iltasyazilim
FD Üye
Açık Nedir ? Özetle
(Os Vâzıh, Fr Clair, Al Klar, İng Clear, İt Chiaro)
Başkasıyla karıştırılmaksızın belli us
1 Mantık: Karanlık ve flu karşıtı olarak kullanılan açık terimi, başkaca hiç bir düşünceyle karıştırılmadan kolaylıkla ve hemen bilinen hafıza'yi tanımlar
2 epistomoloji: Açık terimini, felsefe diline sokan Fransız düşünürü Descartes'dır Descartes bu terimi, seçik terimiyle birlikte açık açık anlamında kullanmaktadır Principes de la Philosophieadlı yapıtında bu terimlerden ne anladığını şöyle belirtiyor: Açık bilgiden, tedbirli bir zihne görünen ve muhakkak olan data'yi anlıyorum Seçik bilgiden, başka bilgilerden bölünmüş bir bilgi'yi anlıyorum Böylece ancak bu bilgide, açıkça görünenden başka bir şey bulunmaz(45, Prensip) Ancak açık ve seçik olarak kavradığımız şeyler üzerinde asla yanlış yapmadan bir yargıda bulunabiliriz(43 Ilke) Açık Açık bilmediğimiz şeyler üzerinde ancak yanlış yargılar verebiliriz Içten yargıda bulunmuşsak bu bir rastlantıdır, aldanmadığımızı şüphesiz bilemeyiz Fazla vakit, çoğu şeyleri bildiğimizi sandığımız için aldanmaktayız(44 Prensip) Bilgi, seçik olmadan açık olabilir, lakin açık olmadan seçik olamaz(46 Ilke) Çocukluğumuzun peşin yargılarından kurtulmak için, ama bizi çoğunlukla yanıltan bunlardır, birincil kavramlarımızın her birinde bulunan açık şeyleri bitmiş elemeliyiz(47, Ilke) Görüldüğü gibi, Descartes'a kadar seçik veri, açık bilgiden daha doğru bir bilgidir; bu yüzden de iki terimi birleştiren açık seçik deyimi daha zinde bir deyimdir Bundan meydana çıkan sonuç şudur: Herhangi bir us veya deyim; çetin, sisli ve kuvvet anlaşılır olmamalıdır Konusu araçsız olarak verilmiş (açık) ve diğer bilgilerle karışmamış (seçik) olmalıdır Descartes bu iki deyimi bir arada Latince clarus et distinctus terimiyle dile getirmiştir *
(Os Vâzıh, Fr Clair, Al Klar, İng Clear, İt Chiaro)
Başkasıyla karıştırılmaksızın belli us
1 Mantık: Karanlık ve flu karşıtı olarak kullanılan açık terimi, başkaca hiç bir düşünceyle karıştırılmadan kolaylıkla ve hemen bilinen hafıza'yi tanımlar
2 epistomoloji: Açık terimini, felsefe diline sokan Fransız düşünürü Descartes'dır Descartes bu terimi, seçik terimiyle birlikte açık açık anlamında kullanmaktadır Principes de la Philosophieadlı yapıtında bu terimlerden ne anladığını şöyle belirtiyor: Açık bilgiden, tedbirli bir zihne görünen ve muhakkak olan data'yi anlıyorum Seçik bilgiden, başka bilgilerden bölünmüş bir bilgi'yi anlıyorum Böylece ancak bu bilgide, açıkça görünenden başka bir şey bulunmaz(45, Prensip) Ancak açık ve seçik olarak kavradığımız şeyler üzerinde asla yanlış yapmadan bir yargıda bulunabiliriz(43 Ilke) Açık Açık bilmediğimiz şeyler üzerinde ancak yanlış yargılar verebiliriz Içten yargıda bulunmuşsak bu bir rastlantıdır, aldanmadığımızı şüphesiz bilemeyiz Fazla vakit, çoğu şeyleri bildiğimizi sandığımız için aldanmaktayız(44 Prensip) Bilgi, seçik olmadan açık olabilir, lakin açık olmadan seçik olamaz(46 Ilke) Çocukluğumuzun peşin yargılarından kurtulmak için, ama bizi çoğunlukla yanıltan bunlardır, birincil kavramlarımızın her birinde bulunan açık şeyleri bitmiş elemeliyiz(47, Ilke) Görüldüğü gibi, Descartes'a kadar seçik veri, açık bilgiden daha doğru bir bilgidir; bu yüzden de iki terimi birleştiren açık seçik deyimi daha zinde bir deyimdir Bundan meydana çıkan sonuç şudur: Herhangi bir us veya deyim; çetin, sisli ve kuvvet anlaşılır olmamalıdır Konusu araçsız olarak verilmiş (açık) ve diğer bilgilerle karışmamış (seçik) olmalıdır Descartes bu iki deyimi bir arada Latince clarus et distinctus terimiyle dile getirmiştir *