Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, Yavuz Sultan Selim Köprüsü'nden geçiş yapan araç sayısının sorulduğu üç farklı soru önergesine üç farklı karşılık verdi. Verilen resmi sayılar ortasındaki 10 milyonluk araç farkı başları karıştırdı.
CHP Küme Başkanvekili Engin Özkoç, resmi olarak verilen sayılar ortasındaki tutarsızlığın TBMM'ye açıklanması gerektiğini belirterek, şunları söyledi:
HESABI VERİLMELİ
“Erdoğan'ın ‘Milletin cebinden 1 kuruş çıkmadan yapılıyor' dediği kamu özel işbirliği (KÖİ) projeleri, kara delik üzere milletin kanını emer hale geldi. Şehir hastanelerinde de, köprü ve otoyol projelerinde de durum birebir.
Fatura öylesine büyük ki, iktidar bu kara tabloyu gizleyebilmek için her yolu deniyor. 2018 yılında köprüden geçen araçlarla ilgili 3 farklı sayı veriliyor. Bir cevapta 9 ayda köprüden 23.6 milyon araç geçtiğini açıklarken, 4 ay sonra 2018 yılının tamamı için 13.7 milyon sayısını veriyor.
Bu 10 milyon araç ne oldu? 10 milyon araç, garanti kapsamında daha fazla ödeme yapılabilmesi için buharlaştırıldı mı?” dedi.
3 soru önergesine verilen cevaplar
Soru önergesi sahibi Cevap tarihi Araç sayısı ve geçiş devri
Haydar Akar-(CHP) 16 Kasım 2018 23.656.158-(Ocak-Eylül 2018)
Oya Ersoy-HDP) 20 Şubat 2019 13.796.911-(Ocak-Aralık 2018)
Özkan Yalım-(CHP) 8 Temmuz 2019 14.923.128-(Ocak-Aralık 2018)
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Cahit Turhan'ın 10 milyon hayalet aracın hesabını millete vermesi gerektiğini vurgulayan Özkoç, “TBMM'nin, milletvekillerinin kontrol hakkına hürmet göstermelidir. Birbiriyle çelişen, tutarsız, özensiz hazırlanan karşılıklar nedeniyle de milletten özür dilemelidir” diye konuştu. KÖİ projelerinde kamu çıkarı, rekabet ve şeffaflık olmadığının altını çizen Özkoç, kelamlarını şöyle sürdürdü:
60 MİLYAR LİRAYA ULAŞTI
“Buna karşın bu projelerde daima birebir yandaş müteahhitler, dövize endeksli garantiler, milletin sırtına bindirilen ağır yükler var. KÖİ projeleri için yalnızca 2017-2021 periyodunda bütçeden çıkacak para 60 milyar liraya dayanmıştır. Bu parayı millet ödüyor. Gerçek dışı sayılarla, kalem oyunları ile bu kara tablo gizlenemez. TBMM, KÖİ projeleri için bir araştırma kurulu kurmalı ve milletin kör kuruşunun peşine düşmelidir.”
Yatırım maliyeti 3.5 milyar dolar
2013 Mayıs ayında temeli atılan ve 26 Ağustos 2016 tarihinde hizmete açılan Yavuz Sultan Selim Köprüsü kamu özel işbirliği (KÖİ) modeli ile yaptırıldı ve toplam yatırım maliyeti 3.5 milyar dolar olarak açıklandı. Devlet tarafından işletmeci şirkete günlük 135 bin (yıllık 49 milyon 275 bin) araç geçiş garantisi verildi.
Köprünün geçiş fiyatı 3 dolar + KDV, garanti kapsamındaki işletme mühleti ise 7 yıl 9 ay olarak belirtildi. Köprüden geçiş yapan araç sayısının garanti edilen araç sayısının altında kalması halinde eksik kalan araç sayısına karşılık gelen fiyat, Hazine'den işletmeci şirkete aktarılıyor.
Başak Kaya/Sözcü