iltasyazilim
FD Üye
Bilim Ve Teknoloji Haftası İle İlgili Yazı
Bilim ve Teknoloji Haftası ile ilgili yazı 8 14 Mart tarihleri arasında etkinliklere konu olan Bilim ve Teknoloji Haftasının önemi hakkında kısa bir yazı
Bilim, öbür tanımlamalarla açıklama edilebilen bir kavramdır genelde bilimin tanımlanması şu şekildedir: Evrenin veya olayların bir bölümünü konu olarak seçen, denek yöntemlere ve gerçekliğe dayanarak yasalar çıkarmaya çalışan uyumlu data
Bilimin asıl uğraş alanı doğa olaylarıdır Sadece maddi olguları yok, sosyolojik, psikolojik, hesaplı, kültürel gibi veri alanlarının hepsi doğa olaylarıdır
Özetle, insanla ve çevresiyle ilgili olan her vaka bir doğa olayıdır Insanoğlu, bu olguları çakmak ve kendi yararına yol göstermek için var oluşundan beri bitmez tükenmez bir tutkuyla ve sabırla uğraşmaktadır
Bilim, yüzyıllar süren bilimsel bilgi üretme sürecinde kendi niteliğini, geleneklerini ve standartlarını koymuştur Bu süreçte, modern bilimin dört önemli niteliği oluşmuştur: Çeşitlilik, mantıksal bağ, yenilik ve ayıklanma
Çeşitlilik: Bilimsel çalışma hiç kimsenin tekelinde değildir, hiç kimsenin iznine tabi değildir Bilim herkese açıktır İsteyen her birey veya kurum bilimsel çalışma yapabilir Dil, din, halk müziği, ülke tanımaz Böyle olduğu için, ilgilendiği konular çeşitlidir; bu konulara sınır konulamaz Hatta, bu konular sayılamaz, sınıflandırılamaz
Senaryo: Bilimsel data üretme süreci hiçbir zaman durmaz Krallar, imparatorlar ve hatta dinler yasaklamış olsalar bile, veri üretimi hiç durmamıştır; bundan sonradan da durmayacaktır
Buluş: Bir evrim süreci içinde her gün yeni bilimsel bilgiler, yeni bilim alanları ortaya çıkmaktadır Dolayısıyla, bilime, herhangi bir anda tekniğin verdiği en iyi imkanlarla gözlenebilen, denenebilen ya da var olan bilgilere dayalı olarak usavurma kurallarıyla geçerliği kanıtlanan yeni bilgiler eklenir
Ayıklanma: Bilimsel bilginin geçerliği ve kesinliği her an, isteyen cümbür cemaat tarafından denetlenebilir Bu yoklama sürecinde, hatalı olduğu anlaşılan bilgiler kendiliğinden ayıklanır; yerine yenisi konulur
Teknoloji Öğretim teknolojileri tarihi konusunda manâlı bir isim olan Paul Saetller teknolojiyi şöyle tanımlamaktadır: Teknoloji (Latince texere fiilinden türetilmiştir; misal, meydana getirmek (construct) anlamına gelir) birçoklarının düşündüğü gibi makine kullanmak değildir Teknoloji, bilimin uygulamalı bir sanat dalı haline dönüşmesidir Uygulamalı sanat terimi Fransız sosyolog Jackques Ellul göre kullanılmış ve kısaca technique olarak isimlendirilmiştir O, teknolojiyi bir technique uyarınca yapılmış bir alet olarak görmüş ve bu technique nin fakat minik bir bölümünün alet göre açıklama edilebildiğinden bahsetmiştir Belirtilen bir teknik doğru yalnızca makinenin değil, bu makineye ait öğretimsel uygulamalarında gerçekleştirilebileceğinden söz etmiştir neticede tavır bilimi ile öğretim teknolojileri arasındaki ilişki, doğal bilimlerle mühendislik teknolojisi arasındaki ya da biyoloji ile sağlık durumu teknolojisi arasındaki ilişkiyle aynı hatta aynıdır
Bunun yanı sıra Simon, 1983 yılında teknolojiyi şöyle tanımlamıştır: Teknoloji, insanın bilimi kullanarak doğaya avantaj ayarlamak için tasarladığı rasyonel bir disiplindir
McDermott ’un , 1981 yılında yaptığı teknoloji tanımı ise şöyledir: Teknoloji bedensel ve deneyde kullanılan anlamda temel olarak teknik yönden yeterli ufak bir grubun örgütlü bir hiyerarşi yardımıyla bütünün geri kalanı (ahali, olaylar, makineler vb) üzerinde denetimi sağlamasıdır
Meşhur bir eğitim teknoloğu olan James Finn ise teknolojiyi tanımlarken şöyle demektedir: Cihaz kullanımının yanı sıra teknoloji, sistemler, işlemler, yönetim ve yoklama mekanizmalarıyla hem insandan keza de eşyadan kaynaklanan sorunlara, bu sorunların zorluk derecesine, teknik çözüm olasılıklarına, ve idareli değerlerine yerinde çözüm üretebilmek için bir görüntü açısıdır
Yapılan tanımlamalardan anlaşılacağı üzere, teknolojinin insan hayatındaki önemi çok büyüktür Bu noktada teknolojinin insan hayatında nasıl ve ne şekilde kullanılacağı büyük yük kazanmaktadır
Bu noktada karşımıza iki kavram çıkmaktadır Bunlar Eğitim Teknolojisi ve Öğretim Teknolojisi dir
Eğitim Teknolojisi: Collier ’e tarafından Eğitim Teknolojisi; Öğrenme sürecini ilerletmek için oluşturulan her türlü sistemi, tekniği ve yardımı içerir Böyle bir yapıda şu 4 özellik önemlidir: öğrencinin ulaşması hedeflenen amaçların tanımlanması; öğrenilecek konunun öğretim ilkelerine kadar tahlil edilip, öğrenilmeye uygun olarak yapılandırılması; konunun aktarılabilmesi için yerinde medyanın seçilip kullanılması; dersin ve derste kullanılan araçların etkililiğini ve öğrencilerin başarı durumlarını değerlendirmek için yerinde değerlendirme yöntemlerinin kullanılmasıdır *
Bilim ve Teknoloji Haftası ile ilgili yazı 8 14 Mart tarihleri arasında etkinliklere konu olan Bilim ve Teknoloji Haftasının önemi hakkında kısa bir yazı
Bilim, öbür tanımlamalarla açıklama edilebilen bir kavramdır genelde bilimin tanımlanması şu şekildedir: Evrenin veya olayların bir bölümünü konu olarak seçen, denek yöntemlere ve gerçekliğe dayanarak yasalar çıkarmaya çalışan uyumlu data
Bilimin asıl uğraş alanı doğa olaylarıdır Sadece maddi olguları yok, sosyolojik, psikolojik, hesaplı, kültürel gibi veri alanlarının hepsi doğa olaylarıdır
Özetle, insanla ve çevresiyle ilgili olan her vaka bir doğa olayıdır Insanoğlu, bu olguları çakmak ve kendi yararına yol göstermek için var oluşundan beri bitmez tükenmez bir tutkuyla ve sabırla uğraşmaktadır
Bilim, yüzyıllar süren bilimsel bilgi üretme sürecinde kendi niteliğini, geleneklerini ve standartlarını koymuştur Bu süreçte, modern bilimin dört önemli niteliği oluşmuştur: Çeşitlilik, mantıksal bağ, yenilik ve ayıklanma
Çeşitlilik: Bilimsel çalışma hiç kimsenin tekelinde değildir, hiç kimsenin iznine tabi değildir Bilim herkese açıktır İsteyen her birey veya kurum bilimsel çalışma yapabilir Dil, din, halk müziği, ülke tanımaz Böyle olduğu için, ilgilendiği konular çeşitlidir; bu konulara sınır konulamaz Hatta, bu konular sayılamaz, sınıflandırılamaz
Senaryo: Bilimsel data üretme süreci hiçbir zaman durmaz Krallar, imparatorlar ve hatta dinler yasaklamış olsalar bile, veri üretimi hiç durmamıştır; bundan sonradan da durmayacaktır
Buluş: Bir evrim süreci içinde her gün yeni bilimsel bilgiler, yeni bilim alanları ortaya çıkmaktadır Dolayısıyla, bilime, herhangi bir anda tekniğin verdiği en iyi imkanlarla gözlenebilen, denenebilen ya da var olan bilgilere dayalı olarak usavurma kurallarıyla geçerliği kanıtlanan yeni bilgiler eklenir
Ayıklanma: Bilimsel bilginin geçerliği ve kesinliği her an, isteyen cümbür cemaat tarafından denetlenebilir Bu yoklama sürecinde, hatalı olduğu anlaşılan bilgiler kendiliğinden ayıklanır; yerine yenisi konulur
Teknoloji Öğretim teknolojileri tarihi konusunda manâlı bir isim olan Paul Saetller teknolojiyi şöyle tanımlamaktadır: Teknoloji (Latince texere fiilinden türetilmiştir; misal, meydana getirmek (construct) anlamına gelir) birçoklarının düşündüğü gibi makine kullanmak değildir Teknoloji, bilimin uygulamalı bir sanat dalı haline dönüşmesidir Uygulamalı sanat terimi Fransız sosyolog Jackques Ellul göre kullanılmış ve kısaca technique olarak isimlendirilmiştir O, teknolojiyi bir technique uyarınca yapılmış bir alet olarak görmüş ve bu technique nin fakat minik bir bölümünün alet göre açıklama edilebildiğinden bahsetmiştir Belirtilen bir teknik doğru yalnızca makinenin değil, bu makineye ait öğretimsel uygulamalarında gerçekleştirilebileceğinden söz etmiştir neticede tavır bilimi ile öğretim teknolojileri arasındaki ilişki, doğal bilimlerle mühendislik teknolojisi arasındaki ya da biyoloji ile sağlık durumu teknolojisi arasındaki ilişkiyle aynı hatta aynıdır
Bunun yanı sıra Simon, 1983 yılında teknolojiyi şöyle tanımlamıştır: Teknoloji, insanın bilimi kullanarak doğaya avantaj ayarlamak için tasarladığı rasyonel bir disiplindir
McDermott ’un , 1981 yılında yaptığı teknoloji tanımı ise şöyledir: Teknoloji bedensel ve deneyde kullanılan anlamda temel olarak teknik yönden yeterli ufak bir grubun örgütlü bir hiyerarşi yardımıyla bütünün geri kalanı (ahali, olaylar, makineler vb) üzerinde denetimi sağlamasıdır
Meşhur bir eğitim teknoloğu olan James Finn ise teknolojiyi tanımlarken şöyle demektedir: Cihaz kullanımının yanı sıra teknoloji, sistemler, işlemler, yönetim ve yoklama mekanizmalarıyla hem insandan keza de eşyadan kaynaklanan sorunlara, bu sorunların zorluk derecesine, teknik çözüm olasılıklarına, ve idareli değerlerine yerinde çözüm üretebilmek için bir görüntü açısıdır
Yapılan tanımlamalardan anlaşılacağı üzere, teknolojinin insan hayatındaki önemi çok büyüktür Bu noktada teknolojinin insan hayatında nasıl ve ne şekilde kullanılacağı büyük yük kazanmaktadır
Bu noktada karşımıza iki kavram çıkmaktadır Bunlar Eğitim Teknolojisi ve Öğretim Teknolojisi dir
Eğitim Teknolojisi: Collier ’e tarafından Eğitim Teknolojisi; Öğrenme sürecini ilerletmek için oluşturulan her türlü sistemi, tekniği ve yardımı içerir Böyle bir yapıda şu 4 özellik önemlidir: öğrencinin ulaşması hedeflenen amaçların tanımlanması; öğrenilecek konunun öğretim ilkelerine kadar tahlil edilip, öğrenilmeye uygun olarak yapılandırılması; konunun aktarılabilmesi için yerinde medyanın seçilip kullanılması; dersin ve derste kullanılan araçların etkililiğini ve öğrencilerin başarı durumlarını değerlendirmek için yerinde değerlendirme yöntemlerinin kullanılmasıdır *