AFİŞ HAZIRLAMA
Afişler, tasarım ve sanat kaygısının eşit ağırlıkta olduğu grafik urunlerdirKubizim,Dışavurumcu luk,Art Nouveau,Art Deco,Bauhaus,Uluslar arası Tipografik Stil gibi modern sanat ve tasarım akımlarının cağdaş Afiş dilinin gelişiminde buyuk etkisi olmuştur
1798’de Alois Senefelder’in taş baskı tekniğini buluşundan sonra geliştirilen renkli taş baskı teknikleri,afişin sanatsal bir yapı kazanmasında onemli bir rol oynamıştırCağdaş afiş tasarımının ilk temsilcileri; Jules Cheret ve Henri de TouleouseLaurrec’dir20yy’ın onemli afiş sanatcıları arasında; Alphonse Mucha,El LissitzkyLaszlo MoholyNagy,Josef MulerBrockmann,Herbert Matter,Henry Tomaszewski,Jan Lenika,Saul Bass ve Milton Glaser’i saymak mumkundur
Buyuyk boyutlu dış mekan afişleri,duvar yuzeylerine ve ilan panolarına asılırİc mekan afişleri ise lobi,salon ve koridorlarda kullanılmak uzere daha kucuk boyutlarda hazırlanırDış mekan afişlerinin izlenme suresi kısadırBuna karşın ic mekan afişleri daha uzun sure incelenbilirAfişin izlenme suresi tasarım,tasarım surecinde dikkate alınması gereken bir kriterdir
Afişler Uc Ana Gruba Ayrılır
Reklam Afişleri: Bir urun ya da hizmeti tanıtan afilşlerdirBeş sektorde yaygın olarak kullanılır
Moda
Endustri
Kurumsal reklamcılık
Gıda
Tuzim
Kulturel Afişler: Festival,seminer,sempozyum,bal o,konser,sinema,tiya tro,sergi ve spor gibi kulturel etkinlikleri tanıtan afişler bu gruba girer
Sosyal Afişler: Sağlık ,ulaşım,sivil savunma,trafik cevre gibi konularda eğitici ve uyarıcı nitelikteki afişlerin yanısıra, politik bir duşunceyi ya da siyasi bir partiyi tanıtan afişler ise sosyal afişler grubunda yer alır
AFİŞ TASARIMINDA DEĞERLENDİRME KRİTERLERİ
Mesaj:
Tasarımcı;afiş aracılığıyla vereceği mesajı acıklığa kavuşturmalıdır,verilmek istenen bilgiyi mumkun olduğunca dolaysız bir bicimde aktaracak gorsel bir sistem olşturmalıdır
Mesajİmge Butunluğu:
Tasarıma temel oluşturan duşuncenin fotograf yoluylamı ,illustrasyonla mı,yoksa salt tipografi ilemi daha etkili bir bicimde vurgulanacağı arştırılmalı;mizahi,trajik ya da soyut imgelerden hangisinin anlatımı daha guclendirdiği belirlenmelidir
Sozel Hiyerarşi:
Tasarımcı,afişte yer alan başlık,alt başlık,slogan gibi sozel bilgiler arasında – izleyiciyi mesajdaki onem sırasına gore yonlendirecek hiyerarşik bir yapı kurmalıdır
Farkedilirlik:
Bazı afişler yukarıda saydığımız kriterlere uygun gibi gorunselerde ,etkisiz ve yavan olabilmektedirlerBoyle bir sonucu engelleyecek tek şey tasarımcının hayal gucudurYaratıcı duşunce ve buluşun hicbir kuralı yokturBuluş ve yaratıcılık iceren her şey ,afiş tasarımınıda yansıtılabilirCunki;bir afiş icin en onemli kriter farkedilebilmektir
Afişteki imgelerin duzenlenmesinde şu oneriler yararlı olabilir;
1Afişteki imge sayısı uc,iki hatta mumkunse bir ile sınırlandırılmalıdırBaşlık yada slogandan oluşan tipografik unsur,fotograf ya a illustrasyon ve zemin(fon) afiş uzerinde uc farklı imge olarak algılanır
2Afişteki sozel unsurlar mumkun olduğunca azaltılmalıdır3,4 ya da 5 sozcukten oluşan başlık ve sloganlar;mesajı daha cabuk iletirSozel mesaj on sozcuğun ustune cıktığında,okuma zorluğu başlarAmerikan Reklamcılık Enstitusune gore;bir dış mekan afişi , ana duşunce ve mesajını en cok altı saniye icinde iletebilmelidir
3Fotograf ya da illustrasyon,afiş uzerinde mumkun olduğunca buyuk bir olcekte kullanılmalıdırİmgeyi butunuyle gostermek her zaman gerekmeyebilir
Sozel unsurlar ve imgeler arasında acıklayıcı,destekleyici,yoruml ayıcı ya da kontrast oluşturan bir ilişki kurulmalı,yazı ile goruntu birbirini yavan bir şekilde tekrar etmemelidir
5Suslu ve dekoratif yazılar yerine okunaklı yazı karakterleri tercih edilmelidir
6Renkler geniş yuzeyler halinde kullanılmalı,parlak ve canlı renkler tercih edilmeli ve renkler arasında guclu kontraslar oluşturulmalıdır
Afişler, tasarım ve sanat kaygısının eşit ağırlıkta olduğu grafik urunlerdirKubizim,Dışavurumcu luk,Art Nouveau,Art Deco,Bauhaus,Uluslar arası Tipografik Stil gibi modern sanat ve tasarım akımlarının cağdaş Afiş dilinin gelişiminde buyuk etkisi olmuştur
1798’de Alois Senefelder’in taş baskı tekniğini buluşundan sonra geliştirilen renkli taş baskı teknikleri,afişin sanatsal bir yapı kazanmasında onemli bir rol oynamıştırCağdaş afiş tasarımının ilk temsilcileri; Jules Cheret ve Henri de TouleouseLaurrec’dir20yy’ın onemli afiş sanatcıları arasında; Alphonse Mucha,El LissitzkyLaszlo MoholyNagy,Josef MulerBrockmann,Herbert Matter,Henry Tomaszewski,Jan Lenika,Saul Bass ve Milton Glaser’i saymak mumkundur
Buyuyk boyutlu dış mekan afişleri,duvar yuzeylerine ve ilan panolarına asılırİc mekan afişleri ise lobi,salon ve koridorlarda kullanılmak uzere daha kucuk boyutlarda hazırlanırDış mekan afişlerinin izlenme suresi kısadırBuna karşın ic mekan afişleri daha uzun sure incelenbilirAfişin izlenme suresi tasarım,tasarım surecinde dikkate alınması gereken bir kriterdir
Afişler Uc Ana Gruba Ayrılır
Reklam Afişleri: Bir urun ya da hizmeti tanıtan afilşlerdirBeş sektorde yaygın olarak kullanılır
Moda
Endustri
Kurumsal reklamcılık
Gıda
Tuzim
Kulturel Afişler: Festival,seminer,sempozyum,bal o,konser,sinema,tiya tro,sergi ve spor gibi kulturel etkinlikleri tanıtan afişler bu gruba girer
Sosyal Afişler: Sağlık ,ulaşım,sivil savunma,trafik cevre gibi konularda eğitici ve uyarıcı nitelikteki afişlerin yanısıra, politik bir duşunceyi ya da siyasi bir partiyi tanıtan afişler ise sosyal afişler grubunda yer alır
AFİŞ TASARIMINDA DEĞERLENDİRME KRİTERLERİ
Mesaj:
Tasarımcı;afiş aracılığıyla vereceği mesajı acıklığa kavuşturmalıdır,verilmek istenen bilgiyi mumkun olduğunca dolaysız bir bicimde aktaracak gorsel bir sistem olşturmalıdır
Mesajİmge Butunluğu:
Tasarıma temel oluşturan duşuncenin fotograf yoluylamı ,illustrasyonla mı,yoksa salt tipografi ilemi daha etkili bir bicimde vurgulanacağı arştırılmalı;mizahi,trajik ya da soyut imgelerden hangisinin anlatımı daha guclendirdiği belirlenmelidir
Sozel Hiyerarşi:
Tasarımcı,afişte yer alan başlık,alt başlık,slogan gibi sozel bilgiler arasında – izleyiciyi mesajdaki onem sırasına gore yonlendirecek hiyerarşik bir yapı kurmalıdır
Farkedilirlik:
Bazı afişler yukarıda saydığımız kriterlere uygun gibi gorunselerde ,etkisiz ve yavan olabilmektedirlerBoyle bir sonucu engelleyecek tek şey tasarımcının hayal gucudurYaratıcı duşunce ve buluşun hicbir kuralı yokturBuluş ve yaratıcılık iceren her şey ,afiş tasarımınıda yansıtılabilirCunki;bir afiş icin en onemli kriter farkedilebilmektir
Afişteki imgelerin duzenlenmesinde şu oneriler yararlı olabilir;
1Afişteki imge sayısı uc,iki hatta mumkunse bir ile sınırlandırılmalıdırBaşlık yada slogandan oluşan tipografik unsur,fotograf ya a illustrasyon ve zemin(fon) afiş uzerinde uc farklı imge olarak algılanır
2Afişteki sozel unsurlar mumkun olduğunca azaltılmalıdır3,4 ya da 5 sozcukten oluşan başlık ve sloganlar;mesajı daha cabuk iletirSozel mesaj on sozcuğun ustune cıktığında,okuma zorluğu başlarAmerikan Reklamcılık Enstitusune gore;bir dış mekan afişi , ana duşunce ve mesajını en cok altı saniye icinde iletebilmelidir
3Fotograf ya da illustrasyon,afiş uzerinde mumkun olduğunca buyuk bir olcekte kullanılmalıdırİmgeyi butunuyle gostermek her zaman gerekmeyebilir
Sozel unsurlar ve imgeler arasında acıklayıcı,destekleyici,yoruml ayıcı ya da kontrast oluşturan bir ilişki kurulmalı,yazı ile goruntu birbirini yavan bir şekilde tekrar etmemelidir
5Suslu ve dekoratif yazılar yerine okunaklı yazı karakterleri tercih edilmelidir
6Renkler geniş yuzeyler halinde kullanılmalı,parlak ve canlı renkler tercih edilmeli ve renkler arasında guclu kontraslar oluşturulmalıdır