Antifiriz Suyun Donmasını Nasıl Önlüyor? antifiriz,su,suyun donması,suyun donmasını nasıl önler,antifiriz nasıl çalışır,ne işe fayda 1549354110 1549354110 antifirizsuyundonmasininasilonluyor5c594482f2818antifirizsuyundonmasininasilonluyor5c594482f2818antifirizsuyundonmasininasilonluyor5c594482f2818 Arabamızın motoru arabayı yürütecek gücü sağlarken bir yandan da ısı üretir Motor bloğu içinde aralıksız dolaşan su ile motor soğutulur Motordan aldığı ısı ile ısınan bu su da radyatörde havanın yardımıyla soğutulur Kapalı bir çevrimde ve ideal ısı dengelerinde sürekli oluşan bu olayın farkına biz fakat, herhangi bir arıza durumunda soğutma olayı eksik kaldığında, radyatörden buharlar çıktığında, yani aşina tabiri ile arabamız hararet yaptığında varırız Kışın soğuk aylarında, hava sıcaklığı sıfırın altına us, arabamız kapı önünde durağan halde iken bu soğutma suyu da her su gibi donabilir Donunca genişler ve yaptığı basınçla motor bloğunu çatlatabilir Bu olayı durdurmak için suyun içine, sıfırın çok altındaki derecelerde bile donmasına mani olacak 'antifiriz' dediğimiz değişken ek edilir Motorun soğutma suyunun içine ne oranda antifiriz konulacağını, o bölgede olabilecek asgari hava sıcaklığı belirler O zaman şöyle düşünülebilir Tam emniyetli olması bakımından, soğutma suyunun yerine neden iyice antifiriz doldurmuyoruz? Antifiriz oranı yüzde yüzü bulunca sıcaklık ne değin düşerse düşsün azami korunma sağlanmış olmaz mı? Hayır, olmuyor Mantıken zıt gelebilir lakin belirtilmiş orandan pozitif konulan antifiriz bu sefer de adamakıllı zıt tepki veriyor Suya yüzde 50 oranında katılmış antifiriz 37 derecede donarken, antifirizin kendisi yani saf antifiriz 12 derecede donuyor Suyla karışabilen her şey onun sıfır derece olan donma noktasını düşürür Yani donma derecesini düşürmek için suya toz şeker, şurup hatta aküdeki asit bile konulabilir Tümü de bir dereceye kadar benzer işlevi görür fakat hiçbiri öteki güvenli olmayan ast etkileri bakımından nasihat edilmez Birincil otomobillerde şeker ve balın antifiriz olarak kullanılmaları denendi, sonraları ise alkolde karar kılındı Oysa bu sefer de alkolün kaynama noktası düşük olduğundan motor sıcakken sorun çıkardı O halde ideal antifirizin donmayı önlemesi lakin aynı zamanda da suyun kaynamasına sebep olmaması gerekiyordu Günümüzde bu amaçla 'etilen glikol' denilen soluk kimyasal bir istikrarsız kullanılıyor Suyun içine katılan kimyasalların donmayı önleme özelliği, suyun ve buzun moleküler yapıları ve antifirizin bu yapılara olan etkisinden ileri geliyor Bilindiği gibi tüm sıvılarda olduğu gibi suda da moleküller özgürlük ve derme çatma halde, katılarda (buzda) ise değişmez ve düzgün bir yapıdadırlar Su donarken önce moleküllerinin hareketleri yavaşlar daha sonra da akıcı ve değişmez bir pozisyona gelirler yani kristalleşirler İşte antifirizin buradaki rolü moleküllerinin su molekülleri ile birleşerek onların buz kristalleri oluşturmalarına mani olmaktır Peki öyleyse apaçık su yokken antifiriz kendi kendine neden daha tez donuyor? Çünkü suya katıldığında antifirizin su moleküllerine yaptığını su da antifiriz moleküllerine yapar Donmayı durdurmak daha açıkçası geciktirmek müşterek çalışır, su da antifirizin donma derecesini düşürür neticede arabanın soğutma suyuna önerilenden artı antifiriz konmasının hiçbir faydası yoktur aksine zararı vardır