Beni; çalgıları, eğlenceleri, cahiliyet işlerini ve putları yok etmek için gönderdi Rabbim, izzeti üzerine yemin etti ki, bir kul dünyada şarap içerse, ona kıyamette muhakkak Cennet şarabını haram kılacak, bir kul da hamrı içkiyi terk ederse Allah da ona muhakkak, Cennet şarabından içirecektir) Ebu Nuaym
Ahiret şarabı dünya şarabına benzemez Ahirette şarap var diye dünya şarabına helal denir mi? Ahirette güzel sesler var diye dünyadaki çalgılara helal demek de bundan daha kötüdür Üstelik Cennette bu güzel nağmeleri dinleyecek olanların, dünyada çalgı seslerini dinlemeyenler yani bu haramdan kaçınanlar olduğu da açıkça bildiriliyor
Şu da önemli bir husustur ki, harama helal diyen kâfir olur
Biracının şahidi
Sual: Yusuf elKardavî, (kadının müzik yapması ve bu müziğin başkalarınca dinlenmesi haram değil; caizdir) diyor Buna ne diyeceksiniz?
CEVAP
Kardavi, kendisinin mezhepsiz olduğunu açıkça itiraf eden bir sapıktır Böyle deliller için, atalarımızın (Biracının şahidi şarapçı olur) sözü gayet uygundur Fıkhi bir hüküm:
Çalgı ve kadın sesi, sima değil gınadır, haramdır (Dürrülmearif)
Din haramla yaşanmaz
Sual: Çalgılara haram diyerek bu dini yaşanmaz hâle getirmek günah değil midir?
CEVAP
Çalgılara haram diyen Resulullahtır Peygamber efendimiz mi kendi getirdiği dini yaşanmaz hâle soktu? Çalgı çalıp haram işlenmedikçe din yaşanmaz hâle mi gelir? Dini yaşatmak için illa yediden yetmişe çalgı çalıp göbek mi atmak gerekir?
Nağmesiz şarkı olmaz
Sual: Müzik yapan kadın müziğinde “düzgün, doğru, ciddî, ağırbaşlı, vakûr, edâsız, itaatsiz, cilvesiz, câzibesiz, art niyetsiz sözler söylerse ve düzgün haller ve davranışlar gösterirse, o müzik caiz olup, radyoda TV’de söylenemez mi?
CEVAP
Erkek de söylese kadın da söylese hatta Robot bile söylese müzik yine haramdır Kadının söylediği hangi şarkıda eda, cazibe, cilve olmaz ki?
Bırakın şarkı türküyü kadınlar zaruret olmadıkça namahrem erkeklerle konuşamaz Ramuzülehadis kitabının 469 sayfasındaki ilk hadisi şerif şöyledir:
(Ey kadınlar, ancak mahreminiz olan erkeklerle konuşun, mahreminiz olmayanlarla konuşmayın!) İbni Said
Fıkhi bir hüküm:
Çalgı ve kadın sesi, sima değil gınadır, haramdır (Dürrülmearif)
İslam âlimleri buyuruyor ki
Nasslardan hüküm çıkaran ulemanın açıklamaları şöyledir:
İslâm âlimleri buyuruyor ki:
İbni Hibban’ın bildirdiği hadisi şerifte, Resulullah, develerin boyunlarındaki ceresleri çanları çıkarmıştır Halbuki çan şehveti tahrik etmez Çan bulunan yere rahmet melekleri girmiyor Artık çalgıyı, çalgı aletlerini siz düşünün Şeyhulİslâm Ahmed İbni Kemal efendi hazretleri Kırk Hadis kitabında buyuruyor ki:
(Mizmarları kırmak ve hınzırları öldürmek için gönderildim) hadisi şerifindeki mizmar, bütün çalgı aletleridir Bu hadisi şerif, her çeşit çalgıyı ve domuz eti yemeyi yasak etmektedir
Hazreti Ebu Bekir, iki küçük cariyenin def çalıp şarkı söylediklerini gördü ve onları azarlayarak “Şeytanın çalgısını mı çalıyorsunuz? dedi (Buhari)
İbni Ömer hazretleri, ihramlı bir toplulukta şarkı söyleyen birine, “Allah senin ibadetini kabul etmesin dedi (İbni Ebiddünya)
Eshabı kiramdan Enes bin Malik hazretleri “En pis kazanç, şarkı ve çalgı aletleriyle kazanılandır dedi (İbni EbidDünya)
İbni Abbas hazretleri, “Çalgı aletleri haramdır dedi (Beyheki)
Âişe validemiz, bir evde şarkı söyleyen birini görünce ona, “Yazıklar olsun sana Bu şeytandır, bunu çıkarın dışarı dedi ve onu çıkardılar (Buhari)
Fudayl b İyad hazretleri, “Müzik ve şarkı, zinanın teşvikçisidir dedi (İbni Ebiddünya)
Şeyh Muhammed Rebhami hazretleri buyuruyor ki:
Saz, tanbur, def, ney ve diğer çalgı aletlerini çalmak, Allahü teâlânın emrini tutmamak olur (RiyadünNasıhin)
İmamı Şa’rani hazretleri buyuruyor ki:
“Hakimi Tirmizi’nin Nevadiru’l Usul adındaki kitapta rivayet ettiği hadisi şerifte Resuli Ekrem efendimiz, (Her kim şarkı sesine kulak verirse, onun ruhanileri dinlemesine izin verilmez) buyurdu Oradakilerden biri tarafından, (Ya Resulallah, ruhaniler kimlerdir?) diye soruldu Resulullah da, (Cennet ehlinin okuyucularıdır) buyurdu (Muhtasarı Tezkirei Kurtubi)
İmamı Birgivi hazretleri buyuruyor ki:
Saz dinlemekten kulaklarını korumalıdır (Risalei Birgivi)
Mezhepsiz İbni Teymiye bile, “Şarkı ve müzik, şeytani duyguları harekete geçiren en etkili unsurlardan biridir demiştir (Mecmuul Fetava)
Şarkı, Kitap ve Sünnetle yasaklanmıştır (İmamı Kurtubi)
Şarkı ve müzik aletlerinin haram olduğu konusunda icma vardır (İbni Salâh)
İmamı Rabbani hazretleri buyuruyor ki:
İmamı Şami, Mültekıt kitabında (Hiçbir âlim, teganniye mubah demedi) buyurdu (m 266)
Kur'anı kerimi musiki perdelerine uydurarak okumak haramdır (Fetavai Bezzâziyye)
Çalgı çalmanın haram olduğu, icma ile bildirildi (Makamatı Mazheriyye)
Çalgı çalarak veya oyun arasında Kur'an okuyan kâfir olur (Tergibüssalât)
İmamı Münavi hazretleri (Nikahı herkese duyurun! Bunun için de, camide yapın ve def çalın) hadisi şerifini açıklarken, (Mescitlerde def çalınmaz Hadisi şerif, mescid dışında çalınmasını, mescitte yalnız nikah yapılmasını emrediyor) diyor (Hadika)
Dümbelek, ney, saz çalmak haramdır (Tahtavi şerhi)
Teganni ile okuyan bir imamın arkasında kılınan namazın iadesi gerekir (Halebi)
Kur’anı kerimi, Arap şivesine uygun, tecvid ile ve güzel ses ile okumalıdır Ebu Davud’daki hadisi şerifte, (Kur'anı güzel sesle okuyun) buyuruldu Yani Allah’tan korkarak okuyundemektir Bu da, tecvid ilmine uyarak okumakla olur Yoksa, harfleri, kelimeleri değiştirerek, manayı, nazmı bozarak teganni ile okumak haramdır (Berika)
Teganni haramdır (Tıbbünnebevi)
Kur’anı kerimi teganni ile okumak ve dinlemek haramdır Burhâneddini Mergınânî hazretleri buyurdu ki:
Kur’anı kerimi teganni ile okuyan hâfıza, ne güzel okudun diyen kimsenin imanı gider Tecdîdi iman gerekir Kuhistânî de, böyle yazmaktadır (Dürrülmüntekâ)
Teganni ile şarkı söylemek ve dinlemek haramdır Tekkelerde ilahiler okuyarak raks etmek, oynamak, dönmek haramdır Şimdi, dinden haberi olmayan fâsıklar, böyle tarikatçılık yapıyorlar (Fetavayı Hindiyye 5352)
Allame Zahirüddin bin Cafer diyor ki:
(Mevlidde, salihlerle salevat okumak, her zaman sevaptır Fakat, buna haram karıştırmak, mesela çalgı, şarkı, raks gibi şeyler yapmak büyük günah olur)
Büyük âlim ibni Arabi hazretleri Fütuhatı Mekkiyye kitabında, raks ile ve dönerek olan simanın yasak olduğunu bildirmiştir (Mektubat)
Sima esnasında raks günahtır (Merecülbahreyn)
Kitabülkırare’deki hadisi şerifte, kıyamet alametleri sayılırken, (Kur’anı kerim mizmardan, çalgılardan okunur) buyuruluyor (Tergibüssalât)
Ney de, diğer çalgılar gibi asla caiz değildir Eğlence ve para kazanmak için şarkı söylemek haramdır Her çalgıyı çalmak ve dinlemek, raks etmek caiz değildir (Reddül Muhtar)
Allahü teâlânın aşkı ile dolmuş, evliyanın büyüklerinden olan Mevlana Celaleddini Rumi hazretleri, ney ve başka hiçbir çalgı çalmadı Musiki dinlemedi ve raks etmedi Zikrin kalb ile, sessiz olacağını Mesnevi’de bildirmektedir (S Ebediyye)
Raks ile, söz ile şarkı, çalgı ile başkalarını eğlendiren şahit olamaz (Mecelle m 1705)
İlahi, hasta olmayan kalbi yumuşatır, haram olmaz Çalgı çalmak ise bütün âlimlerce haramdır (Makamatı Mazheriyye)
Hak sevgisi ile sima dinleyen sıddık, nefse uyup dinleyen zındık olur (Siyerülaktab)
Sıkıntı gidermek için, kendi kendine nağme okumak caizdir Fakat, başkalarını eğlendirmek için okumak caiz değildir Her çalgı haramdır (Ahlakı alaiyye)
Keyf ve eğlence için, her çalgıyı çalmak ve dinlemek haramdır Yalnız savaşta, askerin moralini kuvvetlendirmek için, bando, mızıka çalmak ve bunlara sulhta da hazırlanmak ve düğünlerde davul, def çalmak caizdir Mescitlerde her çalgı haramdır (Ukudüddürriyye)
İbni Âbidin hazretleri buyuruyor ki:
Eğlence veya para kazanmak için başkalarına şarkı söylemek, sözbirliği ile haramdır Çalgı ile raks etmek büyük günahtır Sıkıntısını gidermek için kendi kendine şarkı söylemek günah değildir Çalgı olarak, yalnız kadınların düğünlerde def çalması caizdir (ReddülMuhtar)
Fısk ve içki içilen yerlerde çalgı çalmak ve bunu dinlemek haramdır Resulullah çobanın kavalını işitince, parmakları ile mübarek kulaklarını kapadı ise de, yanında bulunan Abdullah bin Ömer’e kulaklarını kapamasını emretmedi Bu da, elde olmadan duymanın haram olmadığını göstermektedir Bayramda, savaşta, hac yolunda, sahurda, düğünlerde ve askerlikte davul çalmak da caizdir Okullarda, millî ve siyasi toplantılarda bando, mızıka, mehter marşı çalmak caizdir (Hadika)
Def, tambur ve her çeşit çalgıyı evinde, dükkânında bulundurmak, kendisi kullanmasa bile, satmak, hediye etmek, ariyet veya kiraya vermek günahtır (Berika)
Sadece mehter marşında çalınan müzik aletlerini satmak caiz olur
Müzik, nefsin gıdası, ruhun zehiridir, kalbi karartır (Dürrül mearif)
İlahileri çalgı ile, ney çalarak okumak bid'attir Harama helal diyen ve haramı ibadete karıştıran kâfir olur (SEbediyye)
İmamı Gazali hazretleri buyuruyor ki:
Resulullah efendimiz, geldiği bir evde, küçük zenci kızları cariyeler def çalıp şarkı söylüyorlardı Şarkıyı bırakıp, Resulullahı övmeye başladılar Resulullah efendimiz, (Onu bırakın, oyun arasında beni övmeyin Beni övmek mevlid, ilahi ibadettir Eğlence, oyun arasında ibadet caiz değildir) buyurdu (K Saadet)
Bazıları, bu hadisi şerife istinaden kadınların şarkı söylemesinin ve çalgının caiz olduğunu söylüyorlar Şarkı söyleyenler cariye idi Cariyenin avret yeri erkeğinki gibidir Sesi de avret değildir (İhya)
Her çeşit çalgı dinlemek haramdır (Fetavai Bezzaziyye, Hadika, Ahlakı alaiyye)
Müzik bütün dinlerde büyük günahtır (Dürrülmünteka)
İncilin yasakladığı müziği, sonradan papazlar Hıristiyanlığa soktu (Mevahibi ledünniyye şerhi Zerkani)
İlham dinde senet olmaz
Sual: Üstad Bediüzzaman Said Nursi radyolardan yapılan müzik yayını ile ilgili olarak, (Evet, beşer hakikate muhtaç olduğu gibi, bazı keyifli hevesata da ihtiyacı var Fakat, bu keyifli hevesat, bütün yayınların ancak beşte birisi olmalı Yoksa havanın sırrı hikmetine münafi olur) diyerek çalgıya izin veriyor Delil olarak bu yetmez mi?
CEVAP
Birincisi, burada çalgının helal olduğundan bahsedilmiyor Mubah olan oyun ve eğlencelerden bahsediliyor Devamlı mubah olan eğlencelerle meşgul olmak elbette doğru olmaz Eğer çalgıya izin veriyor deniyorsa, o zaman bu sözün ilhamla söylendiği anlaşılır; çünkü çalgının haram olduğunda âlimlerin ittifakı yukarıda bildirildi Kesin haram olduğunu bildiren birçok hadisi şerif de vardır İmamı Rabbani hazretleri, (İlham dinde senet değildir Sözünde mazur sayılır Söyleyen evliya ise, sadece söyleyeni bağlar, başkalarını bağlamaz) buyuruyor Kim olursa olsun, evliya da olsa, başka bir kimse de olsa, ilhamla söylediği sözler dinde asla senet olamaz Bunlarla amel edilemez
Dinimiz İslam