Adetli veya lohusa kadına yasak olan şeyler
1 Namaz kılmak Adetli veya lohusa kadının namaz kılması caiz değildir Hz Peygamber (sav), Fatıma binti Ebi Hubeyş’e “Hayız gorduğun zaman namazı bırak ve hayız halin sona erince, kanı temizleyerek guslet ve namaz kılbuyurmuştur Buhari' deki rivayet şoyledir “Adetin devam ettiği surece namazı bırak, sonra boy abdesti ve namaz kıl Buhari, Hayz, 19 24, Vudu 63; Muslim, Hayz, 62; Ebu Davud Taharel 109)
Adetli kadın, kılamadığı namazı kaza ermez, orucu ise kaza etmesi gerekir Hz Aişe (ra) Şoyle demiştir
Adetli kadın, kılamadığı namazı kaza etmez, orucu ise kaza etmesi gerekir Hz Aişe (ra) şoyle demiştir:
Biz RasUlullah (sav) devrinde adet goruyorduk Namazı kaza etmekle emrolunmadığımız halde,
tutamadığımız orucu kaza etmekle emrolunuyorduk
(Buhari, Hayz, 20; Ebfı Davud Tahare,104; Tirmizi, Savm, 67;
Nesai, Hayz,17; Siyam, 64)
2 Oruc tutmak Adet goren veya lohusa olan kadın oruc tutmaz Delil yukarıdaki Hz Aişe ra hadisidir Ancak oruc borcu, onların uzerinden duşmez; daha sonra kaza etmeleri gerekir
3 Tavaf Hz Peygamber (sav), hac sırasında adet goren Aişe (ra) ye şoyle buyurmuştur:
“Hayız gorduğun zaman, temizleninceye kadar Beytullah'ı tavaf dışında, hacıların yaptığı diğer hac ibadetlerini yapBuhari, hyz,1, 7, Hacc,119,120; Ebu Davud, menosik, 23)
4 Kur’anı Kerim okumak Mushafa el surmek ve onu Taşımak
“Ona (Kur'an’a) tam olarak temizlenmiş olanlardan başkası el suremez (vakıa, 5679)
Hz Peygamber (asm) şoyle buyurmuştur:
İddet'li kadın ve cunup olan, Kur'an’dan hic bir şey okuyamaz (Tirmizi, Tahare 98; lbn Mace, Tahare, 105
Hanefi mezhebine gore, bir kılıf icindeki Kur’an’a el surmek ve taşımak hayızlı ve cunup icin mumkun ve caizdir Yine ilimle meşgul bayanlar, tefsir, hadis ve fıkıh kitaplarını zaruret yuzunden elbisesinin yeniyle veya eliyle tutabilirler Kur'an yapraklarını abdestli cevirmek mustehaptır Yine bu yaprakları okumak icin bir kalemle cevirmek de caizdir ( ez Zuhayli, eIFıkhu’l islami ve Edilletuh, 1, 471)
5 Mescide girmek, orada eğleşmek ve itikafa cekilmek Hadiste şoyle buyrulur:
Hic bir hayızlı veya cunup mescide giremez (İbn Mace, Tahare, 92; Darimi, VudU',116)
Şafi ve Hanbeliler, hayızlı ve lohusanın kirletmemek şartıyla mescitten karşıdan karşıya gecmesini caiz gorurler Hz Peygamber (sav) Aişe (ra)'ye boyle bir izin verdiği nakledilmektedir (Muslim, Hayz, 11 13 Nesai, Tahare, 172, Hayz, 18; İbn Mace, Tahre, 120)
6 Cinsel temasta bulunmak veya gobekle diz kapağı arasını okşamak (istimta) Bunu delili ayet ve hadistir Ayette şoyle buyurulur:
Hayız halinde iken kadınlardan uzaklaşın ve temizleninceye kadar onlara yaklaşmayın(Bakara, 2222)
Uzaklaşmaktan (i'tizal) maksat, onlarla cinsel teması bırakmaktır Yine hayızlı hanımıyla ne derece ilgilenebileceğini soran bir sahabeye Allah elcisi şoyle cevap vermiştir: “Senin icin gobekten ust taraf serbesttir (Evtar l277)
Hanbelilere gore, gobekdiz arasında cinsel temas dışında serbesttir Delil şu hadistir
“Hayızlı kadına, cinsel temasın dışında her şeyi yapabilirsiniz (Muslim, Hayz, 16; Nesai, Tahare, 16)
Hanefi, Şafi ve Malikilere gore, adetli veya lohusa olan eşiyle cinsel temasta bulunan erkeğin tovbe ve istiğfar etmesi gerekmektedir
7 Boşama Hayız halindeki kadını boşamak caiz değildir Ancak buna rağmen boşama gecerlidir ve bid'i talak adını alır Ayette;
“Boşayacağınız zaman, eşlerinizi iddetlerlne doğru boşayın(Talak, 651) buyurulur
Yani icinde iddet meşru olan bir surede boşayın demektir Cunku, ay halinin geri kalan kısmı iddetten sayılamaz Allah elcisi, Abdullah b Omer’e, eşini temizlik gunlerinde veya gebe iken boşamasını bildirmiştireş;evkani, age, Vl221)
1 Namaz kılmak Adetli veya lohusa kadının namaz kılması caiz değildir Hz Peygamber (sav), Fatıma binti Ebi Hubeyş’e “Hayız gorduğun zaman namazı bırak ve hayız halin sona erince, kanı temizleyerek guslet ve namaz kılbuyurmuştur Buhari' deki rivayet şoyledir “Adetin devam ettiği surece namazı bırak, sonra boy abdesti ve namaz kıl Buhari, Hayz, 19 24, Vudu 63; Muslim, Hayz, 62; Ebu Davud Taharel 109)
Adetli kadın, kılamadığı namazı kaza ermez, orucu ise kaza etmesi gerekir Hz Aişe (ra) Şoyle demiştir
Adetli kadın, kılamadığı namazı kaza etmez, orucu ise kaza etmesi gerekir Hz Aişe (ra) şoyle demiştir:
Biz RasUlullah (sav) devrinde adet goruyorduk Namazı kaza etmekle emrolunmadığımız halde,
tutamadığımız orucu kaza etmekle emrolunuyorduk
(Buhari, Hayz, 20; Ebfı Davud Tahare,104; Tirmizi, Savm, 67;
Nesai, Hayz,17; Siyam, 64)
2 Oruc tutmak Adet goren veya lohusa olan kadın oruc tutmaz Delil yukarıdaki Hz Aişe ra hadisidir Ancak oruc borcu, onların uzerinden duşmez; daha sonra kaza etmeleri gerekir
3 Tavaf Hz Peygamber (sav), hac sırasında adet goren Aişe (ra) ye şoyle buyurmuştur:
“Hayız gorduğun zaman, temizleninceye kadar Beytullah'ı tavaf dışında, hacıların yaptığı diğer hac ibadetlerini yapBuhari, hyz,1, 7, Hacc,119,120; Ebu Davud, menosik, 23)
4 Kur’anı Kerim okumak Mushafa el surmek ve onu Taşımak
“Ona (Kur'an’a) tam olarak temizlenmiş olanlardan başkası el suremez (vakıa, 5679)
Hz Peygamber (asm) şoyle buyurmuştur:
İddet'li kadın ve cunup olan, Kur'an’dan hic bir şey okuyamaz (Tirmizi, Tahare 98; lbn Mace, Tahare, 105
Hanefi mezhebine gore, bir kılıf icindeki Kur’an’a el surmek ve taşımak hayızlı ve cunup icin mumkun ve caizdir Yine ilimle meşgul bayanlar, tefsir, hadis ve fıkıh kitaplarını zaruret yuzunden elbisesinin yeniyle veya eliyle tutabilirler Kur'an yapraklarını abdestli cevirmek mustehaptır Yine bu yaprakları okumak icin bir kalemle cevirmek de caizdir ( ez Zuhayli, eIFıkhu’l islami ve Edilletuh, 1, 471)
5 Mescide girmek, orada eğleşmek ve itikafa cekilmek Hadiste şoyle buyrulur:
Hic bir hayızlı veya cunup mescide giremez (İbn Mace, Tahare, 92; Darimi, VudU',116)
Şafi ve Hanbeliler, hayızlı ve lohusanın kirletmemek şartıyla mescitten karşıdan karşıya gecmesini caiz gorurler Hz Peygamber (sav) Aişe (ra)'ye boyle bir izin verdiği nakledilmektedir (Muslim, Hayz, 11 13 Nesai, Tahare, 172, Hayz, 18; İbn Mace, Tahre, 120)
6 Cinsel temasta bulunmak veya gobekle diz kapağı arasını okşamak (istimta) Bunu delili ayet ve hadistir Ayette şoyle buyurulur:
Hayız halinde iken kadınlardan uzaklaşın ve temizleninceye kadar onlara yaklaşmayın(Bakara, 2222)
Uzaklaşmaktan (i'tizal) maksat, onlarla cinsel teması bırakmaktır Yine hayızlı hanımıyla ne derece ilgilenebileceğini soran bir sahabeye Allah elcisi şoyle cevap vermiştir: “Senin icin gobekten ust taraf serbesttir (Evtar l277)
Hanbelilere gore, gobekdiz arasında cinsel temas dışında serbesttir Delil şu hadistir
“Hayızlı kadına, cinsel temasın dışında her şeyi yapabilirsiniz (Muslim, Hayz, 16; Nesai, Tahare, 16)
Hanefi, Şafi ve Malikilere gore, adetli veya lohusa olan eşiyle cinsel temasta bulunan erkeğin tovbe ve istiğfar etmesi gerekmektedir
7 Boşama Hayız halindeki kadını boşamak caiz değildir Ancak buna rağmen boşama gecerlidir ve bid'i talak adını alır Ayette;
“Boşayacağınız zaman, eşlerinizi iddetlerlne doğru boşayın(Talak, 651) buyurulur
Yani icinde iddet meşru olan bir surede boşayın demektir Cunku, ay halinin geri kalan kısmı iddetten sayılamaz Allah elcisi, Abdullah b Omer’e, eşini temizlik gunlerinde veya gebe iken boşamasını bildirmiştireş;evkani, age, Vl221)