Alevilikte Tavşan Etinin Yenmemesinin Sebebi Nedir?
Aleviler tavşan etini neden yemez
Hz Cabir (radıyallahu anh) anlatıyor: Kavmimden biri bir veya iki tavşan avladı Bunları taşla kesti ResUlullah(aleyhissalatu vesselam)'dan soruncaya kadar astı Efendimiz(aleyhissalatu vesselam) yemesini emretti(Tirmizi, Zebaih 1, )
Halid İbnu'lHuveyris (radıyallahu anh) anlatıyor: Bir adam bir tavşan avladı ve Abdullah İbnu Omer (radıyallahu anhuma)' ya gelip: Ne dersiniz (bunun eti yenir mi?)diye sordu Abdullah: Tavşan Resulullah (aleyhissalatu vesselam)'a da (boyle avlanıp) getirilmişti Ben de o sırada yanında oturuyordum Ondan ne yedi ne de onun yenmesini yasakladı, tavşanın hayız gorduğune inanıyordudedi(EbU Davud, Et'ime 27)
Hz Enes (radıyallahu anh) anlatıyor: Yuruduk ve Merri'z Zahran'dan bir tavşan kaldırdık Arkadaşlarımız peşinden koştular ve (sonunda yakalamaktan) aciz kaldılar Bu sefer ben koştum, yetiştim ve yakaladım Onu (babalığım) EbU Talha (radıyallahu anh)'a getirdim O, tavşanı keskin bir taşla kesti Budunu benimle Resulullah'a gonderdi Resulullah onu yedi
Enes'e: Yedi mi, (gordun mu yediğini?)diye sorulmuştu Yani kabul ettidedi(Buhari, Sayd 32, 10, Hibe 5; Muslim, Sayd 53, (1953); EbU Davud, Et'ime 27, (3791); Tirmizi, Et'ime 2, (1790); Nesai, Sayd 25, (7, 196))
ACIKLAMA:
1 Tavşan kesmekte kullanılan taşın ceşidi merve ile ifade edilmektedir Lugatciler bunun beyaz renkli, taşların en sert cinsi olduğunu belirtirler İnce şekilde kopabilen bu taş bıcak yerine de kullanılabilmektedir Alimler bu hadisin, sadece merve cinsiyle değil, her ceşit taşla, hini hacette kesim yapmaya cevaz ifade ettiğini belirtirler
2 Hadis, ayrıca tavşan etinin helal olduğunu da ifade etmektedir Hatta Hz Enes (radıyallahu anh)'ten gelen bir rivayette, babalığı EbU Talha'nın ResUlullah (aleyhissalatu vesselam)'a bu şekilde avlanan bir tavşanın iki budunu gonderdiğini, ResUlullah'ın bu hediyeyi kabul edip yediğini oğrenmekteyiz
Ulema kahir ekseriyeti ile tavşan etinin helal olduğuna hukmeder Ancak şunu da belirtelim ki, Ashab'tan Abdullah İbnu Omer ile Tabiin'den İkrime ve fukahadan Muhammed İbnu Ebi Leyla tavşan etinin mekruh olduğuna hukmetmişlerdir Bu buyukler, Huzeyme İbnu Cezi elSulemi'den gelen bir rivayeti esas almışlardır: Ey Allah'ın ResUlu, dedim, tavşan hakkında ne dersiniz?
Ne yerim ne de haram ederim!dedi Ben de:
Oyleyse, siz haram etmedikce onu yiyeceğim Ey Allah'ın ResUlu, siz niye yemiyorsunuz?dedim Şu cevabı verdi:
Bana onun kanadığı haber verildi
Bir başka rivayette gecen tavşanın hayız gorduğune inanıyorduifadesi, kanamasından maksadın ne olduğunu acıklar
Rafii, EbU Hanife (rahimehumallah)'nin tavşan yemeyi haram addettiğini yazmış ise de, Nevevi, Rafii'yi EbU Hanife'den nakilde hata yapmakla itham etmiştir
Hulasa, tavşan etinin mekruh olduğunu soyleyenlerin dayandığı bazı rivayetler var ise de, alimler bunlardan mekruh hukmunun cıkmayacağında ittifak etmişlerdir
Şiilerin ve Alevilerin tavşan yememelerinin sebebi tavşanın hayız gormesi ve Resulullah (sav) efendimizin tavşan etini yememiş olmasıdır
Kutubi Sitte
Aleviler tavşan etini neden yemez
Hz Cabir (radıyallahu anh) anlatıyor: Kavmimden biri bir veya iki tavşan avladı Bunları taşla kesti ResUlullah(aleyhissalatu vesselam)'dan soruncaya kadar astı Efendimiz(aleyhissalatu vesselam) yemesini emretti(Tirmizi, Zebaih 1, )
Halid İbnu'lHuveyris (radıyallahu anh) anlatıyor: Bir adam bir tavşan avladı ve Abdullah İbnu Omer (radıyallahu anhuma)' ya gelip: Ne dersiniz (bunun eti yenir mi?)diye sordu Abdullah: Tavşan Resulullah (aleyhissalatu vesselam)'a da (boyle avlanıp) getirilmişti Ben de o sırada yanında oturuyordum Ondan ne yedi ne de onun yenmesini yasakladı, tavşanın hayız gorduğune inanıyordudedi(EbU Davud, Et'ime 27)
Hz Enes (radıyallahu anh) anlatıyor: Yuruduk ve Merri'z Zahran'dan bir tavşan kaldırdık Arkadaşlarımız peşinden koştular ve (sonunda yakalamaktan) aciz kaldılar Bu sefer ben koştum, yetiştim ve yakaladım Onu (babalığım) EbU Talha (radıyallahu anh)'a getirdim O, tavşanı keskin bir taşla kesti Budunu benimle Resulullah'a gonderdi Resulullah onu yedi
Enes'e: Yedi mi, (gordun mu yediğini?)diye sorulmuştu Yani kabul ettidedi(Buhari, Sayd 32, 10, Hibe 5; Muslim, Sayd 53, (1953); EbU Davud, Et'ime 27, (3791); Tirmizi, Et'ime 2, (1790); Nesai, Sayd 25, (7, 196))
ACIKLAMA:
1 Tavşan kesmekte kullanılan taşın ceşidi merve ile ifade edilmektedir Lugatciler bunun beyaz renkli, taşların en sert cinsi olduğunu belirtirler İnce şekilde kopabilen bu taş bıcak yerine de kullanılabilmektedir Alimler bu hadisin, sadece merve cinsiyle değil, her ceşit taşla, hini hacette kesim yapmaya cevaz ifade ettiğini belirtirler
2 Hadis, ayrıca tavşan etinin helal olduğunu da ifade etmektedir Hatta Hz Enes (radıyallahu anh)'ten gelen bir rivayette, babalığı EbU Talha'nın ResUlullah (aleyhissalatu vesselam)'a bu şekilde avlanan bir tavşanın iki budunu gonderdiğini, ResUlullah'ın bu hediyeyi kabul edip yediğini oğrenmekteyiz
Ulema kahir ekseriyeti ile tavşan etinin helal olduğuna hukmeder Ancak şunu da belirtelim ki, Ashab'tan Abdullah İbnu Omer ile Tabiin'den İkrime ve fukahadan Muhammed İbnu Ebi Leyla tavşan etinin mekruh olduğuna hukmetmişlerdir Bu buyukler, Huzeyme İbnu Cezi elSulemi'den gelen bir rivayeti esas almışlardır: Ey Allah'ın ResUlu, dedim, tavşan hakkında ne dersiniz?
Ne yerim ne de haram ederim!dedi Ben de:
Oyleyse, siz haram etmedikce onu yiyeceğim Ey Allah'ın ResUlu, siz niye yemiyorsunuz?dedim Şu cevabı verdi:
Bana onun kanadığı haber verildi
Bir başka rivayette gecen tavşanın hayız gorduğune inanıyorduifadesi, kanamasından maksadın ne olduğunu acıklar
Rafii, EbU Hanife (rahimehumallah)'nin tavşan yemeyi haram addettiğini yazmış ise de, Nevevi, Rafii'yi EbU Hanife'den nakilde hata yapmakla itham etmiştir
Hulasa, tavşan etinin mekruh olduğunu soyleyenlerin dayandığı bazı rivayetler var ise de, alimler bunlardan mekruh hukmunun cıkmayacağında ittifak etmişlerdir
Şiilerin ve Alevilerin tavşan yememelerinin sebebi tavşanın hayız gormesi ve Resulullah (sav) efendimizin tavşan etini yememiş olmasıdır
Kutubi Sitte