Akumulatorun kim icat etti,akuyu kim icat etti,akunun icadı
imagesakumulatorunicadikimicatetti5b06931342feb
KURŞUNLU AKUMULATORLER
Bunlar, 1859′da Plante tarafından bulunmuştur, bugun de en cok kullanılan akumulatorlerdendir Bir sulfurik asit eriyiği icine batırılan iki kursun levha yeterince elektromotor kuvveti bulunan bir doğru akım ureticisinin kutuplarına bağlanır; pozitif elektrot levha aşırı oksitlenir, negatif elektrot levha da hidrojeni alır; bu levha once oksit haline getirilmişse, hidrojen onu redukleyerek kurşun haline sokar Bu halde elektrotlar kutuplaşır
Elektrolitten cıkan gazlar, plakalar tarafından tutulamaz hale gelip yayılmağa başlayınca, akumulator dolmuş demektir Bundan sonra plakalar uretecten ayrılır da direncli bir iletkenle birleşlirilirse, doldurma esnasında gorulen kimyasal reaksiyonların tersini meydana getiren bir akım gecer ve kurşun plakalar ilk hallerine doner; bu halde akumulatoru yeniden doldurmak gerekir Akumulatorun kapasitesi (boşalması sırasında verebildiği elektrik miktarı), plakaların doldurma esnasında uğradıkları değişiklik oranında buyuktur ve doldurma, boşalma sayısıyla artar
Plakaların oksitlenmeleri ve reduklenmeleri, bunları sungerimsi gozenekli bir hale getirir ve elektrolize gazların girmesini kolaylaştırır; bunun icin, akumulatorlerin kullanıla kullanıla oluştukları soylenir Tabii oluşum uzun ve pahalıdır; hemen hemen terk edilmiştir; yerine suni oluşum kullanılır: plakalar kafes şeklinde antimuanlı kurşundandır ve bunların gozlerine aktif maddeler konur (pozitif plakaya sulyen, negatif plakaya da litarj denir)
Kurutmadan sonra birkac plaka aynı desteğe bağlanarak akumulatorun elektrotları meydana getirilir Elektrotların elementleri pozitif ve negatif levhalar biniştirilerek yerleştirilir ve bu levhalar birbirlerinden ayırıcılarla izole edilir Bu tedbir alınmazsa, dış pozitif plaka zamanla bozulur, kullanılmaz hale gelir
Elektrolit, damıtık su icine azar azar ve karıştıra karıştıra arı sulfurik asit dokulerek hazırlanır Bu şekilde hazırlanan elektrolitin yoğunluğu 24 ile 28 derece Baume arasında olmalıdır Doldurma devresi haricinde, bir elementteki elektrolit seviyesi, plakaların ust kısmını 10 mm kadar gecmelidir Akumulator kullanılırken bu elektrolit seviyesi yalnızca damıtık su dokulerek sağlanmalıdır Bir akumulatorun icinde meydana gelen kimyevi reaksiyonlar iyice bilinmemektedir Genellikle iki teori kabul edilir: cift sulfatlaşma teorisi ile Fery teorisi
Doldurmanın daha başlangıcında, 2 voltluk bir zıt elektromotor kuvvetinin varlığı gorulur; bu kuvvet, doldurmanın sonuna doğru 2,5 volta yukselir Boşalma iki devre olarak ele alınabilir: birinci devrede elektromotor kuvveti 2 volt civarında kalır, ikinci devrede hızla duşer Doğrusu, birinci devreyi kullanmaktır, yoksa akumulator sulfatlaşır ve yeni doldurma esnasında az iletken olan bileşikler meydana gelir
Kurşunlu akumulatorun kapasitesi, toplam ağırlığının her kilogramı basına 30 As ’tır Elektrik miktarı bakımından verim (boşalmada alınan elektrik miktarının dolma esnasında verilen elektrik miktarına oranı) yuzde 90, enerji bakımından verim ise yuzde 60 kadardır Kurşunlu akumulatorler, kullanılmadığı zaman yuku kendiliğinden kaybeder, bu da sulfatlaşmaya yol acabilir Bu yuzden, iyi verim elde etmek icin cok dikkatli bir bakım gerekir Kurşunlu akumulatorlerin ic direncleri zayıf olduğu, plakalar cabuk bozulduğu icin bunlar kısa devreye dayanmaz
ALKALİK AKUMULATORLER
Alkalik akumulatorler, Edison ’un ve bazı Fransız bilginlerinin araştırmaları sonucu yapılabilmiştir Bunların elektrotları demir ve nikel plakalardır Bugun kullanılan şekillerinde, negatif elektrot kadmiyum karıştırılmış demir bir plakadır; elektrolit de, icine biraz litin eklenmiş potasyum hidroksit eriyiğidir Bu akumulatorler son derece dayanıklıdır, fazla bakım da istemez; buharlaşan su yerine damıtık su eklemek yeter
Tamamıyla boşaltılabilir ve hızlı boşalmaya dayanırlar Kapasiteleri aynı ağırlıktaki kurşunlu akumulatorlerinkinden daha fazladır (toplam ağırlığın her kilogramı başına 45 As); fakat gerilimleri daha zayıf ve daha az sabittir (ortalama 1,25 volt) Havada karbonat meydana getirmeleri zamanla kapasitelerini duşurur, sakıncalarından biri de nispeten pahalı oluşlarıdır
CİNKOGUMUŞLU AKUMULATOR
Elektrolit, potasyum hidroksitin sudaki eriyiğidir; pozitif elektrot toz halinde gumuş, negatif elektrot da pirincten yapılmış bir kafesin gozlerine konmuş cinkodan ibarettir Kutuplar arasındaki gerilim 1,5 volt; nicelik bakımdan verim birim ’e yakındır ve kutle enerjisi kurşunlu akumulatorunkinden iki veya uc defa daha buyuktur 1941 yılında A Andre tarafından yapılan bu akumulatorun parlak bir geleceği olduğu soylenebilir
Akumulatorler istenilen anda, istenilen yere enerji nakletme imkanını sağlar Ağırlıklarına oranla depo ettikleri enerjinin zayıf olmasına ve verimlerinin yuzde 50′yi gecmemesine rağmen, elektrik akumulatorleri sanayide, trenlerin aydınlatılmasında, otomobillerde, sabit veya hareketli tesislerin elektrik motorlarını calıştırmakta cok faydalı araclardır Kusurlarına rağmen, akumulatorler enerji depo etmek icin en iyi cihazlardır Bu bakımdan akumulatorler basınclı hava veya sıcak su makinalarından cok ustundur
Bir otomobilde akumulator, dinamonun sağladığı elektrik akımını depo etmeğe, daha sonra da bunu otomobildeki ceşitli kısımların calışması icin dağıtmağa yarar Dinamo ile akumulator arasına konulan konjonktordisjonktor, motor yavaşladığı ve ya durduğu zaman akumulatorun dinamo uzerine boşalmasını onler
Akumulatorler (kurşunlu) birbirlerine bağlanarak bataryalar meydana getirilir: her bataryada elektromotor kuvveti 2 volt olan birkac eleman bulunur 6 voltluk bir bataryada seri bağlı 3 eleman, 12 voltluk bataryada ise 6 eleman bulunur Her eleman kutupları arasındaki minimum gerilim 1,8 volttur Normal olarak dinamo, akumulator bataryasına yuk sağlar, fakat gerilim minimum değerinin altına duşunce bataryayı doldurmak gerekir
alıntı
imagesakumulatorunicadikimicatetti5b06931342feb
KURŞUNLU AKUMULATORLER
Bunlar, 1859′da Plante tarafından bulunmuştur, bugun de en cok kullanılan akumulatorlerdendir Bir sulfurik asit eriyiği icine batırılan iki kursun levha yeterince elektromotor kuvveti bulunan bir doğru akım ureticisinin kutuplarına bağlanır; pozitif elektrot levha aşırı oksitlenir, negatif elektrot levha da hidrojeni alır; bu levha once oksit haline getirilmişse, hidrojen onu redukleyerek kurşun haline sokar Bu halde elektrotlar kutuplaşır
Elektrolitten cıkan gazlar, plakalar tarafından tutulamaz hale gelip yayılmağa başlayınca, akumulator dolmuş demektir Bundan sonra plakalar uretecten ayrılır da direncli bir iletkenle birleşlirilirse, doldurma esnasında gorulen kimyasal reaksiyonların tersini meydana getiren bir akım gecer ve kurşun plakalar ilk hallerine doner; bu halde akumulatoru yeniden doldurmak gerekir Akumulatorun kapasitesi (boşalması sırasında verebildiği elektrik miktarı), plakaların doldurma esnasında uğradıkları değişiklik oranında buyuktur ve doldurma, boşalma sayısıyla artar
Plakaların oksitlenmeleri ve reduklenmeleri, bunları sungerimsi gozenekli bir hale getirir ve elektrolize gazların girmesini kolaylaştırır; bunun icin, akumulatorlerin kullanıla kullanıla oluştukları soylenir Tabii oluşum uzun ve pahalıdır; hemen hemen terk edilmiştir; yerine suni oluşum kullanılır: plakalar kafes şeklinde antimuanlı kurşundandır ve bunların gozlerine aktif maddeler konur (pozitif plakaya sulyen, negatif plakaya da litarj denir)
Kurutmadan sonra birkac plaka aynı desteğe bağlanarak akumulatorun elektrotları meydana getirilir Elektrotların elementleri pozitif ve negatif levhalar biniştirilerek yerleştirilir ve bu levhalar birbirlerinden ayırıcılarla izole edilir Bu tedbir alınmazsa, dış pozitif plaka zamanla bozulur, kullanılmaz hale gelir
Elektrolit, damıtık su icine azar azar ve karıştıra karıştıra arı sulfurik asit dokulerek hazırlanır Bu şekilde hazırlanan elektrolitin yoğunluğu 24 ile 28 derece Baume arasında olmalıdır Doldurma devresi haricinde, bir elementteki elektrolit seviyesi, plakaların ust kısmını 10 mm kadar gecmelidir Akumulator kullanılırken bu elektrolit seviyesi yalnızca damıtık su dokulerek sağlanmalıdır Bir akumulatorun icinde meydana gelen kimyevi reaksiyonlar iyice bilinmemektedir Genellikle iki teori kabul edilir: cift sulfatlaşma teorisi ile Fery teorisi
Doldurmanın daha başlangıcında, 2 voltluk bir zıt elektromotor kuvvetinin varlığı gorulur; bu kuvvet, doldurmanın sonuna doğru 2,5 volta yukselir Boşalma iki devre olarak ele alınabilir: birinci devrede elektromotor kuvveti 2 volt civarında kalır, ikinci devrede hızla duşer Doğrusu, birinci devreyi kullanmaktır, yoksa akumulator sulfatlaşır ve yeni doldurma esnasında az iletken olan bileşikler meydana gelir
Kurşunlu akumulatorun kapasitesi, toplam ağırlığının her kilogramı basına 30 As ’tır Elektrik miktarı bakımından verim (boşalmada alınan elektrik miktarının dolma esnasında verilen elektrik miktarına oranı) yuzde 90, enerji bakımından verim ise yuzde 60 kadardır Kurşunlu akumulatorler, kullanılmadığı zaman yuku kendiliğinden kaybeder, bu da sulfatlaşmaya yol acabilir Bu yuzden, iyi verim elde etmek icin cok dikkatli bir bakım gerekir Kurşunlu akumulatorlerin ic direncleri zayıf olduğu, plakalar cabuk bozulduğu icin bunlar kısa devreye dayanmaz
ALKALİK AKUMULATORLER
Alkalik akumulatorler, Edison ’un ve bazı Fransız bilginlerinin araştırmaları sonucu yapılabilmiştir Bunların elektrotları demir ve nikel plakalardır Bugun kullanılan şekillerinde, negatif elektrot kadmiyum karıştırılmış demir bir plakadır; elektrolit de, icine biraz litin eklenmiş potasyum hidroksit eriyiğidir Bu akumulatorler son derece dayanıklıdır, fazla bakım da istemez; buharlaşan su yerine damıtık su eklemek yeter
Tamamıyla boşaltılabilir ve hızlı boşalmaya dayanırlar Kapasiteleri aynı ağırlıktaki kurşunlu akumulatorlerinkinden daha fazladır (toplam ağırlığın her kilogramı başına 45 As); fakat gerilimleri daha zayıf ve daha az sabittir (ortalama 1,25 volt) Havada karbonat meydana getirmeleri zamanla kapasitelerini duşurur, sakıncalarından biri de nispeten pahalı oluşlarıdır
CİNKOGUMUŞLU AKUMULATOR
Elektrolit, potasyum hidroksitin sudaki eriyiğidir; pozitif elektrot toz halinde gumuş, negatif elektrot da pirincten yapılmış bir kafesin gozlerine konmuş cinkodan ibarettir Kutuplar arasındaki gerilim 1,5 volt; nicelik bakımdan verim birim ’e yakındır ve kutle enerjisi kurşunlu akumulatorunkinden iki veya uc defa daha buyuktur 1941 yılında A Andre tarafından yapılan bu akumulatorun parlak bir geleceği olduğu soylenebilir
Akumulatorler istenilen anda, istenilen yere enerji nakletme imkanını sağlar Ağırlıklarına oranla depo ettikleri enerjinin zayıf olmasına ve verimlerinin yuzde 50′yi gecmemesine rağmen, elektrik akumulatorleri sanayide, trenlerin aydınlatılmasında, otomobillerde, sabit veya hareketli tesislerin elektrik motorlarını calıştırmakta cok faydalı araclardır Kusurlarına rağmen, akumulatorler enerji depo etmek icin en iyi cihazlardır Bu bakımdan akumulatorler basınclı hava veya sıcak su makinalarından cok ustundur
Bir otomobilde akumulator, dinamonun sağladığı elektrik akımını depo etmeğe, daha sonra da bunu otomobildeki ceşitli kısımların calışması icin dağıtmağa yarar Dinamo ile akumulator arasına konulan konjonktordisjonktor, motor yavaşladığı ve ya durduğu zaman akumulatorun dinamo uzerine boşalmasını onler
Akumulatorler (kurşunlu) birbirlerine bağlanarak bataryalar meydana getirilir: her bataryada elektromotor kuvveti 2 volt olan birkac eleman bulunur 6 voltluk bir bataryada seri bağlı 3 eleman, 12 voltluk bataryada ise 6 eleman bulunur Her eleman kutupları arasındaki minimum gerilim 1,8 volttur Normal olarak dinamo, akumulator bataryasına yuk sağlar, fakat gerilim minimum değerinin altına duşunce bataryayı doldurmak gerekir
alıntı