iltasyazilim
FD Üye
Bu yaşlarda çocuklar oyun çağının çoğu özelliklerini gösterir, 6 yaş zihni ve hissi gelişmeleri bakımından okula devam edebilecek dek olgun olunan bir yaştır
Zihni Gelişimi
• Bu çağda çocuğun zihin gücü ve belleği bir hayli gelişir Çocukta bedensel fikir tarzı hakimdir
• Duyguları ile düşünür Gözlemler ve deneyler sonucu bazı hükümler verebilir
• Çocuk çevresini toptan algılar Görünmeyen ve akılcı düşünemezler Toplu öğretim en yerinde öğretme sistemidir
• His ve heyecanlarının etkisinde kalarak yargılara varır Olayları objektif olarak eleştiremez
• çoğu kez kendini över Bu dönemin sonunda kendi kusurlarını görmeye başlar Ve eleştirir
• Zaman ayarlayamaz îlersi için plan yapamaz
• Farzedilen kavramaya başlar Basit toplama, tümdengelim hesaplan yapar
Dil Gelişimi
• Dil çok zenginleşir Çocuk çok fazla kelime öğrenir
• “Toptan görüntü hakimdir, Bunun için okuyacağı harflerden açılmak yerine, çocuk için manalı olan cümlelerden başlamak daha uygundur
• Sessiz okuması, sesli okumasına nazaran daha hızlıdır
• Bu çağın sonuna içten yabancı dil öğrenmeye hazır ülkü kazanç
İlgiler
• Temsil oyunlarına alaka, hayvanlarla ilgili temsiller, şarkılı temsillere alaka devam eder
• Kızlar; büyükler gibi giyinmeye, evcilik oynamaya
Erkekler; Şoförlük, Pilotluk, Askerlik gibi oyunlar oynamaya yönelirler
• Böceklere ve öteki hayvanlara ilgi görülür
Moral Gelişimi
• îyilik ve kötülük kavramları, başlıcababanın beğendiği ve beğenmediği davranışları ile ilgili olarak değişir
• Davranışlarının büyükler tarafından beğenilmesine tartı verirler, Kusurlu gözükmek onları endişelendirir
• “Başkalarına incitmek kötüdür gibi genel layık yargılarına varabilirler Bu dönemde çocuklara hangi davranışların iyi ya da kötü olduğunu takdim etmek faydalıdır
Şehvetli Gelişim
• En kayda değer şehvetli ihtiyaçları sevilmek, beğenilmek, layık verilmektir Anne, baba, öğretmen kadar ne değin alaka ve sevgi görürlerse, ruh sağlıkları böylece uygun olur
• îlgi merkezi olma ricası kuvvetlidir
• Başarılı olma ihtiyacı kuvvetlidir Hakiki başarılar elde edemezlerse hayali başarılarla övündükleri görülür
• Bu dönemde korku, hiddet, kıskançlık, neşe, sevgi gibi duygular bir çocuğun gününü birbiri ardına doldurabilir Duygusal halleri çabuk değ4ir
Arkadaşlarla ilişkiler
• Bu yaşta grup halinde oyun oynayabilirler
• Arkadaşlık kısa sürelidir
• Genelde yakın arkadaşlarının kendi cinslerinden seçerler
• Yoksulzengin ayrılığı gözetmezler Fakat diğer sınıf, okul ve çocuklara karşısında cephe alırlar
• Giyim, Söylev, müsamaha bakımından çocuk, arkadaşlarını taklit eder Rekabete girer Sosyal yönden prestij galip gelmek nedeniyle şiddet gösterilerine girerler Eşya ve aileleriyle övündükleri görülür
Aile ilişkileri
• Aile büyüklerine karşı tavır takınır, yaramazlık eder
• Çoğu zaman kişiliğini bakış, bağımsız olabilme çabasıyla inatçılık, dikey başlılık, itaatsızlık olabilir
• Büyüklerinin her şeyi daha iyi bildikleri ve yaptıklarını düşünürler Ebeveynlerini kendine misal seçer
• Okulda günün manâlı bir kısmını geçirmesine karşın başlıcababa sevgi ve ilgisine ihtiyacı çok kuvvetlidir
Hoca ile ilgili bölüm,
• Çocuk öğretmenine büyük ilgi ve hayranlık duyar Kendini beğendirmek için elinden geleni yapar
• Fazla görülen şikayet olayı, çok defa öğretmenin ilgisini sürüklemek için yapılır
• Tenkitler çocuklarda koskocoman tesir yapar Alay ve şakalarda alınır
Kazandırılması geren davranışlar:
1 Eşyalarını temiz ve düzenli kullanma,
2 Yatağını düzeltme,
3 Kıyafetlerinin kendisinin giymesi ve çıkarttıklarını katlayıp yerine koyması,
4 Sabahtan temizliğine dikkat etmesi, dişlerini fırçalaması,
5 Oyuncaklarını toplaması,
6 Kardeşleriyle iyi ilişkiler içinde olması,
7 Büyüklerine aleyhinde saygılı olması,
8 Annesine yapabileceği ev işlerinde muavin olması,
9 Bahşedilen ödevi zamanında yapması,
10 Eve gelen misafîr çocuklarına iyi davranması,
11 Oyuncaklarını paylaşması,
12 Vaktinde yatma ve uyuma,
13 Tuvalet temizliğine uyarı etme,
14 Problemlerini rahatlıkla söylemesi,
15 Okula harmoni sağlama,
16 Evini, okulunu, yakın çevresini tanınma,
17 Esas insan ilişkilerinde nasıl davranacağını bilme,
18 Toplumsal değerlere karşı olumlu bir tavır geliştirme,
19 Afiyet kuruluşlarını bilme,
20 Trafîk kurallarını bilme,
21 Toplu yaşama kurallarını bilme,
22 Doğayı sevme,
23 Abes zamanlarını iyi değer biçme,
24 Vakit kavramını bilme,
25 Okuma ve dinlenme becerisi kazanma,
26 Türkçe ’yi içten kullanma,
27 Okuma alışkanlığı kazanma,
28 Jurnal hayatta kullanılan birleştirme ve tümdengelim yapma,
29 Zihinden hesaplar yapma,
30 Seviyeye yerinde problem çözme,
31 Varlıklar arasındaki ilişkiyi idrak,
32 Sesini içten kullanma,
33 Duygu ve düşüncelerini resimle açıklama etme,
34 Bundan Böyle malzemeleri kullanarak resim yapma,
35 Jurnal işlerim yürütecek baskı, Çeviklik ve dayanıklılık kazanma,
36 Dinç artma ve gelişme ile ilgili kuralları öğrenme,
37 Oyunları kuralarına tarafından oynama,
Okuma Alışkanlığı kazandırma:
1Evde kitapların varlığı, çocukların okumaya hazırlanmalarını garantilemektedir
2 Esasbabalar çocuklarına kitaplar okuyarak, Okumanın değerini iyi bir canlı örnek olarak çocuklarını okumaya yönlendirebilir
3 Çocuğa yönelik resimli kitapları çocuğun ulaşabileceği yerde bulundurulmalı, çocuğun kitapla oynamasına ve sayfaları karıştırmasına müsade verilmelidir Resimler üstünde konuşmalar, tartışmalar yapılmalıdır
4 Çocuğa basit hikayeler okunmalıdır Hikayeler üzerinde konuşulmalıdır
5 Okunan öykü ile çocuğun yaşadığı olaylar arsında ilişkiler kurulmalıdır
6 Kitaptaki yazıları göstermek, sembollerin bir anlamının olduğunu izah etmek çocukta öğrenme isteğini arttırır
Ailenin dağılması ve çocuk:
Çocuğun dinç aile ilişkilerinden uzak kalması hissi gelişimini etkilediği gibi, somut ve zihinsel gelişimini de negatif etki de bulunur
1 Dikkatini bir konuya toplaması zor olur
2 Diğer insanlarla başarılı ilişkiler kuramaz
3 îçe dönük ve egoist bir kişi olur
4 Kekemelik, daha alçak ıslatma, derslik içinde ahenksizlik görülür
5 Yaramazlık, aşın hareketlilik veya gerçek olmayan fiziki şikayetler görülür
6 Huysuzluk, saldırganlık ve hırçınlık görülür
Anne ya da Babası ölen çocuk:
Çocuğun mutsuzluğu dobra dobra görülür
Çocukta vefat korkusu meydana gelebilir
Terk edilmiş olma duygusu hisseder Buna ast olarak yalnızlık, aylaklık duygulan oluşur
Gizli suçluluk duyguları vardır Gece korkusuna kabuslara niçin olur
Aşırı inleme, mutsuz belirme, taşkınlık görülür
Tek çocuk:
Tek çocuğun giyim ve eğitimi, beslenmesi daha kolaydır
Oyun arkadaşlarının azlığı manâlı bir engeldir Oyundan şımartma alamaz Yetişkinlerle konuşmayı yeğler Oyun ona zamanla yersiz gelir
Kardeş, çocuğu sosyal yaşama hazırlar Yetişkinlerle irtibat kurması çocuğun kendini yaşıtlarından farklı görmesine sebep olur
EsasBabasının yardımına derhal hazırlanmış olması, çocuğun güçsüzlüğünü arttırır Güvensizlik duygusu artar
Tek çocukla çok artı ilgilenilir, şımartılır
Sabırsızlık ve hükmetme tek çocuğu sembolize eder
Büyük çocuk
1 Anne ilk çocuğuna daha artı özen göstermiştir, Tecrübe eksikliği vardır Fazla şımartma ve kızgınlık arasında kesik kesik davranış değişikliklerine sebep olur
2 Tek çocuk birdenbire büyük çocuk olur Sorumluluklar üstlenir
3 Önceden sahip olduğu ayrıcalığı sürdürmek ister Bu şart kendini imtiyazlı görmesine kardeşlerinin faaliyetlerine katılmasına sebep olur *
Zihni Gelişimi
• Bu çağda çocuğun zihin gücü ve belleği bir hayli gelişir Çocukta bedensel fikir tarzı hakimdir
• Duyguları ile düşünür Gözlemler ve deneyler sonucu bazı hükümler verebilir
• Çocuk çevresini toptan algılar Görünmeyen ve akılcı düşünemezler Toplu öğretim en yerinde öğretme sistemidir
• His ve heyecanlarının etkisinde kalarak yargılara varır Olayları objektif olarak eleştiremez
• çoğu kez kendini över Bu dönemin sonunda kendi kusurlarını görmeye başlar Ve eleştirir
• Zaman ayarlayamaz îlersi için plan yapamaz
• Farzedilen kavramaya başlar Basit toplama, tümdengelim hesaplan yapar
Dil Gelişimi
• Dil çok zenginleşir Çocuk çok fazla kelime öğrenir
• “Toptan görüntü hakimdir, Bunun için okuyacağı harflerden açılmak yerine, çocuk için manalı olan cümlelerden başlamak daha uygundur
• Sessiz okuması, sesli okumasına nazaran daha hızlıdır
• Bu çağın sonuna içten yabancı dil öğrenmeye hazır ülkü kazanç
İlgiler
• Temsil oyunlarına alaka, hayvanlarla ilgili temsiller, şarkılı temsillere alaka devam eder
• Kızlar; büyükler gibi giyinmeye, evcilik oynamaya
Erkekler; Şoförlük, Pilotluk, Askerlik gibi oyunlar oynamaya yönelirler
• Böceklere ve öteki hayvanlara ilgi görülür
Moral Gelişimi
• îyilik ve kötülük kavramları, başlıcababanın beğendiği ve beğenmediği davranışları ile ilgili olarak değişir
• Davranışlarının büyükler tarafından beğenilmesine tartı verirler, Kusurlu gözükmek onları endişelendirir
• “Başkalarına incitmek kötüdür gibi genel layık yargılarına varabilirler Bu dönemde çocuklara hangi davranışların iyi ya da kötü olduğunu takdim etmek faydalıdır
Şehvetli Gelişim
• En kayda değer şehvetli ihtiyaçları sevilmek, beğenilmek, layık verilmektir Anne, baba, öğretmen kadar ne değin alaka ve sevgi görürlerse, ruh sağlıkları böylece uygun olur
• îlgi merkezi olma ricası kuvvetlidir
• Başarılı olma ihtiyacı kuvvetlidir Hakiki başarılar elde edemezlerse hayali başarılarla övündükleri görülür
• Bu dönemde korku, hiddet, kıskançlık, neşe, sevgi gibi duygular bir çocuğun gününü birbiri ardına doldurabilir Duygusal halleri çabuk değ4ir
Arkadaşlarla ilişkiler
• Bu yaşta grup halinde oyun oynayabilirler
• Arkadaşlık kısa sürelidir
• Genelde yakın arkadaşlarının kendi cinslerinden seçerler
• Yoksulzengin ayrılığı gözetmezler Fakat diğer sınıf, okul ve çocuklara karşısında cephe alırlar
• Giyim, Söylev, müsamaha bakımından çocuk, arkadaşlarını taklit eder Rekabete girer Sosyal yönden prestij galip gelmek nedeniyle şiddet gösterilerine girerler Eşya ve aileleriyle övündükleri görülür
Aile ilişkileri
• Aile büyüklerine karşı tavır takınır, yaramazlık eder
• Çoğu zaman kişiliğini bakış, bağımsız olabilme çabasıyla inatçılık, dikey başlılık, itaatsızlık olabilir
• Büyüklerinin her şeyi daha iyi bildikleri ve yaptıklarını düşünürler Ebeveynlerini kendine misal seçer
• Okulda günün manâlı bir kısmını geçirmesine karşın başlıcababa sevgi ve ilgisine ihtiyacı çok kuvvetlidir
Hoca ile ilgili bölüm,
• Çocuk öğretmenine büyük ilgi ve hayranlık duyar Kendini beğendirmek için elinden geleni yapar
• Fazla görülen şikayet olayı, çok defa öğretmenin ilgisini sürüklemek için yapılır
• Tenkitler çocuklarda koskocoman tesir yapar Alay ve şakalarda alınır
Kazandırılması geren davranışlar:
1 Eşyalarını temiz ve düzenli kullanma,
2 Yatağını düzeltme,
3 Kıyafetlerinin kendisinin giymesi ve çıkarttıklarını katlayıp yerine koyması,
4 Sabahtan temizliğine dikkat etmesi, dişlerini fırçalaması,
5 Oyuncaklarını toplaması,
6 Kardeşleriyle iyi ilişkiler içinde olması,
7 Büyüklerine aleyhinde saygılı olması,
8 Annesine yapabileceği ev işlerinde muavin olması,
9 Bahşedilen ödevi zamanında yapması,
10 Eve gelen misafîr çocuklarına iyi davranması,
11 Oyuncaklarını paylaşması,
12 Vaktinde yatma ve uyuma,
13 Tuvalet temizliğine uyarı etme,
14 Problemlerini rahatlıkla söylemesi,
15 Okula harmoni sağlama,
16 Evini, okulunu, yakın çevresini tanınma,
17 Esas insan ilişkilerinde nasıl davranacağını bilme,
18 Toplumsal değerlere karşı olumlu bir tavır geliştirme,
19 Afiyet kuruluşlarını bilme,
20 Trafîk kurallarını bilme,
21 Toplu yaşama kurallarını bilme,
22 Doğayı sevme,
23 Abes zamanlarını iyi değer biçme,
24 Vakit kavramını bilme,
25 Okuma ve dinlenme becerisi kazanma,
26 Türkçe ’yi içten kullanma,
27 Okuma alışkanlığı kazanma,
28 Jurnal hayatta kullanılan birleştirme ve tümdengelim yapma,
29 Zihinden hesaplar yapma,
30 Seviyeye yerinde problem çözme,
31 Varlıklar arasındaki ilişkiyi idrak,
32 Sesini içten kullanma,
33 Duygu ve düşüncelerini resimle açıklama etme,
34 Bundan Böyle malzemeleri kullanarak resim yapma,
35 Jurnal işlerim yürütecek baskı, Çeviklik ve dayanıklılık kazanma,
36 Dinç artma ve gelişme ile ilgili kuralları öğrenme,
37 Oyunları kuralarına tarafından oynama,
Okuma Alışkanlığı kazandırma:
1Evde kitapların varlığı, çocukların okumaya hazırlanmalarını garantilemektedir
2 Esasbabalar çocuklarına kitaplar okuyarak, Okumanın değerini iyi bir canlı örnek olarak çocuklarını okumaya yönlendirebilir
3 Çocuğa yönelik resimli kitapları çocuğun ulaşabileceği yerde bulundurulmalı, çocuğun kitapla oynamasına ve sayfaları karıştırmasına müsade verilmelidir Resimler üstünde konuşmalar, tartışmalar yapılmalıdır
4 Çocuğa basit hikayeler okunmalıdır Hikayeler üzerinde konuşulmalıdır
5 Okunan öykü ile çocuğun yaşadığı olaylar arsında ilişkiler kurulmalıdır
6 Kitaptaki yazıları göstermek, sembollerin bir anlamının olduğunu izah etmek çocukta öğrenme isteğini arttırır
Ailenin dağılması ve çocuk:
Çocuğun dinç aile ilişkilerinden uzak kalması hissi gelişimini etkilediği gibi, somut ve zihinsel gelişimini de negatif etki de bulunur
1 Dikkatini bir konuya toplaması zor olur
2 Diğer insanlarla başarılı ilişkiler kuramaz
3 îçe dönük ve egoist bir kişi olur
4 Kekemelik, daha alçak ıslatma, derslik içinde ahenksizlik görülür
5 Yaramazlık, aşın hareketlilik veya gerçek olmayan fiziki şikayetler görülür
6 Huysuzluk, saldırganlık ve hırçınlık görülür
Anne ya da Babası ölen çocuk:
Çocuğun mutsuzluğu dobra dobra görülür
Çocukta vefat korkusu meydana gelebilir
Terk edilmiş olma duygusu hisseder Buna ast olarak yalnızlık, aylaklık duygulan oluşur
Gizli suçluluk duyguları vardır Gece korkusuna kabuslara niçin olur
Aşırı inleme, mutsuz belirme, taşkınlık görülür
Tek çocuk:
Tek çocuğun giyim ve eğitimi, beslenmesi daha kolaydır
Oyun arkadaşlarının azlığı manâlı bir engeldir Oyundan şımartma alamaz Yetişkinlerle konuşmayı yeğler Oyun ona zamanla yersiz gelir
Kardeş, çocuğu sosyal yaşama hazırlar Yetişkinlerle irtibat kurması çocuğun kendini yaşıtlarından farklı görmesine sebep olur
EsasBabasının yardımına derhal hazırlanmış olması, çocuğun güçsüzlüğünü arttırır Güvensizlik duygusu artar
Tek çocukla çok artı ilgilenilir, şımartılır
Sabırsızlık ve hükmetme tek çocuğu sembolize eder
Büyük çocuk
1 Anne ilk çocuğuna daha artı özen göstermiştir, Tecrübe eksikliği vardır Fazla şımartma ve kızgınlık arasında kesik kesik davranış değişikliklerine sebep olur
2 Tek çocuk birdenbire büyük çocuk olur Sorumluluklar üstlenir
3 Önceden sahip olduğu ayrıcalığı sürdürmek ister Bu şart kendini imtiyazlı görmesine kardeşlerinin faaliyetlerine katılmasına sebep olur *