iltasyazilim
FD Üye
Ahmet Haşimin Yazınsal Kişiliği,
Ahmet Haşim Edebi Kişiliği Kısaca,
Ahmet Haşim Edebi Kişiliği Hakkında Bilgi
Ahmet Haşim Yazınsal Kişiliği;
Şiir anlayışını önce Dergâh'ta Şiirde Mânâ ve Vuzuhmakalesinde, daha sonra da Piyâle'nin önsözünde Şiir Hakkında Bazı Mülâhazalaradıyla açıkladı Haşim'e göre; şiirin dili nesir gibi anlaşılmak için yok, lakin duyulmak üzere gövde bulmuş, musiki ile söz aralarında, sözden ziyade musikiye yakındır Bu dil bir tanımlama vasıtası değil bir telkin vasıtasıdır Şiirde manâlı olan kelimenin mânâsı yok, cümledeki telaffuz kıymetidirŞiirin amaç bakımından açık olması gerekmez En derin ve en müessir (tesirli) şiir herkesin istediği tarzda anlayacağışiirdir Şiirin doğduğu yer şuuraltıdır Konu ise yalnızca terennüm için bir vesiledir
Bu şiir anlayışıyla sembolistlerin şiir anlayışı arasında yakınlık bulunmaktadır Fakat sembolist şiirin başlıca unsuru olan simge Hâşim'in şiirlerinde yoktur Dış âleme ait gözlemlerinin iç âlemde yarattığı izlenimleri aksettiren şiirleri onun empresyonist (empresyonist) şiir anlayışından etkilendiğini göstermektedir
Şiirlerinde yalnız aruzu kullandı Çocukluk anıları, aşk ve tabiat şiirlerine dominant olan temalardır İçine kapanık ve hassas bir insan olan Hâşim'in şiirlerinde gerçek hayattan uzak, hayalî bir âleme sığınma ricası görülür 1921 e değin yazdığı şiirlerinin dili Mal Varlığıi Fünûn dilinden farksızdır Bu tarihten sonra yazdıklarında hitabe diline yaklaştığı görülmektedir Çeşitli nazım şekillerini denedi; daha çok da bağımsızlık müstezatı seçim etti
Şiir dışarıda, nesir alanında fıkra, deneme, gezi notları ve anı türünde yazılan yazıları da vardır Nesir dili şiirlerinden daha sadedir Nesirlerinde açık, berrak, nükteli, ara sıra de küçümseyen ve alaylı bir üslûp kullandı
seçme parça *
Ahmet Haşim Edebi Kişiliği Kısaca,
Ahmet Haşim Edebi Kişiliği Hakkında Bilgi
Ahmet Haşim Yazınsal Kişiliği;
Şiir anlayışını önce Dergâh'ta Şiirde Mânâ ve Vuzuhmakalesinde, daha sonra da Piyâle'nin önsözünde Şiir Hakkında Bazı Mülâhazalaradıyla açıkladı Haşim'e göre; şiirin dili nesir gibi anlaşılmak için yok, lakin duyulmak üzere gövde bulmuş, musiki ile söz aralarında, sözden ziyade musikiye yakındır Bu dil bir tanımlama vasıtası değil bir telkin vasıtasıdır Şiirde manâlı olan kelimenin mânâsı yok, cümledeki telaffuz kıymetidirŞiirin amaç bakımından açık olması gerekmez En derin ve en müessir (tesirli) şiir herkesin istediği tarzda anlayacağışiirdir Şiirin doğduğu yer şuuraltıdır Konu ise yalnızca terennüm için bir vesiledir
Bu şiir anlayışıyla sembolistlerin şiir anlayışı arasında yakınlık bulunmaktadır Fakat sembolist şiirin başlıca unsuru olan simge Hâşim'in şiirlerinde yoktur Dış âleme ait gözlemlerinin iç âlemde yarattığı izlenimleri aksettiren şiirleri onun empresyonist (empresyonist) şiir anlayışından etkilendiğini göstermektedir
Şiirlerinde yalnız aruzu kullandı Çocukluk anıları, aşk ve tabiat şiirlerine dominant olan temalardır İçine kapanık ve hassas bir insan olan Hâşim'in şiirlerinde gerçek hayattan uzak, hayalî bir âleme sığınma ricası görülür 1921 e değin yazdığı şiirlerinin dili Mal Varlığıi Fünûn dilinden farksızdır Bu tarihten sonra yazdıklarında hitabe diline yaklaştığı görülmektedir Çeşitli nazım şekillerini denedi; daha çok da bağımsızlık müstezatı seçim etti
Şiir dışarıda, nesir alanında fıkra, deneme, gezi notları ve anı türünde yazılan yazıları da vardır Nesir dili şiirlerinden daha sadedir Nesirlerinde açık, berrak, nükteli, ara sıra de küçümseyen ve alaylı bir üslûp kullandı
seçme parça *