iltasyazilim
FD Üye
Anasınıfı ben oyunları
1 Bu Kim Oyunu
Çocuklar, yarım halka biçiminde ( yere ta da iskemleye ) otururlar
Hoca sorar :
Ben kara gözlü, kıvırcık saçlı bir kız görüyorum; kim bu ?
Çocuklar, öğretmenin bakmakta olduğu çocuğa bakarak, sorduğu kızın kim olduğunu bulurlar, adını söylerler
Benzer oyun, çocukların altında gösterilen diğer özellikleri sorularak da oynanır :
a) Göz renkleri ve biçimleri ( mavi, kahverengi, yeşil, kara, ela, iri, küçükvb )
b) Yüz biçimleri ( yuvarlak, uzunvb )
c) Saç rengi ve biçimi ( kara, sarı, kahverengi, kıvırcık, düz, dalgalı ; uzun, kısavb )
Bu tür oyunlar, usandırmamak koşuluyla, arkadaşlarının dağıtılmış özelliklerini ( ve bu arada renkleri ) çocuklar öğreninceye dek sürdürülür
2 Dokunma Oyunu
Bu oyun kolaydan zora içten üç aşamada oynanmalıdır Çocuklar, her üç aşamada da, tere yada iskemlelere, yarım ay biçiminde oturtulurlar
a) Öğretmenin göstermesiyle
Hoca, elini kendi başına koyar, çocuklara başına dokunder, çocuklar, öğretmene öykünürler, ellerini kendi başlarına dokundururlar Benzer oyun eline dokun, dizine dokun, kulağına dokunvb sözlerle sürdürülür
b) Hoca göstermeden
Dokunma oyunu bu defa, öğretmenin söylediği yerlere kendisi dokunmadan oynanır Öğretmen buyruk verir, çocuklar yaparlar
c) Şaşırtma yapılarak
Çocuklar, öğretmenin dokundediği yerleri en ince ayrıntısına kadar öğrendikten sonradan, benzer oyun, bu kere de şaşırtmacalı olarak oynanır Hoca, kimi kez söylediği yere dokunur ; kimi kez de başka yere dokunur Mesela; kendisi,kendi koluna dokunurken, çocuklara başına dokunder Çocuklar ( öğretmenin kendi koluna dokunarak yaptığı şaşırtmacaya kanmadan ) kendi başlarına dokunabilmelidirler
Doğal ki, bütün çocuklar dürüst yere şaşırmadan dokunmayı yapabilirler Kimi içten, kimi yanlış yapabilir Bu durumda ise gülüşmeler olur, şen bir etraf oluşur Oyuna başka başka zamanlarda, çocuklar şaşırmadan yapıncaya dek yinelenebilir
3 Dörtlü Dokunma Oyunu
Dörtlü dokunma oyunubaşımızomzumuzdizimizayağımızsözleri söylenerek ve söylenen yerlere dokunularak oynanır Oynayış sırasında devinimler azar azar hızlandırılabilir Bu hızlandırma esnasında çocukların benzi atmış almaları güçleşeceğinden, sözcükleri söylememeleri istenir, bunun yerine hoca söyler, çocuklar yapar Bu uygulama biçimiyle oyun, aynı zamanda, kolay karoser eğitimi işlevi de görür
4 Zıp Zıp Zıpla Oyunu
Çocuklar oyun alanında, aşağı gösterilen sözleri tekerleme gibi söylerler ve belirtilen devinimleri tekerlemeye uyarak yaparlar
Zıp zıp zıpla ( tek ayakla zıplanır )
Hop hop hopla ( iki ayakla hoplanır )
Top top topla ( Son iki hecede yere çömelinir )
5 Çevir Salla Oyunu
Çocuklar yere otururlar Öğretmen aşağı gösterilen sözleri söyler, devinimleri yapar Çocuklar da, benzer devinimleri, öğretmene öykünerek yaparlar
Başını çevir, çevir ( başlar soldan sağa, sağdan sola çevrilir )
Başını salla, salla ( Başlar sağasola, önearkaya sallanır )
Kolunu çevir, çevir ( kollar önden arkaya, arkadan öne çevrilir )
Kolunu salla, salla ( kollar, aşağıya indirilir, avuçlar yere birbirine koşut olarak önde tutulur, soldan sağa, sağdan sola sallanır, sonra da tekrar iki kol birbirine koşut olarak, ön tarafta bir daire çizecek biçimde sallanır )
6 Büyü Büyü, Küçül Küçül Oyunu
Çocuklar ayakta durur Hoca, altında sözleri söylerken, çocuklar bu sözlere kadar devinimler yaparlar Önce büyü sihir, sonra da küçül küçül oyunu oynanır
Sihir büyü
Kollarını yukarıya kaldır
Daha çok kaldır, daha fazla kaldır
Üçgenin Taban Olmayan Kenarı parmaklarının ucuna bas
Daha çok yüksel, daha çok yüksel
Büyü büyü iri ol, büyü sihir iri ol
( Çocuklar en çok yükseldiklerinde, ara vermeden küçül küçül oyununa geçilir )
Küçül küçül
Kollarını indir
Çömelerek büzül
Daha çok büzül, daha çok büzül
Küçül küçül, ufacık ol
7 Kim Yok Oyunu
Çocuklar yere oturtulur İçlerinden birini ebe seçerler Ebe başını öğretmenin kucağına koyar, gözlerini yumar ( çocuk gözünü, bir diğer yerde de yumabilir ) Hoca, ebeye sezdirmeden, bir çocuğu işaretle dışarıya çıkartır Ebe gözlerini açar; Öğretmen ebeye Kim değil ?diye sorar Çocuk bilirse ebelikten kurtulur Adı aşina çocuk ebe olur Ebe, üç isim saydığı halde bilemezse tekrar ebe olur, yumulur
8 Rengi Nedir Oyunu
Bu oyun çocuklara renkler öğretildikten daha sonra oynanır Renkleri pekiştirme, dikkati arttırma oyunudur
Öğretmen, küme halindeki çocuklara, üstlerindeki giysilerin, duvarların, kitap kaplarının, blokları, araçgereç ve oyuncakların vb renklerini sorar, çocuklar söylerler Bunlar içinden, bilhassa 45 nesnenin rengine dikkat çeker
sonra çocuklar bir ebe seçerler Ebe yumulur, Hoca ebeye, Ali'nin kazağının rengi nedir ?diye sorar Ebe bilirse ebelikten kurtulur, alkışlanır Aşina çocuk ebe olur Ebelik bilinceye kadar devam sürer
Rengi nedir ?sorusunu, hoca yerine herhangi bir çocuk da sorabilir Ebe değiştikçe, soran çocuk da değişebilir Soran çocuk da ebe gibi seçimle belirlenebilir
9 Hangisi Değil Oyunu
Üniteye yerinde birkaç nesne, varsa bir masanın üzerine ( yada oyun alanına ) konulur herkes çocuklara Bunun adı nedir ?diye gösterilerek sorulur Çocuklar her nesnenin adını söylerler, yinelerler
İçlerinden biri ebe seçilir, dışarı çıkarılır Ebe dışarıdayken, nesnelerden birisi saklanır Ebe içeri çağırılır Demin burada yer alan nesnelerden hangisi değil ?diye sorulur Bilirse ebelikten kurtulur, kurtulan çocuk, bir diğer çocuğu ebe seçer Oyun böylece sürer
10 Ses Tanınma Oyunu
Öğretmen oyun alanına bir kaç enstrüman getirir( flüt, melodika, mandolin, bağlama, akordeon, kemanvb)
Bu çalgıları birer birer çalarak ( adları, biçimleri ve sesleriyle ) çocuklara tanıtır Çocukların öğrendiklerini saptadıktan sonradan, bir çalgıyı alır, çalar ve çocuklara sorar Bu ses hangi çalgının sesidir ?Çocuklar yanıtlarlar
Ama öğretmen, soru sormak için çalgıyı çalmadan önce ( bir paravanın yada kukla sahnesinin arkasına ) saklanır Çocuklar çalgıyı görmezler Sesinden tanımaya çalışırlar
Bu oyun sonra, her çocuğa ayrı ayrı sorularak da oynanmalıdır Aynı oyun, teybe dargın çalgı sesleriyle oynanabileceği gibi, hayvan seslerini tanıtmak nedeniyle teybe alınacak hayvan sesleriyle de oynanmalıdır
11 Ben Kimim Oyunu
Çocuklar yarım halka biçiminde otururlar Bir ebe seçerler Ebenin gözleri kapatılır Öğretmenin göze çarpan ettiği bir çocuk kalkar, gelip ebeye sorar : Ben kimim ?der Ebe, soran çocuğu, sesinden tanırsa, ebelikten kurtulur, soran çocuk ebe olur Ebe bilemezse, ebeliği sürer Diğer çocuk sorar
Bu oyun hayvan seslerini tanıtmak nedeniyle da oynanır Soran çocuk, bir hayvan sesi çıkarır, Ben hangi hayvanım ?diye sorar Öteki kurallar aynıdır
12 Tatmadan Bul Oyunu
Öğretmen çocuklara, bir yiyeceğin tadını ve özelliklerini söyler Bunun adını bulmalarını ister Bulan çocuk alkışlanır Bu oyun, çocukların tanıdıkları farklı alanlara yönlendirilmiş yiyecekler tanımlanarak da oynanır
Mesela: Sarı kabuklu, sulu, çekirdekli, tadı ekşi, çaya, çorbaya, salataya sıkılır; bunun adı nedir ?diye sorulur Limonolduğunu haberdar olan çocuklar alkışlanır *
1 Bu Kim Oyunu
Çocuklar, yarım halka biçiminde ( yere ta da iskemleye ) otururlar
Hoca sorar :
Ben kara gözlü, kıvırcık saçlı bir kız görüyorum; kim bu ?
Çocuklar, öğretmenin bakmakta olduğu çocuğa bakarak, sorduğu kızın kim olduğunu bulurlar, adını söylerler
Benzer oyun, çocukların altında gösterilen diğer özellikleri sorularak da oynanır :
a) Göz renkleri ve biçimleri ( mavi, kahverengi, yeşil, kara, ela, iri, küçükvb )
b) Yüz biçimleri ( yuvarlak, uzunvb )
c) Saç rengi ve biçimi ( kara, sarı, kahverengi, kıvırcık, düz, dalgalı ; uzun, kısavb )
Bu tür oyunlar, usandırmamak koşuluyla, arkadaşlarının dağıtılmış özelliklerini ( ve bu arada renkleri ) çocuklar öğreninceye dek sürdürülür
2 Dokunma Oyunu
Bu oyun kolaydan zora içten üç aşamada oynanmalıdır Çocuklar, her üç aşamada da, tere yada iskemlelere, yarım ay biçiminde oturtulurlar
a) Öğretmenin göstermesiyle
Hoca, elini kendi başına koyar, çocuklara başına dokunder, çocuklar, öğretmene öykünürler, ellerini kendi başlarına dokundururlar Benzer oyun eline dokun, dizine dokun, kulağına dokunvb sözlerle sürdürülür
b) Hoca göstermeden
Dokunma oyunu bu defa, öğretmenin söylediği yerlere kendisi dokunmadan oynanır Öğretmen buyruk verir, çocuklar yaparlar
c) Şaşırtma yapılarak
Çocuklar, öğretmenin dokundediği yerleri en ince ayrıntısına kadar öğrendikten sonradan, benzer oyun, bu kere de şaşırtmacalı olarak oynanır Hoca, kimi kez söylediği yere dokunur ; kimi kez de başka yere dokunur Mesela; kendisi,kendi koluna dokunurken, çocuklara başına dokunder Çocuklar ( öğretmenin kendi koluna dokunarak yaptığı şaşırtmacaya kanmadan ) kendi başlarına dokunabilmelidirler
Doğal ki, bütün çocuklar dürüst yere şaşırmadan dokunmayı yapabilirler Kimi içten, kimi yanlış yapabilir Bu durumda ise gülüşmeler olur, şen bir etraf oluşur Oyuna başka başka zamanlarda, çocuklar şaşırmadan yapıncaya dek yinelenebilir
3 Dörtlü Dokunma Oyunu
Dörtlü dokunma oyunubaşımızomzumuzdizimizayağımızsözleri söylenerek ve söylenen yerlere dokunularak oynanır Oynayış sırasında devinimler azar azar hızlandırılabilir Bu hızlandırma esnasında çocukların benzi atmış almaları güçleşeceğinden, sözcükleri söylememeleri istenir, bunun yerine hoca söyler, çocuklar yapar Bu uygulama biçimiyle oyun, aynı zamanda, kolay karoser eğitimi işlevi de görür
4 Zıp Zıp Zıpla Oyunu
Çocuklar oyun alanında, aşağı gösterilen sözleri tekerleme gibi söylerler ve belirtilen devinimleri tekerlemeye uyarak yaparlar
Zıp zıp zıpla ( tek ayakla zıplanır )
Hop hop hopla ( iki ayakla hoplanır )
Top top topla ( Son iki hecede yere çömelinir )
5 Çevir Salla Oyunu
Çocuklar yere otururlar Öğretmen aşağı gösterilen sözleri söyler, devinimleri yapar Çocuklar da, benzer devinimleri, öğretmene öykünerek yaparlar
Başını çevir, çevir ( başlar soldan sağa, sağdan sola çevrilir )
Başını salla, salla ( Başlar sağasola, önearkaya sallanır )
Kolunu çevir, çevir ( kollar önden arkaya, arkadan öne çevrilir )
Kolunu salla, salla ( kollar, aşağıya indirilir, avuçlar yere birbirine koşut olarak önde tutulur, soldan sağa, sağdan sola sallanır, sonra da tekrar iki kol birbirine koşut olarak, ön tarafta bir daire çizecek biçimde sallanır )
6 Büyü Büyü, Küçül Küçül Oyunu
Çocuklar ayakta durur Hoca, altında sözleri söylerken, çocuklar bu sözlere kadar devinimler yaparlar Önce büyü sihir, sonra da küçül küçül oyunu oynanır
Sihir büyü
Kollarını yukarıya kaldır
Daha çok kaldır, daha fazla kaldır
Üçgenin Taban Olmayan Kenarı parmaklarının ucuna bas
Daha çok yüksel, daha çok yüksel
Büyü büyü iri ol, büyü sihir iri ol
( Çocuklar en çok yükseldiklerinde, ara vermeden küçül küçül oyununa geçilir )
Küçül küçül
Kollarını indir
Çömelerek büzül
Daha çok büzül, daha çok büzül
Küçül küçül, ufacık ol
7 Kim Yok Oyunu
Çocuklar yere oturtulur İçlerinden birini ebe seçerler Ebe başını öğretmenin kucağına koyar, gözlerini yumar ( çocuk gözünü, bir diğer yerde de yumabilir ) Hoca, ebeye sezdirmeden, bir çocuğu işaretle dışarıya çıkartır Ebe gözlerini açar; Öğretmen ebeye Kim değil ?diye sorar Çocuk bilirse ebelikten kurtulur Adı aşina çocuk ebe olur Ebe, üç isim saydığı halde bilemezse tekrar ebe olur, yumulur
8 Rengi Nedir Oyunu
Bu oyun çocuklara renkler öğretildikten daha sonra oynanır Renkleri pekiştirme, dikkati arttırma oyunudur
Öğretmen, küme halindeki çocuklara, üstlerindeki giysilerin, duvarların, kitap kaplarının, blokları, araçgereç ve oyuncakların vb renklerini sorar, çocuklar söylerler Bunlar içinden, bilhassa 45 nesnenin rengine dikkat çeker
sonra çocuklar bir ebe seçerler Ebe yumulur, Hoca ebeye, Ali'nin kazağının rengi nedir ?diye sorar Ebe bilirse ebelikten kurtulur, alkışlanır Aşina çocuk ebe olur Ebelik bilinceye kadar devam sürer
Rengi nedir ?sorusunu, hoca yerine herhangi bir çocuk da sorabilir Ebe değiştikçe, soran çocuk da değişebilir Soran çocuk da ebe gibi seçimle belirlenebilir
9 Hangisi Değil Oyunu
Üniteye yerinde birkaç nesne, varsa bir masanın üzerine ( yada oyun alanına ) konulur herkes çocuklara Bunun adı nedir ?diye gösterilerek sorulur Çocuklar her nesnenin adını söylerler, yinelerler
İçlerinden biri ebe seçilir, dışarı çıkarılır Ebe dışarıdayken, nesnelerden birisi saklanır Ebe içeri çağırılır Demin burada yer alan nesnelerden hangisi değil ?diye sorulur Bilirse ebelikten kurtulur, kurtulan çocuk, bir diğer çocuğu ebe seçer Oyun böylece sürer
10 Ses Tanınma Oyunu
Öğretmen oyun alanına bir kaç enstrüman getirir( flüt, melodika, mandolin, bağlama, akordeon, kemanvb)
Bu çalgıları birer birer çalarak ( adları, biçimleri ve sesleriyle ) çocuklara tanıtır Çocukların öğrendiklerini saptadıktan sonradan, bir çalgıyı alır, çalar ve çocuklara sorar Bu ses hangi çalgının sesidir ?Çocuklar yanıtlarlar
Ama öğretmen, soru sormak için çalgıyı çalmadan önce ( bir paravanın yada kukla sahnesinin arkasına ) saklanır Çocuklar çalgıyı görmezler Sesinden tanımaya çalışırlar
Bu oyun sonra, her çocuğa ayrı ayrı sorularak da oynanmalıdır Aynı oyun, teybe dargın çalgı sesleriyle oynanabileceği gibi, hayvan seslerini tanıtmak nedeniyle teybe alınacak hayvan sesleriyle de oynanmalıdır
11 Ben Kimim Oyunu
Çocuklar yarım halka biçiminde otururlar Bir ebe seçerler Ebenin gözleri kapatılır Öğretmenin göze çarpan ettiği bir çocuk kalkar, gelip ebeye sorar : Ben kimim ?der Ebe, soran çocuğu, sesinden tanırsa, ebelikten kurtulur, soran çocuk ebe olur Ebe bilemezse, ebeliği sürer Diğer çocuk sorar
Bu oyun hayvan seslerini tanıtmak nedeniyle da oynanır Soran çocuk, bir hayvan sesi çıkarır, Ben hangi hayvanım ?diye sorar Öteki kurallar aynıdır
12 Tatmadan Bul Oyunu
Öğretmen çocuklara, bir yiyeceğin tadını ve özelliklerini söyler Bunun adını bulmalarını ister Bulan çocuk alkışlanır Bu oyun, çocukların tanıdıkları farklı alanlara yönlendirilmiş yiyecekler tanımlanarak da oynanır
Mesela: Sarı kabuklu, sulu, çekirdekli, tadı ekşi, çaya, çorbaya, salataya sıkılır; bunun adı nedir ?diye sorulur Limonolduğunu haberdar olan çocuklar alkışlanır *