iltasyazilim
FD Üye
Mustafa Kemal Atatürk, İstanbul ’dan Samsun ’a bu arada 9 Ordu müfettişi görevinde olup beraberindekiler ile birlikte 19 Mayıs 1919 tarihinde Bandırma Vapuru isimli gemiyle Samsun ’a gitmiştir Vapur, İskoçya ’da gezgin ve önem vapuru olarak 1878 tarihinde inşa edilmiştir
Atatürk, VI Mehmetin talimatı ile Samsun ’a gitgide artarak oradaki Osmanlı askerlerinin dağıtılmasını denetlemek nedeniyle görevli olarak gönderilmiştir
Gemi 1878 yılında İskoçya'nın Glasgow kentinde Mac Intyre Paisley Huston and Cardett tersanesinde 21 sıra numarası ile 279 grostonluk gezgin ve siklet vapuru olarak inşa edilmiştir Geminin ilk sahibi Dussey and Robinson şirketi gemiyi Torocaderto adı altında 5 yıl çalıştırdı 1883 yılında Yunanistan'daki H Psicha Preus Firmasına satıldı Kymi adını alarak, geminin Londra'da olan kaydı Pire Limanına alınmıştır 1890 yılında H Psicha Preus firması gemiyi başka bir Yunan firması olan Cap Andereadis firmasına satmış, 12 Aralık 1891 tarihinde kaza sonucu batmış, aynı sene içersinde yüzdürülüp Kıymı adı ile İstanbul Rama Derasimo firmasına satılarak İstanbul Limanına tescil edilmiştir
1894 yılında o zamanki Deniz Yolları İşletmesi anlamına gelen Yöneticiliki Mahsusa'ya nakledilmiş ve Türk bayrağı çekilerek, adı Panderma olarak değiştirilmiştir Marmara Denizi kıyılarında, Tekirdağ, Mürefte, Şarköy, Karabiga, Erdek arasında tartma ve gezgin seferleri yapmıştırYöneticiliki Mahsusanın statü değiştirerek 28 Ekim 1910 yılında Osmanlı Seyrüsefain İdaresi (Osmanlı Denizcilik İşletmesi) olunca geminin adı Bandırma olarak değiştirilerek posta vapuru haline getirilmiştir
19 Mayıs 1919 tarihinde Atatürk ve Tabanca Arkadaşlarını Samsun'a getirdikten daha sonra tekrar posta hizmetlerine devam etmiştir 1924 yılında Türkiye Seyrüsefain İdaresi tarafından hizmet dışı bırakılmıştır 1925 yılında gemi Bozmacı İlhami isimli Türk armatöre satılmış, ve aynı armatör göre 4 ay içinde külüstür olarak parçalanmıştır *
Atatürk, VI Mehmetin talimatı ile Samsun ’a gitgide artarak oradaki Osmanlı askerlerinin dağıtılmasını denetlemek nedeniyle görevli olarak gönderilmiştir
Gemi 1878 yılında İskoçya'nın Glasgow kentinde Mac Intyre Paisley Huston and Cardett tersanesinde 21 sıra numarası ile 279 grostonluk gezgin ve siklet vapuru olarak inşa edilmiştir Geminin ilk sahibi Dussey and Robinson şirketi gemiyi Torocaderto adı altında 5 yıl çalıştırdı 1883 yılında Yunanistan'daki H Psicha Preus Firmasına satıldı Kymi adını alarak, geminin Londra'da olan kaydı Pire Limanına alınmıştır 1890 yılında H Psicha Preus firması gemiyi başka bir Yunan firması olan Cap Andereadis firmasına satmış, 12 Aralık 1891 tarihinde kaza sonucu batmış, aynı sene içersinde yüzdürülüp Kıymı adı ile İstanbul Rama Derasimo firmasına satılarak İstanbul Limanına tescil edilmiştir
1894 yılında o zamanki Deniz Yolları İşletmesi anlamına gelen Yöneticiliki Mahsusa'ya nakledilmiş ve Türk bayrağı çekilerek, adı Panderma olarak değiştirilmiştir Marmara Denizi kıyılarında, Tekirdağ, Mürefte, Şarköy, Karabiga, Erdek arasında tartma ve gezgin seferleri yapmıştırYöneticiliki Mahsusanın statü değiştirerek 28 Ekim 1910 yılında Osmanlı Seyrüsefain İdaresi (Osmanlı Denizcilik İşletmesi) olunca geminin adı Bandırma olarak değiştirilerek posta vapuru haline getirilmiştir
19 Mayıs 1919 tarihinde Atatürk ve Tabanca Arkadaşlarını Samsun'a getirdikten daha sonra tekrar posta hizmetlerine devam etmiştir 1924 yılında Türkiye Seyrüsefain İdaresi tarafından hizmet dışı bırakılmıştır 1925 yılında gemi Bozmacı İlhami isimli Türk armatöre satılmış, ve aynı armatör göre 4 ay içinde külüstür olarak parçalanmıştır *