Burhanı Tatbik nedir ne anlama gelir
Kelam ilminde Allahu tealanın varlığını ve kadim (ezeli), olduğunu (başlangıcının olmadığını) isbatta kullanılan delillerden biri
Allahu teala, kadim, ezeli ve ebedi olmasaydı, hadis (sonradan yaratılma) olsaydı, O'nu yaratan bir yaratıcı bulunurdu Bu yaratıcı kadim (bir başlangıcı yok) ise, Allah O'dur Hadis (bir başlangıcı var) ise, O'nu yaratan biri lazım olur Boylece, kadim olmayan yaratıcılar zinciri mevcut olur Bu zincire teselsul denir Teselsul ise, muhaldir (imkansızdır), olacak şey değildir Teselsulun muhal olduğu Burhanı tatbik ile isbat olunur Bir şeyin sonsuz yaratıcılarını, birinciden başlayarak, sonsuz şekilde, yan yana dizelim İkinci yaratıcıdan başlayarak, ikinci bir sıra daha duşunelim Sonsuza giden ikinci sıra, birinci sıradan bir noksan olduğu icin, kısadır Kısa olana sonsuz denilemez İkinci sıra sonsuz olamadığı icin, bundan bir fazla olan birinci sıra da sonsuz olamaz Yani, bir ucu sonsuza giden yarım doğru duşunulebilir Fakat boyle bir şey mevcut olamaz Teselsul olamaz Sonsuz sayıda yaratıcılar olamaz Sonsuz var olan bir yaratıcı olur Bu tek yaratıcı ezelidir, ebedidir, sonsuz olarak vardır Varlığı kendindendir, başkasından değildir Akıl ve baliğ olan kimse, Allahu tealanın sonsuz var olduğunu ve başka her şeyin yoktan var edildiklerini işittikten sonra, aklını kullanmayıp, duşunmeyip, buna inanmazsa veya aklını kullanıp, duşunup de bunu aklı kabUl etmez, fenne uygun değildir diyerek red ederse imansız demektir (Ahmed Asım)
Kelam ilminde Allahu tealanın varlığını ve kadim (ezeli), olduğunu (başlangıcının olmadığını) isbatta kullanılan delillerden biri
Allahu teala, kadim, ezeli ve ebedi olmasaydı, hadis (sonradan yaratılma) olsaydı, O'nu yaratan bir yaratıcı bulunurdu Bu yaratıcı kadim (bir başlangıcı yok) ise, Allah O'dur Hadis (bir başlangıcı var) ise, O'nu yaratan biri lazım olur Boylece, kadim olmayan yaratıcılar zinciri mevcut olur Bu zincire teselsul denir Teselsul ise, muhaldir (imkansızdır), olacak şey değildir Teselsulun muhal olduğu Burhanı tatbik ile isbat olunur Bir şeyin sonsuz yaratıcılarını, birinciden başlayarak, sonsuz şekilde, yan yana dizelim İkinci yaratıcıdan başlayarak, ikinci bir sıra daha duşunelim Sonsuza giden ikinci sıra, birinci sıradan bir noksan olduğu icin, kısadır Kısa olana sonsuz denilemez İkinci sıra sonsuz olamadığı icin, bundan bir fazla olan birinci sıra da sonsuz olamaz Yani, bir ucu sonsuza giden yarım doğru duşunulebilir Fakat boyle bir şey mevcut olamaz Teselsul olamaz Sonsuz sayıda yaratıcılar olamaz Sonsuz var olan bir yaratıcı olur Bu tek yaratıcı ezelidir, ebedidir, sonsuz olarak vardır Varlığı kendindendir, başkasından değildir Akıl ve baliğ olan kimse, Allahu tealanın sonsuz var olduğunu ve başka her şeyin yoktan var edildiklerini işittikten sonra, aklını kullanmayıp, duşunmeyip, buna inanmazsa veya aklını kullanıp, duşunup de bunu aklı kabUl etmez, fenne uygun değildir diyerek red ederse imansız demektir (Ahmed Asım)